Kirjoittaja Aihe: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?  (Luettu 20422 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tämä asia tuli viime yönä mieleen. Toivon kannanottojanne tähän aiheeseen, koska uskon monen ajatelleen tätä erittäin merkityksellistä kysymystä. Moni on ollut seurakuntayhteydessä vuosikymmeniä ja monelta srk-yhteys on syystä tai toisesta jossain vaiheessa päättynyt. Kysymykseni kuuluu: Onko Kristus-yhteyden näkökulmasta eroa näillä kahdella elämänvaiheella?

Toivon, että aiheesta voisi joku "vieraskin" innostua keskustelemaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #1 : 22.06.14 - klo:07:48 »
Itse mietin seurakuntayhteyttäni ennen tätä "erämaataivalta"... Jossain vaiheessa se muuttui suorituspainotteiseksi.
Piti olla mukana joka kokouksessa ja mielellään myös osallistua monenlaiseen tekemiseen, myös sellaiseen jota ei
tuntenut omakseen (josta sitten tuli stressiä ja masennusta).
Olihan siellä hyvääkin, uskovien yhteys..tosin olisin toivonut enemmän Raamattu/Jeesus keskeistä toimintaa ja tutkimista.
Samoin kaipasin enemmän "jokaisella on jotakin annettavaa" kokouksia. Ainainen penkissä istuminen opetuksien, laulujen, esitysten kuunteleminen
oli puuduttavaa.
Ehkä seurakunta on nykypäivänä kaavoihinsa kangistunut. Ostetaan joku paikka velaksi, sitten puurretaan myyjäisissä yms. ja pidetään tiukkoja
 kolehtisaarnoja että saataisiin velanlyhennykset, remontit ja pastorin palkka maksettua. Köyhä työtön, eläkeläinen voi tuntea syyllisyyttä kun ei voi
osallistua rahallisesti talkoisiin.
Paras olisi vuokrapaikka ja keskittyminen uskovien hengelliseen kasvuun, yhdessä evankeliointi (mm.seurakunnan kahvila) sekä rahasto köyhien
joita löytyy myös omasta porukasta tukemiseen tarvittaessa :-X
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #2 : 22.06.14 - klo:10:37 »
Kyllä siitä haittaakin voi olla, jos seurakunnasta irtaaantumisen jälkeen käy niin,
että yhteys uskoviin ylipäänsä jää kovin vähiin. Sen seurakunnan jäsenet, josta
on erottu, eivät pidä eronneeseen yhteyttä juuri lainkaan - vai onko jollakulla
toisenlainen kokemus asiasta?

Itselläni oli eroamisen jälkeen aika sopivasti yhteyksiä sellaisiin uskoviin, jotka
myös olivat irtaantuneet "porukoista". Ne yhteydet ovat nyttemmin hiipuneet, ehkä
maantieteellisen etäisyyden vuoksi. Toki voisi itsekin olla aktiivinen ja etsiä
omalta paikkakunnalta yhteyksiä, mutta kun on itse tällainen epäsosiaalinen tapaus...

Mutta en ole aivan varma, onko yksin olo pelkästään haitallista. Voi olla että hengellinen
kasvaminen on hidasta, mutta onko sekään niin vaarallista? Daavidkin sai kasvaa
tehtäväänsä lammaspaimenena, ja Mooseksella oli 40 vuoden erämaa-vaihe.
En kylläkään ole Daavid tai Mooses, mutta tältä kannaltakin olen asiaa miettinyt.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #3 : 22.06.14 - klo:12:56 »
Kristus-yhteyden laita on samoin kuin uskonkin eli ne ovat uskon asioita. Tietenkin seurakunnat yrittävät osoittaa, ettei elämää ole niiden ulkopuolella, koska siten ne oikeuttavat olemassaolonsa.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #4 : 22.06.14 - klo:12:59 »
Niin joku syy kai tähän syrjään joutumiseen kai on :) Harvemmin tulee tavattua muita uskovia kylläkin.
Itse olen täällä "vieraalla maalla" joutunut turvautumaan enemmän Jeesukseen ja oppimaan olla Hänestä
enemmän riippuvainen...kun seurakunnan tuki uupuu.

Olen katsellut täällä lähimmän seurakunnan ohjelmistoja ja nettisivuja..tuntenut jotenkin vieraaksi. Kerran
kävimmekin erään seurakunnan kirpparilla juttelemassa, mutta puheenaiheet oli enemmän kaikessa touhuilussa
ja pyydettiin sinne meitäkin osallistumaan :-\ mie jotenkin väsähdin jo siinä. En ole koskaan tuntenut omakseni
askartelukerhojen vetämistä enkä muitakaan lapsi/nuoriso juttuja - eihän kaikkien tarvitse samaan muottiin sulloutua.

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #5 : 22.06.14 - klo:13:05 »
Minkähänlainen srk-yhteys sille Filippuksen tapaamalle Kandaken hoviherralle, eunukille, muodostui?

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #6 : 22.06.14 - klo:13:27 »
Niin en tiedä Kandaken hoviherran historiaa, kuin lie käynyt ???

Se että Raamatussa lukee "älkää jättäkö seurakunnankokousta", niin olen kuullut vedottavan siihen
vaikka seurakunta olisi kuin harhassa. Ennemmin istutaan muiden joukossa kuuntelemassa valmista "evästä"
jossa voi olla vaarallisia lisäaineita, kuin jotta ajateltaisiin omilla aivoilla ja tutustuttaisiin Raamatun kautta
puhuvaan Herraan.
Ei millään pahalla, mutta ed. paikkaan vedonnut uskovainen sanoi lukevansa Raamattua joka aamu - saman psalmin
Jumalan suojeluksesta ja uskovansa että siinä on terveys ym. kaikki varjelus. Hyvähän se on että
lukee edes saman psalmin joka päivä mutta kasvaako siinä...

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #7 : 22.06.14 - klo:13:35 »

Se että Raamatussa lukee "älkää jättäkö seurakunnankokousta", niin olen kuullut vedottavan siihen
vaikka seurakunta olisi kuin harhassa. Ennemmin istutaan muiden joukossa kuuntelemassa valmista "evästä"
jossa voi olla vaarallisia lisäaineita, kuin jotta ajateltaisiin omilla aivoilla ja tutustuttaisiin Raamatun kautta
puhuvaan Herraan.
Raamattu Kansalle käännöksessä tuo jae alkaa 'älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme..'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #8 : 22.06.14 - klo:13:40 »

Se että Raamatussa lukee "älkää jättäkö seurakunnankokousta", niin olen kuullut vedottavan siihen
vaikka seurakunta olisi kuin harhassa. Ennemmin istutaan muiden joukossa kuuntelemassa valmista "evästä"
jossa voi olla vaarallisia lisäaineita, kuin jotta ajateltaisiin omilla aivoilla ja tutustuttaisiin Raamatun kautta
puhuvaan Herraan.
Raamattu Kansalle käännöksessä tuo jae alkaa 'älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme..'
Jos jättää nettiseurakunnan kokoontumisen, toimiiko silloin vastoin tuota Raamatun jaetta? Jos ei koskaan kokoonnu niiden paikkakunnalla olevien uskovien kanssa, joilla on hieman toisenlainen oppi, jättääkö silloin yhteisen kokoontumisen?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2456
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #9 : 22.06.14 - klo:13:51 »
Seurakuntayhteys on tärkeä asia, varsinkin näin lopun aikoina, koska Raamattu niin opettaa.

"Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän."
(Hepr. 10:25)

Raamattu kehottaa valitsemaan sopivat miehet seurakuntavirkoihin, ja opettaa monien asioiden tapahtuvan nimenomaan seurakuntayhteydessä.

"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."  (1. Kor. 14:12)

 Kaikkien ei tarvitse onneksi kuulua mihinkään porukoihin, toimia tai esiintyä missään nykypäivän tapahtumissa ja "toimintamuodoissa" tms.
Tavalliset penkeissä istujat ovat yhtä arvokkaita valittuja ja maailmasta erotettuja Jeesuksen palvelijoita kuin etupenkeissä istuvat ja edessä esiintyvät "aktivistitkin".

En yleensä koe seurakunnankokouksissa erityistä yhteenkuuluvuutta juuri kyseisen seurakunnan jäsenien kanssa (mm. liikkuvan elämäntapani vuoksi),
vaan nimenomaan riemua siitä, että saan tulla paikkaan ja yhteisöön,
jossa Jeesukselle elämänsä tietoisesti antaneet jakavat ja opiskelevat Jumalan Sanaa, viettävät ehtoollista, kiittävät Herraa,
rukoilevat yhdessä, ja jossa myös Herran armolahjat toimivat.

Näin tänäänkin tapahtui.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #10 : 22.06.14 - klo:13:53 »

Se että Raamatussa lukee "älkää jättäkö seurakunnankokousta", niin olen kuullut vedottavan siihen
vaikka seurakunta olisi kuin harhassa. Ennemmin istutaan muiden joukossa kuuntelemassa valmista "evästä"
jossa voi olla vaarallisia lisäaineita, kuin jotta ajateltaisiin omilla aivoilla ja tutustuttaisiin Raamatun kautta
puhuvaan Herraan.
Raamattu Kansalle käännöksessä tuo jae alkaa 'älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme..'
Jos jättää nettiseurakunnan kokoontumisen, toimiiko silloin vastoin tuota Raamatun jaetta? Jos ei koskaan kokoonnu niiden paikkakunnalla olevien uskovien kanssa, joilla on hieman toisenlainen oppi, jättääkö silloin yhteisen kokoontumisen?

Niin no jos se ei tarkoita face to face yhteyttä niin uskoisin että riittää?
Ainakin kokoontumiseen riittää jo kaksikin :)

Matt. 18:20
   
Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #11 : 22.06.14 - klo:13:57 »
Seurakuntayhteys on tärkeä asia, varsinkin näin lopun aikoina, koska Raamattu niin opettaa.

"Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän."
(Hepr. 10:25)

Raamattu kehottaa valitsemaan sopivat miehet seurakuntavirkoihin, ja opettaa monien asioiden tapahtuvan nimenomaan seurakuntayhteydessä.

"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."  (1. Kor. 14:12)

 Kaikkien ei tarvitse onneksi kuulua mihinkään porukoihin, toimia tai esiintyä missään nykypäivän tapahtumissa ja "toimintamuodoissa" tms.
Tavalliset penkeissä istujat ovat yhtä arvokkaita valittuja ja maailmasta erotettuja Jeesuksen palvelijoita kuin etupenkeissä istuvat ja edessä esiintyvät "aktivistitkin".

En yleensä koe seurakunnankokouksissa erityistä yhteenkuuluvuutta juuri kyseisen seurakunnan jäsenien kanssa (mm. liikkuvan elämäntapani vuoksi),
vaan nimenomaan riemua siitä, että saan tulla paikkaan ja yhteisöön,
jossa Jeesukselle elämänsä tietoisesti antaneet jakavat ja opiskelevat Jumalan Sanaa, viettävät ehtoollista, kiittävät Herraa,
rukoilevat yhdessä, ja jossa myös Herran armolahjat toimivat.

Näin tänäänkin tapahtui.

Hienoa että sinulla on seurakuntayhteyttä jonka tunnet omaksesi..meillä uskovilla voi olla erilaisia vaiheita elämässä jolloin kaikki ei vaan mene niin kuin strömssössä :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #12 : 22.06.14 - klo:18:07 »
Ymmärrän, että seurakuntayhteydellä tarkoitetaan uskovien yhteyttä. Sellainen minulla on, vaikkakaan suurista joukoista ei ole kysymys. Yhteys toimii monella tavalla ja tekniikka tuo siihen lisämahdollisuuksia, joita ei ollut 2000 v. sitten. Pääasia lienee kuitenkin yhteys tavalla tai toisella.

Kokemusta on kertynyt pitkähköltä ajalta. Nelisenkymmentä vuotta meni yhteydessä, jota pidetään aika yleisesti ihanteena. Takana on 6 jaksoa siten, että ne koostuvat seurakunnista neljällä eri paikkakunnalla. Kaksi jaksoa tuli oltua samassa seurakunnassa. Lyhin jakso oli pääkaupunkiseudulla - vajaa vuosi.

Viitisentoista vuotta on sittemmin mennyt ilman edellisen kaltaista yhteyttä. Yhteys entisiin "uskonystäviin" ei ole katkennut, mutta se on muuttanut muotoaan, sillä heidän kanssaan ei synny luontevaa keskustelua hengellisistä kysymyksistä. Ainakaan kukaan ei sitä aloita. Säästä ja muista elämään liittyvistä asioista voidaan puhua. Voi olla, että minua pidetään hengellisesti toivottomana tapauksena tai sitten omahyväisenä fariseuksena. Tai sitten pelätään, että otan esille asioita, joista ei ole tapana puhua. Niin tai näin, olkoon se heidän asiansa.

Uusia uskonystäviä olen saanut muutamia, tässäkin laatu korvaa määrän. Hengellinen elämä on kuitenkin käynyt paljon rikkaammaksi, jos vertaan sitä siihen 40 vuoden ajanjaksoon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #13 : 22.06.14 - klo:18:16 »
Erään helluntaiveljen (+hänen vaimonsa) kanssa kävimme jokin aika sitten luterilaisella ehtoollisella. Kysyin häneltä, että eikö hänellä helluntailaisena ole siinä mitään ongelmaa? Hän sanoi, että ei, sillä hän ei mene luterilaiselle ehtoolliselle, vaan hän menee Herran pöytään. Tämä tuli mieleen, sillä olin tänään Herran pöydässä. Olen käynyt Herran pöydässä myös hellutaiseurakunnassa, eikä minua ajettu pois.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #14 : 25.06.14 - klo:15:46 »
Se että Raamatussa lukee "älkää jättäkö seurakunnankokousta", niin olen kuullut vedottavan siihen
vaikka seurakunta olisi kuin harhassa. Ennemmin istutaan muiden joukossa kuuntelemassa valmista "evästä"
jossa voi olla vaarallisia lisäaineita, kuin jotta ajateltaisiin omilla aivoilla
ja tutustuttaisiin Raamatun kautta
puhuvaan Herraan.

Tästä tuli mieleen ehkä hieman ontuva rinnastus. Jos saan valita Tsernobylissä kasvaneen ruuan ja kotimaisen luomuruuan välillä, niin on itsestään selvää, kumman valitsen. Jos syön joka päivä vain luomuruokaa, niin ehkä elän vuoden kauemmin. Mutta jos ravitsen itseäni uskonnollisella tsernobyl-ravinnolla, niin saatan saada sielulleni ikuisen vahingon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell