Kirjoittaja Aihe: Kuri vai väkivalta  (Luettu 16905 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #15 : 04.10.18 - klo:18:34 »
Niin.Kun ihminen suutuspäissään huitaisee lasta, niin ei se kyllä ole raamatullista lapsen kurittamista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #16 : 04.10.18 - klo:19:04 »
Niin.Kun ihminen suutuspäissään huitaisee lasta, niin ei se kyllä ole raamatullista lapsen kurittamista.

Kunpa joku kertoisi, mitä se raamatullinen kuritus on. Arvelen, että sekin tulkittaisiin nykyisin väkivallaksi. On kuitenkin lapsia, joille mikään puhe ei tehoa. Joskus on pakko aiheuttaa vähän kipua siksi, että sillä varjellaan lasta suuremmalta kivulta tai jopa kuolemalta. Esim. jos vanhemmat kieltävät menemästä heikoille jäille ja lapsi ei usko puhetta ja ajattelee, ettei ne minulle mitään mahda, kun kurittaa ei saa. Mielestäni yhteiskunnalla ei nykyisellään ole toimivia keinoja hankalien lasten varalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #17 : 04.10.18 - klo:19:50 »
Tuli vielä mieleen, että raamatullinen kuritus on mitoituskysymys. Kun Jumala kurittaa meitä, niin Hän tietää tarkalleen, mikä riittää ja mikä ei. Tästä on omakohtaista kokemusta.

Itse olen saanut myös piiskaa isältäni. Aiheesta. Eikä minulle tullut mitään traumoja, vaan otin opikseni. Sanoma meni perille ja kertakuritus riitti. Luultavasti asia ei ollut isällenikään helppo. Mielestäni hän teki ihan oikein.
« Viimeksi muokattu: 04.10.18 - klo:20:13 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #18 : 05.10.18 - klo:02:48 »
En ymmärrä miksi nämä kaksi asiaa sekoitetaan. Jos on tavannut vanhempien pahoinpitelemiä lapsia ei ikinä ottaisi kuritusta esille samassa keskustelussa Lapsiin kohdistuva väkivalta kotona yleensä esiintyy heitteillejätön yhteydessä. Ja alkoholin väärinkäytön yhteydessä.

https://www.mielenterveystalo.fi/lapset/vanhemmille/perhe_ja_vanhemmuus/perhetta_kuormittavat_tapahtumat/Pages/perhevakivalta.aspx

"Väkivallan kokeminen tai näkeminen on lapselle todennäköisempää omassa kodissa kuin koulussa tai leikkipuistossa. "
« Viimeksi muokattu: 05.10.18 - klo:03:01 kirjoittanut sandia »

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #19 : 05.10.18 - klo:06:48 »
Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Se että huostaanotot lisääntyvät, ei välttämättä tarkoita sitä, että lapsiperheissä menisi entistä huonommin...

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/hukassa-huostassa/

Mulla on sellainen tuntuma, että lasten kaltoinkohtelu perheissä on huomattavasti vähentynyt esim. 70- ja 80-luvulta. Täällähän saa nykyään vanhemmat pahoinpitelysta tuomion, jos ovat erehtyneet antamaan lapselle luunapin. Ei kukaan normaalijärkinen enää uskalla kurittaa lapsia fyysisesti. Mielestäni se kehitys on hyvä. Lapsia ei tule kurittaa fyysisesti.
« Viimeksi muokattu: 05.10.18 - klo:08:15 kirjoittanut Alvari »

Ifa

  • Vieras
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #20 : 05.10.18 - klo:07:11 »
Väkivallasta puhuttaessa ilmeisesti tarkoitetaan fyysistä väkivaltaa. Henkinen väkivalta on kai paljon vaikeampi osoittaa. Moni vanhempi kohtelee lapsiaan hyvinkin väkivaltaisesti, ymmärtämättä sitä itse. Tästä yksi tavallisimmista esimerkeistä on lapselle huutaminen. Myös nöyryyttämiset ja häväistykset ovat yleisiä käymissäni keskusteluissa.

Olen jutellut tästä aiheesta paljonkin monien (uskovien) kanssa vuosien saatossa. Tavanomaista on ollut se, että sekä itse on joutunut kokemaan paljon henkistä väkivaltaa, että aiheuttanut sitä omille lapsilleen taitamattomuuttaan ja tyhmyyttään. Mielestäni koskaan ei ole myöhäistä ottaa tätä puheeksi omien lasten kanssa ja esittää syvän pahoittelunsa ja anteeksipyyntönsä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #21 : 05.10.18 - klo:14:25 »
Lasten suuntaan kaikenlainen fyysinen rankaisu on melko turhaa ja tietysti laitontakin.
Mutta itse sallisin pientä otattelua ja "niistämistä" miesten kesken. En pitäisi pahana. Mutta muut pitää niin en ryhdy. Inhoan tätä suunsoittajien maailmaa, missä ei saa edes tonttiin viedä ukkoa ilman sakkoja. Suurimalle osalle tekisi hyvää saada joskus vähän käkättimeen.
Ihmisroska

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #22 : 05.10.18 - klo:15:05 »
Lasten suuntaan kaikenlainen fyysinen rankaisu on melko turhaa ja tietysti laitontakin.
Mutta itse sallisin pientä otattelua ja "niistämistä" miesten kesken. En pitäisi pahana. Mutta muut pitää niin en ryhdy. Inhoan tätä suunsoittajien maailmaa, missä ei saa edes tonttiin viedä ukkoa ilman sakkoja. Suurimalle osalle tekisi hyvää saada joskus vähän käkättimeen.

 ;)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #24 : 05.10.18 - klo:15:39 »
Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Se että huostaanotot lisääntyvät, ei välttämättä tarkoita sitä, että lapsiperheissä menisi entistä huonommin...

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/hukassa-huostassa/

Mulla on sellainen tuntuma, että lasten kaltoinkohtelu perheissä on huomattavasti vähentynyt esim. 70- ja 80-luvulta. Täällähän saa nykyään vanhemmat pahoinpitelysta tuomion, jos ovat erehtyneet antamaan lapselle luunapin. Ei kukaan normaalijärkinen enää uskalla kurittaa lapsia fyysisesti. Mielestäni se kehitys on hyvä. Lapsia ei tule kurittaa fyysisesti.

USAssa ei poisteta lapsia kodista liian helposti. Jo siitä syystä, että ei ole resursseja.
Ikävä kyllä lapsia hyväksikäytetään sijaiskodeissakin. Tunnen monta lasta jotka ovat tulleet jonkun toisen sijoituslapsen raiskaamaksi.

Joudun usein tekemään ilmoituksia lastenhuoltoviranomaisille. Viimeinen tapaus oli kun lapsella oli selviä kuristamisen merkkejä kaulassa.

Minun mummoni kerran piiskasi minua. Olin melko pieni ehkä 4 tai jotain.
Tuittuilin enkä antanut hänen auttaa saamaan minua vaatteita päälle tai jotain. Vihdoin muistan kun hyvin vakavan näkököisenä ja hiljaisena menin ulos, näin kun menin pihakoivusta hakemaan ohuen oksan, tuli takaisin ja ripsautti minua kintuille. Muistan että koski jonkin verran. Muistan miettineeni että kattos mummi teki sen minkä sanoi, jos  en ole kiltimpi. Koi oloni turvalliseksi kun näin mummin asettavan rajat minun tuittupäisyydelle.

Toisenlainen tilanne oli kun oli jo aikuinen ja itsellä 3 pientä lasta. Olin yksin heidän kanssaan Suomessa eräänä kesänä. Yksi lapsista oli yksin kylpyhuoneessa ja oli laittanut suihkun päälle ja sieltä alkoi valua vettä suoraan vanhempieni makuuhuoneeseen. Kiljaisin paniikissa ja meni katsomaan että mitä ihmettä.
Minun isäni oli sitä mieltä, että en käsitellyt tilannetta oikein ja puolestaan hyökkäsi fyysisesti minua kohti ja oli hyvyn uhkaavan näköinen ja syytti minua kauhean vihaisesti. Eikä se syyttely loppunut vaan jouduin syytösvirran kohteeksi. Mitään mitä sanoi ei auttanut.

Kerran nuorena iskä kanssa fyysisesti hyökkäsi minua kohti aivan ilman mitään provosointia ja oli vain minulle vihainen lähinnä sen takia että olin siinä, olemassa, tai että olin minä.

Koin ne uhkaavina ja peloittavina. Ekassa tilanteessa muutin vanhempien asunnosta loppulomaksi ja Domuksen hostellissa lasten kanssa vajaan viikon.




« Viimeksi muokattu: 05.10.18 - klo:15:52 kirjoittanut sandia »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #25 : 06.10.18 - klo:09:45 »
Ymmärrän Sandian näkökulman ja ihmettelen itsekin vastustusta jota se sai tämän ketjun alussa.
Mutta ehkä "joku" sai kivun haavaansa sanasta "tilasto". Mielestäni kyseistä sanaa ei edes kannattaisi käyttää näin herkissä asioissa koska haavoittunut saatta kokea että juuri hänen kipunsa on vain numero tilastossa.

Mielestäni tilastot on keksitty vain eliittipäättäjiä varten jotta he voivat tehdä mukaviisaita päätöksiä rahvaan elämästä verovaroja jakaessaan. Monesti tilastoja käytetään vain puolusteluna sadismille jota yhteiskunta toteuttaa monessa virassaan.
Mutta ei siitä sen enempää.

Se väkivalta jota itsekin koin lähinnä äitini taholta oli kaukana kurista koska se oli mielivaltaa. Siinä kuria eli väkivaltaa käytetään oikeastaan kuten nyky-yhteiskunnan lakia. Kun et tottele mun mielipidettä (poliittista valtaa) niin saat selkään remmistä eli laki määrää sakot.

Eli väkivaltaiset vanhemmat ei ymmärrä mitään kasvatuksesta vaan toimittavat kuria vain kun sattuvat mielijohteesta suuttuumaan jostain asiasta.
Ehkä siksi kasvatus siirrettiin yhteiskunnalle kun "kurinpito" kiellettiin vanhemmilta.

No, nyt mukava-sairas-yhteiskuntamme opettaa ensin 18 vuotta lapsille että saat tehdä mitä haluat ja me vähän ohjataan sua keskusteluilla. Mutta sitten kun täytät 18v ja jatkat samoja tekoja niin hups vaan se onkin rikos ja tulee sakkoa tai vankilaa.

Näitä miettiessä ihmettelee kuinka Jeesus saattoi 2000 vuotta sitten sanoa "te jotka teette lapsillenne hyvää". Oliko silloinm ihmiset kykeneviä hyvän tekemiseen kun se nykyään on kadonnut taito.

Jos hyväntekeminen olisi yleisempi taito niin siitä ei todennäköisesti myytäisi miljoonia kirjoja ja TV-elokuvia kun ihaillaan ja ihmetellään hyväntekemistä.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #26 : 06.10.18 - klo:10:02 »
Tähän haluan vielä selittää mitä tuli tuossa mieleeni :

Suomessa kaikenlainen julkinen keskustelu kaikesta suomalaisen kärsimyksestä on mennyt niin tulehtuneeksi ja sairaaksi, että jokaista tilastoakin käytetäään lähinnä ongelmien vähättelyyn. Kun "vastapuoli" mainitsee sanan tilasto niin hän selostaa jatkoksi, että numerot todistaa ettei teidän hätää tarvitse noteerata eikä siihen edes riitä rahat. Jos "omapuoli" mainitsee tilastot osoittamaan kuinka moni vanhus vaikka kärsii riistäjähallituksemme diktatuurista, niin se tilasto pian sivuutetaan niin ettei asiaa edes kuultu.

Siis totean vain, että sana "tilasto" on Suomessa tullut lähes kirosanaksi kun kansan kärsivä osapuoli on todennut että ulkomaalaisille ja rikkaille Suomessa riittää annettavaa mutta vanhuksilta ja sairailta ja lapsilta vain otetaan.
Kun asetelma on näin yksinkertainen joka päivä niin hallitus ei ansaitse muuta nimeä kuin "sadistinen diktatuuri."

p.s. sana "tilasto" on siis kommenttini pääasia ja sana "diktatuuri" vain jokapäiväinen uutisotsikko.
« Viimeksi muokattu: 06.10.18 - klo:10:11 kirjoittanut Lemmikki »
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #27 : 06.10.18 - klo:10:20 »
Siis totean vain, että sana "tilasto" on Suomessa tullut lähes kirosanaksi kun kansan kärsivä osapuoli on todennut että ulkomaalaisille ja rikkaille Suomessa riittää annettavaa mutta vanhuksilta ja sairailta ja lapsilta vain otetaan.

Siitäkös on tullut sanonta: valhe, emävalhe ja tilasto?  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #28 : 06.10.18 - klo:12:11 »
kärsimys
tulehtunut
sairas
vähättely
hätä
kärsii
riistäjähallitus
diktatuuri
kirosana
kärsivä osapuoli
sadistinen diktatuuri
Tuossa on viestistäsi poimittuja ilmaisuja. Onpa meillä käsittämättömän huono yhteiskunta. Oletko milloinkaan ajatellut vaihtaa maata?

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #29 : 06.10.18 - klo:16:35 »
kärsimys
tulehtunut
sairas
vähättely
hätä
kärsii
riistäjähallitus
diktatuuri
kirosana
kärsivä osapuoli
sadistinen diktatuuri
Tuossa on viestistäsi poimittuja ilmaisuja. Onpa meillä käsittämättömän huono yhteiskunta. Oletko milloinkaan ajatellut vaihtaa maata?

En. Minä taistelen Suomen puolesta viimeiseen hengenvetoon.   >:(
Siis viimeiseen rukoukseen.  :)
Vain Jumala ymmärtää kaiken.