Mitä luterilainen sanoo siihen kun Jeesus sanoi että pitää syntyä uudesti, muuten ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. Tuskin vauva kasteessa uudestisyntyy.
Olen kyllä ymmärtänyt että kaikki luterilaiset eivät ymmärrä ja opeta kasteenarmoa samalla tavalla, vaan ymmärtävät asian kuten vapaissasuunnissa opetetaan henkilökohtaisesta uskoontulosta.
Mielestäni uuspietismin parissa opetetaan epäraamatullisesti ja epäluterilaisesti henkilökohtaista ”uskoontuloa”, mihin tarvitaan erilaisia kääntymis- ja parannusharjoituksia pelastuksen etumaksuna, jolloin sitten vasta Jumala armostaan, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta, hoitaa loput. Vapaissa ja villeissä ratkaisukristillisissä suunnissa ”uskoontullaan” erilaisin variaatioin, kuten ihmisen omalla "ratkaisulla", käden nostolla, seisomaan nousemisella, eteen menemisellä ja niin edelleen, jolloin vasta saa Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta.
Sen jälkeen mennään upotuskasteelle julkisessa kokouksessa, jossa myös joutuu julkisesti todistamaan uskostaan julkisesti mikrofonin takana ja kertomaan uskoontulokertomuksen. Sitä ennen on jouduttu tekemään parannusharjoituksia ulkoisista paheista, koska muutoin ei pääse kasteelle ja liittymään seurakuntaan.
Mielestäni raamatullinen luterilainen pyhä kaste on uudestisyntymisen pesu, ja armon kaste, jolla vauva siirretään Jumalan valtakuntaan ilman vauvan omia ansioita Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Raamatullinen pyhä kaste on myös oikea kristillinen aikuiskaste, joka tulee kysymykseen erikoisesti lähetysmailla, tai Suomessa aikuisille, joita ei ole kastettu kristillisellä kasteella. Kristillisen aikuiskasteen edellytyksenä ei ole usko, vaan kastamattomalle aikuiselle riittää kasteen saamiseksi omantunnon herätys, halu saada synnit anteeksi, ottaa vastaan Herra Jeesus Kristus henkilökohtaisena Vapahtajanaan sekä Pelastajanaan tai vain halu saada kaste. Ihmisen omaa uskoa ei koskaan tule asettaa armonvälineen edelle.
Paljonko aikuiset ymmärtävät Jeesuksesta Kristuksesta, uskosta ja kasteesta? Mielestäni vauva osaa ottaa vastaan rakkautta, miksei myös Jumalan armon. Mielestäni varsinainen syy vauvojen kastamiseen on perisynti, koska vauva ei synny maailmaan valmiiksi pelastettuna, vaan valmiiksi kadotettuna.
Luomisen perusteella ihminen on Jumalan kuva, ainutlaatuinen ja hyvä. Syntiinlankeemuksen perusteella ihminen on syntinen, Jumalasta erossa ja paha. Vauvasta tätä on vaikea havaita, mutta jostain hän kuitenkin oppii itsekkyyden, vaikkei sitä hänelle ole kukaan opettanut. Käsitys ihmisen pahuudesta ei viime kädessä perustu omiin havaintoihimme, vaan Jumalan ilmoitukseen Raamatussa.