Kirjoittaja Aihe: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?  (Luettu 21269 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #120 : 15.04.14 - klo:11:19 »
Jos kenellä vain on jokin epäseölvä asia mikä vain Raamatusta se kannattaa rukoillen tutkia Raamatusta, aivan varmasti siihen sellaisen selvyyden saa ettei ainakaan ole esteenä taivaaseen pääsemisessä.

Niin tietenkin, mutta mitä ihmettä tuo kommentti liittyy keskustelufoorumiin.

Aivan kuin kieltäisit keskustelemasta asiasta joka on jollekin epäselvä tai asiasta, joka sinun mielestäsi on jollekin epäselvä, koska näkemys on erilainen kuin sinulle.
En ymmärrä yhtään. En todella.

En minä nyt sentään kiellä keskustelemasta.
Koin vain että meidän jokaisen on syytä katsoa peiliin ja rukouksessa kysellä asioita jos on jotakin josta kova vääntö, olisi varmaan Jumalallekkin mieluisampaa.

Mitä väärää tai pahaa väännössä on?
Siinähän koetellaan uskomisen perusteita. Jos ne perusteet eivät kestä, ne joutavat mennä paremman tieltä.

Minä uskon, että Jumalalle on mieluista, jos halutaan ottaa hänen kirjoituttamastaan Raamatusta selvää.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #121 : 15.04.14 - klo:11:20 »
Minäkin olen löytänyt raamatullisen kasteen.  Silti minulle on kirjoiteltu, että en saisi koko asiasta puhua.

Jos käyttää sanaa 'raamatullinen', niin se asettaa muut näkemykset vääriksi.
Jos joku ilmoittaa löytäneensä raamatullisen kasteen, niin eihän siitä voi enää edes keskustella, koska kaikki muut ovat automaattisesti väärässä, eli epäraamatullisia.

Aika monet ovat löytäneet (omasta mielestään) raamatullisen kasteen. Minäkin. Ongelma on vain siitä, että löydöt poikkeavat toisistaan. Jos ne, joilla on erilainen kastenäkemys, passitetaan Raamatun äärelle, niin silloin joudumme kaikki lähteämään. Yksinkertaista?

Olen huomannut, että raamatullinen kaste on erilainen monille. Hyväksyn sen.
Ei mulla ole oikeasti tarvetta ketään passittaa asian suhteen yhtään mihinkään. Itse en jaottele kristikuntaa kastekäsityksien perusteella. Hyväksyn epätäydellisyyden ja moninaisuuden tämän asian suhteen.
Ihmisroska

tikli

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #122 : 15.04.14 - klo:11:20 »
Minäkin olen löytänyt raamatullisen kasteen.  Silti minulle on kirjoiteltu, että en saisi koko asiasta puhua.

Jos käyttää sanaa 'raamatullinen', niin se asettaa muut näkemykset vääriksi.
Jos joku ilmoittaa löytäneensä raamatullisen kasteen, niin eihän siitä voi enää edes keskustella, koska kaikki muut ovat automaattisesti väärässä, eli epäraamatullisia.

Aika monet ovat löytäneet (omasta mielestään) raamatullisen kasteen. Minäkin. Ongelma on vain siitä, että löydöt poikkeavat toisistaan. Jos ne, joilla on erilainen kastenäkemys, passitetaan Raamatun äärelle, niin silloin joudumme kaikki lähteämään. Yksinkertaista?

Ja jatkuu jatkuu jatkuu jatkuu....... vaikka Lydia on jo monta kertaa ilmoittanut, ettei tarkoittanut tuota, vaan toi nähdäkseni esille sitä, mihin meidän jokaisen uskovan
tulisi uskoa ja luottaa, että Sanasta kyllä löytyy totuus kaikille niille, jotka sen löytää haluavat ja ovat valmiita noudattamaan totuutta uskossa ja kuuliaisuudessa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #123 : 15.04.14 - klo:11:24 »
Joo, ei auta anteeksipyyntö, ei se kun kerroin mitä tarkoitin tykitys jatkuu ja jatkuu.. Olen itse samassa veneessä, tarvitsen puhua Jumalan kanssa Raamatun asioista.  :'(

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #124 : 15.04.14 - klo:11:24 »
Minäkin olen löytänyt raamatullisen kasteen.  Silti minulle on kirjoiteltu, että en saisi koko asiasta puhua.

