Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen oppi  (Luettu 40799 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #45 : 15.10.15 - klo:21:56 »
Paavali puhuu kahdesta eri laista (Room. 8. luku), jotka ovat sisällöltään samanlaiset, mutta jotka vaikuttavat eri tavoin. Laista puhuttaessa tarkoitetaan yleensä lakia, joka vaatii meiltä moitteettomuutta, mutta ei anna siihen voimaa vaan päinvastoin vie meidät mahdottomuuden eteen. Se on tämän synnin ja kuoleman lain tarkoituskin, että pakenisimme armon turviin.

Mutta on olemassa toinen laki, joka on samansisältöinen. Se on Elämän hengen laki. Vaikka se meissä olevan synnin tähden ei voi tässä ajassa vaikuttaa täydellisesti, niin se kuitenkin pikkuhiljaa vaikuttaa meissä yhtä ja toista johtuen siitä, että lain säätäjä itse istuu sydämen valtaistuimella. Tämä tapahtuu ainoastaan sillä edellytyksellä, että pysymme armossa (Gal. 5:4).

Mielestäni uskon kilvoituksen (=pyhityksen) ydin on siinä, ettemme rakenna mitään itsemme tai omien yrityksiemme ja päätöstemme varaan, vaan luotamme jatkuvasti Vapahtajaan ja Hän vaikuttaa meissä asioita, joita joskus itsekin hämmästymme.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #46 : 15.10.15 - klo:22:32 »
On selvää, ettei Jeesus opeta toisessa kohdassa pitämään Jumalan käskyt ja toisessa kohdassa taas antaisi luvan niiden rikkomiseen. Eihän sellaista voida ajatellakaan. Ei Hän opeta, että evankeliumi pelastumisesta armosta uskon kautta antaisi luvan rikkoa käskyjä. Ikuisesti on voimassa laki joka on tiivistettynä: tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme.

Jeesus opettaa sekä lakia, että evankeliumia. Molempia tarvitaan. Mutta niiden tehtävät ovat kovin erilaiset.

Laki osoittaa meidät kaikki syntisiksi. Eikä auta meitä sen pidemmälle pelastuksen asiassa. Evankeliumi taas ilmoittaa kuinka me syntiset voidaan pelastua. Laki siis tuo synnintunnon ja syyllisyyden. Evankeliumia taas syntien anteeksiannon ja omantunnon vapauden.

Siinä on lain ja evankeliumin ero - ne ovat vaikutukseltaan suorastaan vastakkaisia.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #47 : 16.10.15 - klo:07:46 »
Miten ihmeessä laki voidaan erottaa evankeliumista,
siis Uuden Liiton mukanaan tuomasta ilosanomasta,
kun tuon Uuden Liiton lupaukseen nimenomaan sisältyy se,
että Jumala kirjoittaa lakinsa meidän sydämiimme.

Silloin kun ihminen huokailee synnintunnon alla, ei häntä auta yhtään käskyt Rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään -  sitähän Jumalan laki oikeutetusti vaatii. Tuo rakkauden käsky ei ole ilosanoma synintunnossa olevalle. Koska se meiltä juuri puuttuu, ettemme noita käskyjä ole täyttäneet. Emmekä kykene täyttämään. Siihen tilanteeseen tarvitaan ilosanoma, evankeliumi Jeesuksesta. Joka on syntimme sovittanut. Ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta hankkinut syntien anteeksiannon ja vanhurskauden. Niin, että "jokainen joka Häneen uskoo, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta"

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #48 : 16.10.15 - klo:11:01 »
Tuo rakkauden käsky ei ole ilosanoma synintunnossa olevalle. Koska se meiltä juuri puuttuu, ettemme noita käskyjä ole täyttäneet. Emmekä kykene täyttämään.

Jos uskova ei ymmärrä lain ja evankeliumin eri tarkoitusta ja eroa, niin hän helposti ajautuu epätoivoon elämänsä tosiasioiden kanssa. Älköön nyt kukaan tulko selittämään, että tämä johtaa synnin hyväksymiseen ja  sen suosimiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #49 : 16.10.15 - klo:16:54 »
Uskoisin, että meillä kaikilla on yhteneväinen ymmärrys siitä,
että me pelastumme uskon kautta yksin armosta, emme tekojen kautta.
Pelastettujen on kyllä sitten tarkoitus vaeltaa ennalta valmistetuissa teoissa,
mutta niissä vaeltaminen ei ole ole pelastuksen edellytys, 
vaan niiden pitäisi olla pelastuksen seuraus.

