Kirjoittaja Aihe: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan  (Luettu 5520 kertaa)

JPK

  • Vieras
Itse ajattelen ja ymmärrän, että Jumalan ilmoitus on aina (ja täytyy olla) Jumalan itsensä antamaa -

Siinain vuorella, Israelin Jumala konkreettisesti ilmestyi Mooseksen ja kansan edessä. He eivät saaneet mitään hengellisiä omakohtaisia tuntemuksia tai kukin omanlaisiaan näkyjä, vaan Jumalan teofania oli juuri todistus ihmisen ulkopuolella olevasta Jumalasta, joka ilmestyy ja puhuu, ja tässä ottaa Egyptistä lunastamansa Israelin liittoyhteyteensä.

On siis mielestäni kaksi eriasiaa, ajatella millainen Jumala on (kukin tavallaan), kuin että Jumala itse ilmestyy ja puhuu. UT:ssa tämä on tapahtunut Poikansa Jeesuksen kautta - Jumala ilmestyi lihassa, eli Sana tuli ihmiseksi. Edelleen - opetuslapset eivät luoneet omaa mielikuvaansa Jeesuksesta, vaan he vaelsivat Hänen yhteydessään, ja näin oppivat Hänestä.

Niin sanottu "hengellinen-Jeesus" (vs. "historiallinen-Jeesus"), on sitten isompi kysymys, sillä apostoli Paavali sai Jumalan antaman ilmestyksen kautta evankeliumin salaisuuden seurakunnalle opetettavaksi. Tätä on paljon kritisoitu, että Paavali teki tässä "mystisen-Jeesuksen" - mutta, Paavalin opetus pureutuu yhdenmukaisesti silminnäkijöinä olleiden opetuslasten yhteyteen, ja VT:n ilmoitukseen, että hänen saamansa ilmestys on näin todettu Jumalasta tulleeksi. Paavalin työsarka todistaa myös hänen apostolisuudestaan, jota hän käsittelee melkolailla juuri toisessa korinttilaiskirjeessä.

Ymmärtääkseni UT:n suurin todiste Jumalasta, ja Jeesuksesta - on Hänen ylösnousemuksensa. Jokainen joka ristiinnaulittiin, varmasti tuli kuolemaan (roomalaiset kyllä varmistivat sen). Kuolema ei siis todistanut vielä sitä, että Jeesus oli Jumalan Poika, vaan ylösnousemus. Juutalaisille kysymys siitä, onko Jeesus luvattu Israelin Messias on iso kysymys - ja heidän kanssaan kun keskustelee, huomaa näitä argumentteja UT vastaan. Liberaaliteologia myös on tehnyt UT:n ilmoituksesta uskonnollista myyttiä, ilman historiallista todellisuutta.

Opetuslasten näkemä ylösnoussut Jeesus on myös kovan kritiikin alla - mistä moinen ilmestys, hallusinaatiota vai mitä? On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että jos puhumme hallusinaatiosta Jeesuksen ylösnousemuksen suhteen, tuskin 12. opetuslasta (ja muutkin) olisivat liittyneet yhden näkemään "näkyyn", uskoen että Jeesus on noussut kuolleista. Siksi UT:ssa on monia todistajia, jopa naisia - joita pidettiin vähemmän luotettavina todistuksen antamisen suhteen.

Mystinen "kristologia" on usein sitä, että ihminen etsii omista kokemuksistaan Kristusta, tai jopa itsestään. Tällainen on vastoin UT:n opetusta ja ilmoitusta. Pelkästään omakohtaisiin näkyihin perustuva "jeesus" on mielestäni väärä Jeesus.

Historiallinen todistus Jeesus nasaretilaisesta (ristiinnaulittuna ja ylösnousseena) on yhtä tärkeä, kuin Paavalin ilmestystieto (Kristuksen salaisuus) - nämä kun menee yksiin, niin silloin omalta kohdaltani koen että ollaan terveen uskon jäljillä.

Mielestäni uuskarismaattisuus on siirtymässä "mystisen-Kristuksen"-kaltaiseen uskoon, jossa uudet näyt ja ilmestykset tuovat lisää UT:n ilmoitukseen. Koen tämän vaarallisena suuntana.

