Kirjoittaja Aihe: "Ruohonjuuritason" omat opit  (Luettu 11741 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #15 : 25.04.14 - klo:19:12 »
Erittäin yleinen, lähinnä lopunaikoihin liittyvä ja myös siihen suureen lopunajan herätykseen liittyvä on 'oppi', jossa ensin katsotaan maailman tapahtumia ja sitten etsitään Raamatusta samantapainen tapahtuma. Tämän jälkeen tämän pikaliimalla Raamattun yhteenliitetyn tapahtuman seuraavia vaiheita 'löydetään' ja ennustellaan Raamattuun perustuen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #16 : 25.04.14 - klo:20:27 »
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.

Taisto

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #17 : 25.04.14 - klo:20:45 »
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Voin suositella tähän aiheeseen liittyvää kirjaa "Ihmisen paikka", kirjoittanut Paul Tournier.
Ja näemmä löytyy muitakin kirjoja aiheesta, jos laittaa nuo sanat googlen hakusanoiksi.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #18 : 25.04.14 - klo:21:17 »
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Onkohan tuo kuitenkaan kovin hengellistä? Jotenkin tulee mieleen taikausko tai tietynlaisten sielua ruokkivien kokemusten tavoittelu - muusta keskustelustamme hänen kanssaan tuli sellainen vaikutelma. Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?

Taisto

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #19 : 25.04.14 - klo:22:02 »
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Onkohan tuo kuitenkaan kovin hengellistä? Jotenkin tulee mieleen taikausko tai tietynlaisten sielua ruokkivien kokemusten tavoittelu - muusta keskustelustamme hänen kanssaan tuli sellainen vaikutelma. Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?
Enpä minäkään sitä kovin hengellisenä pitäisi, siksi laitoinkin tuon kysymysmerkin siihen että voiko
niistä käyttää sanaa "siunaava".

Tutut tavat voivat kyllä sinänsä olla tarpeellisia ja hyväksi. Mutta jos niissä aletaan nähdä
hengellisyyttä, miten sen nyt sanoisi... perusteettomasti, niin niistä voi kai tulla "taikaoppia",
kuten sanoit.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #20 : 25.04.14 - klo:22:08 »
"Harmi, kun sä et ollu mukana siellä, menetit siunauksia", sanoi joku. Onko siunaukset jossakin niin, että ne voi menettää, jos ei mene sinne?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #21 : 25.04.14 - klo:23:10 »
Erittäin yleinen, lähinnä lopunaikoihin liittyvä ja myös siihen suureen lopunajan herätykseen liittyvä on 'oppi', jossa ensin katsotaan maailman tapahtumia ja sitten etsitään Raamatusta samantapainen tapahtuma. Tämän jälkeen tämän pikaliimalla Raamattun yhteenliitetyn tapahtuman seuraavia vaiheita 'löydetään' ja ennustellaan Raamattuun perustuen.

Viimeisimmat tarinat olen kuuluut että ukrainan tapahtumat on ennustettu raamatussa ja siitä venäjä sitten hyökkää israeliin...  tuubalin, mesekin yms ruhtinaat :P

tikli

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #22 : 06.05.14 - klo:10:10 »
Kirjoitin tuolla/kokemus, järki jne. ketjussa jotain ns. riviuskovien omista opeista.

Seurakunnissa saattaa levitä "ruohonjuuritasolla" kaikenlaisia erikoisia uskonelämään ja oppeihin liittyviä käsityksiä, enkä tiedä, tietävätkö pastorit ja muut vastuunkantajat, että näin tapahtuu?

Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Esim. jotkin hengelliseen sodankäyntiin ja henkivalta-asioihin liittyvät asiat, voiteluasiat, asketismi, judaismi tms. Nämä asiat eivät siis leviä pelkästään kyseisiä asioita korostavien seurakuntien kautta vaan niitä leviää muidenkin seurakuntien "tavallisten" uskovien piirissä. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan. Olen ollut aikoinaan kokoonpanoissa, missä oli mukana uskovia monista eri seurakunnista. Suurin osa oli "perinteisistä" seurakunnista, ei esimerkiksi niin sanotuista uuskarismaattisista seurakunnista. Epäilen, että kyseisten seurakuntien vastuunkantajilla ei ollut tietoa näistä "riviuskoviensa" erikoisista opeista.

