Puimatanner > Yleinen keskustelu

Lain täyttäminen

(1/7) > >>

Ifa:
Matteus 5
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Toisessa ketjussa viittasin Toora-uskoviin. Olen ollut keskusteluissa Tooran noudattamista opettavien ihmisten kanssa. He poikkeuksetta ottavat esille tämän Matteuksen kohdan, kun perustelevat, että Toora on tarkoitettu noudatettavaksi. Jeesus sanoo tuossa, ettei hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Mitä ymmärrätte lain täyttämisellä?

Sain välittömästi antikristuslaisen leiman, kun otin esille Paavalin opetuksen ympärileikkauksen tarpeettomuudesta (toisinsanoen Paavali ei opettanut Tooran käskyn noudattamista) mm. galatalaisille. Esitin kysymyksen, miksi Jeesuksen lain ja esikuvien täyttäminen kelpaa heille uhrisäädösten suhteen, mutta juhlasäädösten kohdalla ei. Toorassa on aikamoisesti uhrisäädöksiä, mutta näitä eivät Toora-uskovatkaan noudata. Siihen ei tullut vastausta.

xyz:
Ajattelen, että Jeesus täytti lain toteuttamalla Jumalan tahdon sovittaessaan syntimme ristinkuolemallaan.

Soltero:
Mooseksen lait annettiin vain juutalaisille, ja Jumala teki liittonsa vain juutalaisten eli oman kansansa kanssa.
Siksi ne eivät koskaan ole kuuluneet esim. suomalaisille.

Koska juutalaiset eivät osanneet ja halunneet noudattaa vanhan liiton asetuksia ja siten elää kelvollisesti Jumalan edessä, Jumala antoi Poikansa tulla ihmisen kaltaisena maan päälle, kansansa joukkoon.
Hän koki ihmisen elämän kiusausten, kärsimysten, inhimillisen kuoleman ja hautaan astumisen kautta.
Mutta nousemalla kuolleista, kirkastumalla ja nousemalla takaisin Isän luokse tuli tosiasiaksi, että Jeesus kärsi ja kuoli kaikkien ihmisten puolesta,
ja Jumalana ja Jumalan Poikana Hän toimi todellisena uhrina, joka sai aikaan lunastuksen koko ihmiskunnan suhteessa Jumalaan.

Ylösnousemisensa jälkeen Jeesus ilmestyi Paavalille ja asetti hänet opettamaan myös ei-juutalaisille, että Jeesuksen uhrin tuottama lunastus kuuluu heillekin.
Jeesuksen asettamassa uudessa liitossa on mukana koko ihmiskunta, joka on Jumalan luomisteko.
Vanha liitto juutalaistenkaan tapauksessa ei ole enää voimassa, koska Messias on jo tullut maailmaan.
Heidänkään ei enää tarvitse yrittää saada hurskautta Jumalan edessä lakien kautta, koska Jumalan Poika ja samaan aikaan juutalainen ihminen, eli täydellisesti lain mukaan, ainoana jolle se oli mahdollista. 
Sillä tavalla Hän täytti lain ja antoi itsensä ainoana kelvollisena syntiuhrina Isälleen.

Jeesus kehotti ylösnousemisensa jälkeen Häneen uskovia juutalaisia viemään evankeliumin ja opettamaan uuden liiton ohjeet kaikille kansoille, myös suomalaisille.
Siksi on mieletöntä, että jotkut ei-juutalaisetkin Jeesuksen Herruuden tunnustavat yrittävät noudattaa juutalaisten aikoinaan saamia lakeja.



Ifa:
Mitä ajatuksia jakeesta 19? Siinä Jeesus sanoo, että joka noudattaa ja opettaa käskyjä, häntä kutsutaan suureksi taivasten valtakunnassa.

Jano:

--- Lainaus käyttäjältä: Soltero - 08.09.18 - klo:16:11 ---Koska juutalaiset eivät osanneet ja halunneet noudattaa vanhan liiton asetuksia ja siten elää kelvollisesti Jumalan edessä, Jumala antoi Poikansa tulla ihmisen kaltaisena maan päälle, kansansa joukkoon.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä kuulostaa siltä, että ajattelet Jumalan alunperin suunnitelleen pelastuksen lain kautta, mutta vaihtoi suunnitelmaa kun ihmiset (juutalaiset) eivät kyenneet pelastumaan lain kautta. En tiedä tarkoititko sitä, mutta tuolla tavalla ilmaistuna saa tuosta sellaisen käsityksen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta