Kirjoittaja Aihe: Uskova ja luonne  (Luettu 6690 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Uskova ja luonne
« : 25.01.14 - klo:20:49 »
Muuttuuko ihmisen luonne uskovana? Tuleeko ilkeästä kiltti? Antaako Jumala empaattisuutta jos se ominaisuus uskovalta puuttuu? Saako ihminen olla hankala luonne mitä on, vaikka on uskossa?
« Viimeksi muokattu: 25.01.14 - klo:22:05 kirjoittanut Lydia »

Lydia

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #1 : 25.01.14 - klo:21:00 »
Hätähousu tuskin rauhoittuu.  :D

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #2 : 25.01.14 - klo:21:16 »
Muuttuuko ihmisen luonne uskovana? Tuleeko ilkeästä kiltti? Antaako Jumalan empaattisuutta jos se ominaisuus uskovalta puuttuu? Saako ihminen olla hankala luonne mitä on, vaikka on uskossa?

Tarkoitatko, että empaattinen ei ole hankala luonne?

Mikä on kiltti?
Lapsiin liittyen sillä tarkoitetaan käytännössä sitä, että aikuiset saa olla rauhassa.


Miksi luonteen pitäisi muuttua?
Luoko Jumala syntymässä pilalla olevan ihmisen, jonka pitää alkaa muuttua?



Ovatko erittelevät ja kyseenalaistavat luonteenlaadut hankalia ja ärsyttäviä?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #3 : 25.01.14 - klo:21:22 »
Joh. 3:30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.

Jos meidän tehtävä on tulla vähäisiksi ja vielä enemmän kuolleiksi omalle halulle ja himoille (sama sana kreikassa ja Hebr) niin mitä jää jäljelle ??
Jeesus.

Jos savi-astia on "täysin-valmis" ei ole enää mitään omaa sillä kaikki mitä näkyy ja kuuluu on Jumala.
vain Jeesus kykeni tähän, ei edes Apostoli.
tähän kuitenkin on hyvä pyrkiä.

Jos Jeesus, Jumalan Poika kasvaa ja kasvaa, ei minua enää ole, mutta olen kuitenkin nouseva eli tehdään eläväksi yhdessä Hänen kanssaan, eli minut on pesty puhtaaksi ja kaikki paha, mitä lie ja mistä lie, on mennyt.

Taivaassa ei tule uutta kapinaa. hmmm

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #4 : 25.01.14 - klo:21:26 »
En usko, että ihmisen perusluonne on kovin erilainen, oli hän uskossa tai ei.
Uskova kuitenkin tietää suurin piirtein, millainen hänen pitäisi olla Raamatun mukaan.

Onhan muutamia ominaisuusluetteloita ja kehotuksia rakkaudellisuuteen.

Paavali kehottaa uskovaa olemaan iloinen, rauhallinen, pitkämielinen, ystävällinen, hyvä, uskollinen, sävyisä, itsensähillitsevä, armahtavainen, nöyrä, lempeä, viisas, ymmärtäväinen, rehellinen, antelias, raitis, ahkera jne.

Joissakin yksittäisissä tilanteissa voi esim. käyttäytyä tietoisen suvaitsevaisesti ja anteeksiantavasti.
Voi opetella hillitsemään itseään ja karsimaan vähitellen pois terävimpiä särmiään.

Mutta jos ihminen harjoittelee raamatullisen uskovaisen roolia ja alkaa esiintyä
hurskaan naamarin takaa, on kyseessä vastenmielisen teennäinen ihminen, jeesustelija.

Tosin joku on harjoitellut pitkälle pyhittyneen roolinsa niin hyvin, että vain harvoissa tilanteissa hänen inhimillinen, todellinen minänsä tulee näkyviin.

Joku harva poikkeus tiettävästi on kehittynyt niin pitkälle, että hänellä ovat oikeasti Paavalin esittämät hyveet.

Minä olen erittäin keskeneräinen.


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #5 : 25.01.14 - klo:21:36 »
Toki muuttuu. Narsistista tulee saarnaaja. :o

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #6 : 25.01.14 - klo:21:45 »
Room. 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

http://www.blbclassic.org/Bible.cfm?t=KJV&x=0&y=0&b=Rom&c=7&v=1#conc/18
http://www.blbclassic.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G4561&t=KJV

Apostolin opetuksen ja sanojen käytön "tutkiminen" antaa hyvää viitettä, mikä oli se nahka minkä Jumala puki ihmisen , sekä miehen että naisen päälle.
uskon vahvasti ettei se ollut nahkatakki ja farkut, vaikka yleinen opetus on tämä ja vähän ihmistä opettamalla meistä tulee hyviä ;)
eli meidän eli me eli minä itse, mikä lie, on hyvä opettaa hyväksi, kuten Keravan hellauntai kirkko opettaa Esa Hyvösen suulla.
Jos ei ole kirkossa just menossa naisten ilta / gaala missä alus vaatteet ja siveä meikkaus kolu menossa, tahi jos seurakunnan paimen ei pyytele Jeesusta anteeksi muslimeilta.

no sama se.

Jumala todistaa että ihmiset ovat KAIKKI pahoja JO nuoruudesta asti / lähtien.

1. Moos. 6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,

1. Moos. 8:21 Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt.


Lydia

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #7 : 25.01.14 - klo:21:49 »
Luulen että kun oikein särmikäs uskova tuulettaa kunnolla, Pyhä Henki puhuu omalletunnolle ettei ollut oikea tapa hoitaa asioita. Eli Pyhä Henki muistuttaa ja kai siinä pikkuhiljaa sellaista nöyrtymistä voi tapahtua ettei ainakaan tahallaan pahoita toisen mieltä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.14 - klo:22:02 kirjoittanut Lydia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #8 : 25.01.14 - klo:21:49 »
Asuuko luonne lihassa?



Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #9 : 25.01.14 - klo:21:55 »

Lydia

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #10 : 25.01.14 - klo:21:58 »
Muuttuuko ihmisen luonne uskovana? Tuleeko ilkeästä kiltti? Antaako Jumalan empaattisuutta jos se ominaisuus uskovalta puuttuu? Saako ihminen olla hankala luonne mitä on, vaikka on uskossa?

Tarkoitatko, että empaattinen ei ole hankala luonne?


Empaattisuus on hyvä apuväline olla lähimmäisenä.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #11 : 25.01.14 - klo:22:03 »
Asuuko luonne lihassa?

Matt 16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

Joh 1:13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.


Onko jalalla tahtoa tahi pikku sormella ??

Onko miehellä kaksi tahtoa ?? lihan ja miehen ??
Kumman päälle Jumalan Kirkkaus tulee ??
Onko ensiksi mies ja sitten lisäksi miehen tahto (Sarx)??
koska Jumala on antanut miehellä toisen tahdon eli lihan tahdon ??
vai peittikö Jumala sen??

no, nyt nukkumaan.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #12 : 25.01.14 - klo:22:06 »
Muuttuuko ihmisen luonne uskovana? Tuleeko ilkeästä kiltti? Antaako Jumalan empaattisuutta jos se ominaisuus uskovalta puuttuu? Saako ihminen olla hankala luonne mitä on, vaikka on uskossa?

Tarkoitatko, että empaattinen ei ole hankala luonne?


Empaattisuus on hyvä apuväline olla lähimmäisenä.

Hmmm. hhhmmmmmm.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia

Lainaus
Empatia-sanan perusmerkitys viittaa myötätuntoiseen eläytymiseen[1]. Psykologit ovat sittemmin laajentaneet empatia-sanan merkitystä siten, että sillä voidaan tarkoittaa emotionaalisen reagoinnin lisäksi myös kognitiivista roolinottoprosessia eli tietoista rationaalista yritystä asettua toisen asemaan[2]. Empaattinen ihminen samastuu siis herkästi toisen ihmisen tunnereaktioihin ja pyrkii ymmärtämään toisen ihmisen käytöstä, näkökulmaa ja tunnereaktioita.

Empatialla viitataan myös empaattiseen käyttäytymiseen, joka voi olla esimerkiksi empaattista ilmehtimistä ja pyrkimystä kuunnella ja auttaa muita ihmisiä sekä suhtautua heihin arvostavasti tai muulla tavalla myönteisesti.

Nainen on usein hyvin myötätuntoinen, oli sitten kyseessä kissa tahi hyvän ja pahan tiedon puu.

Mitä Jeesus sanoo myötätunnosta??

matt 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
______________

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #13 : 25.01.14 - klo:22:24 »
Asuuko luonne lihassa?
Asuu.

Onko liha osa sielua vai sielu osa lihaa vai onko liha sama kuin sielu?

Jos luonne on lihassa, taivaassa ihmisillä ei ole enää omaa luonnetta.


Lainaus käyttäjältä: 1. Kor. 15:50
50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskova ja luonne
« Vastaus #14 : 25.01.14 - klo:22:36 »
Hengen hedelmä sisältää samoja asioita kuin mitä voi olla luonteen piirteinä. Hengen hedelmä alkaa kasvaa uudestisyntymässä.
(Jotkut ovat tosin sitä mieltä, että sen kasvu alkaa vasta uudestisyntymästä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta.)


Ympäristöä tarkkailemalla voidaan todeta, että ei-uskovaisten luonne voi olla jalompi kuin sellaisen uskovaisen, jonka Hengen hedelmä on vielä raakile.


Mitä tuosta luonteen ja Hengen hedelmän suhteesta ajattelisi?