Mutta tämän ketjun aloitus sisältää perusoletuksen,
jonka mukaan Jeesus opetti kahta eri oppia.
Ja tuo ei mielestäni missään tapauksessa pidä paikkaansa.

Jeesus ei opettanut Mooseksen lakia, vaikka viittasi siihen sanoen:
Te olette kuulleet sanotuksi
Sillä heti perään Hän siirsi kuulijat kokonaan toisiin sfääreihin:
Mutta Minä sanon teille
Ja sitten Hän hän antoi jonkin esimerkin siitä,
mitä merkitsee se laki, jonka Jumala kirjoittaa meidän sydämiimme,
kun meidät uudestisyntymisen kautta siirretään Uuteen ja parempaan liittoon.

Näin tapahtui paitsi vuorisaarnasa,
myös rikkaan nuorukaisen ja Jeesuksen kohtaamisessa.
Myös kirjanoppineen kysymys suurimmasta käskystä laissa,
johti Jeesuksen ilmoitukseen siitä, mikä oli jo oven edessä. 

Jumalan Valtakunta oli pian oleva sisäisesti meissä,
kun synnymme uudesti ylhäältä Hengestä,
jolloin Jeesus,
joka itse on Jumalan Sana,
asuu meissä Henkensä kautta.
Ja silloin Hän on meidän sydämiimme kirjoitettu
Jumalan täydellinen laki
ja meissä vaikuttava
Rakkaus



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #50 : 16.10.15 - klo:19:15 »
Jeesus ei opettanut Mooseksen lakia, vaikka viittasi siihen sanoen:
Te olette kuulleet sanotuksi
Sillä heti perään Hän siirsi kuulijat kokonaan toisiin sfääreihin:
Mutta Minä sanon teille
Tällä tantereella taitaa olla kaksi toisistaan eroavaa käsitystä siitä,
mitä tarkoittaa tuo "mutta minä sanon teille".

Tarkoittaako se sitä, että Jeesus sanoi asiat vielä tiukemmin kuin
Mooseksen laki, osoittaakseen vain miten mahdotonta meidän on
täyttää lain vaatimuksia,

vai sitä että oikea käsitys laista on se jonka Hän "kirjoittaa sydämiimme"
- oleellista on lain henki eikä kirjain -
ja myös tekee meidät kykeneviksi toteuttamaan sitä lakia.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #51 : 16.10.15 - klo:19:16 »
Mutta tämän ketjun aloitus sisältää perusoletuksen, jonka mukaan Jeesus opetti kahta eri oppia. Ja tuo ei mielestäni missään tapauksessa pidä paikkaansa.

"Kun me vertailemme pyhää Raamattua muihin kirjoituksiin, me saatamme havaita, ettei mikää kirja näytä olevan niin ristiriitainen kuin Raamattu, eikä ainoastaan sivuseikoissa, vaan pääasiassa: opissa siitä, kuinka me voimme päästä Jumalan tykö ja pelastua. Toisaalla tarjotaan kaikille syntisille anteeksiantamus, toisaalla pidätetään kaikille syntisille heidän syntinsä. Toisin kohdin tarjotaan kaikille ihmisille iankaikkinen elämä lahjaksi. Toisin kohdin ohjataan ihmisiä itse toimimaan. Tämä ongelma ratkeaa vasta, kun otamme huomioon, että Raamatussa on kahta aivan erilaista oppia, lain oppia ja evankeliumin oppia."

C.F.W. Walther: Laki ja Evankeliumi
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #52 : 16.10.15 - klo:19:38 »
Mutta tämän ketjun aloitus sisältää perusoletuksen, jonka mukaan Jeesus opetti kahta eri oppia. Ja tuo ei mielestäni missään tapauksessa pidä paikkaansa.

"Kun me vertailemme pyhää Raamattua muihin kirjoituksiin, me saatamme havaita, ettei mikää kirja näytä olevan niin ristiriitainen kuin Raamattu, eikä ainoastaan sivuseikoissa, vaan pääasiassa: opissa siitä, kuinka me voimme päästä Jumalan tykö ja pelastua. Toisaalla tarjotaan kaikille syntisille anteeksiantamus, toisaalla pidätetään kaikille syntisille heidän syntinsä. Toisin kohdin tarjotaan kaikille ihmisille iankaikkinen elämä lahjaksi. Toisin kohdin ohjataan ihmisiä itse toimimaan. Tämä ongelma ratkeaa vasta, kun otamme huomioon, että Raamatussa on kahta aivan erilaista oppia, lain oppia ja evankeliumin oppia."

C.F.W. Walther: Laki ja Evankeliumi
Onhan toki Raamatussa: laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Joh 1:17

Mutta onko UT:ssa? Ja jos vielä jätetään pois Paavalin kirjoitukset: onko Jeesuksen
opetuksessa kahta erilaista oppia?

Armo ja totuus eivät taida olla kaksi eri oppia, vaan saman asian kaksi eri puolta,
joita ei voi erottaa toisistaan joutumatta harhapoluille.

Vai mitä olisi totuus ilman armoa? Pelkästään totuus meidän turmeltuneisuudestamme
ei jättäisi meille mitään toivoa pelastumisesta.

Entä armo ilman totuutta? Sitäkin kyllä julistetaan... mutta rakkauden tai armon tarjoaminen
"synnin päälle" ilman mitään puhetta parannuksen teosta johtaisi aivan hakoteille.

Tästähän taidettiin keskustella jo joulukuussa 2013:
http://puimatanner.net/index.php?topic=181.msg5615#msg5615

« Viimeksi muokattu: 16.10.15 - klo:19:45 kirjoittanut Taisto »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #53 : 16.10.15 - klo:20:45 »
Onhan toki Raamatussa: laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Joh 1:17

Mutta onko UT:ssa? Ja jos vielä jätetään pois Paavalin kirjoitukset: onko Jeesuksen
opetuksessa kahta erilaista oppia?

Armo ja totuus eivät taida olla kaksi eri oppia, vaan saman asian kaksi eri puolta,
joita ei voi erottaa toisistaan joutumatta harhapoluille.

Vai mitä olisi totuus ilman armoa? Pelkästään totuus meidän turmeltuneisuudestamme
ei jättäisi meille mitään toivoa pelastumisesta.

Entä armo ilman totuutta? Sitäkin kyllä julistetaan... mutta rakkauden tai armon tarjoaminen
"synnin päälle" ilman mitään puhetta parannuksen teosta johtaisi aivan hakoteille.
Hyvä lainaus tuolla edellä  Pauluksella Waltherin erinomaisesta kirjasta.

Kyllä ne opetukset löytyy Uudesta testamentista:

"Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt"

"Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"  Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää." 

Tuon opetuksen tarkoitus on näyttää lain noudattamisen kautta pelastuminen mahdottomaksi. Että evankeliumin sanoma Jeesuksesta ja armosta kelpaisi. Eikä ainostaan kelpaisi, vaan että tulisimme huomaamaan totuuden edessä sen ainoaksi mahdollisuudeksi. Jeesus ja Raamattu yleensäkin asettaa monesti ihmisen käytännön testiin. Että tultaisiin itse huomaamaan kuinka asia todellisuudessa on.

Ehkä jyrkimmin tuota opettaa Paavali Galataliskirjeessä:
"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee." Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."

Laki itsessään ei siis anna piiruakaan armoa. Kaikki on täytettävä viimeistä piirtoa myöten. On pysyttävä "kaikessa" mitä laki sanoo. Eikä paraskaan yritys riitä, vaan "että hän sen tekee".

Siitä sitten tullaan siihen johtopäätökseen että "selvää on", ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta.

Ja tiedämme varmaan kaikki, ettei ole niinkään, että VT opettaisi lain kautta pelastumista ja UT armosta pelastumista. Olisikinhan se erikoista, että joku taivaassa voisi sanoa pelastuneensa lain pitämisen kautta ja toiset armosta(!).

On vain yksi todellinen pelastuksen mahdollisuus ja tie läpi koko Raamatun.
« Viimeksi muokattu: 16.10.15 - klo:20:51 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #54 : 16.10.15 - klo:20:57 »
Kyllä ne opetukset löytyy Uudesta testamentista:

"Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt"

"Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"  Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää." 

Keille Jeesus puhui näin: juutalaisille, jotka elivät Vanhassa liitossa lain alaisina,
ja jotka kysyivät mitä pitäisi tehdä.

Joillekin muille Jeesuksen sanat olivat: sinun uskosi on sinut pelastanut.

Siinä mielessä UT:ssa ei ole kahta opetusta, että meille pakanoille Jeesus ei
puhunut sitä mitä juutalaisille, vaan pelkästään yhtä oppia.



Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #55 : 16.10.15 - klo:21:00 »

Ja tiedämme varmaan kaikki, ettei ole niinkään, että VT opettaisi lain kautta pelastumista


Kyllä VT sitä opettaa - mutta pitää muistaa että laissa on myös määräykset uhreista,
eikä vain kieltoja. Eikä armokaan ole tuntematon asia VT:n kirjoissa!

