Onhan toki Raamatussa: laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Joh 1:17
Mutta onko UT:ssa? Ja jos vielä jätetään pois Paavalin kirjoitukset: onko Jeesuksen
opetuksessa kahta erilaista oppia?
Armo ja totuus eivät taida olla kaksi eri oppia, vaan saman asian kaksi eri puolta,
joita ei voi erottaa toisistaan joutumatta harhapoluille.
Vai mitä olisi totuus ilman armoa? Pelkästään totuus meidän turmeltuneisuudestamme
ei jättäisi meille mitään toivoa pelastumisesta.
Entä armo ilman totuutta? Sitäkin kyllä julistetaan... mutta rakkauden tai armon tarjoaminen
"synnin päälle" ilman mitään puhetta parannuksen teosta johtaisi aivan hakoteille.
Hyvä lainaus tuolla edellä
Pauluksella Waltherin erinomaisesta kirjasta.
Kyllä ne opetukset löytyy Uudesta testamentista:
"Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän,
että minä saisin iankaikkisen elämän?"
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä.
Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt"
"Opettaja, mitä minun pitää tekemän,
että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?" Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Hän sanoi hänelle: "
Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää."
Tuon opetuksen tarkoitus on näyttää lain noudattamisen kautta pelastuminen mahdottomaksi. Että evankeliumin sanoma Jeesuksesta ja armosta kelpaisi. Eikä ainostaan kelpaisi, vaan että tulisimme huomaamaan totuuden edessä sen ainoaksi mahdollisuudeksi. Jeesus ja Raamattu yleensäkin asettaa monesti ihmisen käytännön testiin. Että tultaisiin itse huomaamaan kuinka asia todellisuudessa on.
Ehkä jyrkimmin tuota opettaa Paavali Galataliskirjeessä:
"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy
kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen
tekee." Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
Laki itsessään ei siis anna piiruakaan armoa. Kaikki on täytettävä viimeistä piirtoa myöten. On pysyttävä "kaikessa" mitä laki sanoo. Eikä paraskaan yritys riitä, vaan "että hän sen tekee".
Siitä sitten tullaan siihen johtopäätökseen että "selvää on", ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta.
Ja tiedämme varmaan kaikki, ettei ole niinkään, että VT opettaisi lain kautta pelastumista ja UT armosta pelastumista. Olisikinhan se erikoista, että joku taivaassa voisi sanoa pelastuneensa lain pitämisen kautta ja toiset armosta(!).
On vain yksi todellinen pelastuksen mahdollisuus ja tie läpi koko Raamatun.