Kirjoittaja Aihe: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?  (Luettu 20422 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #30 : 28.08.15 - klo:18:41 »
Seurakuntayhteyksiä on hyvin monenlaisia. Jos kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä seurakunta on jo koolla ja seurakuntayhteys olemassa.

Voisiko nettiseurakunta olla oikea seurakunta? Siellähän kaksi tai kolme voi kokoontua Jeesuksen nimessä. Mitähän mieltä Paavali tästä asiasta olisi ollut?
No, nyt kun ollaan koolla, niin voisitko Paulus hiukan painella minun kipeytyneitä selkälihaksiani,
samalla kun tässä jutellaan?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #31 : 28.08.15 - klo:19:09 »
Seurakuntayhteyksiä on hyvin monenlaisia. Jos kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä seurakunta on jo koolla ja seurakuntayhteys olemassa.

Voisiko nettiseurakunta olla oikea seurakunta? Siellähän kaksi tai kolme voi kokoontua Jeesuksen nimessä. Mitähän mieltä Paavali tästä asiasta olisi ollut?
No, nyt kun ollaan koolla, niin voisitko Paulus hiukan painella minun kipeytyneitä selkälihaksiani,
samalla kun tässä jutellaan?

OK. Painelen niitä virtuaalisesti, kunhan sanot, mistä painellaan.

Nyt tuli mieleen muutaman vuoden takaa omat selkäkipuni, jolloin en pystynyt kääntymään kyljeltä toiselle ja ikäänkuin "kuulin" sanat: "Mikset rukoile". Ja niin siinä vuoteella painoin käden ensin toiselle puolelle ja rukoilin lyhyesti ja toistin saman toisella puolella. Ja sitten nukahdin. Aamulla ihmettelin, kun kipu oli täysin loppunut. Eikä ole sen jälkeenkään enää palannut (Olen kertonut tästä aiemmin).

Rukous: Taivaan Isä, kosketa Taistoa ja paranna hänen selkäkipunsa. Jeesuksen nimessä, aamen.
« Viimeksi muokattu: 28.08.15 - klo:19:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #32 : 28.08.15 - klo:19:59 »
Seurakuntayhteyksiä on hyvin monenlaisia. Jos kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä seurakunta on jo koolla ja seurakuntayhteys olemassa.

Voisiko nettiseurakunta olla oikea seurakunta? Siellähän kaksi tai kolme voi kokoontua Jeesuksen nimessä. Mitähän mieltä Paavali tästä asiasta olisi ollut?
No, nyt kun ollaan koolla, niin voisitko Paulus hiukan painella minun kipeytyneitä selkälihaksiani,
samalla kun tässä jutellaan?

OK. Painelen niitä virtuaalisesti, kunhan sanot, mistä painellaan.

Nyt tuli mieleen muutaman vuoden takaa omat selkäkipuni, jolloin en pystynyt kääntymään kyljeltä toiselle ja ikäänkuin "kuulin" sanat: "Mikset rukoile". Ja niin siinä vuoteella painoin käden ensin toiselle puolelle ja rukoilin lyhyesti ja toistin saman toisella puolella. Ja sitten nukahdin. Aamulla ihmettelin, kun kipu oli täysin loppunut. Eikä ole sen jälkeenkään enää palannut (Olen kertonut tästä aiemmin).

Rukous: Taivaan Isä, kosketa Taistoa ja paranna hänen selkäkipunsa. Jeesuksen nimessä, aamen.
Kiitos rukouksesta. Vaikka enhän minä sitä pyytänyt :)

Vaan: kommentoin ajatusta "virtuaaliseurakunnasta" -
ei netti korvaa sitä että pari-kolme uskovaa olisi oikeasti koolla keskustelemassa.
Sellaisessa tilanteessa on huomattavasti enemmän ulottuvuuksia kuin
nettikeskustelussa. Myös se ulottuvuus, että voi hieroa toisten selkää.