Jos käyttää sanaa 'raamatullinen', niin se asettaa muut näkemykset vääriksi.
Jos joku ilmoittaa löytäneensä raamatullisen kasteen, niin eihän siitä voi enää edes keskustella, koska kaikki muut ovat automaattisesti väärässä, eli epäraamatullisia.

Aika monet ovat löytäneet (omasta mielestään) raamatullisen kasteen. Minäkin. Ongelma on vain siitä, että löydöt poikkeavat toisistaan. Jos ne, joilla on erilainen kastenäkemys, passitetaan Raamatun äärelle, niin silloin joudumme kaikki lähteämään. Yksinkertaista?

Ja jatkuu jatkuu jatkuu jatkuu....... vaikka Lydia on jo monta kertaa ilmoittanut, ettei tarkoittanut tuota, vaan toi nähdäkseni esille sitä, mihin meidän jokaisen uskovan
tulisi uskoa ja luottaa, että Sanasta kyllä löytyy totuus kaikille niille, jotka sen löytää haluavat ja ovat valmiita noudattamaan totuutta uskossa ja kuuliaisuudessa.

Itse jatkat asiaa ihan yhtä tehokkaasti.

Kai tiesit sen, että keskusteluun puuttuminen on sen jatkamista?

Ja juurihan ylläpito kertoi, että:
"Ylläpitäjänä sanon ja toivotan: Keskustelkaa rohkeasti kasteesta!"
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #125 : 15.04.14 - klo:11:31 »
Ymmärtämistä voi estää tyhmyys. 
Älyllinen kapasiteetti ei kerta kaikkiaan riitä toisen hienon tekstin tajuamiseen.

Voi olla puutteita tiedoissa.  Joku saattaa kirjoittaa virheellistä tietoa tai esittää asian
väärin.
Silloin toinen menee vielä enemmän sekaisin, varsinkin jos tuntee asiaa heikosti.

Joku voi keikaroida viisaudellaan ja käyttää tahallaan sellaisia ilmaisuja tai rakenteita,
joita toinen ei ymmärrä.

Hengellisissä keskusteluissa kaanaan kielen sanonnat voivat tarkoittaa kirjoittajalle eri asioita kuin lukijalle.  Silloin tulee väärinkäsityksiä.

Tiukasti johonkin oppiin sitoutunut on usein niin oppinsa kahleissa, että kirjoittaa tahtomattaankin
tekstiä, jonka toisen oppikäsityksen omaksunut käsittää aivan omalla tavallaan.

Ja vaikka oppi olisikin yhteinen, joku on niin tottunut pyörittämään raamatunlauseita ja hengellisiä käsitteitä omien kaavojensa mukaan, että luulee niiden olevan yleisesti tunnettuja.
Silloin tulee väärinkäsityksiä ja loukkaantumisia.

Varsinkin mustavalkoista oppia suoltava kirjoittaja loukkaantuu silmittömästi, jos häntä ei ymmärretä hänen edellyttämällään tavalla.
Hänen lihallisuutensa alkaa näissä tilanteissa hyvin herkästi riehua, ja hän alkaa syyttää
toista henkilöä tahallaan väärin ymmärtäjäksi tai olkiukkojen rakentelijaksi.

Niinpä niin.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #126 : 15.04.14 - klo:11:32 »
Minusta paras tapa ymmärtää toista kirjoittajaa on perinpohjainen keskustelu.

Kunnioitus voi olla olemassa, vaikka mielipiteet olisivat vastakkaiset. Sellainen on parasta keskustelufoorumia.
Ihmisroska

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Mikä estää ymmärtämästä toista kirjoittajaa?
« Vastaus #127 : 15.04.14 - klo:11:40 »
Ja juurihan ylläpito kertoi, että:
"Ylläpitäjänä sanon ja toivotan: Keskustelkaa rohkeasti kasteesta!"

Kyllä, ja näillä saatesanoilla laitan samalla tämän ketjun lukkoon ja toivotan kaikki asiasta kiinnostuneet tervetulleeksi jatkamaan foorumin pitkässä kasteketjussa:

http://puimatanner.net/index.php?topic=126.705

Minusta paras tapa ymmärtää toista kirjoittajaa on perinpohjainen keskustelu.

Kunnioitus voi olla olemassa, vaikka mielipiteet olisivat vastakkaiset. Sellainen on parasta keskustelufoorumia.

Totisesti.