Kirjoittaja Aihe: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !  (Luettu 4182 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« : 08.03.20 - klo:23:37 »
Olin tänään One Way Mission seurakunnan perustamiskokouksessa Lohjalla. Olin ystävieni kanssa toivonut ja rukoillut, että OWM aloittaisi toiminnan Lohjallakin. Tätä olimme rukoilleet jo yli 10 vuotta ja nyt koimme että rukouksiimme pitkän odotuksen jälkeen oli vastattu.

Tapani Suonto kertoi seurakunnalle seuraavista askelista ja haasteista, jotka meitä Lohjalla odottavat. Emme voi olla varmoja miten toiminta Lohjalla jatkuu. Suunnitelmana on, että aluksi kokoonnumme kerran kuukaudessa ja oma toivomukseni on, että tutustumme seurakunnan jäseniin niin, että voimme keskenämme tavata useamminkin. Ymmärsin, että olemme aivan varattomia ja voimattomia. Kykenemme eteenpäin vain Jumalan armon ja avun toimin, ilman Häntä emme edes seuraavaan viikkoon. Kaikki onnistumisemme jää siis Jumalan armon varaan ja jos jossain onnistumme niin se Jumalan johdatuksen ja avun turvin. Uskon, että minulla on vielä hyviä uutisia tämän aloituksen alla kerrottavaksi.

Ensimmäisessä kokouksessamme oli koolla 40 henkilöä. Rukoillaan heidän ja Lohjan puolesta. Jumala voi tätäkin kaupunkia herättää etsimään Jeesusta. Ja lupaushan meillä jo onkin: "Etsivä löytää !" Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Uskommeko sen ?


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #1 : 09.03.20 - klo:07:41 »
Jumala voi tätäkin kaupunkia herättää etsimään Jeesusta. Ja lupaushan meillä jo onkin: "Etsivä löytää !" Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Uskommeko sen ?
Tähän on nyt pakko esittää pari kysymystä: onko kaupungin seurakuntien tila todella sellainen, että siellä ei kukaan etsi Jeesusta? Tai jos joku yksittäinen jäsen etsii, niin hänen seurakunnassa ei ole sijaa sellaiselle? Vai miksi koet, että OWM on niin tärkeä siellä?

Anton

  • Vieras
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #2 : 09.03.20 - klo:09:40 »
Hienoa kuulla, että olette rukoilleet paikkakuntanne hengellisen virvoittumisen puolesta. Jumala on luvannut vastata sellaisiin rukouksiin tavalla tai toisella. Sillä ei ole väliä, minkä niminen järjestö toimii välikappaleena. Olkoon se OWM tai jokin muu. Pääasia että evankeliumin kirkkaus saa loistaa mahdollisimman selkeänä, ja että Jumala saa kaiken kunnian kaikesta.

Siunausta kokoontumisillenne!

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #3 : 09.03.20 - klo:16:38 »
Jumala voi tätäkin kaupunkia herättää etsimään Jeesusta. Ja lupaushan meillä jo onkin: "Etsivä löytää !" Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Uskommeko sen ?
Tähän on nyt pakko esittää pari kysymystä: onko kaupungin seurakuntien tila todella sellainen, että siellä ei kukaan etsi Jeesusta? Tai jos joku yksittäinen jäsen etsii, niin hänen seurakunnassa ei ole sijaa sellaiselle? Vai miksi koet, että OWM on niin tärkeä siellä?

Asia lienee niin, että osa lohjalaisistakin etsii syntiemme tähden ristiinnaulittua Jeesusta ja toiset taas sitä Jeesusta, jolta odotetaan omaan elämään menestystä, terveyttä, rikkautta, yms. Lohjalla vaikuttavissa seurakunnissa etsitään siis kahta toisistaan aivan erilaista Jeesusta. Olen nähnyt vapaiden suuntien riitautuvan ja rikkoutuvan Lohjalla ja siitä seurakuntien rikkoutumisesta myös avioliittojen kariutuvan. Voiko tällainen seurakuntien ja perheiden hajoaminen olla Jumalasta?

Meitä on jonkin verran Lohjalla, jotka emme halua liittyä seurakuntiin, joista meillä on huonoja kokemuksia, meidät on erotettu tai olemme eronneet (kun emme esim. ole maksaneet bruttotuloistamme kymmenyksiä).

Ongelma on se, että seurakunnissa harvoin julistetaan evankeliumia Jeesuksesta vaan sellaista evankeliumia Jeesus + lisäksi jotain muuta (teidän tulee tehdä sitä ja tätä uskonne lisäksi).

(Nyt tuli vieraita, jatkan toisten, mutta eikö jo tullutkin aika tyhjentävästi sanottua)?

Jumala tuntee sydämemme
(Korjasin kirjoitusvirheet 20:36/ Oloneuvos)
« Viimeksi muokattu: 09.03.20 - klo:20:36 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #4 : 11.03.20 - klo:19:39 »
Jatkan siitä mihin pari päivää sitten jäin.

Tarkoitukseni tämän aloituksen alla on kertoa OWM toiminnasta Lohjan seudulla. Toivon voivani kirjoittaa myönteisiä asioita OWM toiminnasta, mutta kirjoitan rehellisesti myös mahdollisista negatiivisista ilmiöistä, molemmista sen mukaan kuin itse ja ystäväni kokevat. Ensimmäisessä kokoontumisessamme tutustuin kahteen osallistujaa. Olisin ehkä tutustunut muutamaan muuhunkin, mutta vetäydyin sivummalle juttelemaan Tapani Suonnon kanssa OWM tulevaisuudesta Lohjalla, koska sen jatkuvuus on itselleni tärkeää.

OWM toiminta jatkuu Lohjalla, mutta sen kokousaikataulu on vielä avoin. Ehkä aluksi kerran kuukaudessa, ehkä useammin. Aika näyttää sen kuinka Herra johdattaa. Hyvin teette jos koette sydämissänne hyväksi rukoilla OWM:n puolesta, että sen kautta monet saisivat tulla Jeesuksen uskoon ja kasvaa tervettä opetusta kuunnellen.

Toivottavasti muutkin foorumilaiset tahtovat osallistuvat kirjoittamaan kokemuksistaan ja mietteistään koskien OWM:ää.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #5 : 11.03.20 - klo:22:05 »
Jatkan siitä mihin pari päivää sitten jäin.

Tarkoitukseni tämän aloituksen alla on kertoa OWM toiminnasta Lohjan seudulla. Toivon voivani kirjoittaa myönteisiä asioita OWM toiminnasta, mutta kirjoitan rehellisesti myös mahdollisista negatiivisista ilmiöistä, molemmista sen mukaan kuin itse ja ystäväni kokevat. Ensimmäisessä kokoontumisessamme tutustuin kahteen osallistujaa. Olisin ehkä tutustunut muutamaan muuhunkin, mutta vetäydyin sivummalle juttelemaan Tapani Suonnon kanssa OWM tulevaisuudesta Lohjalla, koska sen jatkuvuus on itselleni tärkeää.

OWM toiminta jatkuu Lohjalla, mutta sen kokousaikataulu on vielä avoin. Ehkä aluksi kerran kuukaudessa, ehkä useammin. Aika näyttää sen kuinka Herra johdattaa. Hyvin teette jos koette sydämissänne hyväksi rukoilla OWM:n puolesta, että sen kautta monet saisivat tulla Jeesuksen uskoon ja kasvaa tervettä opetusta kuunnellen.

Toivottavasti muutkin foorumilaiset tahtovat osallistuvat kirjoittamaan kokemuksistaan ja mietteistään koskien OWM:ää.
En ole juurikaan kuunnellut OWM:n puheita, ehkä olisi hyvä perehtyä asiaan enemmän.

Rukoilen, että terve opetus tuottaisi hedelmää. Tervettä opetusta taitaa olla maassamme loppujen lopuksi aika vähän...
« Viimeksi muokattu: 12.03.20 - klo:07:24 kirjoittanut Taisto »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #6 : 12.03.20 - klo:18:49 »
En ole juurikaan kuunnellut OWM:n puheita, ehkä olisi hyvä perehtyä asiaan enemmän.

Rukoilen, että terve opetus tuottaisi hedelmää. Tervettä opetusta taitaa olla maassamme loppujen lopuksi aika vähän...

Samaan lopputulokseen olen tullut: "Tervettä opetusta taitaa olla maassamme loppujen lopuksi aika vähän."  Viimeiset vuodet ruokani olen saanut pääasiassa Suomen Evankeliumikoulun Opintoyhdistyksen (EVOP) tilaisuuksista ja niissä nauhoitetuista opetuksista. Yhdistyksen toiminta on kuitenkin hiipumassa. Syitä on varmaan useita, mutta luennoitsijoiden ikä ja sairaudet ovat merkittäviä tekijäitä toiminnan hiljenemiseen. Siksi aloin pari vuotta sitten rukoilemaan, että Herra johdattaisi minut johonkin aktiivisemmin kokoontuvaan uskovien yhteisöön. Nyt koen, että se voisi olla OWM. Tarkoitukseni on toki jatkaa EVOPin luentojen kuuntelemista jos uusia vielä levitetään (mutta hiljaiselta näyttää).

