Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Ihmisen osuus pelastuksessa

(1/30) > >>

Paulus:
Mielestäni kristikunnassa on aiheutunut turhia skismoja tästä(kin) asiasta, kun näitä käsitteitä ei ole osattu erottaa toisistaan. Lähtisin siitä, että pelastukseen ei kukaan voi vaikuttaa, se taattiin Golgatalla ja tuli täysin valmiiksi. Mutta silti se ei takaa pelastumista itsessään ilman että ihminen joutuu sen kanssa tekemisiin. Moni on joutunut vastaamaan kysymykseen: "Tahdotko pelastua?" Jotkut ovat saaneet uskon muulla tavalla, eikä sitä sovi väheksyä. Pääasia, että uskonsuhde Pelastajaan on olemassa tässä ja nyt.

Vanhasta testamentista löytyy yleensä esikuvat pelastumisemme kannalta merkittävistä asioista. Minua on pitkään kiehtonut kiistakysymys siitä, mikä on ihmisen osuus.

Ehkä väkevin opetus VT:ssa tästä on kuvaus 4. Moos. 21. luvussa. Koetin sijoittaa itseni sinne erämaahan ja samalla kuvittelin, miten ihmiset suhtautuivat siihen pelastukseen, jonka Jumala järjesti, kun hän käski Moosesta tekemään vaskikäärmeen ja ripustamaan sen tangon päähän.

Laskin kerran, että erämaassa oli väkeä yhteensä 2-3 miljoonaa, lisäksi oli runsaasti karjaa. Jos joku on käynyt lestadiolaisten Suviseuroissa ja nähnyt alueen laajuuden ja väkimäärän, niin varmaankin on helpompi ymmärtää mittasuhteita. Israelilaisia oli paikalla n. 40-kertainen määrä ja lisäksi karja.

En ole pystynyt paikallistamaan tapahtumia kartalle,  mutta oletan sen olleen vuoristoista seutua. Kun tieto vaskikäärmeestä leirissä kiiri, niin siihen suhtauduttiin varmaankin hyvin eri tavoin. Kun mukana oli myös "sekakansaa", niin varmaan oli monia, jotka pitivät vaskikäärmettä vain Mooseksen joutavana höpötyksenä. Kun ajattelemme noin valtavaa väkimäärää, niin vaskikäärmeen näkeminen vaati varovastikin arvioiden monessa tapauksessa usean kilometrin kävelyä. Ihmisen tuli saapua näköetäisyydelle ja katsoa vaskikäärmettä. Se oli pelastumisen edellytys. Pelastus oli siis olemassa ja nähtävänä, tarvittiin vain tämä lähestyminen ja katse.

Näin sen ymmärrän olevan tänäänkin. Tarvitaan "mielenliikahdus", vaikka epäileväkin. On kohotettava katse ristiinnaulittuun ja siinä katseessa on se tarvittava uskon määrä. Siinä ymmärretään se, että tämä on tapahtunut "minun edestäni."

Paulus:
Tästä asiasta näyttää vallitsevan aika suuri yksimielisyys. Mutta sitten mielipiteet jakaantuvat jyrkästi, kun on aletaan puhua uskonvaelluksesta. Mukaan tulee kaikenlaista "täytymistä" jalkojen pesusta tietynlaiseen ylistykseen. Ja kaikkea siltä väliltä.

otav otah:
Mooseksen ylentämä käärme oli myös ylitsekäymätön pahennus juutalaisille. Käärme oli kirottu eläin, jota katsomaankaan kunnon juutalaiset eivät voineet mennä.

Käärmeen symboli sisältää tässä samalla myös ihmisen oman pahuuden, (siis käärmeen siemenestä syntyneen ihmisen). Sellaisten päämieheksi Jeesuskin tuli ristillä, kun hänet tehtiin synniksi ja kirottiin.

Samoin on edelleen meidän aikana Kristus ristillä sama kirottu pahennus, mikä kelpaa vain niille, jotka ovat menettäneet oman pyhyytensä illuusion ja elämänsä niin totaalisesti, että ristiinnaulittu, kirottu Kristus yksin voi enää olla heidän viimeinen toivonsa.

Tämän ristin takana loistaa ihmeellisin valo, mitä ihminen voi koskaan kokea. Mutta mitä me teemme? Unohdamme Hänet ristiinnaulittuna ja tahdomme päästä pätemään ja viihtymään ylösnousseen Jeesuksen kuvitellussa seurassa.

Tapahtuu niin kuin Luuk. 17 kerrotaan, että Jeesus lopun aikana Ihmisen Poikana hylätään, kun ei hänestä ole enää mitään hyötyä meidän omaehtoisille harrastuksille ja bisneksille.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: otav otah - 16.07.14 - klo:15:55 ---Unohdamme Hänet ristiinnaulittuna ja tahdomme päästä pätemään ja viihtymään ylösnousseen Jeesuksen kuvitellussa seurassa.

Tapahtuu niin kuin Luuk. 17 kerrotaan, että Jeesus lopun aikana Ihmisen Poikana hylätään, kun ei hänestä ole enää mitään hyötyä meidän omaehtoisille harrastuksille ja bisneksille.
--- Lainaus päättyy ---

Tuossa on erinomaisesti kuvattu tämän ajan "kristillisyyttä".

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 15.07.14 - klo:22:13 ---Tästä asiasta näyttää vallitsevan aika suuri yksimielisyys. Mutta sitten mielipiteet jakaantuvat jyrkästi, kun on aletaan puhua uskonvaelluksesta. Mukaan tulee kaikenlaista "täytymistä" jalkojen pesusta tietynlaiseen ylistykseen. Ja kaikkea siltä väliltä.
--- Lainaus päättyy ---

Hengellisiä kirjoja on julkaistu valtaisat määrät. Kuitenkin suuri osa niistä pitää sisällään tuota "täytymistä" ja varsin vähän on niitä, joissa julistetaan sitä Raamatun pääsanomaa, että kaikki Jumalan vaatimukset ovat täytetyt Kristuksessa ja armosta tämä ilosanoma on kenen tahansa uskon kautta omistettavissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta