Kirjoittaja Aihe: Mistä erotamme väärät profeetat ?  (Luettu 1019 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Mistä erotamme väärät profeetat ?
« : 29.02.20 - klo:10:18 »
Ensiksi aivan valtavan ihana profetia joka tuli minulle. Siinä kerrottiin, että minusta tulee vielä kuuluisa julistaja ja kalenterini on täynnä kutsuja puhumaan ympäri maailmaa.

No niin, jätän nyt tuon profetian omaan arvoonsa, mutta mietin aamulla otsikon kysymystä. Mistä ja miten tunnistamme väärät profeetat? Jeesus sanoi, että tunnistamme heidät heidän hedelmistään (Matt. 7:15-20). Tuossa nousee äkkiseltään mieleen sellainen kysymys, että miten saamme selville jonkun Australiasta tai Amerikasta tänne saapuneen ja profeettana esiintyvän henkilön yksityiselämästä kotimaassaan. Hänhän voi elää seiniensä sisällä kotona kuin sika pellossa; mistä me sen tietäisimme? Tai elää salasynneissä seurakunnankin keskellä, mutta tulla tänne esiintyen Jumalan profeettana.

Mistä erotamme väärät profeetat? Tämä kysymys on hyvin ajankohtainen ainakin minulle (enkä tarkoita ylle kirjoittamaani profetiaa). Kysymys on mitä vakavimmasta asiasta, koska Jeesus kertoi ennen saapumistaan tulevan vääriä kristuksia (siis voideltuja) ja vääriä profeettoja, jotka tekevät suuria tunnustekoja ja eksyttävät monta (Matt. 24:4-5, 11, 24-25).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mistä erotamme väärät profeetat ?
« Vastaus #1 : 29.02.20 - klo:10:40 »
Vaikka seuraavassa linkissä ei vastatakaan erityisesti juuri tähän (profeetta)kysymykseen, niin siitä voi silti saada eväitä tähän pohdintaan:

http://www.kristitynfoorumi.fi/Mitenerotat.pdf
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Mistä erotamme väärät profeetat ?
« Vastaus #2 : 29.02.20 - klo:11:00 »
Mulla herää kysymys, miksi meitä pitäisi hetkauttaa jonkun satunnaisen jenkkituristin touhut. Käsitän että Jeesuksen ja UT:n kirjoittajien ohjeet koskee juurikin niitä jotka elää meidän keskuudessa. Eihän jonkun turistin elämää voikaan tarkkailla.

Jos joku typerys menee kuuntelemaan turisteja ja uskovat niiden profetioita, niin saa mun mielestä kärsiä omasta tyhmyydestään. Silloin vika on vähän syvemmällä tällaisten ihmisten uskon perustassa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mistä erotamme väärät profeetat ?
« Vastaus #3 : 29.02.20 - klo:11:47 »
Mulla herää kysymys, miksi meitä pitäisi hetkauttaa jonkun satunnaisen jenkkituristin touhut. Käsitän että Jeesuksen ja UT:n kirjoittajien ohjeet koskee juurikin niitä jotka elää meidän keskuudessa. Eihän jonkun turistin elämää voikaan tarkkailla.

Jos joku typerys menee kuuntelemaan turisteja ja uskovat niiden profetioita, niin saa mun mielestä kärsiä omasta tyhmyydestään. Silloin vika on vähän syvemmällä tällaisten ihmisten uskon perustassa.

Ongelma on syvällä perustuksissa, koska olemme ajautuneet pois evankeliumin ytimestä jonnekin kehällisiin tai kehällisen kehällisiin asioihin ja tehneet niistä ydinasioita (esim. parantumisesta, armolahjoista yms.). Niillä on paikkansa, mutta niille ei saa rakentaa, sillä perustana ja ytimessä on vain Jeesus Kristus ja Hänen lunastustekonsa Golgatalla.

Kyllä tämä ihmisten ja profeettojen perässä juokseminen on "Suomen Siionissa" suuri ongelma. Väärää opetusta ja harhaoppeja vastaanotettuaan tuhannet uskovat ovat joutuneet tien oheen ja olen käynyt heitä mielisairaaloissakin tapaamassa ja hautaan laskemassa. Tämä on kuoleman vakava asia niille joiden kohdalle tällaiset eksytykset sattuvat. He ehkä aloittivat hyvin, mutta eivät olleet evankeliumille kuuliaisia. Jeesus itse sanoi, että väärät voidellut ja profeetat eksyttävät monta. Tiedät (ilmeisesti teologiaa opiskelleena, koska tekstisi ovat "sitä tasoa") kuinka paljon tuo monta (polus) voi merkitä (esim. Ilm. 7:9 se merkitsee lukemattoman suurta joukkoa valtaistuimen edessä).

Anton

  • Vieras
Vs: Mistä erotamme väärät profeetat ?
« Vastaus #4 : 29.02.20 - klo:12:30 »
Se on kyllä hirveän surullista, että niin monet eivät välitä totuudesta. Mutta eipä sille oikein mitään voi, jos toinen on mielistynyt vääryyteen.

Roskaruokaa jonottavia ihmisiä ei juuri saa kääntymään tarjoamalla terveellistä ruokaa. Heidän pitää itse tajuta ensin, että se mitä he jonottavat on roskaa. Sitten he alkavat etsimään parempaa, ja sitten terveellinen ruoka alkaa kelpaamaan.

Tietystikään aina ei voi päällepäin nähdä, mitä ihminen ehkä sisällään miettii. Siksi on hyvä pitää tarjolla tervettä ravintoa. Mutta mulla on lähtökohtana, että suurin osa haluaa vaan sitä roskaa eikä heitä kiinnosta ollenkaan muutos. Ei mun kannata tuhlata aikaa sellaisiin, paitsi rukoilla heidän puolestaan. Jeesus opetti kylväjävertauksessa, että osa siemenistä putosi tien oheen tai kallioperälle. Ei kylväjä niitä sinne tarkoituksella laittanut, kyllähän sen tietää ettei siellä kasva. Ne putoaa sinne ohikulkiessa, mutta päämäärä on kylvää hyvään maahan. Eli niihin, jotka ovat heränneet ja luopuneet rakkaudesta vääryyteen, ja alkaneet etsimään totuutta.