Kirjoittaja Aihe: Esran kirja  (Luettu 1287 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Esran kirja
« : 03.07.19 - klo:16:53 »
Sain luettua Raamatun Toisen Aikakirjan loppuun ja jatkoin Esran kirjasta. Ihmettelin kahta asiaa. Ensinnäkin ole erikoista, että Persian kuningas sai sydämelleen alkaa edesauttaa temppelin rakentamista pakkosiirtolaisuuden loppuessa. Mutta Raamatussa on selvästi, että Herra oli valinnut hänen siihen kohtaan edesauttamaan asiaa. Jumala voi todella käyttää ketä tahansa juuri niinkuin itse näkee sopivaksi.

Toinen kohta mikä myös aluksi ällistytti. Olin jotenkin ällistynyt että ENSIMMÄINEN asia oli temppelin uudelleenrakentaminen. Entä miten ne pakkosiirtolaiset ja sieltä kotiin palaavat ihmiset?

Olin jotenkin niinkuin seinä olisi tullut ymmärtämiselleni vastaan.
Kyselin sitä Herralta ja pidin mielessäni joitakin päiviä. Sitten tajusin tuossahan on juuri ihmisen koko tragiikka. Ihminen työntää Jumalan syrjään ja alkaa itsekseen rakentamaan omaa elämäänsä. Ajattelin sitä hyvin inhimillisesti tai siis niinkuin lihallisesti.

Ajattelin, että mitä tapahtuu kun ihminen tulee uskoon. Juuri se uusi ymmärrys, että Jumalan on ensisijainen.
Ja tuli mieleen raamatunkohta:  Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Muistan miten uskoon tullessani juuri se tietoisuus on Jumalan on ensimmäinen oli voimakkaasti sydämessäni. On se nytkin, luulisin, mutta tuota tilannetta todella ensin lähestyin tosi lihallisesta lähtökohdasta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Esran kirja
« Vastaus #1 : 03.07.19 - klo:17:31 »
Koko pakkosiirtolaisuus oli Jumalan antamaa rangaistusta juutalaisille siitä, että he olivat halveksineet Herraansa.
Siksi kansan tärkein tehtävä oli rakentaa heti tuhottu Herran asumus uudelleen.
Esran ja Nehemian kirjoissa ei ole ensisijaista kertoa ihmisten hankaluuksista pakkosiirtolaisuuden ja paluumuuton aikana,
koska he olivat olleet vain sovittamassa rikoksiaan Jumalaa vastaan.
Tosin temppelin rakentamisessa viivyteltiin välillä vuosikausia ja mm. avioliittoja pakanoiden kanssa solmittiin.  Esra 9. luku.
Kansa ei ottanut opikseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Esran kirja
« Vastaus #2 : 03.07.19 - klo:19:01 »
Juu olen tietoinen sen pakkosiirtolaisuuden syistä. Se on ollut minulle henk. koht. hyvin opettava hengellinen totuus. Kummallisten painostusten alaiseksi voi joutua jos päättää turvata johonkin muuhun tai johonkuhun muuhun enemmän kuin Herraan. Ja se että aluksi reagoin tuohon Esran kirjaan hyvin skeptisesti osoittaa että minussa asuu vieläkin se jumalattomuus vanhassa syntisessä minässäni.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Esran kirja
« Vastaus #3 : 12.07.19 - klo:03:51 »
Ja se että aluksi reagoin tuohon Esran kirjaan hyvin skeptisesti osoittaa että minussa asuu vieläkin se jumalattomuus vanhassa syntisessä minässäni.

Niin asuu eikä se tämän elämän aikana poistu - ei kenestäkään. Joskus hyvinä hetkinä, siunauksen aikoja eläessämme,  voimme langeta niinkin harhaisia kuvittelemaan.