Ja niistä selkäkivuista: kokeilin pari kertaa yläselän venytyksiä,
joita jossakin vaiheessa kesää minulle neuvoit. Taisin tehdä liikkeitä
liian innokkaasti, koska niiden seurauksena oli kummallakin kerralla
kahden päivän ajan epämiellyttävää kipua lapaluiden välissä, kyljissä hiukan
kainaloiden alapuolella, ja myös etupuolella rintalihaksissa.

Ehkä liikkeet siis ovat tehokkaita ja juuri oikeisiin paikkoihin vaikuttavia,
mutta täytyy vain aluksi tehdä niitä rauhallisemmin ja pienempiä määriä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #33 : 28.08.15 - klo:21:56 »
…kommentoin ajatusta "virtuaaliseurakunnasta" -
ei netti korvaa sitä että pari-kolme uskovaa olisi oikeasti koolla keskustelemassa.
Sellaisessa tilanteessa on huomattavasti enemmän ulottuvuuksia kuin
nettikeskustelussa. Myös se ulottuvuus, että voi hieroa toisten selkää.

Ymmärsin kyllä jujun. En ottaisi kysymystä joko/tai asetelmana, vaan sekä/että. Itselleni on tärkeää, että voidaan ihan oikeasti kohdata toinen "sylkyetäisyydellä". Näitä mahdollisuuksia näyttää kuitenkin olevan varsin rajoitetusti ellei ole mahdollisuutta tehdä pitempiä matkoja. Tietenkin se on itsestäkin kiinni, voisihan sitä naapureita kutsua kylään. Mutta kun ei huvita aina puhua jonninjoutavia, pitäisi päästä asiaan ja siitä tulee sitten niitä esteitä.

Ja niistä selkäkivuista: kokeilin pari kertaa yläselän venytyksiä,
joita jossakin vaiheessa kesää minulle neuvoit. Taisin tehdä liikkeitä
liian innokkaasti, koska niiden seurauksena oli kummallakin kerralla
kahden päivän ajan epämiellyttävää kipua lapaluiden välissä, kyljissä hiukan
kainaloiden alapuolella, ja myös etupuolella rintalihaksissa.

Ehkä liikkeet siis ovat tehokkaita ja juuri oikeisiin paikkoihin vaikuttavia,
mutta täytyy vain aluksi tehdä niitä rauhallisemmin ja pienempiä määriä.

En ole ammattilainen, joten neuvojani ei pidä noudattaa sokeasti. Sitä mieltä kuitenkin olen, että liikkeistä on apua varsin moniin vaivoihin, mutta saattaa olla vaivoja, joita ne pahentavat. Kannattaa kuitenkin kokeilla liikkeitä ensin pienemmällä teholla ja lisätä tehoa pikkuhiljaa. Minulle liikkeet ovat olleet jopa niin paljon hyväksi, että selkävaivat ovat kadonneet kokonaan. Olen koettanut lisätä kuvioihin uusia liikkeitä lihasten vahvistamiseksi ja siitä on ollut ainoastaan hyviä seurauksia. Pienikin liikunta on hyväksi ja liikkumattomuus on ainakin ajallisesti ajatellen tuhon tie.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #34 : 28.08.15 - klo:23:42 »
Pal Talkissa oli aikoinaan nettiseurakunta. Kävin ihan mielenkiinnosta katsomassa sitä meininkiä siellä. Siellä oli mahdollista yhden kerrallaan olla äänessä ja kaikilla oli myös mahdollisuus chatata samaan aikaan. Mielestäni se ei kuitenkaan korvannut oikeata seurakuntayhteyttä ainakaan minun kohdallani.

Myös Habbo Hotel Kultakalassa oli virtuaalinen seurakunta, sinne piti luoda oma avatar, joka pystyi keskustelemaan muiden avatarien kanssa. Puhekuplista saattoi seurata omaa ja muiden keskustelua. Elämäni ehkäpä absurdein hengellinen tilaisuus oli Habbo Hotellin virtuaalisessa kirkossa. (no ehkä lukuunottamatta jotain menestysteologien 5 tunnin uhripuhemaratonkokousta, jossa juostiin talon ympäri kolme kertaa vastapäivään kielillä huutaen)

Astuin odottavalla mielellä Habbo Hotellin kirkkoon Avatarillani. Seurasin muita "seurakuntalaisia" ja ohjasin avatarini istumaan kirkonpenkille. Oman avatarini vieressä istuvan avatarin puhekuplaan ilmaantui: "Halleluja!". Kirjoitin oman avatarini puhekuplaan "Halleluja!". Kaikkien avatarit istuivat paikoillaan muutaman minuutin, aika tuntui pitkältä. Olen varma, että ainakin osa porukasta kävi vessassa tai katseli telkkaria ja jätti vain avatarinsa kirkon penkille istumaan, koska mitään ei tapahtunut. Kohta jonkun Avatarin puhekuplaan ilmaantui "Kiitos Jeesus!". Jokunen vastaili omien avatariensa puhekupliin samalla tavalla. Totta kai itsekin vastasin siihen.

Sitten tuli taas pitkä hiljaisuus, kunnes yksi avatar nousi ylös penkistä, käveli virtuaalikirkon virtuaaliseinälle, ja osti virtuaalisesta juoma-automaatista virtuaalisen juomatölkin ja joi sen virtuaalisesti. Ilmeisesti ainoa, mikä ei ollut virtuaalista, oli se, että ne virtuaalijuomat taisivat maksaa ihan oikeata rahaa!  ;D  Voi olla että muistan väärinkin, että virtuaalijuomat olivat maksullisia, mutta "kirkko" taisi olla ihan rahalla maksettu virtuaalinen kirkko  :P 

No joo, tajusin melko pian, ettei tuo oikein seurakuntayhteyttä korvaa.  ;D  Kaikkee sitä...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #35 : 01.03.17 - klo:11:37 »
Olin eilen yhteisessä kokoontumisessa. Meitä oli ev.lut. pappi ja minä. Joskus meitä on ollut 4 tai 5. Puhuttiin siitäkin, että missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siellä Jeesus itse on heidän keskellään.

Keskusteltiin myös siitä, että homot ovat tietystä syystä täpinöissään tänään. Pappi heitti ajatuksen, että laittaiskohan seurakunnan lipun puolitankoon…  :( Minä tietenkin yllytin ja lupasin käydä ottamassa kuvan ja lupasin lähettää sen Iltasanomiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #36 : 01.03.17 - klo:19:06 »
Joku ehti ensin…  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #37 : 26.03.17 - klo:17:52 »
No, nyt kun ollaan koolla, niin voisitko Paulus hiukan painella minun kipeytyneitä selkälihaksiani,
samalla kun tässä jutellaan?

Kuinkas se Taiston selkä nykyisin voi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #38 : 26.03.17 - klo:21:09 »
No, nyt kun ollaan koolla, niin voisitko Paulus hiukan painella minun kipeytyneitä selkälihaksiani,
samalla kun tässä jutellaan?

Kuinkas se Taiston selkä nykyisin voi?
Kiitos kysymästä - kysymyksesi sai suupielet vetäytymään hymyyn :)

Kohtalaisesti selkä voi, enimmäkseen - paitsi juuri nyt, kun tuli eilen touhutuksi sellaisen tavaroiden siirtelyn kanssa, että selkä on tänään esittänyt vastalauseensa mokomalle rasitukselle.