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #56 : 16.10.15 - klo:21:27 »
Kun Jeesus sanoi; Minä sanon teille.

Hän vastasi oma hyväisille uskonoppineille, jotka olivat tehneet oman ihmisjärjen mukaisen tulkinnan Mooseksen laista.
Eli madaltaneet käskyjen sisältöä ihmisen mitan mukaiseksi, jota hän pystyy noudattamaan.

Jeesus näki heidän omahyväisen sydämensä, joilla he katsoivat muita halveksien.

Sen tähden Jeesus veti esiin oikean lain tulkinnan, jota yksikään ihminen ole kykenevä täyttämään.
Hän myös sanoi myös huorien ja veronkiskojien menevän ennemmin taivasten valtakuntaan kuin "hurskaiden" jumaloppineiden.
Sillä nämä tunsivat elävänsä synnissä ja rikkovansa Jumalaa vastaan. Uskonoppineet taas kuvittelivat olevansa vanhurskaita ja pyhittyneitä, ja Jumalan silmissä otoilliset.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #57 : 16.10.15 - klo:21:38 »
Keille Jeesus puhui näin: juutalaisille, jotka elivät Vanhassa liitossa lain alaisina,
ja jotka kysyivät mitä pitäisi tehdä.

Pelastuksen asiassa kaikki ihmiset kaikkina aikoina ovat "juutalaisia", eli uskovat pelastuvansa ilman Pelastajaa. Tee jotain tai ole jotain kokosydämisesti. Tarvitaan laki, joka särkee tämän illuusion.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #58 : 17.10.15 - klo:09:25 »

Ja tiedämme varmaan kaikki, ettei ole niinkään, että VT opettaisi lain kautta pelastumista


Kyllä VT sitä opettaa - mutta pitää muistaa että laissa on myös määräykset uhreista,
eikä vain kieltoja. Eikä armokaan ole tuntematon asia VT:n kirjoissa!

Nyt olisi kyllä syytä paneutua mihin pelastus todellisuudessa VT:ssäkin perustui.

Heti syntiinlankeemuksen jälkeen annettin lupaus vaimon Siemenestä joka polkee rikki käärmeen pään. Ja sitä viestiä vietiin eri tavoin eteenpäin. Ja mehän tiedämme ketä tuolla vaimon Siemenellä tarkoitettiin. Kautta aikojen on vain yksi Pelastaja ja yksi todellinen pelastuksen tie.

"Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta"

Jos VT:n ajan ihmiset olisivat pelastuneet lain kautta, Jeesuksen kuolema olisi ollut turha heidän kohdallaan. Niin ei kaiketi voi olla?

Teoreettisena lausumana on helppo puhua ja erottaa lain ja evankeliumin tehtävät ja tarkoitus. Mutta kun mennään vähänkin pintää syvemmälle, huomataan kuinka helposti me siinä harhaannutaan. Aihe on edelleen ja aina ajankohtainen, elintärkeä.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:09:27 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Jeesuksen oppi
« Vastaus #59 : 17.10.15 - klo:09:38 »
Kun Jeesus sanoi; Minä sanon teille.

Hän vastasi oma hyväisille uskonoppineille, jotka olivat tehneet oman ihmisjärjen mukaisen tulkinnan Mooseksen laista.
Eli madaltaneet käskyjen sisältöä ihmisen mitan mukaiseksi, jota hän pystyy noudattamaan.

Jeesus näki heidän omahyväisen sydämensä, joilla he katsoivat muita halveksien.

Sen tähden Jeesus veti esiin oikean lain tulkinnan, jota yksikään ihminen ole kykenevä täyttämään.
Hän myös sanoi myös huorien ja veronkiskojien menevän ennemmin taivasten valtakuntaan kuin "hurskaiden" jumaloppineiden.
Sillä nämä tunsivat elävänsä synnissä ja rikkovansa Jumalaa vastaan. Uskonoppineet taas kuvittelivat olevansa vanhurskaita ja pyhittyneitä, ja Jumalan silmissä otoilliset.

Kyllä, juuri noin. Ei ole kovin harvinaista nykyäänkään kuulla "ei Jumala vaadi sellaista mitä ihminen ei voi täyttää" - ja siitä alkaa käskyjen viilaaminen itselle sopivammaksi.

Ja kuviteltiin, että pelastus voitaisiin saavuttaa, ainakin osittain, tekojen kautta. Eikä nuo käsitykset nykyäänkään aivan harvinaisia ole. Edes uskovien keskuudessakaan.
« Viimeksi muokattu: 17.10.15 - klo:09:42 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)