Kirjoittaja Aihe: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?  (Luettu 16979 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #30 : 14.03.14 - klo:21:42 »

Matt. 6:14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Olipa hyvä, että otit esille tämän Raamatun kohdan. Kuinka moni meistä pelastuu, jos pelastuksemme riippuu anteeksiantamisestamme? Vain ne, jotka ovat selvinneet elämässään ilman mainittavia ongelmia. Mutta entä sellainen uskova, jolle on tapahtunut traumaattisia asioita? Joku on saattanut tappaa lapsesi mitä julmimmalla tavalla. Tai olet joutunut itse kidutuksen kohteeksi. Onko pelastumisesi kiinni siitä, annatko tuon teon anteeksi? Olen sitä mieltä, että kukaan meistä ei täytä tuota anteeksiantamisen ehtoa tällaisessa tilanteessa. Mitä Jeesus siis todella tarkoitti?

Yksi Raamatun ymmärtämisen ehtoja on kontekstin eli asiayhteyden huomioonottaminen. Tämä kohta on Jeesuksen vuorisaarnassa ja siinä hän selvittää lain olemusta. Esim. Matt. 5:48 hän sanoo, että "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on". Vähempi ei siis riitä - lain mukaan. Uskon, että Jeesus selittää lain vaatimusta myös tuossa mainitsemassasi kohdassa anteeksisaamisesta.

On tilanteita, joissa ihminen ei yksinkertaisesti pysty antamaan anteeksi, vaikka kuinka yrittäisi. Jos anteeksiantamattomuus olisi pelastuksen ehto, niin yksikään meistä ei pelastuisi, jos olemme joutuneet em. traumaattisiin tilanteisiin. Koska sovitus kattaa koko maailman synnit, niin siihen kuuluu myös anteeksiantamattomuuden synti. Muutoin evankeliumi ei ole ilosanoma.

Tästäkin meidän tulisi oppia, että lain ja evankeliuminen erottaminen on välttämätöntä Raamatun ymmärtämiseksi oikein. Ja kuten C.F.W. Walther on sanonut, että ilman tätä tietoa Raamattu on suljettu kirja ja jää siksi.

Matt. 19. luku:
19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.
19:24 Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
19:25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."
« Viimeksi muokattu: 15.03.14 - klo:08:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #31 : 14.03.14 - klo:22:19 »
Matt. 6:
Evankeliumi Matteuksen mukaan 6
1. "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
2. Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
3. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,
4. että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
5. Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9. Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta,
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.



Liittyi Isä meidän rukoukseen tuo vakava asia.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #32 : 14.03.14 - klo:22:25 »
Tässä tulisi ymmärtää se, että anteeksianto ei ole tunne vaan päätös.

Voimme alistaa tunteemme Jumalan tahdolle sillä tavalla, että päätämme antaa anteeksi, vaikka tunteemme sanovatkin vastaan.

"Isä, haluaisin antaa anteeksi heille jotka ovat minua vastaan rikkoneet, mutta tunne-elämäni tekee siitä vaikeaa ja lähes mahdotonta. Anna anteeksi se, että en pysty tuntemaan anteeksiantoa. Jeesuksen nimessä tätä rukoilen. Aamen."
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #33 : 14.03.14 - klo:22:30 »
Sitähän se juuri onkin, Jumala näkee tahtomme noudattaa sanaa ja hän on armollinen sen jälkeen meitä kohtaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #34 : 14.03.14 - klo:22:32 »
Olen monenmonituisia kertoja ollut siinä tilanteessa että olen joutunut valitsemaan.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #35 : 14.03.14 - klo:22:35 »
Minusta oleellista ei ole se, että minä valitsin, vaan se, että Jumala on armossaan ilmoittanut tahtonsa.

Haluan siis alistaa valintani Jumalan tahdolle. En halua korostaa omaa valintaani, vaan Herran armoa ja viisautta.



Se ei poista sitä asiaa, että olemme usein valintatilanteessa.
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #36 : 14.03.14 - klo:22:44 »
Minusta oleellista ei ole se, että minä valitsin, vaan se, että Jumala on armossaan ilmoittanut tahtonsa.

Haluan siis alistaa valintani Jumalan tahdolle. En halua korostaa omaa valintaani, vaan Herran armoa ja viisautta.



Se ei poista sitä asiaa, että olemme usein valintatilanteessa.

Tarkoitan että valitsenko katkeruuden vai anteesiantamisen tai edes halun siihen. Ja olen saanutkin opetella sitä.

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #37 : 14.03.14 - klo:22:48 »
Jeesus antoi uuden käskyn rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä. Siihen ymmärtääkseni liittyy myös kehotus rakastaa ja siunata vihollisia ja esirukous vainoajien puolesta. Kuin myös anteeksiantaminen. Enää ei toteuteta lakia tyyliin sillä silmästä, vaan lain täyttymys onkin rakkaus. Kristus täytti lain ja siksi Hän meissä saa aikaan rakkauden tekoja, joita vastaan ei ole laki.

Kauna ja kostonhalu eivät koskaan ratkaise mitään, vaan elämä voi jatkua vain anteeksiantamukseen pyrkimällä. Tätä uskon Jeesuksen opettavan. Viha ja koston mielialan vallitessa Jumalan rakkaus ei saavuta sydämiämme, emmekä voi olla sen kanavia tässä maailmassa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #38 : 14.03.14 - klo:23:00 »
Minusta oleellista ei ole se, että minä valitsin, vaan se, että Jumala on armossaan ilmoittanut tahtonsa.

Haluan siis alistaa valintani Jumalan tahdolle. En halua korostaa omaa valintaani, vaan Herran armoa ja viisautta.



Se ei poista sitä asiaa, että olemme usein valintatilanteessa.

Tarkoitan että valitsenko katkeruuden vai anteesiantamisen tai edes halun siihen. Ja olen saanutkin opetella sitä.

Joo, juuri noin. Jumalan sanan kautta olemme saaneet ymmärtää, että kannattaa valita anteeksianto, vaikka emme tuntisikaan niin.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #39 : 14.03.14 - klo:23:03 »
Jeesus antoi uuden käskyn rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä. Siihen ymmärtääkseni liittyy myös kehotus rakastaa ja siunata vihollisia ja esirukous vainoajien puolesta. Kuin myös anteeksiantaminen. Enää ei toteuteta lakia tyyliin sillä silmästä, vaan lain täyttymys onkin rakkaus. Kristus täytti lain ja siksi Hän meissä saa aikaan rakkauden tekoja, joita vastaan ei ole laki.

Kauna ja kostonhalu eivät koskaan ratkaise mitään, vaan elämä voi jatkua vain anteeksiantamukseen pyrkimällä. Tätä uskon Jeesuksen opettavan. Viha ja koston mielialan vallitessa Jumalan rakkaus ei saavuta sydämiämme, emmekä voi olla sen kanavia tässä maailmassa.

Jeesus antoi samalla myös tämän käskyn:
"...rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi"

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että en ole tuohon pystynyt. Ja vaikka en kykenekään näkemään muiden ihmisten sisimpään, niin uskallan sanoa, että en ole keneenkään toiseenkaan törmännyt joka olisi tuohon pystynyt.
Ihmisroska

Taisto

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #40 : 15.03.14 - klo:05:13 »
Tässä tulisi ymmärtää se, että anteeksianto ei ole tunne vaan päätös.

Voimme alistaa tunteemme Jumalan tahdolle sillä tavalla, että päätämme antaa anteeksi, vaikka tunteemme sanovatkin vastaan.

"Isä, haluaisin antaa anteeksi heille jotka ovat minua vastaan rikkoneet, mutta tunne-elämäni tekee siitä vaikeaa ja lähes mahdotonta. Anna anteeksi se, että en pysty tuntemaan anteeksiantoa. Jeesuksen nimessä tätä rukoilen. Aamen."
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta, että kyseessä ei ole tunne vaan päästös.
Oleellista on se, että tahdomme antaa anteeksi.

Minulla oli nuorena miehenä vaikea antaa mielessäni anteeksi niille,
jotka olivat kouluaikoina kiusanneet minua. Kun rukoilin, samansisältöisen
rukouksen kuin Mice (mutta eri sanamuodoilla ilmaistuna), niin pystyin
antamaan anteeksi ja melkeinpä saman tien myös koin vapauden sen
asian orjuudesta. Anteeksiantamattomuus on orjuutta.

En ole samaa mieltä kuin Paulus, joka pitää anteeksi antamista lain tekona
tai lain vaatimuksena. Kyseessä on syvempi, koko olemustamme tai
tekisi mieli sanoa: koko olemassaoloamme koskettava asia.

Anteeksiantamaton mieli ikäänkuin sulkee meidät omaan yksityisvankilaamme,
voisi sanoa että omaan yksityiseen helvettiimme. Samalla torjumme myös
Jumalan tarjoaman anteeksiannon itsemme ulkopuolelle. Asia taitaa olla
juuri näin kauhistuttavan yksinkertainen?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #41 : 15.03.14 - klo:09:31 »
Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.14 - klo:14:44 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #42 : 15.03.14 - klo:09:45 »
Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.14 - klo:14:44 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #43 : 15.03.14 - klo:09:55 »
Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.14 - klo:14:44 kirjoittanut Vastavoima »

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #44 : 15.03.14 - klo:10:39 »
Jeesus antoi uuden käskyn rakastaa lähimmäistä niinkuin itseä. Siihen ymmärtääkseni liittyy myös kehotus rakastaa ja siunata vihollisia ja esirukous vainoajien puolesta. Kuin myös anteeksiantaminen. Enää ei toteuteta lakia tyyliin sillä silmästä, vaan lain täyttymys onkin rakkaus. Kristus täytti lain ja siksi Hän meissä saa aikaan rakkauden tekoja, joita vastaan ei ole laki.

Kauna ja kostonhalu eivät koskaan ratkaise mitään, vaan elämä voi jatkua vain anteeksiantamukseen pyrkimällä. Tätä uskon Jeesuksen opettavan. Viha ja koston mielialan vallitessa Jumalan rakkaus ei saavuta sydämiämme, emmekä voi olla sen kanavia tässä maailmassa.

Jeesus antoi samalla myös tämän käskyn:
"...rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi"

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että en ole tuohon pystynyt. Ja vaikka en kykenekään näkemään muiden ihmisten sisimpään, niin uskallan sanoa, että en ole keneenkään toiseenkaan törmännyt joka olisi tuohon pystynyt.
Et varmaan ole sellaista itsestäsi kuvitellutkaan, vaikka sanotkin nuo sanat rehellisyyden nimissä. Oltaisiin aika pitkällä luulouskon sfääreissä silloin.