Ehkä pitää lopultakin varata aika hierojalle, kun hieronta ei netin kautta onnistu :)

Rivien välistä olen lukevinani yrityksen saada tantereelle enemmän keskustelua. Jokunen päivä sitten mietin syytä keskustelun vähäisyydelle: jospa tilanne on se, että niin paljon aiheita on täällä jo käyty läpi - välillä melko kiihtyneestikin - että aiheet alkavat loppua? Eikä kukaan halua samoja keskusteluja lämmittää uudestaan käyntiin?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #39 : 26.03.17 - klo:22:41 »
Rivien välistä olen lukevinani yrityksen saada tantereelle enemmän keskustelua. Jokunen päivä sitten mietin syytä keskustelun vähäisyydelle: jospa tilanne on se, että niin paljon aiheita on täällä jo käyty läpi - välillä melko kiihtyneestikin - että aiheet alkavat loppua? Eikä kukaan halua samoja keskusteluja lämmittää uudestaan käyntiin?

Hupsista!  :o Mielestäni ollaan vasta hieman pintaa raapaistu. Ehkä kuitenkin "kuumakallet" ovat havainneet tämän foorumin melko toivottomaksi, koska tätä porukkaa ei saa häkeltymään kovin helposti. Ja toinen pointti on se, että tämä foorumi ei ole yhden oppisuunnan foorumi puoleen eikä toiseen ja asioita voidaan käsitellä erilaisten käsitysten huomioimiseksi ja niiden erottamiseksi. Toivon edelleen, että "vieraan" statuksella olevat rohkaistuisivat avoimeen kirjoitteluun.
« Viimeksi muokattu: 27.03.17 - klo:05:18 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #40 : 02.04.17 - klo:16:31 »
Päätimpäs rekisteröityä  :P

Mitä otsikkoon tulee?

Mielestäni raamattu ei anna edes vaihtoehtoa ollakko seurakuntayhteydessä vai ei. Itsellänikin se on vähän heikolla tolalla . Mutta mielestäni Seurakunnan tuntomerkit ovat: Jeesuksen aktiiviset seuraajat,  apostolinen perustus, vanhimmisto, kasteenkautta liittyminen sekä Yhteenkokoontuminen. Kokouksessa sitten: Laulut ja ylistykset, yhteiset rukoukset (sairaidenkin puolesta) apostolinen opetus, pyhä ehtoollinen ja rakentuminen hengessä.
Nettifoorumi ei voi oikeen olla seurakuntayhteys. Kyllä seurakunta kokoontuu ihan yhteen fyysisesti ja Jeesus on heidän keskellään Pyhän Hengen kautta. Sillä Nautimmehan ehtoollista Herran pois menon vuoksi :), kunnes hän tulee. Onko Nettifoorumilla/seurakunnalla  opettajaa vanhimmistoa tai yhteistä leivän murtoa ? Käsien päällepanemista?  En koe ainakaan foorumeilla semmoista pyhien yhteyttä mitä seurakunta parhaimmillaan tarjoaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #41 : 02.04.17 - klo:17:59 »
Päätimpäs rekisteröityä  :P

Mitä otsikkoon tulee?

Mielestäni raamattu ei anna edes vaihtoehtoa ollakko seurakuntayhteydessä vai ei. Itsellänikin se on vähän heikolla tolalla . Mutta mielestäni Seurakunnan tuntomerkit ovat: Jeesuksen aktiiviset seuraajat,  apostolinen perustus, vanhimmisto, kasteenkautta liittyminen sekä Yhteenkokoontuminen. Kokouksessa sitten: Laulut ja ylistykset, yhteiset rukoukset (sairaidenkin puolesta) apostolinen opetus, pyhä ehtoollinen ja rakentuminen hengessä.
Nettifoorumi ei voi oikeen olla seurakuntayhteys. Kyllä seurakunta kokoontuu ihan yhteen fyysisesti ja Jeesus on heidän keskellään Pyhän Hengen kautta. Sillä Nautimmehan ehtoollista Herran pois menon vuoksi :), kunnes hän tulee. Onko Nettifoorumilla/seurakunnalla  opettajaa vanhimmistoa tai yhteistä leivän murtoa ? Käsien päällepanemista?  En koe ainakaan foorumeilla semmoista pyhien yhteyttä mitä seurakunta parhaimmillaan tarjoaa.

Olet tervetullut!

Olet täysin oikeassa tuon seurakuntayhteyden määrittelyssä. Kuvaamasi tilanne olisi ihanne. Kaikkina aikoina se ei vain ole päässyt toteutumaan. Monet uskovat ovat joutuneet syystä tai toisesta kymmeniäkin vuosia jatkuneen seurakuntayhdeyden ulkopuolelle eikä paluun mahdollisuutta kaikilla edes ole. Kaikki eivät voi sopeutua tilanteeseen "kaikki hyvin, kiitos Herralle" siitä syystä, ettei kaikki ole hyvin. Sanoihan Jeesuskin, että tulee aika, jolloin teitä erotetaan synagoogista ja että ne, jotka tappavat teitä, luulevat tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle. No, meitä ei sentään tapeta fyysisesti ainakaan vielä. Mutta harhaoppisina kylläkin ajetaan pois.

Seurakuntayhteys voi kyllä muuttaa muotoaan, joskus joutuu tyytymään siihen, että koolla on vain kaksi tai kolme kerrallaan. Parasta siinä on se, että itse Herra on luvannut olla heidän kanssaan. Ja siellä, missä Herra on, siellä on oikea seurakunta.

Olen usein sitäkin ajatellut, että miten Paavali toimisi, jos eläisi tässä ajassa. Hänelle evankeliumin leviäminen oli ykkösasia. Ja hän luultavasti olisi valjastanut tekniikankin evankeliumin palvelukseen. Niitä eri muotoja voimme sitten vain aavistella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #42 : 02.04.17 - klo:22:25 »
Se on sääli miten paljon lampaita roikkuu  vailla paimenuutta netissä. Ja kamala se on , että monellakaan ei ole ollut mahdollisuutta kunnon seurakuntayhteyteen. Ilman paimenuutta eksyy, ellei se paimenuus eksytä :)
On seurakuntavirat ja hengenlahjat seurakunan rakennukseksi, ja yksi itsensä rakennuksesksi. Miten voi kantaa muiden sisarien ja veljien kuormia ilman yhteyttä, tai löytää kutsumuksensa.
Aina pyhillä on ollut vainoista ja eksytyksistä huolimatta mahdollisuus kokoontua Jeesuksen nimessä koolle.

Tekniikka tai ei, mutta mikään ei voita normaalia kohtaamista. Jos Jeesus olis elänyt ajassamme olisiko hänellä ollut omat Feisbuuk sivut? Mutta kyllä Evankeliumi leviää TV:n ja Netinkin kautta. Ainakin muslimi maailmassa se toimii.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #43 : 03.04.17 - klo:08:16 »
Se on sääli miten paljon lampaita roikkuu  vailla paimenuutta netissä. Ja kamala se on , että monellakaan ei ole ollut mahdollisuutta kunnon seurakuntayhteyteen. Ilman paimenuutta eksyy, ellei se paimenuus eksytä :)

Tuossa sanot hyvin merkittäviä asioita. On vahvaa näyttöä siitä, että netti voi välittää myös oikeaa evankeliumia ja koitua pelastukseksi jollekin, jonka (oma) seurakunta on ajautunut harhateille. Siksi toivon hartaasti, että saisimme sellaisen "nettiherätyksen", joka pakottaisi seurakunnat tutkistelemaan sitä, mitä julistavat. Rakkaus totuuteen voisi laajeta sitä kautta.

Valitettavasti esim. seurakuntien kirjapöydät tuhoavat sitä työtä, mitä seurakunnan tulisi tehdä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #44 : 03.04.17 - klo:12:03 »
Voitko avata viimeistä kappaletta lisää? Luulen kyllä tietäväni mitä tarkoitat.