Jospa tästä voisi avautua keskustelua. Kiitos kaikille. :)
« Viimeksi muokattu: 01.07.16 - klo:12:02 kirjoittanut JPK »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #1 : 01.07.16 - klo:13:17 »
Itse ajattelen ja ymmärrän, että Jumalan ilmoitus on aina (ja täytyy olla) Jumalan itsensä antamaa...

Mielestäni uuskarismaattisuus on siirtymässä "mystisen-Kristuksen"-kaltaiseen uskoon, jossa uudet näyt ja ilmestykset tuovat lisää UT:n ilmoitukseen. Koen tämän vaarallisena suuntana.

Jospa tästä voisi avautua keskustelua. Kiitos kaikille. :)

Luin aloituksesi läpi. Siihen pitää tutustua ajatuksella ja Raamattu vierellä (ainakin minun) ennen kuin vastaan, koska aloituksessasi kosketelet ilmoituksen (apokalypsis) ydintä. Lainasin tuohon kuitenkin erään kohdan kirjoituksestasi, johon tahdon heti ottaa kantaa ainakin pinnallisesti. Kirjoitit: "Mielestäni uuskarismaattisuus on siirtymässä "mystisen-Kristuksen"-kaltaiseen uskoon, jossa uudet näyt ja ilmestykset tuovat lisää UT:n ilmoitukseen."

Mielestäni tuo on lisääntyvässä määrin totta ajassamme ja avaa ovia eksytyksien tunkeutua sisälle Jumalan seurakuntaan. Eksytyksillä on monet kasvot, mutta niille on yhteistä pyrkimys ottaa pois jotakin Jumalan ilmoituksesta tai lisätä siihen jotakin uutta ilmoitusta (tai sekä että). Useimmat harhaopit ovat olleet kohtalaisen helposti havaittavissa ja torjuttavissakin, koska ne kieltävät tavalla tai toisella Jeesuksen Kristuksen persoonan ja Hänen ristinsä prinsiipin. Uuskarismaattisuuden harha ei lähtökohtaisesti näitä kiellä, mutta se tarjoaa uutta ilmestystietoa joka herättää kuulijansa omistamaan "sisällään asuvan Kristuksen ja hänen voimansa" irrallaan ristin evankeliumista (vertaa: risti on Jumalan voima). Tähän liittyy sitten monta ihmiselle tarjottavaa mieluista asiaa kuten menestys, rikkaus, terveys, mystiset kokemukset yms. Uuskarismaattisuuden opetuksiin ei kuulu ristin ottaminen ja opetus mennä sisälle Jumalan valtakuntaan monen ahdistuksen kautta.

Näin nyt pikaisesti jotain tähän alkuun. Ehkä pääsen käymään palstalla ehtoommalla. 

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #2 : 24.07.16 - klo:13:57 »
Jälleen huikea aloitus sinulta JPK. Kiitos siitä.
Miksiköhän tuo ei ole synnyttänyt keskustelua.

Ehkä sinä sanoit kaiken niin, ettei siihen ole mitään lisättävää.
Minä kysyisin nyt kuitenkin,
että mikä on ihmiselle tänä päivänä Jumalan todistus Pojastaan.
Otsikkosi nimittäin johtaa minut Sanan äärelle muun muassa tähän kohtaan:

Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen,
niin onhan Jumalan todistus suurempi.
Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä;
joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi,
koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.


Eli uskovalla on tuo Jumalan todistus itsessänsä.
Siis mikä?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #3 : 24.07.16 - klo:15:16 »
Eli uskovalla on tuo Jumalan todistus itsessänsä.
Siis mikä?

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne" (Joh. 14:16-18).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #4 : 24.07.16 - klo:19:51 »

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne" (Joh. 14:16-18).


Eli Henki todistaa Jeesuksesta.

Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus,
ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä;
ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
Sillä kolme on, jotka todistavat:
Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen,
niin onhan Jumalan todistus suurempi.
Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä;
joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi,
koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #5 : 02.09.16 - klo:10:04 »
Eksytyksissä tosiaan alkuperäinen Jumalan ilmoitus vääristyy. Kuten sanonta kuuluu, siihen tulee astian makua mukaan. Mitään toisenlaista evankeliumia (uusia ilmoituksia) ei kuitenkaan ole, kuten Paavali toteaa, muistaakseni Galatalisille kirjoittamassaa kirjeessä.

Paholaisella on monelaisia konsteja, pyrkiessään eksyttämään, sekä jo uskoon tulleet, että vielä ilman pelastavaa uskoa olevat ihmiset pois evankeliumin sanasta. Yksi näistä eksytyksistä on avauksiessa mainittu karismaattisuus petollisine ihmeineen. Rahaa ja viihdettä nämä väärän evankeliumin julistajat Jeesuksella tekevät. Eivät salit täyty, eikä raha virtaa, jos edessämme on syntiemme vuoksi piinattu verinen ja runneltu Kristus, ristillä. 

Mutta meille, joille omat synnit ovat tulleet raskaiksi omissatunnoissamme, meille tämä ristinuhri jonka kautta syntimme on sovitettu, on sanomattoman kallis ja rakas. Kiitos Jeesus.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #6 : 22.09.16 - klo:21:21 »
Eksytyksissä tosiaan alkuperäinen Jumalan ilmoitus vääristyy. Kuten sanonta kuuluu, siihen tulee astian makua mukaan. Mitään toisenlaista evankeliumia (uusia ilmoituksia) ei kuitenkaan ole, kuten Paavali toteaa, muistaakseni Galatalisille kirjoittamassaa kirjeessä.

Paholaisella on monelaisia konsteja, pyrkiessään eksyttämään, sekä jo uskoon tulleet, että vielä ilman pelastavaa uskoa olevat ihmiset pois evankeliumin sanasta. Yksi näistä eksytyksistä on avauksiessa mainittu karismaattisuus petollisine ihmeineen. Rahaa ja viihdettä nämä väärän evankeliumin julistajat Jeesuksella tekevät. Eivät salit täyty, eikä raha virtaa, jos edessämme on syntiemme vuoksi piinattu verinen ja runneltu Kristus, ristillä. 

Mutta meille, joille omat synnit ovat tulleet raskaiksi omissatunnoissamme, meille tämä ristinuhri jonka kautta syntimme on sovitettu, on sanomattoman kallis ja rakas. Kiitos Jeesus.

Minä olen hahmottanut uskossa eläessäni seuraavat suunnat kristikunnan piirissä sellaisiksi, joihin en voi kuulua. Ne kaikki saavat paljon kannattajia ja menestystä. Tarkoitan korkeakirkollisuutta, legalistista kristinuskon haaraumaa (esim. lakipietistit), karismaattista liikettä eli hurmahenkisyyttä ja liberaaliteologisia ajatus- tai uskonsuuntia. Liberaaliteologian kannattajista ja harjoittajista tosin osa ei usko lainkaan Jumalaan tai klassisiin uskonkohtiin uskontunnustuksissa, joten sellaiset liberaaliteologian edustajat voi katsoa suljetuksi kokonaan pois kristillisyyden piiristä. On todettava lisäksi, että lakihenkisyys ei rajoitu lakipietisteihin, sillä esim. monissa korkeakirkollisissa piireissä on omat vaatimuksensa, joita täytyy noudattaa, voidakseen olla kristitty. ("Pelkkä" usko Vapahtajaan ei siis riitä käytännössä monille heistä ihmisen vanhurskautukseen Jumalan edessä.) Samoin karismaattisessa liikkeessä on edustajia, jotka laittavat ihmisen pelastuksen ehdoksi pelkän uskon lisäksi ihmisen omia tekoja tai "temppuja".

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #7 : 22.09.16 - klo:22:11 »
Eksytyksillä on monet kasvot, mutta niille on yhteistä pyrkimys ottaa pois jotakin Jumalan ilmoituksesta tai lisätä siihen jotakin uutta ilmoitusta (tai sekä että). Useimmat harhaopit ovat olleet kohtalaisen helposti havaittavissa ja torjuttavissakin, koska ne kieltävät tavalla tai toisella Jeesuksen Kristuksen persoonan ja Hänen ristinsä prinsiipin. Uuskarismaattisuuden harha ei lähtökohtaisesti näitä kiellä, mutta se tarjoaa uutta ilmestystietoa joka herättää kuulijansa omistamaan "sisällään asuvan Kristuksen ja hänen voimansa" irrallaan ristin evankeliumista (vertaa: risti on Jumalan voima). Tähän liittyy sitten monta ihmiselle tarjottavaa mieluista asiaa kuten menestys, rikkaus, terveys, mystiset kokemukset yms. Uuskarismaattisuuden opetuksiin ei kuulu ristin ottaminen ja opetus mennä sisälle Jumalan valtakuntaan monen ahdistuksen kautta.



On hyvä, että harhoista puhutaan.

Yhtä harhaa ei ilmeisesti ole vielä otettu esille. Alkuseurakunnassa ei voinut olla oikein kuolleen aivouskon harhaa tai Jeesuksella tienaamisen harhaa, koska alkuajan kristityt elivät henkensä uhalla sydämestään uskoonsa uskoen vainon alaisina. Mutta kun kristinuskosta tuli valtionuskonto tai suurten massojen uskonto, jonka tähden tarvittiin palkattua papistoa, joka eli kaikkea muuta kuin vainon alaisena, niin ihmiset saattoivat helposti tuudittautua siihen harhaan, että riittää se, että on olemassa puhdas objektiivinen oppi ja oikeat sakramentit. Omakohtaista uskoa (oikeaa subjektiivisuutta) ei välttämättä korostettu lainkaan, ja sen sijaan, että olisi kärsitty vainoa uskon tähden, objektiivisen uskon ulkoinen tunnustaminen oli avain maanpäälliseen taattuun elintasoon ja menestykseen. Mielestäni yksi harha on siis objektiivisuuden harha, jos sellaista ilmaisua voi käyttää. Kyseisestä harhasta Uusi testamentti ei oikein puhu, koska sitä ei ole kirjoittettu ajankohtana, jolloin se olisi jo saanut valtauskonnon aseman. Alkuajan kristityt eivät Jeesuksen nimessä saaneet vakituisia tuloja ja leipää pöytäänsä hamaan vanhuuteensa asti.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #8 : 22.09.16 - klo:22:49 »
Uuden testamentin pyhän kirjoitukset, jotka on myöhemmin koottu Uusi testamentti
kokoelmaksi kaanoniksi, ovat nimenomaan kirjoitetut ihan alkukirkon kristityille alkukirkon aikana v.-v. 0040 - 0064 jKr.  Kaikki uuden testamentin kirjoitukset ovat syntyneet ensimmäisellä vuosisadalla. Ilmestyskirja viimeisenä noin vuonna 0100 JKr.

Haasteita oli ensimmäisellä vuosisadalla paljon, juutalaisuudesta tuli lakihurskauden vaatimukset kristittyjn keskuuteen ja vaatimukset ympärileikata kaikki kristityt juutalaisiksi.

Sitten tuli kristittyjen vainot ulkopuolelta. Rooman keisarin Neron vainot, joiden aikana moni kielsi ristiin naulitun Kristuksen olevan Jumalan poika. Kieltämällä Kristuksen kuolleistaylösnousemisen, he saivat juutalaisten puolelta suojejun ja synagoogat suojikseen vainoajilta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #9 : 22.09.16 - klo:22:53 »
Wikipediasta

Alkuseurakunta tai alkukirkko oli ensimmäinen, Palestiinassa toiminut kristillinen yhteisö. Se syntyi, kun Jeesuksen opetuslapset kokivat Galileassa ilmestyksiä, joiden perusteella he vakuuttuivat Jeesuksen kuolleista heräämisestä ja ylösnousemuksesta.

Alkuseurakunnan keskuspaikka oli Jerusalem, mutta samantapainen yhteisö lienee toiminut myös Galileassa. Alkuseurakunta piti itseään osana juutalaisuutta. Sen hengellisyydessä painottui lopun aikojen odotus ja siksi keskittyminen pelkästään hengellisiin asioihin. Yhteisö koki Jerusalemissa voimakkaan ilmestyksen, jota kristillisessä traditiossa kutsutaan Pyhän Hengen vuodatukseksi ja joka on Apostolien teoissa sijoitettu juutalaisten helluntaijuhlan yhteyteen.

Tämän ilmestyksen yhteydessä ja sen jälkeen alkuseurakuntaan liittyi kreikkaa puhuvia juutalaisia paluumuuttajia, joiden ensimmäinen johtaja oli Stefanos. Näiden ja arameankielisten välille syntyi teologisia erimielisyyksiä. Vainoamisen takia kreikankieliset hellenistikristityt siirtyivät Syyriaan ja alkoivat julistaa uskoaan pakanoille eli muille kuin juutalaisille.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #10 : 22.09.16 - klo:22:59 »
Harhaoppeja

Areiolaisuus
Gnostilaisuus
Monofysitismi
Monotelitismi
Montanismi
Nestoriolaisuus
Pelagiolaisuus






Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #11 : 22.09.16 - klo:23:44 »

Uuskarismaattisuuden opetuksiin ei kuulu ristin ottaminen ja opetus mennä sisälle Jumalan valtakuntaan monen ahdistuksen kautta.



Mitä ajattelette, liittyykö "monen ahdistuksen kautta taivasten valtakuntaan" -kristillisyys, joka on Raamatun opetuksen mukaista (esim. Ap.t. 14:22), siihen, että ahdistukset tai vaikeudet tulevat uskovalle uskon tunnustamisen tähden (esim. Matt. 10:22), itsensä kieltämisen tähden (Luuk. 14:26-27), uskosta seuraavien maallisten etujen menettämisen tähden (esim. Matt. 19:27) ja paholaisen kiusaamisen tähden (2 Kor. 12:7)? Jos ahdistukset, jotka kuuluvat jonkun mukaan taivasten valtakuntaan menoon, ovat vain samanlaisia ahdistuksia kuin muiden ihmisten ahdistukset, niin enpä tiedä, onko kyse enää kristillisestä ajatuksesta. Kyllä pakanatkin kärsivät sairauksista, ihmissuhdevaikeuksista, menetyksistä, peloista ja monista muista samoista asioista kuin uskovat kristityt, ja he myös osaavat kantaa kärsivällisesti vaikeuksiansa tai ahdistuksiansa, joskus jopa paremmin kuin kristityiksi tunnustautuvat. En tarkoita, ettei ihminen, joka ei ole kokenut mitään erityisesti kristillistä ahdistusta uskonsa tähden, olisi oikeutettu uskomaan Häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman (Room. 4:5). Mutta sanoisin, että hänen ahdistuksensa eivät varsinaisesti ole olleet kristillisiä ahdistuksia, jotka johtuvat siitä, että kynttilää ei pidetä vakan alla pahassa maailmassa (1 Joh. 5:19).

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #12 : 23.09.16 - klo:08:10 »
Noihin aikoihin kristityt olivat vainottuja. Ristiin naulittu Kristus oli juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus. Oli tilanteita jossa Jeesuksen kieltänyt säilytti henkensä. Kuten historian kirjoituksista näkyy. "Krestuksen aloitteesta syntyi mellakoita juutalaisten keskuudessa".

Kuten crystalvoice mainitsi muitakin ahdistuksia liittyy kristilliseen uskoon. Kaikista keskeisin on jatkuva ristiriita lihan tahdon ja Hengen tahdon välillä.  Tätä sotaa kristitty joutuu käymään vaikka ei mitään ulkoista uhkaa tai vainoa olisikaan. Paholainen maailma ja oma liha käyvät sotaa evankeliumin uskomista vastaan.

Kuten avaaja kertoi, kristinusko ei perustu toiveisiin tai valheisiin vaan faktoihin jotka perustuvat suuren ihmisjoukon silminnäkijähavaintoihin.
« Viimeksi muokattu: 23.09.16 - klo:08:33 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #13 : 23.09.16 - klo:11:38 »
Noihin aikoihin kristityt olivat vainottuja.

Viime maanantaina piirimme vetäjä kaivoi netistä englanninkielisen artikkelin, jossa kerrottiin, että keskimäärin joka viides minuutti maailmassa kuolee kristitty marttyyri. Me emme täällä juuri tiedosta sitä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jumalan antama todistus itsestään ja Pojastaan
« Vastaus #14 : 23.09.16 - klo:12:59 »
Noihin aikoihin kristityt olivat vainottuja. Ristiin naulittu Kristus oli juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus. Oli tilanteita jossa Jeesuksen kieltänyt säilytti henkensä. Kuten historian kirjoituksista näkyy. "Krestuksen aloitteesta syntyi mellakoita juutalaisten keskuudessa".

Kuten crystalvoice mainitsi muitakin ahdistuksia liittyy kristilliseen uskoon. Kaikista keskeisin on jatkuva ristiriita lihan tahdon ja Hengen tahdon välillä.  Tätä sotaa kristitty joutuu käymään vaikka ei mitään ulkoista uhkaa tai vainoa olisikaan. Paholainen maailma ja oma liha käyvät sotaa evankeliumin uskomista vastaan.

Kuten avaaja kertoi, kristinusko ei perustu toiveisiin tai valheisiin vaan faktoihin jotka perustuvat suuren ihmisjoukon silminnäkijähavaintoihin.

On totta, että alkuaikoina, kun kristittyjä ei suvaittu, vaan heitä pidettiin ihmiskunnan vihollisina (heitä pidettiin alkuaikoina jopa ateisteina, koska eivät uskoneet samoihin jumaluuksiin kuin muut), moni apostoleista lähtien sai maksaa uskostaan jopa hengellään. Mutta niin kuin Paulus totesi, myös nykyään marttyyrikuolemia tapahtuu jatkuvasti, mutta ei tosin täällä sivistyneessä Euroopassa, jossa kristillisyyttä vielä jossain määrin ainakin näennäisesti suvaitaan.

Mutta onko maailma koskaan muuttunut hyväksi (vrt. 1 Joh. 5:19)? Jalostuiko maailma pahasta hyväksi sen seurauksena, kun kristinuskosta aikoinaan tuli massojen uskonto, jolle hallitsijat antoivat siunauksensa? Enpä usko. (Väittäisin myös, että massojen uskonto, jota kirkkolaitoksesta käsin on johdettu, on ollut vesitetty kristinusko, jonka kautta joskus harvoin on kuitenkin kaikunut jopa esim. pääasia eli puhdas evankeliumi.) Uskon siihen, että aina sellainen ihminen (onpa hän elänyt missä ajassa ja paikassa tahansa), joka Jeesuksen seuraajana ei ole halunnut pitää lamppuansa vakan alla ihmispelosta, on saanut kokea vainoa; jos ei fyysistä väkivaltaa tai marttyyrikuolemaa, niin ainakin henkistä väkivaltaa, pilkkaa, naurua, ajallisia menetyksiä ja paholaisen jatkuvaa kiusaamista sen lisäksi, että oma "liha" on ollut paholaisen puolella uskoa sammuttamassa, niin kuin totesit, ja niin kuin myös Paavali toteaa (Gal. 5:17).

Mutta mitä itse viestiketjumme aiheeseen tulee, niin sanoisin, että Pyhän Hengen todistus ja erityinen siunaus tulee juuri niiden osaksi, jotka eivät pidä lamppuansa  vakan alla, vaan todistavat rohkeasti Jeesuksesta eivätkä halua tehdä kompromissia ajan hengen kanssa. Heille olo tässä maailmassa käy monesti niin tukalaksi, että he tietävät tarvitsevansa joka hetki Jumalan apua ja Jumalan antamaa henkilökohtaista todistusta rakkaudestaan ja armostaan. Ei Jeesuksen omalla ole sijaa ja rauhaa tässä maailmassa (niin kuin Jeesuksellakaan ei ollut edes kiveä, jonka päällä päätään leputtaisi), eikä hän lepää tai rauhoitu kuin siinä tietoisuudessa, että hänen turvansa on ikuisuudessa, ei tässä alati muuttuvassa, katoavassa ja petollisessa ajallisuudessa, josta mitään pysyvää ja todella rauhoittavaa ei voi löytää.

Uskon todeksi elämisen tähden syntyvät ahdistukset riisuvat kristitystä valheellista omavanhurskauden ja ylpeyden voimaa, joka ennen kaikkea estää Pyhää Henkeä todistamasta ihmisen sisimmässä yksin Jumalasta ja Hänen kunniastaan Kristuksessa Jeesuksessa. Lisäksi vaikeudet, jopa ylivoimaiset rasitukset, tekevät ihmeet mahdollisiksi. Näin totesi Paavali, joka sanoi rasituksiensa olleen niin ylivoimaisia, että hän oli epätoivoissaan jopa hengestään, jotta hän ei luottaisi itseensä, vaan Jumalaan, joka kuolleet herättää (2 Kor. 1:8,9). Ei Jumala voi siis tehdä ihmeitä ihmisen elämässä, jos ihmistä ei ensin tehdä ei-miksikään. Niin kuin Jumala loi maailmankaikkeuden tyhjästä (ex nihilo), samoin Jumala luo jotain todella uutta ja ihmeellistä vain sellaisessa ihmisessä, joka on ensin tehty olemattomaksi. Jumala antaa Hengen todistuksen ja erityisen siunauksen vain niille, jotka hän ensin on tehnyt tyhjiksi kärsimysten koulussa epävanhurskaasta omasta voimasta ja hurskaudesta.