Miksi näin tapahtuu? Onko vapaudessa itse tutkia Raamattua ja tehdä siitä omia johtopäätöksiään menty liian pitkälle?
Eikö edellä mainitulla tapahtuva oppien leviäminen ole oikeastaan vielä vaarallisempaa kuin niiden julkinen opettaminen?

Kommentteja, muilla havaintoja tästä?

Olen ollut huomaavinani, että usein ihmiset, jotka alkavat korostamaan jotain tällaista erityistä oman oivalluksensa kautta "saatua" ja tullutta oppia, pyrkivät ensiksi käänyttämään mahdollisimman monia omasta srk:aan kyseisen opin kannattajiksi ja kun ja jos ei tulosta synny, alkavat kiertämään eri srk:ssa ja sen srk:nan, jossa sattuvat saamaan kannattajia omalle opilleen, kokevat sitten oikeaksi srk:si aina niin kauan, kunnes heidän toimintaansa siellä puututaan ja jälleen lähdetään uudelle kierrokselle kertomaan, minkälainen kyseinen srk on ja miten "sairasta" opetus siellä on.

Mutta ajan oloon tällaiset omaan suuntaansa vetäjät ovat sitten niitä, jotka ajautuvat kaikista seurakunnista vähitellen ulos ja pikkuhiljaa katkeroituvat kaikille uskoville, jotka eivät ole nielleet heidän syöttejään.

Olen nähnyt hyvin harvoin kyseisten henkilöiden kykenevän enää koskaan normaaliin seurakuntayhteyteen, mutta sitä en tiedä, miksi näin on?

Onko kysymys siitä, että eivät alkujaankaan ole olleet kykeneviä toimimaan missään yhteisössä, sillä useinkin näiden henkilöiden taustalta paljastuu ristiriitoja vähän siellä sun täälläkin.

Heidän taustallaan on usein ns. auktoriteettikammoa, eli he itse haluavat olla herroina hallitsemassa ja jos se ei onnistu, eivät ole kykeneviä alistumaan ns. seurakuntakuriin ja muiden opetuksen alle.
« Viimeksi muokattu: 06.05.14 - klo:10:16 kirjoittanut tikli »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #23 : 06.05.14 - klo:10:31 »
Olen nähnyt hyvin harvoin kyseisten henkilöiden kykenevän enää koskaan normaaliin seurakuntayhteyteen, mutta sitä en tiedä, miksi näin on?

Onko kysymys siitä, että eivät alkujaankaan ole olleet kykeneviä toimimaan missään yhteisössä, sillä useinkin näiden henkilöiden taustalta paljastuu ristiriitoja vähän siellä sun täälläkin.

Heidän taustallaan on usein ns. auktoriteettikammoa, eli he itse haluavat olla herroina hallitsemassa ja jos se ei onnistu, eivät ole kykeneviä alistumaan ns. seurakuntakuriin ja muiden opetuksen alle.

Mikä on mielestäsi normaalia seurakuntayhteyttä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #24 : 06.05.14 - klo:11:28 »
Kaikki se, mitä Raamattu meille opettaa seurakunnasta ja seurakuntayhteydestä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #25 : 14.05.14 - klo:19:05 »
Kun kristillinen kustantamo kasvaa vähänkin suuremmaksi, niin sillä alkaa olla suuret yleiskulut, jotka muodostuvat palkoista, kiinteistökuluista yms. Koska totuus ei yleensä myy, niin on haalittava kirjallisuutta, jolla on suuret myyntiluvut. Niiden perusteella tehdään kustannussopimuksia ja talous asettuu tasapainoon, koska ne kirjat menevät kaupaksi.

Yksi merkittävä lisähuomio tästä kristillisten kirjojen kustantamisesta. Olen ihmetellyt sitä, että joissakin kirjoissa sivumäärää on kasvatettu turhaan. Kirjoittajan sanottava päättyy suunnilleen kirjan puolivälissä, mutta sen lisäksi on pitänyt saada lisättyä jotain muuta, että kirja tulisi paksummaksi. Tietenkin paksulle kirjalle voidaan laittaa korkeampi hinta kuin ohuelle. Tämä näyttää koskevan erityisesti nimekkäiden julistajien kirjoja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #26 : 15.05.14 - klo:08:58 »
Kirjoitin tuolla/kokemus, järki jne. ketjussa jotain ns. riviuskovien omista opeista.

Seurakunnissa saattaa levitä "ruohonjuuritasolla" kaikenlaisia erikoisia uskonelämään ja oppeihin liittyviä käsityksiä, enkä tiedä, tietävätkö pastorit ja muut vastuunkantajat, että näin tapahtuu?

Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Esim. jotkin hengelliseen sodankäyntiin ja henkivalta-asioihin liittyvät asiat, voiteluasiat, asketismi, judaismi tms. Nämä asiat eivät siis leviä pelkästään kyseisiä asioita korostavien seurakuntien kautta vaan niitä leviää muidenkin seurakuntien "tavallisten" uskovien piirissä. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan. Olen ollut aikoinaan kokoonpanoissa, missä oli mukana uskovia monista eri seurakunnista. Suurin osa oli "perinteisistä" seurakunnista, ei esimerkiksi niin sanotuista uuskarismaattisista seurakunnista. Epäilen, että kyseisten seurakuntien vastuunkantajilla ei ollut tietoa näistä "riviuskoviensa" erikoisista opeista.

Miksi näin tapahtuu? Onko vapaudessa itse tutkia Raamattua ja tehdä siitä omia johtopäätöksiään menty liian pitkälle?
Eikö edellä mainitulla tapahtuva oppien leviäminen ole oikeastaan vielä vaarallisempaa kuin niiden julkinen opettaminen?

Kommentteja, muilla havaintoja tästä?

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?

Kiitos, Jumalalle ettei Pietari ja Johannes ole täällä meitä opettamassa, sillä me emme voisi ikinä pelastua heidän oppinsa ja opetuksensa perusteella, sillä Apostoli Paavali on järkkymätön:

joka antaa ymärileikata itsensä on velvollinen pitäämään KOKO Mooseksen lain eli oma kuoleman tuomio.
Tosin teorissa kaikki voivat pitää Mooseksen lain, mutta käytännössä ei.
eli kuka on se opettaja joka opettaa oikein ??
__________
no nyt kuitenkin siihen mikä on uskovan pää velvollisuus. Lue ja syö itse, puhdasta maitoa, ei Pietari eikä Johannes, ja kun maitoa on tarpeeksi juotu on leivän vuoro.

nyt Pietari ja Johannes tekivät parannuksen mutta vasta Apostolin ankarien nuhteiden ja oikean opetuksen kautta. Muuten koko maailma olisi lain alla !
tätä parannusta sai kenties odottaa 15 vuotta ! eli moni sielu meni kadotukseen !

____________________
Lainaus
Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Onko Raamatun, se on Kirjoitusten perusteella meillä oikea oppi tahi oikea oppi on etsittävä seurakunnasta ?
Mistä oikea oppi löytyy jos löytyy ? papeilta ? eli nykyajan johtajilta ? vai Kirjoituksista ?
____________________

Eni wei.
Pyhän Hengen tehtävä eli virka on opettaa ja Pyhä Henki ottaa Isän eli Pojan sanoista ja opettaa.
ei seurakunnan tahi ihmisten viisaudesta.

joten Jumalan mieleen on että jokainen tutkii // lukee itse.
ja Jos sydän tahi muu seikka on Jumalan edessä, oikein tahi mitä lie, niin Pyhä Henki opettaa kuten Apostolille.
« Viimeksi muokattu: 15.05.14 - klo:09:01 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #27 : 15.05.14 - klo:09:06 »
Kuinkahan moni riviuskova edes tietää, mikä heidän seurakuntansa "virallinen oppi" on tai miten kristinuskossa on asioita perinteisesti tulkittu? Veikkaisin, että ei kovin moni. Mutta mistä se taas johtuu, onko niin vähän enää näitä asioita esillä seurakunnissa?

Seurakunta ei ole tiedon ja oikean opin lähde tahi kaivo.
ei Jumalan Sanat, ja varsinkin ne mitkä ovat puhuttu eli mitä Jumala itse on lausunut, on se mistä me saamme oikein opin.

ainoa virallinen oppi on itse Jumalan Sana.
eli taas . LUE itse ja opi !

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #28 : 15.05.14 - klo:09:12 »
Mutta onko jokainen "riviuskova" kykenevä tutkimaan näitä asioita itse?

Onhan seurakunnille annettu erikseen opettajan virkakin. Eli kaikki eivät ole kykeneviä "itse itseään" opettamaan?

Otan tähän lainauksen 1 Johanneksen kirjeestä, luvusta 2:

20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Onko tuo annettu ohjeeksi seurakunnalle, ei yksittäiselle uskovalle?

Silloinhan ei ollut nykyisenkaltaista individualismia.

ja taas.  :o
Lainaus
Mutta onko jokainen "riviuskova" kykenevä tutkimaan näitä asioita itse?

Riippuu opettajasta ??
Jos Jumala itse opettaa on kaikki hyvin ja varmasti oikeaa mutta ihmisen pahuus on usein esteenä.

eli edelleen, ihmisen tulee itse lukea ja Jumala opettaa !
seurakunnan papilla ei ole mitään itsessään ellei Jumala ole antanut ja jos on antanut on se Jumalan Sana joka tekee sen mitä varten se on annettu.

ellei pappi parka ole Jumalan kädessä, joka toinen tahi omat tulkinnat menevät ylitse Kirjoitusten.

Jokaisen vauvan on itse imettävä maitoa Jumalan rinnoista eli Jumalan Sanoja.
Tässä asia yhteydessä Jumala on äiti eli iso rinta täynnä maitoa.

jos kertaalleen purtu ravinto, kyllä antaa vähän mutta jos ei ole muuta ravintoa tulee keripukki tahi mitä lie, penikkatauti.

eli JOKAINEN itse lukee ja tutkii!
myös papit!

Vastavoima

  • Vieras
Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
« Vastaus #29 : 15.05.14 - klo:09:21 »
"Harmi, kun sä et ollu mukana siellä, menetit siunauksia", sanoi joku. Onko siunaukset jossakin niin, että ne voi menettää, jos ei mene sinne?
_________________________
lainaus
Lainaus
Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?

Kun tavasta tulee "kirkollinen", hmhm
usein tapa eli päiväjärjestys on hyväksi, Daniel ja muut varjonyrkkeilijät.
harjoitus tekee mestarin.

_________________________

oletus että siunaus on Jumalan tarkoittama, niin se siunaus seuraa sinua !
eli juoksee perässä kunnes tavoittaa :)
Mooses ja seitsemän kymmentä siunauttua.
ja sitten Mooseksen laki sanoo samaa.

Minä KÄSKEN, siunauksen tulla / seurata / etsiä sinut!

5. Moos. 28:8 Herra käskee siunauksen seurata sinua jyväaitoissasi ja kaikessa, mihin ryhdyt; hän siunaa sinua siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

3. Moos. 25:21 niin minä käsken siunaukseni kuudentena vuotena tulemaan teille, niin että se tuottaa teille kolmen vuoden sadon.

tosin tämäkin voidaan ihmisen takia, mennä pieleen.
no sama se.
siunaus seuraa sinua !