Kirjoittaja Aihe: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa  (Luettu 3703 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« : 29.08.19 - klo:10:06 »
selviydytään. Se juttu minua paljon kiinnostaa. Elämme vääränlaisessa yhteiskunnassa, joka riistää meiltä taitoja selviytymään itse. Olen paljon haaveillut siitä, että joku ihminen, joka on kokenut ja selviytynyt, opettaisi minua selviytymään itse sähköttömissä olosuhteissa ja siitä, mistä esimerkiksi talvella saisi syötävää ilman rahaa ja miten valmistaa ruokaa ilman sähköä.

Olen paljon miettinyt selviytymiseen liittyviä asioita tutkien eri tavoja, millä selviytyä. Tämä on minun sydämeni läheinen aihe. Onko kukaan täältä foorumista haaveillut samoin, kuin minä?

« Viimeksi muokattu: 29.08.19 - klo:10:23 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #1 : 29.08.19 - klo:10:31 »

Olen myös miettinyt, miten ennen ihmiskunta on pärjännyt ilman wc-paperia ja nenäliinoja ja hygieniaan liittyviä asioita ja millä on pyyhitty peppua, kun tarpeet on tyhjennetty jne. Taitoja heillä on ollut ennen kuin bisnes on syntynyt, se on riistänyt ihmiskunnalta taitoja selviytymään itse ja nyt ihmiskunta on riippuvainen teollisuuksista kaupoista bisneksen vuoksi.


Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #2 : 29.08.19 - klo:10:44 »
Lähes kaikki taidot siirtyvät polvelta toiselle. Kukaan ei pysty keksimään rajattomasti luovia strategioita edes osaa päivästä.
Suomessa joskus 100v sitten piti tarkalleen tietään ja ennakoida koko vuosi traditoiden mukaan elämistä ja ruuan keräämistä. Koska muuten talvi vie mennessään. Suomessa talviaikaan on lähes mahdotonta pärjätä luonnon armoilla yksikseen pitkiä aikoja koska ravintoa ei vain ole. Siksi ihmiset viljelevät että saadaan ravintoa puskuroitua.

Sivistys johon kuuluu lukemiset, uskonto yms vaativat järjestäytynyttä yhteiskuntaa taakseen. Kaikki tekevät sitä mitä osaavat ja kykenevät.

Mutta luonto on hieno paikka Suomessa :)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #3 : 29.08.19 - klo:11:12 »
Mutta osat taitoista on kadonnut. Koska olen miettinyt, miten siihen sähköttömään aikaan lehmät on selviytyneet kovista talvipakkasista sähköttömässä navetassa. Siihen aikaan on varmaan ollut suuri metsätontti polttopuita varten, niin voi lämmittää navettaa. Nykyään se ei onnistu, koska ei ole metsätonttia, millä voisi lämmittää. Siihen lehmät voisi kuolla ja jäisi ilman syötävää.  ::) Ja jäisi ilman voita, millä voisi tehdä itse viljellyillä syötävää tai leivoksia. Leipää voi tehdä pelkällä vedellä.

Samoin olen miettinyt, että sinä sähköttömänä aikana puuhellalla on keittänyt kuumaa vettä hygienian syystä, niin esim. partaterä voi laittaa kuumaan veteen ja huuhdella ennen käyttöä. Mutta rauhoittavaa ainetta siihen ei ole ollut aikaan keksitty, niin käytön jälkeen on varmaan käyttänyt itse tehtyä alkoholia. Mutta mitkä aineita siihen on tehty alkoholin teossa, taidot näyttää katoavan.

Kyllä, hieno paikka se luonto Suomessa.  ;)

« Viimeksi muokattu: 29.08.19 - klo:12:09 kirjoittanut rupattelija »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa ja rahatta
« Vastaus #4 : 29.08.19 - klo:11:26 »
Muokkasin otsikon. Vanhaan aikaan rahattomissa tilanteissa on selviydytty, sellaista taitoa kiinnostaisi tietää, miten. Olen kuullut, että Australian mustat ihmiset on maailman parhaita selviytyjiä. He tietävät, mistä saa ruokaa rahatta ja miten valmistaa syötävää ilman sähköä.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #6 : 29.08.19 - klo:13:02 »
Olen paljon miettinyt selviytymiseen liittyviä asioita tutkien eri tavoja, millä selviytyä. Tämä on minun sydämeni läheinen aihe. Onko kukaan täältä foorumista haaveillut samoin, kuin minä?

Taidamme olla sukulaissieluja ainakin näissä asioissa. Yhteiskunta on mielestäni kehittynyt ja kehittymässä haavoittuvaan suuntaan. Siitä saattaa tulla suurikin katastrofi tulevaisuudessa. Kaikki elämiseen liittyvä on liian paljon tekniikan varassa ja se kostautuu, jos tulee kansallinen hätätila, puhumattakaan globaalista hätätilasta.

Olen pari taloa rakentanut. Jälkimmäisen suunnittelin ja rakensin paljolti omin käsin. Eräs ykkösjuttu oli puulämmitys, jolla tarvittaessa voi hoitaa koko talon lämmityksen. Toinen perusjuttu oli puuhella, joka meillä on käytössä joka päivä silloin, kun on lämmityskausi. Eli kun ilmat viilenee syksyllä, niin puuhella antaa sopivasti lämpöä ja siinä voi laittaa aamupalat ja muun syötävän. Kun tulee kylmempi, niin tehdään tuli varaavaan takkaan. Kovemmilla pakkasilla lämmitetään joka päivä.

Emme siis ole talvellakaan hukassa, vaikka tulisi pitempikin sähkökatkos.

Katastrofin sattuessa isoissa taajamissa tulee suuri hätä, jos ei ole varauduttu häiriöihin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #7 : 29.08.19 - klo:13:35 »
Eteläisissä maissa elää lukemattomia ihmisiä sähköttömästi.
Kun ilmasto ei edellytä lämmitystä,
sähköttömyys muuttaa lähinnä valaistus- ja ruoansäilytystottumuksia.
Kynttilöitä, lyhtyjä yms. on helposti saatavilla.
Vain kuivamuonaa voi säilytellä, mutta muuta syötävää on
hankittava vain päivän tarpeisiin.
Sähköttömyys on siis järjestelykysymys.
Jos haluaisin tai joutuisin elämään pysyvästi ilman sähköä,
jäisin tietysti etelään.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #8 : 29.08.19 - klo:13:40 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #9 : 29.08.19 - klo:14:54 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.
Riippuu ihmisen omaksumista elämänarvoista,
mitä hän pitää "kehittymisenä".


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #10 : 29.08.19 - klo:15:55 »
Auringonpaneeleilla pärjätään hyvin, vaikka ne on aika kallista, mutta kannattaa ostaa ne, koska auringon paneeleiden kautta energiat voi myydä voidakseen maksaa auringonpaneelien maksut pois ja selviytyä auringonpaneeleiden avulla.

Ei minua paljon kiinnosta kuivamuonat selviytyäkseen, vaan se, mistä luonnosta saa ruokaa ympäri vuoden. Kuvitellaan, jos omistaa jääkaira, niin tehdään jäästä reiän ja voi onkia itse kalaa, mutta se ei auta ilman matoa. Miten ennen ihmiskunta on onnistunut saamaan kalaa talvisin ilman matoa? Se juttu minua kiinnostaa. Taitoista on pulaa tähän aikaan.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #11 : 29.08.19 - klo:16:05 »
Jos omistaa metsätonttia, kyllä pärjätään, kun on polttopuita. Mutta jos ei ole, miten selviytyä ilman polttopuita voidakseen lämmittää ja miten valmistaa ruokaa ilman polttopuita.

