Kirjoittaja Aihe: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?  (Luettu 1466 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #15 : 12.11.19 - klo:18:06 »
Kun ajattelen kaiken syntyä itsestään esim. kehitysoppiteorian mukaan, niin oman käsitykseni mukaan sen todenmukaisuus edellyttää niin suurta uskoa, etten milloinkaan voi sellaista saavuttaa. Joskus miltei kadehdin ateisteja, joilla on niin käsittämättömän suuri usko.

Jos kuljen metsässä ja näen jonkun sinne heitetyn tavaran, niin ei tulisi mieleenkään, että se olisi kehittynyt itsestään. On selvää, että sillä tavaralla on alkusyynsä, joka edellyttää inhimillistä älykkyyttä ja taitoa.

Miljoona kertaa suuremman älykkyyden näen esim. omenankukassa, josta kehittyy aikanaan omena tai herneenpalossa, joka on yksi hienoimmista kertakäyttöpakkauksista. Näitä samoja ihmeitä on luonnossa mittaamaton määrä ja ihme suurenee täysin käsittämättömiin mittoihin, kun ajattelen eläimen ja ihmisen syntymistä, kehitystä ja elinkaarta.

"Nimi kehitys sopii ainoastaan sellaisille tapahtumille, joissa samalla ilmenee jokin tarkoitus ja päämaaliin pyrkiminen. Kehitys ilman päämäärää on yhtä mahdoton kuin liike ilman suuntaa." (Lainaus E. Phennigsdorfin kirjasta Kristus ja nykyaika, vuodelta 1906)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #16 : 12.11.19 - klo:21:27 »
Niin, ja silti kaikki tuo kehitysoppi kulkee tieteellisyyden otsikon alla. Siis sen empirismin, mihin mainitsin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #17 : 15.11.19 - klo:17:11 »
Lemmikin otettua esille Paavalin neuvon nuorista leskistä tajusin, että jos minulta kysyttäisiin, että mihin perustat käsityksesi, että Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan ilmoitus ihmiselle, minulla ei olisi uskottavaa vastausta.

Mietin, että jos minulta kysyttäisiin mihin perustat sen, että pidät Raamattua kokonaan, sellaisenaan kuin se Jumalan sanana, en ole varma osaisinko vastata siihen toiselle ja myös itselleni vakuuttavasti.

Tuota yritin kuvata aloituksessani. Siis erilaisia vaihtoehtokriteerejä.

Siis vaikka se, että minulle ovat toiset uskovat sanoneet, että minun tulee uskoa Raamattuun Jumalan sanana.
Tai siis se ajattelu, että niin uudestisyntyvät uskovat ajattelevat, siksi minunkin kuuluu ajatella niin. Tuo ei kuitenkaan kuulosta kovin vakuuttavalta, koska näyttäisi, että minulla ei ole asia oikein hallussa, koska nojaudun toisten uskomukseen. Jos tulisi tosipaikka eteen, niin miten minun kävisi? Eli siis jos joku kysyisi minulta asiasta. Voisin ainoastaan sanoa, että niin kai kuuluu ajatella, koska olen uskova.

Näyttäisi siltä, että olisi parempi kehittää oma mielipide.

Olin tuon haasteen edessä tämän leskiteeman puitteissa.
Koin, että olin itselleni velkaa sen suhteen, että tietäisin miksi ajattelen niin kuin ajattelen.

Nimimerkki MARJATTA kommentoi niissä ketjuissa Apostolien kirjan kohtaa missä Jumala sanoi suoraan, että hän on valinnut Paavalin todistajakseen. Ajattelen, että tuossa on Raamatun autenttisuuden ydin.

Koin, että Pyhä Henki antoi minulle tuon. Kiitos Marjatalle, että jakoi Jumalan sanaa.

Tuosta sitten rupesin miettimään eteenpäin. Juttu on niin, että ei olemassa mitään eikä ketään auktoriteettia, joka pystyisi ikään kuin antamaan lisenssin Jumalan sanalle olla Jumalan sana. Ei ole mitään Raamatun ulkopuolella olevaa yläkäsitettä, mikä voisi julistaa Raamatun todeksi (empiria)

Eikä ihminen voi itsestään puristaa totuutta (rationalismi)Raamatun suhteen kuin ei minkään muun suhteen. Erilaiset valaistuskokemusyritykset pyrkinevät tähän. Ihminen odottaa sisältään tulevan totuuden. Ei ihme, että totuuksia on niin useita maailmassa. ???

Eli siis Raamattussa itsessään pitäisi olla todistusvoima Raamatusta.
Marjatan jakama jae oli yksi esimerkki siitä, että näin on.
Tästä avautuu huikeita näkymiä siihen, että Jumala opettaa ihmiselle Jumalan valtakunnasta Raamatun kautta.

Tuli mieleen Paavalin maininta jossain kirjeessä, vai olikohan sen Heprealaiskirjeessä, että koska Jumala ei voinut vannoa minkään suuremman kautta, hän vannoi itsensä kautta. Tuossa tavallaan on juuri se ajattelun mihin päädyin.

Näyttää olevan Heprealaiskirjeessä 6:3 Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa,

Ei haittaa jos tässä ei muiden mielestä oo mitään järkeä. ;D 8)




« Viimeksi muokattu: 15.11.19 - klo:17:29 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #18 : 15.11.19 - klo:17:26 »
Hullua tavallaan on tietty se, että Raamatussa sitten lukee, että luomakunta on vääjäämätön todiste Jumalan olemassaolosta, ja että ihmisen pitää itsessä uskova valheen, jos siitä huolimatta valitsee ajatella, että Jumala ei ole, tai hänen olemassaolostaan ei ole todistetta.

Eli lopultakin KOKO EMPIRIA on todiste Jumalasta. :)

Anton

  • Vieras
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #19 : 17.11.19 - klo:22:03 »
Minä ajattelen, että se että olen todella paljon rehellisesti kyseenalaistanut asiaa on paras perustelu minkä voin antaa. Niiden joukossa jotka ovat saaneet kristillisyyden perintönä, ei kaikilla vaikuta olevan omakohtaisesti ehkä kovin vakaa usko. Luulen että se johtuu juuri siitä, että he eivät ole kyseenalaistaneet asiaa, ehkäpä kasvatuksesta johtuneen pelon vuoksi.

Jumalan Sanan on kestettävä kaikki kyseenalaistaminen, näin minä ajattelen. Tai muuten se ei ole Jumalan Sanaa. Tietystikin sen on oltava kuitenkin avoimella mielellä, eikä sillä motiivilla että haluaa osoittaa sen vääräksi. Silloin saa varmasti juuri sen vastauksen mitä haluaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #20 : 17.11.19 - klo:23:19 »
Minä ajattelen, että se että olen todella paljon rehellisesti kyseenalaistanut asiaa on paras perustelu minkä voin antaa. Niiden joukossa jotka ovat saaneet kristillisyyden perintönä, ei kaikilla vaikuta olevan omakohtaisesti ehkä kovin vakaa usko. Luulen että se johtuu juuri siitä, että he eivät ole kyseenalaistaneet asiaa, ehkäpä kasvatuksesta johtuneen pelon vuoksi.

Jumalan Sanan on kestettävä kaikki kyseenalaistaminen, näin minä ajattelen. Tai muuten se ei ole Jumalan Sanaa. Tietystikin sen on oltava kuitenkin avoimella mielellä, eikä sillä motiivilla että haluaa osoittaa sen vääräksi. Silloin saa varmasti juuri sen vastauksen mitä haluaa.

Hei kiva kun vastasit. Tuohon suuntaan minäkin ajattelen.