Kirjoittaja Aihe: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?  (Luettu 20422 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #15 : 05.04.15 - klo:20:15 »
Erään helluntaiveljen (+hänen vaimonsa) kanssa kävimme jokin aika sitten luterilaisella ehtoollisella. Kysyin häneltä, että eikö hänellä helluntailaisena ole siinä mitään ongelmaa? Hän sanoi, että ei, sillä hän ei mene luterilaiselle ehtoolliselle, vaan hän menee Herran pöytään. Tämä tuli mieleen, sillä olin tänään Herran pöydässä. Olen käynyt Herran pöydässä myös helluntaiseurakunnassa, eikä minua ajettu pois.

Kun olen tällainen seurakuntayhteydetön, niin on joskus käytävä "naapurissa", josta ei ajeta pois. Tänään oli semmoinen päivä, että olin jälleen Herran pöydässä lähellä olevassa ev.lut. kirkossa. Kuulon aleneman vuoksi minulla oli vaikeuksia, mutta induktiosilmukka osoittautui tarpeelliseksi. Se mahdollisti puheen kuulemisen oikein hyvin. Urkujen pauhu oli mielestäni sillä tasolla, että siinä saattaa tulla kuulovaurio tai entinen pahentua.

Meninkin tilaisuuteen "korvasyyhyn" mukaan, sillä saarnavuorossa oleva pappi on ystäväni, vaikka onkin lestadiolaistaustainen. Nytkään ei tarvinnut pettyä sanomaan, joka oli hyvin selkeä ja ymmärrettävä. Tietenkin saarna pyöri pääsiäisen tapahtumissa, mutta evankeliumi oli kirkkaasti esillä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #16 : 06.04.15 - klo:17:54 »
Mietin vieläkin eilistä jumalanpalvelusta. Olen tulut siihen tulokseen, ettei minusta tulee enää luterilaista, ei ehkä mitään muutakaan -laista eikä -läistä. Syy on aika raadollinen ja myönnän, että syy voi olla yksinomaan minussa. En kestä "liturgiaa", siis sitä välttämätöntä oheisjuttua, joka kiinteästi kuuluu jumalanpalvelukseen ja joka vie siitä ajasta lähes 75%.

Urkujen pauhu on sen verran kestämätöntä, etten voi asettua semmoiselle melulle alttiiksi ainakaan vapaaehtoisesti. Eräässä kirjassa kerrottiin, että ammoin juutalaisia tapettaessa soitettiin urkumusiikkia niin kovaa, etteivät muut kuulleet heidän tuskanhuutojaan. Myöhemmin Neuvostoliitossa kristittyjä vainottaessa tarkoitukseen käytettiin nykyaikaisempaa musiikkia.

Toinen juttu luterilaiseen menoon liittyen on ne vuoroluvut ja pomppimiset, joihin ei tietysti ole pakko osallistua, mutta kuitenkin on parempi kömpiä muiden mukansa ylös, ettei herätä huomiota. En kyllä saa selvää, mitä pappi milloinkin sanoo. Ainakin näin oli eilen.

Vapaissa suunnissa eivät asiat ole paljoa paremmin. "Nuorekkaissa" seurakunnissa on toisenlainen melske, jota en vapaaehtoisesti lähde kuuntelemaan. Sielläkin voi olla nappulat sen verran kaakossa, ettei moneenkaan paikkaan ole menemistä.

