Jo uskoontulo tapahtuu siten, että RHEMA on siinä mukana.
Usko tulee kuulemisesta,
mutta kuuleminen Kristuksen Sanan (Rhema) kautta.Kristuksen Sana (Rhema) ei tarkoita yleistä ilmoitusta (logos)
vaan erityistä ilmoitusta, Kristuksen henkilökohtaista Sanaa.
Eli kun meille julistetaan Pyhän Hengen voitelussa
pelastuksen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta,
niin se on kuin tien raivaamista Messiaalle,
joka lähestyy meitä sitten henkilökohtaisesti.
Hän tulee sydämemme ovelle ja kolkuttaa.
Jos kuulemme Hänen äänensä ja avaamme oven,
Hän käy sydämemme ovesta sisälle.
Tuosta hetkestä, tuosta kohtaamisesta,
alkaa ateriayhteys, suhde,
jossa me tunnemme toisemme.
Ja silloin voimme todistaa Hänestä.
Vain pelastettu voi todistaa Pelastajasta,
ja julistaa pelastuksen evankeliumia.
Vain se ihminen, jonka sisimpään
Messias, Jumalan valtakunnan Kuningas,
on saanut astua ja ottaa hallitusvallan,
voi iloita ja todistaa Jumalan valtakunnasta.
Kun puhumme sairaiden parantamisesta,
ja siitä annetusta Raamatun ilmoituksesta,
niin törmäämme tuohon samaan alkutekstin ilmaisuun,
joka käännöksissä usein jää kuin hunnun taakse.
Kerran eräs raamattutunnin pitäjä jakoi kuulijoille Raamatun Sanaa - Logosta.
Kesken kaiken paatoksen yksi nainen yleisön joukosta nousee seisomaan,
ja keskeyttää raamattutunnin pitäjän puheen.
Hänellä on Sana Herralta - Rhema.
Anteeksi.
Herra sanoi minulle, että täällä on joku mies, jonka käsi on kipeä.
Herra haluaa parantaa hänet.
Raamattutunnin pitäjä keskeyttää luentonsa,
ja kysyy aika tiukkaan sävyyn, onko täällä sellainen mies.
Pitkä hiljaisuus.
Lopulta yksi ikivanha täti alkaa töniä keski-ikäistä miestä.
Mies tulee arkana puhujan luo.
Käsi ranteesta eteenpäin oli täysin jäykkä.
Puhuja yrittää painaa kättä pöytää vasten.
Ei taivu. Jäykkä kuin kuivunut kanto.
Puhuja rukoilee pienen, hiljaisen, monotoonisen rukouksen.
Ja käsi on terve.
Mies palaa paikalleen.
Ja luento voi jatkua.
Sana eli Logos on Jumala.
Jumala on ilmoittanut itsensä Sanassa.
Ja tuo Sana on upotettu Jeesukseen.
Vanhan testamentin Pyhät Kirjoitukset olivat vasta varjo Jumalan kokonaisilmoituksesta.
Sana eli Logos oli vielä kuin kätkössä.
Mutta sitten Sana eli Logos tuli lihaksi.
Ja silloin meille aukeni Jumalan koko kirkkaus.
Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;
ainokainen Poika, joka on Isän helmassa,
on hänet ilmoittanut. (Joh 1:18)
Logos on maailman Valo.
Sana valaisee polkumme.
Vaellamme Sanan valossa.
Rema ei ole yleinen ilmoitus Jumalasta.
Eikä Rema ole lihaksi tullut Jumala.
Paitsi, että vaellamme Sanan valossa,
meillä on myös henkilökohtainen suhde Sanaan eli Jeesukseen.
Sana on jalkaimme lamppu,
mutta Jeesus johdattaa meitä myös henkilökohtaisesti.
Saamme kuulla Hänen äänensä, joka kutsuu meitä nimeltä.
ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä;
ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä,
ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
...
Minä olen se hyvä paimen,
ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän;
ja minä annan henkeni lammasten edestä.
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta;
myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni,
ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. (Joh 10)
Jokainen Jumalan lapsi on tuon Pyhän Hengen henkilökohtaisen ohjauksen alla.
Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. (Room 8:14)
Jumala on antanut meille Sanansa - Logoksen.
Mutta Sana eli Jeesus pitää yhteyttä meihin myös henkilökohtaisin Sanoin - Rhema.
Pietari oli saanut aika murheellisen sanan - Rheman - Jeesukselta.
Ja samassa kukko lauloi toisen kerran.
Niin Pietari muisti Jeesuksen sanat (rhema), jotka hän oli sanonut hänelle:
"Ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät. (Mark 14:72)
Entä miten Sana ja sana Logos ja rema liittyvät parantamiseen.
Jeesus itse on Sana eli Logos,
jonka voimasta koko universumi on luotu ja pysyy koossa.
Jeesuksessa eli Sanassa eli *Logoksessa, on ihmeitä tekevä voima.
Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua.
Ja hän ajoi henget ulos *sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi (Matt 8:16)
Kun Jeesus antaa palvelijalleen sanan ('reman) jonkun parantumisesta,
palvelijalla on valtuutus parantaa tuo sairas Jeesuksen nimessä,
toteuttaa Jeesuksen valmistama teko.
Sana eli Jeesus parantaa sairaan.
Mutta Sana, joka on Jumala, käyttää palvelijaansa.
Eikä päinvastoin. Sana ei ole meidän palveluksessamme.
Me olemme Sanan palveluksessa.
Sairaat paranevat Sanan eli Logoksen voimasta.
Sanassa eli Jeesuksessa on voima, joka parantaa sairaat.
Mutta me emme käytä Sanaa eli Jeesusta, vaan Jeesus meitä.
Jeesus ei tee, mitä me käskemme.
Vaan me teemme, mitä Jeesus käskee.
Jumala ei tee, mitä me tahdomme.
Vaan me teemme, mitä Jumala tahtoo.
Olemme jatkuvassa yhteydessä Häneen, tehdäksemme sen,
minkä Hän sanassaan ('remassa) kulloinkin ilmoittaa.
Jos te pysytte minussa ja minun 'sanani (rhema) pysyvät teissä ...(Joh 15:7)