Viime vuonna yritin opetella, miten pari kivellä saa sytyttää ilman tulitikkuja. Mutta kun yritin sytyttää pari kivellä, siten muuttui hiekaksi. En koskaan ole tiennyt, että kivestä voi saada tummaa hiekkaa. Koska on hyvä harjoittaa, miten sytyttää ilman tulitikkuja.

Minulla on tulukset. Viime vuonna yritin sytyttää, kuitenkin en onnistunut. Vaatii paljon harjoittamista.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #12 : 29.08.19 - klo:16:23 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.
Riippuu ihmisen omaksumista elämänarvoista,
mitä hän pitää "kehittymisenä".
Sanot sinä joka kirjoitat teknologian tuotoksella viestejä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #13 : 29.08.19 - klo:17:22 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.
Riippuu ihmisen omaksumista elämänarvoista,
mitä hän pitää "kehittymisenä".
Sanot sinä joka kirjoitat teknologian tuotoksella viestejä.
Kehityksellä tarkoitetaan usein jonkin paremmaksi muuttumista.
Ihmisen aikaansaama teollistuminen, urbanisoituminen ja globalisoituminen
on lyhytnäköisesti ajateltuna edistystä ja kehitystä.

Vaikka en kuulu ilmastonmuutoshössöttäjiin enkä muihin vihersaarnaajiin,
on silti tosiasia, että edistys ja kehitys on johtamassa
ihmiskunnan ja luonnon umpikujaan.
Lapselliset ilmastosopimukset ja muut tekopyhät ja naiivit julistukset
eivät varmasti johda mihinkään oleelliseen.
Tuho tulee.

Ihminen on mennyt liian pitkälle vallan-, rahan- ja yltäkylläisyydenhimossaan, jota kutsutaan kehitykseksi. 
Siihen kuuluu älyn ja muun ihmisyyden saavutusten jumalointi.
Siksi Jumala näyttää voimaansa ja valtaansa yhä selkeämmin mm. tuhoisien luonnonilmiöiden kautta. 

Ihminen jää taatusti häviölle hallitsemattomien luonnonvoimien edessä,
jotka nyt lisääntyvät vuosi vuodelta.
Kun esim. sähköntuotanto ja -jakelu loppuu, se iskee pahiten Maapallon kylmissä paikoissa asuviin.
Siksi on helpompaa elää planeetan historian viimeisiä aikoja lämpimässä ilmastossa.
Kaikki eivät tietenkään mahdu elämälle suotuisille vyöhykkeille,
joten kannattaa lähteä ajoissa.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #14 : 29.08.19 - klo:17:32 »
Auringonpaneeleilla pärjätään hyvin, vaikka ne on aika kallista, mutta kannattaa ostaa ne, koska auringon paneeleiden kautta energiat voi myydä voidakseen maksaa auringonpaneelien maksut pois ja selviytyä auringonpaneeleiden avulla.

Ei minua paljon kiinnosta kuivamuonat selviytyäkseen, vaan se, mistä luonnosta saa ruokaa ympäri vuoden. Kuvitellaan, jos omistaa jääkaira, niin tehdään jäästä reiän ja voi onkia itse kalaa, mutta se ei auta ilman matoa. Miten ennen ihmiskunta on onnistunut saamaan kalaa talvisin ilman matoa? Se juttu minua kiinnostaa. Taitoista on pulaa tähän aikaan.
Sinulla pitää olla paljon paneeleita, jos aiot myös myydä sähköä. Ja myydystä ylijäämäsähköstä ei makseta kovin hyvää hintaa. Oletko selvittänyt, kuinka kauan pitää aurinkosähköä myydä, että saa paneelit maksetuksi? Taitaa olla pitkä aika...

En tiedä oletko kalastanut avannosta ... mutta ei siinä välttämättä matoja tarvita. Toisaalta, kyllä tynnyrissä voi talvella elättää mato-populaatiota, kun täyttää tynnyrin sopivalla multasekoituksella. Tynnyri on tietysti pidettävä sopivassa lämpötilassa.

Suosittelisin kuitenkin kalastamista verkoilla, eikä onkimalla.