Nämä ovat tietenkin henkilökohtaisia ongelmiani, mutta tiedän, etten ole yksin näiden ongelmien kanssa. Monet muutkin vieroksuvat hengellisiä tilaisuuksia samoista syistä. Minun kannanottoni on sikäli hieman outo, silllä joitakin kymmeniä vuosia sitten en voinut edes ajatella, että jotain kristillistä voisi edes olla ilman musiikkia. Olin henkeen ja vereen musiikki-ihminen ja siihen aikaan kuorojen harjoituksiin kutsuttiin laulun ammattilaisia, jotka opettivat oikeaa tekniikkaa esim. sanojen ääntämisessä ja erityisesti sitä, että musiikki ei saa peittää asiasisältöä eikä sanomaa, joita vielä silloin pidettiin pääasiana. Nyt ne silloin "kielletyt" asiat ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

Nämä voivat tosiaan olla henkilökohtaisia ja vain oman ikäkauteni ongelmia. Sanoma saattaa olla ihan OK, mutta "liturgia" vaikeuttaa sanoman perillemenoa, vaikka yritys on varmaankin päinvastainen.

Nykyisin siinä pienessä ryhmässä, missä vielä olen hengellisten asioiden parissa, ei ole enää edes alkuvirttä, vaan lyhyt rukous ja sitten mennään asiaan. Mutta ei enää niin, että yksi puhuu ja muut kuuntelevat nöyrästi, vaan on pientä alustuksentapaista ja sitten vapaata keskustelua. Toki piirin "vetäjä" pitää huolen siitä, että pysytään asiassa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.15 - klo:17:56 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #17 : 06.04.15 - klo:20:24 »
Nykyisin siinä pienessä ryhmässä, missä vielä olen hengellisten asioiden parissa, ei ole enää edes alkuvirttä, vaan lyhyt rukous ja sitten mennään asiaan. Mutta ei enää niin, että yksi puhuu ja muut kuuntelevat nöyrästi, vaan on pientä alustuksentapaista ja sitten vapaata keskustelua.
Kunpa löytyisikin tuollainen yhteys...

Voihan se olla omaa laiskuuttakin tms. jos ei löydy. Mutta minkään
seurakunnan / yhdistyksen nimissä ei onnistu se, että oltaisiin
koolla ilman "muotomenoja" eli tietynlaista liturgiaa. Joka kyllä
minuakin häiritsee.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #18 : 06.04.15 - klo:21:06 »
Nykyisin siinä pienessä ryhmässä, missä vielä olen hengellisten asioiden parissa, ei ole enää edes alkuvirttä, vaan lyhyt rukous ja sitten mennään asiaan. Mutta ei enää niin, että yksi puhuu ja muut kuuntelevat nöyrästi, vaan on pientä alustuksentapaista ja sitten vapaata keskustelua.
Kunpa löytyisikin tuollainen yhteys...

Voihan se olla omaa laiskuuttakin tms. jos ei löydy. Mutta minkään
seurakunnan / yhdistyksen nimissä ei onnistu se, että oltaisiin
koolla ilman "muotomenoja" eli tietynlaista liturgiaa. Joka kyllä
minuakin häiritsee.

Siinä pienessä veljespiirissä, jossa olen käynyt n. 17 vuotta on tosin "alkuliturgiana" kahvi ja pulla. Siinä vaihdetaan kuulumiset ja voidaan puhua melkein mistä vaan. Mutta sen jälkeen mennään asiaan ja usein luetaan joku Raamatun luku tai osa siitä.

Näillä main en tiedä ainoaakaan ns. seurakuntaa, jonka kuvioihin voisin mennä helposti. Ongelmani on se, etten osaa olla missään joukossa ajatuksiani ilmaisematta. Ja joku niistä aina pahentuu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #19 : 06.04.15 - klo:21:23 »
Samoin kaipasin enemmän "jokaisella on jotakin annettavaa" kokouksia. Ainainen penkissä istuminen opetuksien, laulujen, esitysten kuunteleminen oli puuduttavaa.

Tässä sanottuun varmaankin monet voivat yhtyä. Tällaisia tilaisuuksia on todella vähän. Sitten, kun jossakin sellainen yhteys syntyy, niin yleensä ei mene kovin kauan, kun joku haluaa "kalifiksi kalifin paikalle" ja yhteys rikkoutuu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #20 : 06.04.15 - klo:21:56 »
Mulle tärkeintä on saarnan/opetuksen sisältö. Jos se ei ole kunnossa, niin siinä ei auta urkumusiikki, eikä toisaalta harppujen ja kymbaalien pauke.

Toisin sanoen; koen oloni suht kotoisaksi tyyleistä huolimatta, jos sanomassa on voima, eli evankeliumi, eli sana rististä, eli Kristus itse. Minua ei haittaa liturgiat "vuoropuheluineen" kun olen sellaiseen tottunut pienestä asti. Ei ne tosin mitenkään pakollisiakaan ole minulle. Olipa pastorilla alba ja kasukka tai slipoveri ja samettihousut, niin se ei minun kohdallani ratkaise mitään :D
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #21 : 06.04.15 - klo:21:56 »
Nykyisin siinä pienessä ryhmässä, missä vielä olen hengellisten asioiden parissa, ei ole enää edes alkuvirttä, vaan lyhyt rukous ja sitten mennään asiaan. Mutta ei enää niin, että yksi puhuu ja muut kuuntelevat nöyrästi, vaan on pientä alustuksentapaista ja sitten vapaata keskustelua.
Kunpa löytyisikin tuollainen yhteys...

Voihan se olla omaa laiskuuttakin tms. jos ei löydy. Mutta minkään
seurakunnan / yhdistyksen nimissä ei onnistu se, että oltaisiin
koolla ilman "muotomenoja" eli tietynlaista liturgiaa. Joka kyllä
minuakin häiritsee.

Laitapa Googleen paikkakuntasi nimi ja miesten piiri, niin voi löytyä useampikin vaihtoehto...

-

Olisikohan sellainen ukkomiitti paikallaan tässä keväällä tai alkukesästä?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #22 : 06.04.15 - klo:21:59 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä... Pakko sanoa, että vähän syletti se homma.
Siinä olisi ollut miehiä neljästä eri seurakunnasta. No, ei ollut sen aika silloin vielä.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #23 : 06.04.15 - klo:22:20 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä... Pakko sanoa, että vähän syletti se homma.
Siinä olisi ollut miehiä neljästä eri seurakunnasta. No, ei ollut sen aika silloin vielä.

Kävin muutama vuosi sitten erään seurakunnan järjestämässä "seurakunta tutuksi" tjsp tilaisuudessa.
Siellä eräs uusi tulija kysyi vähän arkaillen,  että miten häneen suhtaudutaan, kun hän ei ole vielä päässyt tupakasta irti.

Pastori näytti ovea...
ja sanoi, että tuosta sivuovesta on hyvä käydä tupakalla ja jotain siihen suuntaan, että se  irtipääsemisasia järjestyy aikanaan..

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #24 : 06.04.15 - klo:22:30 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä... Pakko sanoa, että vähän syletti se homma.
Siinä olisi ollut miehiä neljästä eri seurakunnasta. No, ei ollut sen aika silloin vielä.

Kävin muutama vuosi sitten erään seurakunnan järjestämässä "seurakunta tutuksi" tjsp tilaisuudessa.
Siellä eräs uusi tulija kysyi vähän arkaillen,  että miten häneen suhtaudutaan, kun hän ei ole vielä päässyt tupakasta irti.

Pastori näytti ovea...
ja sanoi, että tuosta sivuovesta on hyvä käydä tupakalla ja jotain siihen suuntaan, että se  irtipääsemisasia järjestyy aikanaan..

Minä tein vähän samalla tavalla, kun sanoin sille tupaikoitsevalle, että voi käydä meidän parvekkeella tupakalla ihan vapaasti, kun se kans vähän arkaili sitä asiaa. No siitä ei sitten kaikki tykänneet. Itse kuuntelin aikani sitä kahden jermun riitelyä sivusta. Lopulta se päätyi kastekiistaan, kun tupakoiva ei ollut saanut kastetta ja sitten haukuttiin jo pastorit ja kaikki muut...