Tuosta terveestä opetuksesta jokunen sana. Muutama vuosi sitten havahduin ja heräsin ymmärtämään kuinka toisarvoisia asioita monet saarnaajat käsittelivät puheissaan, kuin ne olisivat evankeliumin ydinsanomaa. Paljon puhuivat moraalista, pyhitetyn elämän tärkeydestä, ruumiin ja psyykeen parantumisesta, elämän menestymisestä yms. Nuo kaikki ovat hyviä juttuja, jos ne jollekulle suodaan, mutta ne eivät ole evankeliumi.

Juuri noilla saarnoilla siirretään kuulijoiden sydämet pois evankeliumin ytimestä joka on Ihmisen Poika Jeesus, edestämme synniksi tehty, kirouksen puuhun kirottuna naulattu ja helvetin tuomion sijastamme kärsinyt, kuollut ja kolmantena päivänä oman vanhurskautensa voimasta ylösnoussut, sillä laki oli tämä: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra." Jeesus piti koko lain, mutta hänet tehtiin edestämme synniksi jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. Tämä on se Lutherin opettama autuas vaihtokauppa; meidän synnit Jeesuksen päälle ja Jeesuksen tahraton vanhurskaus meidän päälle. Tätä yksinkertaista ja samalla evankeliumin luotaamatonta syvyyttä ei juurikaan ajassamme enää kuule, sillä ristin evankeliumi on aikamme sivistyneille ja viisaille ihmisille vastenmielistä kuultavaa. Juutalaisille kauhistus (skandaali) ja pakanoille hullutus, mutta meille, jotka uskomme, se on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Tästä voisin kirjoittaa ja puhua vaikka päiväkausia ja toivon, että myös OWM tekee niin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #7 : 12.03.20 - klo:22:01 »
Oloneuvos: ymmärrän että haluat julistusta pelastuksen ydinasioista.

Heittäisin silti tähän sen ajatuksen, että meitä kehotetaan jättämään alkeet ja pyrkimään eteenpäin.
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta."

Vai koetko niin, että edes perustus ei ole kunnossa missään seurakunnissa?

Anton

  • Vieras
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #8 : 12.03.20 - klo:22:20 »
Täytyy olla hieman samaa mieltä Taiston kanssa tässä asiassa.

Ymmärrän kyllä sen, että evankeliumin julistaminen on seurakunnan (eli Jeesukseen uskovien) ydinasia. Mutta kun katsoo seurakunnan toimintaa UT:ssa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, niin näyttää vahvasti siltä että evankeliumia julistettiin lähinnä uskosta osattomille, ei seurakunnan kokoontumisissa vaan enemmän siellä missä uskosta osattomat olivat. Ja seurakunnan kokoontumiset olivat nimenomaan se paikka jossa opetettiin pyhästä elämästä uskoville (kunhan se on Raamatun mukaista, eikä mitään hölynpölyä jota ymmärtääkseni Oloneuvos vastustaa, samoin kuin minäkin).

Näkisin itse, että tämä olisi edelleen ihanteellinen tapa seurakunnan toiminnalle.
« Viimeksi muokattu: 12.03.20 - klo:22:38 kirjoittanut Anton »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #9 : 12.03.20 - klo:22:25 »
Oloneuvos: ymmärrän että haluat julistusta pelastuksen ydinasioista.

Heittäisin silti tähän sen ajatuksen, että meitä kehotetaan jättämään alkeet ja pyrkimään eteenpäin.
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta."

Vai koetko niin, että edes perustus ei ole kunnossa missään seurakunnissa?

Anteeksi, että puutun tähän. Muutamia vuosia sitten täällä Keski-Suomessa oli Evankeliumin Opintoyhdistyksen Kristus-juhla, en enää muista, missä se pidettiin.

Olin siinä lähellä kirjapöytää ja luokseni tuli jo iäkäs uskova mies, jonka olin tuntenut jo kymmeniä vuosia. Hän purki minulle pettymystään sanoen, että eihän täällä ole mitään uutta…  :(



Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #10 : 13.03.20 - klo:22:27 »
Luin jo päivällä Taiston, Antonin ja Pauluksen tekstit -suuren ihmetyksen vallassa- mutta en heikon kuntoni tähden jaksanut niihin vastata enkä jaksa vieläkään kuin aivan lyhyesti muutaman sanan kuin alustukseksi kirjoittaa. Toivon hartaasti, että olemme jollakin tapaa tulkinneet toistemme kirjoituksia väärin - mutta ei tämä välttämättä ole niin, sillä meidän päivinämme on runsaasti uskovaisia, jotka ovat vain käväisseet Golgatalla (jos edes siellä) ja sitten jatkaneet sieltä eteenpäin. Heitä on paljon: uskon sanaa, menestysteologiaa, ja monta muuta.

Sanon tässä vain sen, että Golgatalta ei kukaan jatka eteenpäin paitsi jos on harhautunut Kristuksen opista. Kristuksen oppi on se evankeliumi, jossa me pysymme ja jonka kautta myös pelastumme, jos pidämme siitä kiinni sellaisena kuin Jeesus ja apostolit sen meille ovat julistaneet. "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika."

Golgata ja siellä tapahtunut koko maailman Lunastus synnistä ei ole mitään opin alkeita. Vielä taivaassakaan emme ole päässeet siitä pidemmälle, emmekä pääse, sillä aika ja ikuisuus kiertävät Golgataa. Taivaassa ovat yhä näkyvillä Jeesuksen haavat muistuttaen Golgatasta ja siellä ylistetään Häntä Jumalan Karitsana. "He veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista... ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen" (Ilm. 5:9, 12). Tämä tapahtuu siis taivaassa.

Jeesus on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt meidät Jumalan edessä täydellisiksi ja meidät on sekä vanhurskautettu että pyhitetty. Tähän Jeesuksen Kristuksen vanhurskauteen minä turvaan ja käyn kerran Jumalan tuomioistuimen eteen varmana siitä, että Jeesuksen ristinveri piisaa pelastamaan minut kadotustuomiolta.

Kokonaan toinen asia on sitten kilvoittelumme ja elämänvanhurskautemme. Sillä tiellä toinen ehtii pidemmälle kuin toinen. Enempää en jaksa nyt kirjoittaa. Hyvää yötä, Jeesus myötä.

Anton

  • Vieras
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #11 : 14.03.20 - klo:00:01 »
Joku väärinkäsitys tässä ilmeisesti on. Taidat Oloneuvos käsittää, että käytämme termiä "opin alkeet" jollain tavalla halventavassa tai väheksyvässä merkityksessä. Ainakin omalla kohdallani asia on ihan päinvastoin. Alkeet on kaikista tärkein asia. Voidaan puhua myös perustuksesta, minulle se merkitsee samaa asiaa.

Jos vaikkapa matematiikassa ei opita alkeita eli perusteita oikealla tavalla, ei vaikeammistakaan laskuista tule mitään. Kaikki perustuu siihen, että alkeet sisäistetään oikealla tavalla ja kunnolla. Mutta kun alkeet on sisäistetty, tulee mennä eteenpäin. Se ei tarkoita, että alkeet unohdettaisiin tai hyljättäisiin, päinvastoin. Ne ovat aina mukana, ja kun vaikeammat yhtälöt puretaan pieniin osiin, löytyy sieltä ytimestä aina samat alkeet.

Eli ei se, että halutaan mennä alkeista eteenpäin, tarkoita suinkaan että ne alkeet hyljättäisiin tai että niiden tilalle otettaisiin jotain muuta. Mutta siellä on paljon syvyyksiä ja tasoja, joita Jumala tahtoo omillensa avata. Evankeliumi ei ole niin vaikea asia, että sitä pitäisi paljon selittää. Mutta Raamatussa on paljon sellaista, mikä vaatii enemmän avaamista, esimerkiksi historiallisten ja kulttuurillisten asioiden ymmärtämiseksi.

Vaikka rakastan evankeliumia ja on aina mukava kuulla sitä, niin haluan silti mielummin kuulla sellaisia asioita Raamatusta, joista en vielä ole aiemmin ollut tietoinen. Ja siksi näen parempana ja Jumalan tahtona, että seurakunnan kokoontumissa opetetaan enemmän tällaisia asioita. Raamattu on yli tuhatsivuinen kokonaisuus ja sisältää aivan valtavan määrän sellaista tietoa, jota nykyajan länsimainen ihminen ei suoraan voi mitenkään ymmärtää. Ne ovat kaikki kuitenkin Jumalan tahdosta kirjoitettu Hänen ilmoitukseen ihmiskunnalle. Minä haluan kovasti saada selville kaiken, mitä Jumala meille on tahtonut ilmoittaa. Evankeliumi on suurin ilmoitus, mutta sen minä tiedän jo. Se että saan tietooni minulle uusia asioita Jumalan ilmoituksesta, ei himmennä evankeliumia ollenkaan. Päinvastoin, sillä koko Raaamatun sanoma kirkastaa evankeliumia vain entisestään.

Toivottavasti saat kiinni ajatuksesta.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #12 : 14.03.20 - klo:11:15 »

Tuosta terveestä opetuksesta jokunen sana. Muutama vuosi sitten havahduin ja heräsin ymmärtämään kuinka toisarvoisia asioita monet saarnaajat käsittelivät puheissaan, kuin ne olisivat evankeliumin ydinsanomaa. Paljon puhuivat moraalista, pyhitetyn elämän tärkeydestä, ruumiin ja psyykeen parantumisesta, elämän menestymisestä yms. Nuo kaikki ovat hyviä juttuja, jos ne jollekulle suodaan, mutta ne eivät ole evankeliumi.

Juuri noilla saarnoilla siirretään kuulijoiden sydämet pois evankeliumin ytimestä
En koe asiaa niin, että siirryttäisiin pois evankeliumin ytimestä, vaikka muistakin asioista puhutaan. Kyllä minun uskoni perusta on se, että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa.

Luin jo päivällä Taiston, Antonin ja Pauluksen tekstit -suuren ihmetyksen vallassa-

Toinen asia on sitten se, että monenlaista enemmän tai vähemmän väärää julistetaan paljon. Mutta ei sillä perusteella voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että Taisto, Anton ja Paulus olisivat eksyneet pois evankeliumin ytimestä, kun kirjoittavat jotakin, jostakin muusta keskusteluaiheesta, ilman että mainitsevat mitään Golgatasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #13 : 14.03.20 - klo:16:10 »
Luin jo päivällä Taiston, Antonin ja Pauluksen tekstit -suuren ihmetyksen vallassa-

Olen kiinnostunut siitä, josko olen todella kirjoittanut jotain, joka saa sinut ihmetyksen valtaan. Olenkohan löytänyt kultajyvän, vai kirjoittanut jotain puuta-heinää? Valaisetko hieman enemmän tätä?  :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #14 : 15.03.20 - klo:08:16 »
Luin jo päivällä Taiston, Antonin ja Pauluksen tekstit -suuren ihmetyksen vallassa-

Olen kiinnostunut siitä, josko olen todella kirjoittanut jotain, joka saa sinut ihmetyksen valtaan. Olenkohan löytänyt kultajyvän, vai kirjoittanut jotain puuta-heinää? Valaisetko hieman enemmän tätä?  :-\

Tekemääni aloitukseen on paikallaan (tähän väliin) todeta "yleisluontoista", että seuraan kyllä kirjoituksia, mutta en jaksa joka päivä kirjoittaa vastauksia. Kuten eräät foorumilla kirjoittajat tietävätkin, olen monisairas ja heikossa kunnossa. Tutkimuksista huolimatta väsymykseni perimmäisistä syistä ei ole päästy selvyyteen, mutta siihen vaikuttavat krooniset kivut, masennus ja unettomuus [tuon oivaltamiseen ei vaadita kummoistakaan lääketieteen tuntemusta].

Aloituksen tehdessäni tarkoitukseni oli kertoa miten OWMin taival uudella paikkakunnalla lähtee käyntiin, mutta jo nyt on puolin ja toisin esitetty kysymyksiä, joihin ei aivan lyhyesti pysty vastaamaan mikäli haluaa vastauksensa yhteydessä myös perustella omaa kantaansa. Koen semmoista tuntoa mielessäni, että tästä voi muodostua rakentavaa keskustelua, jossa ei vain raapaista pintaa vaan mennään syvemmällekin. Tosiasia on, että syvillä valtamerilläkin on myös matalat rantavetensä. Jotta omista vastauksistani ei muodostuisi maratonin mittaisia yritän kysymyksiin vastata täsmällisesti.

No joo, tämä oli jälleen yksi näistä minun "tavanomaisiksi käyneistä reunahuomautuksistani", jossa en vastannut sanallakaan kenenkään tekemään kysymykseen.