Kirjoittaja Aihe: Koronavirus - kirous vai siunaus?  (Luettu 30482 kertaa)

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #105 : 18.03.20 - klo:17:08 »
Lainaus
Enkä ole sanonut, että vain vaihtoehtoisten tietolähteiden seuraaminen johtaisi objektiiviseen totuuteen. Minä seuraan varmasti enemmän valtamediaa, kuin suurin osa median kuluttajista. Mutta sen rinnalla seuraan monenlaisia muita medioita, pyrkien saamaan mahdollisimman laajan ja monipuolisen kuvan siitä miten asiat nähdään ja miten erilaisia tietoja ja numeroita ja tapahtumia voidaan tulkita.

Mutta eikö tuo johda juuri vain kouralliseen erilaisia tulkintoja. Kysymysmerkki taas kateissa näppäimistössäni.

Siis sekö, että seuraan montaa eri valtamediaa edustavaa lähdettä, ja niiden lisäksi montaa erilaista "vaihtoehtomediaa"? Sen isompaa kouraa mulla ei valitettavasti ole. Mulla menee eri medioiden seuraamiseen noin 1-4 tuntia päivässä.

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #106 : 18.03.20 - klo:17:12 »
Oloneuvos, jos ymmärsit että siinä yhdessä viestissäni laittamani hymiö olisi tarkoittanut sitä, että kannustaisin tottelemattomuuteen, niin siitä ei ole kyse. Se hymiö oli lauseen perässä, jonka tarkoitus oli osoittaa arvostusta vanhemmalle sukupolvelle joka ei vähästä hätkähdä. Eli positiivisesta asenteesta ja mielialasta vaikeuksien keskellä iso hatunnosto. Kaikki vanhukset joita siellä kaupassa tapasin, oli siellä tekemässä elintarvike-ostoksia, joten kyse ei ollut tottelemattomuudesta vaan varmasti välttämättömästä tarpeesta.

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #107 : 18.03.20 - klo:17:16 »
Tuossa siis ikäänkuin vain nousee tiedon määrä, ei laatu.

Taisit ehtiä lisätä tuon ennen aiempaa vastaustani. Vastaan tähän siksi erikseen.

Ei kyse ole tiedon määrästä tai laadusta, vaan erilaisista tavoista tulkita sitä tietoa. Toki joskus itse tietokin voi lähteestä riippuen vaihdella, mutta useimmiten tieto on kaikilla sama, ja vain sen tulkinnat vaihtelevat. Valtamedialla ja virallisen totuuden torvilla on oma tulkintansa, joka usein on erittäin politisoitunut ja voi olla jopa korruptoitunutta. Siksi koen hyvänä kuunnella useita erilaisia narratiiveja, enkä pitää jotain yhtä narratiivia ainoana totuutena.

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #108 : 18.03.20 - klo:17:22 »
Siis jos itse tiedostaa sen tosiasian mihin perustaa oman ajattelun, niin on helpompi sitten etsiä juuri sitä tietoa, jos se on mahdollisesti löydettävissä. Silloin ei seuraa toisten TULKINTOJA.
Itse huomaan itseni toimivan tuolta kannalta monen julkisen asian suhteen.

Ihanteellisintahan se olisi, että ottaisi vastaan aina vaan faktuaalisen tiedon, ja tekisi sitten täysin yksin omat tulkintansa. Mutta asia on harvoin niin yksinkertainen. Sillä usein itse tieto tuodaan meille tietynlaiseen tulkintaan käärittynä, ja pitää ensin pelkästään osata tulkita mikä on tietoa ja mikä kertojan tulkintaa. Sitten on myös mahdollista, että kertoja valikoi tai korostaa tiettyjä tiedon osia ja jättää toisia kertomatta tai vähättelee niitä. Ja yksi puoli on myös se, että minä ainakaan en aina hoksaa kaikkia mahdollisia kulmia joka asiaan, vaikka kuinka miettisin ja analysoisin faktoja. Joskus saatan saada ahaa-oivalluksen, kun kuuntelen jonkun toisen tulkintoja, joita itse en hoksannut mutta jotka ne kuultuani ovat järkeenkäypiä.

Jos kuvittelee, että nämä asiat ovat yksinkertaisia, on aivan varmasti hukassa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #109 : 18.03.20 - klo:17:22 »

Rangaistaankohan muuten 70-vuotiaita ja sitä vanhempia, mikäli he rikkovat velvoitetta? En muista kuulleeni ollenkaan, onko käytössä jokin konkreettinen rangaistus

Jos rikkoo vain liikkumisvapaudesta annettuja rajoituksia niin laissa säädetään ainoastaan sakkorangaistus. Toinen asia sitten on, jos liikkumisrajoituksen rikkominen johtaa johonkin vakavampaan seuraukseen.

133 §
Valmiuslakirikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

4) rikkoo 115 tai 118 §:n nojalla annettua liikkumis- tai oleskelukieltoa tai -rajoitusta,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, valmiuslakirikkomuksesta sakkoon.
- - - - - - -

Tilanne on toinen jos joku tahallaan ja vastoin parempaa tietoaan levittää hengenvaarallista sairautta. Muistaakseni enimmäisrangaistus silloin on kuusi vuotta vankeutta. Joku voi tarkistaa lakikirjasta.

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #110 : 18.03.20 - klo:18:36 »
Ranskassa ilmeisesti on jo kaikkia koskeva ulkonaliikkumiskielto, ja sakotetaan tottelemattomia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6337
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #111 : 18.03.20 - klo:18:43 »
Siis jos itse tiedostaa sen tosiasian mihin perustaa oman ajattelun, niin on helpompi sitten etsiä juuri sitä tietoa, jos se on mahdollisesti löydettävissä. Silloin ei seuraa toisten TULKINTOJA.
Itse huomaan itseni toimivan tuolta kannalta monen julkisen asian suhteen.

Ihanteellisintahan se olisi, että ottaisi vastaan aina vaan faktuaalisen tiedon, ja tekisi sitten täysin yksin omat tulkintansa. Mutta asia on harvoin niin yksinkertainen. Sillä usein itse tieto tuodaan meille tietynlaiseen tulkintaan käärittynä, ja pitää ensin pelkästään osata tulkita mikä on tietoa ja mikä kertojan tulkintaa. Sitten on myös mahdollista, että kertoja valikoi tai korostaa tiettyjä tiedon osia ja jättää toisia kertomatta tai vähättelee niitä. Ja yksi puoli on myös se, että minä ainakaan en aina hoksaa kaikkia mahdollisia kulmia joka asiaan, vaikka kuinka miettisin ja analysoisin faktoja. Joskus saatan saada ahaa-oivalluksen, kun kuuntelen jonkun toisen tulkintoja, joita itse en hoksannut mutta jotka ne kuultuani ovat järkeenkäypiä.

Jos kuvittelee, että nämä asiat ovat yksinkertaisia, on aivan varmasti hukassa.

Tietty. Kuten en ymmärtänyt aluksi mitä 2 viikon social distancing tekee. Juttelin puolison kanssa ja hän totesi että on se siinä että jos joku tällä hetkellä on tartunnan saanut on todennäköistä että parin viikon sisällä tulee oireet näkyviin. Tuokaan ei ole absoluutti, mutta melko validi tosiasia ja ehkä tietyssä määrin sitten voi rajoittaa uusia tartuntoja.

En olisi osannut tuota itse ajatella, ja totean että moni ei ole hoksannut tuota.
Tosin en tiedä sitten miten siitä jatkossa. ???


Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #112 : 18.03.20 - klo:19:49 »
Ranskassa ilmeisesti on jo kaikkia koskeva ulkonaliikkumiskielto, ja sakotetaan tottelemattomia.

Ehkäpä Oloneuvos toivookin sellaista? ::)
Katkaistaan myös matkapuhelin ja nettiyhteydet, jotta vääränlainen viestintä saadaan katkemaan.
Vain Ylen viestintä sallitaan.



Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #113 : 18.03.20 - klo:20:07 »
Ranskassa ilmeisesti on jo kaikkia koskeva ulkonaliikkumiskielto, ja sakotetaan tottelemattomia.

Ehkäpä Oloneuvos toivookin sellaista? ::)
Katkaistaan myös matkapuhelin ja nettiyhteydet, jotta vääränlainen viestintä saadaan katkemaan.
Vain Ylen viestintä sallitaan.
Kyllähän tuo Ylen viestintäkin on nyt aika raskasta luettavaa... aina vain korona, korona, korona.

Mutta olihan siellä yksi positiivinenkin korona-uutinen, josta tuli lapsuuden hyvät ajat mieleen:
https://yle.fi/uutiset/3-11255252

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #114 : 18.03.20 - klo:20:54 »
Ranskassa ilmeisesti on jo kaikkia koskeva ulkonaliikkumiskielto, ja sakotetaan tottelemattomia.

Ehkäpä Oloneuvos toivookin sellaista? ::)
Katkaistaan myös matkapuhelin ja nettiyhteydet, jotta vääränlainen viestintä saadaan katkemaan.
Vain Ylen viestintä sallitaan.

Niin, ajatelkaas että Pohjois-Koreassa on yhteyksiä katkottu ja niitä valvottu jo ties kuinka pitkään, liikkumiseen maan sisällä tarvitaan viranomaisten lupa ja voi sitä reppanaa, joka sanoo poikittaisen sanan maan johtoa vastaan. Mutta mitä tästä on seurannut? Pohjois-Koreassa ei ole havaittu yhtään koronavirustapausta. Näin maan johto on kertonut ja onko meillä pienintäkään syytä epäillä heidän kertomustaan.

Kiinasta ja muualtakin kotimaahansa palanneet (jos sellaisia muualta ylipäätään palaneita on) on pantu karanteeniin, aluksi 14 päiväksi mutta nyt karanteenia on pidennetty 30 päivään. Yksi valitettava tapaushan siellä sattui. Eräs virkailija rikkoi karanteenisääntöä poiketen uimalaan. Hänet pidätettiin ja teloitettiin välittömästi. Eipä ole enää tuo vaarallinen kapinallinen tartuttamassa muita ja näin maa pysyy vapaa koronaviruksesta, vai olikos se koreaviruksesta.

"Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin. Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi" sananlaskut 26:4-5

JK.1 Säästän teitä enkä laita viitteitä tapahtumista kertoviin linkkeihin
JK.2 YLEN uutisoinnin ja useammat sen 'asiaohjelmista' jätän omaan arvoonsa

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #115 : 18.03.20 - klo:21:06 »
Onko teistä kukaan ostanut ruokatavaroita netin kautta lähikaupasta ja käyttänyt kotiinkuljetuspalvelua?

En ole vielä, mutta on tullut mieleen, että jos tosi tiukaksi menee, niin sekin mahdollisuus on. Kuulumma Amazon työllistää 100 000 työntekijää käsittelemään kaikki nettitilaukset!! Osa USAssa, osa Euroopan puolella. Mutta sieltäkin oli jotkut tavarat loppu. Ihmiset ovat todella mobilisoituneet ostamiseen.

Laitoin tilauksen kauppaan ensi kertaa. Kokemus tämäkin.
Liikkuminen ja ulkoilu roskien viennissä, kun niitäkin ripotellaan mikä minnekin.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #116 : 18.03.20 - klo:21:31 »
Kiitos ojennuksesta vanhempi veli Oloneuvos.

Ranskassa luulen ulkonaliikkumiskieltoon koronan tulleen kuin tilauksesta.
Saatiin hyvä syy keltaliivien mielenosoitusten loppumiseksi, jotka eivät muuten ottanut loppuakseen.
Yle on tosiaan joitakin asia ohjelmia lukuunottamatta melkoinen propaganda media.




Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #117 : 18.03.20 - klo:22:08 »
Kiitos ojennuksesta vanhempi veli Oloneuvos.

Ranskassa luulen ulkonaliikkumiskieltoon koronan tulleen kuin tilauksesta.
Saatiin hyvä syy keltaliivien mielenosoitusten loppumiseksi, jotka eivät muuten ottanut loppuakseen.
Yle on tosiaan joitakin asia ohjelmia lukuunottamatta melkoinen propaganda media.
Tuli mieleen, että seuraatko muita kenties ulkomaisiakin medioita?

Juu, Ranskassa saatiin hyvä syy kieltää mielenosoitukset.

Anton

  • Vieras
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #118 : 18.03.20 - klo:22:15 »
Kiitos ojennuksesta vanhempi veli Oloneuvos.

Ranskassa luulen ulkonaliikkumiskieltoon koronan tulleen kuin tilauksesta.
Saatiin hyvä syy keltaliivien mielenosoitusten loppumiseksi, jotka eivät muuten ottanut loppuakseen.
Yle on tosiaan joitakin asia ohjelmia lukuunottamatta melkoinen propaganda media.
Tuli mieleen, että seuraatko muita kenties ulkomaisiakin medioita?

Mulla tuli mieleen, että ei tarvitse edes kysyä :) Kotimaiset mediat kun on aika hiljaa ollut kyseisistä mielenosoituksista.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #119 : 19.03.20 - klo:07:28 »
On toinenkin mediahiljaisuus: kirkonmiehet ovat hiljaa. Ei taida mennä asiat enää niin, että he pyytäisivät kansaa rukoilemaan. Usko ei ole enää sitä mitä joskus ennen, vai eikö tämä virus olekaan niin vaarallinen kuin annetaan ymmärtää...