Uskomattoman typerä juttu kaiken kaikkiaan.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #25 : 07.04.15 - klo:03:18 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä... Pakko sanoa, että vähän syletti se homma.
Siinä olisi ollut miehiä neljästä eri seurakunnasta. No, ei ollut sen aika silloin vielä.

Teit virheen. Olisit heti alkuun ilmoittanut, että tilaisuudet ovat vain synnittömille. Jos olisin ollut paikkakunnalla, olisin voinut tuoda sinne meidän koiran. Enää en voi tehdä sitäkään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #26 : 07.07.15 - klo:17:04 »
Allaolevassa linkissä on mielenkiintoisia näkökohtia ja jo se, että asioista voidaan avoimesti puhua, on merkityksellistä:

http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/paakirjoitukset_/korttien_luona_kylassa_/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #27 : 08.07.15 - klo:11:44 »
Olipas raikas kirjoitus Leevi Launoselta.
Uskon, että symposiumin aiheena ollut Pyhä Henki on saattanut avata kirjoittajalle jotain.
Kyse ei ole oman hengellisen identiteetin menettämisestä, vaan avoimesta keskustelusta.

Ja lopulta se meidän hengellinen identiteettikin on minun käsitykseni mukaan menetettävä, että jäljelle jäisi vain yksin Kristus.
Ihmisroska

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #28 : 24.08.15 - klo:21:21 »
Seurakuntayhteys on tärkeä asia. Suurin osa armolahjoistakin on tarkoitettu käytettäväksi seurakunnan rakennukseksi. (1. Kor. 12) Seurakuntayhteys on jatkuvaa yhteyttä ja ajanviettoa seurakunnan, eli muiden uudestisyntyneiden uskovien parissa, jotka Herra on johdattanut keskinäiseen työyhteyteen.

Seurakuntayhteys EI ole nimi jonkun seurakunnan jäsenrekisterissä.

Paikallisseurakunta on kaikki sen paikkakunnan uskovat, yli kirkkokuntarajojen. Seurakunnan opin määrää yksin Raamattu, joka määrää yksin meidän uskomme ohjeen, jonka mukaan kaikki oppi ja elämä seurakunnassa on hyväksyttävä tai hyljättävä.

Seurakuntayhteyksiä on hyvin monenlaisia. Jos kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä seurakunta on jo koolla ja seurakuntayhteys olemassa.

Ehkäpä tärkein asia on kysyä Herralta, minne Hän haluaa meidät johdattaa. Kun Herra saa johdattaa meidät Hänen mielensä mukaiseen seurakuntayhteyteen, paikka on aina oikea. Herra ei johdata harhaan. Herran osoittama paikka voi aluksi tuntua jopa kauhistuttavalta, vastenmieliseltä ajatukselta, mutta Jumala ei tee virheitä. Jumalan johdatuksessa saa aina kantaa runsaasti hedelmää, se hedelmä sitten osoittaa lopulta ihmisellekin, että Jumalan viisaus tässä sittenkin oli taustalla, vaikka niin vastenmieliseltä aluksi tuntuikin.  :D

Itse löysin oman seurakuntayhteyteni, kun Jumala lähetti profeetan työpaikalleni puhumaan minulle tiedon ja viisauden sanoja. En ollut koskaan tavannut häntä aiemmin, eikä hän tiennyt, että olen uskossa, eikä edes, että etsin seurakuntayhteyttä. Niin vain hän alkoi puhumaan minulle, antaen vastauksen edellisenä yönä Herralle esittämiini kysymyksiini, mm seurakuntayhteydestä.  ;D :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #29 : 28.08.15 - klo:14:22 »
Seurakuntayhteyksiä on hyvin monenlaisia. Jos kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä seurakunta on jo koolla ja seurakuntayhteys olemassa.

Voisiko nettiseurakunta olla oikea seurakunta? Siellähän kaksi tai kolme voi kokoontua Jeesuksen nimessä. Mitähän mieltä Paavali tästä asiasta olisi ollut?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell