Kirjoittaja Aihe: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?  (Luettu 20422 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #45 : 03.04.17 - klo:17:36 »
Voitko avata viimeistä kappaletta lisää? Luulen kyllä tietäväni mitä tarkoitat.

Tuota viimeksi sanottua on käsitelty useammassakin ketjussa. Tässä yksi lainaus, joka hieman valottaa asiaa:

Lainaus
Paulus:
Aika moniin "kristillisiin" kirjoihin tutustuneena rohkenen väittää, että suurimmassa osassa tätä kirjallisuuden lajia, on tuo sama sävel. Sainpa joitakin vuosia sitten aikamoisen ryöpytyksen, kun kirjoitin Ristin Voittoon, että suurenkaan kristillisen kustantajan logo kirjassa ei takaa, että sisältö olisi raitista. Tähän on yksi aika raadollinen syy, ja se on raha. Kustantaja, jolla on henkilökuntaa ja toimitilat, joista aiheutuu joka kuukausi mittavat kulut, on pakotettu julkaisemaan kirjoja, jotka tuottavat rahaa ja vielä mahdollisimman runsaasti. Raitis kirjallisuus ei juurikaan aiheuta mittavia kassavirtoja.

Monet uskovat ovat kovin sinisilmäisiä kirjapöytien tarjonnan suhteen, varsinkin jos on kyse omasta yhteisöstä. Perusoletus on enimmäkseen se, ettei "meidän" kirjapöydässä voi olla mitään epätervettä. Valitettavasti semmoinen käsitys on iluusio. Kuulisin mielelläni seurakunnasta, jossa tämä asia on hoidettu oikein.

Lisään tähän vielä sen, että perusongelma kirjoissa on sama kuin julistuksessakin. Lyhyesti sanottuna se on lain ja evankeliumin toisiinsa sekoittaminen, on toki muutakin epätervettä.

PS.
Ketjun "Kahden Jeesuksen loukussa" aloituskin sivuaa tätä asiaa.
« Viimeksi muokattu: 03.04.17 - klo:19:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #46 : 03.04.17 - klo:22:34 »
Tääl Turuus. On seurakuntia lähes, joka korttelissa. Sekä myös jumalanpalvelus yhteisöjä, jonkun herätysliikkeen nimen alla ja sitoutuen enemmän tai vähemmän löyhästi Ev.Lut. kirkkoon. Esim. SLey, Lähetyshiippakunta, ja taitaa Kansanlähetykselläkin olla joku oma varikkomessu.

Luulenpa useimpien seurakuntien olevan ihmistekoisia, vaikka omasta mielestään ovat se ainoa ja oikea.
Kansankirkko on hylännyt arvonsa ja sanomansa jo ajat sitten. Monissa pienemmissä yhteisöissä taas paimenen ja opettajan "viran" ovat ottaneet ihminen itse itsensä siihen kutsuen.

Hengellisyytemme on sellainen sekameteli soppa, josta olen katsonut parhaaksi pysyä hieman loitommalla.
Tavat, perinne, uskomukset ja isot egot määrävät niiden sisällä.
Ihmiset, joilla olisi Pyhän Hengen kutsumus palvelutehtävään jäävät näissä karkeloissa jalkoihin.
Ja ehkä jäävät mieluummin ulkopuolelle leirin kokoontuen yhä pienenivin joukoin keskenään tai netin ääressä.


.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #47 : 04.04.17 - klo:03:20 »
Hengellisyytemme on sellainen sekametelisoppa, josta olen katsonut parhaaksi pysyä hieman loitommalla.
Tavat, perinne, uskomukset ja isot egot määrävät niiden sisällä.
Ihmiset, joilla olisi Pyhän Hengen kutsumus palvelutehtävään, jäävät näissä karkeloissa jalkoihin.
Ja ehkä jäävät mieluummin ulkopuolelle leirin kokoontuen yhä pienenevin joukoin keskenään tai netin ääressä.

Tuossa sanoit jotain sellaista, joka itseäni myös koskettaa. Minulla on varhaisesta nuoruudesta asti ollut semmoinen vika, etten lähde joukon mukana hyvään enkä pahaan ilman, että minulla on oma motivaatio. Sen asenteen kanssa tulee vaikeuksia ennemmin tai myöhemmin. Toinen vikani on se, että kun olen oikeasti jotain mieltä, niin silloin en aina osaa olla hiljaa, vaikka joissakin tilanteissa se olisi viisaampaa. Ehkä juuri siksi minuun voidaan loukkaantua verisesti ja kanssani ei haluta olla missään tekemisissä. En missään tapauksessa kuvittele olevani kaikkitietävä, koetan kuitenkin ymmärtää perusasiat ja olla niissä sitten tinkimätön.

Tätä nykyä seurakuntayhteyteni rajoittuu pariin ukkopiiriin, joissa kokoontuu "kaikenkarvaista" väkeä. Emme siis ole minkään yhden kuppikunnan porukkaa, jossa kaikesta oltaisiin samaa mieltä. Ei sillä tavalla saa suuria joukkoja kasaan, mutta se ei olekaan pääasia. Joskus aiemmin vietettiin siinä yhteydessä Ehtoollistakin ja alttarilla oltiin vierekkäin niin luterilaiset kuin helluntailaiset ja me "seurakunnattomatkin".

Nettiyhteys voi mielestäni täyttää ainakin osittain tätä yhteysvajetta, joka on levinnyt jo kaikkialle. Siksi toiveeni on, että voimme tätä kehittää siinä määrin, että mahdollisimman monet voivat saada tästäkin yhdessäolosta rakennustarpeita omaan vaellukseensa ja rakentua myös hengellisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #48 : 04.04.17 - klo:21:28 »
Se on kuitenkin ihmeellistä. Eri taustoista tulleina hieman eroavin näkemyksinkin ; joidenkin kanssa on heti yhteys siitä huolimatta.
Hyväksyy ja tulee hyväksytyksi. On kuin saman perheen lapset. jotka on sittemmin elänyt pitkään eri paikkakunnilla  ja tavoilla. Yhteinen lapsuuden koti on yhteinen tekijä.
Ja näin on monen kanssa. Yhteys on heti. Saman Isän lapsia ollaan.

Ja taas sekametelisoppakristillisyys. Heti on sellainen vastahankaus, että tässä en ole kotonani; enkä halua olla mukana.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #49 : 05.04.17 - klo:05:15 »
Kristittyjen yhteyttä on täällä käsitelty monessa eri yhteydessä, omaa keskustelua en siitä löytänyt. Mutta vanhoihin kannattaa aina palata. Tässä on yksi sellainen keskustelu: http://puimatanner.net/index.php?topic=694.msg26327#msg26327
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #50 : 05.04.17 - klo:13:51 »
Oman seurakuntayhteyteni on vesittänyt sopimaton pastori jota en kertakaikkiaan pysty kuunnella.  Ja en tosiaan ole herkkä millekkään syntisaarnalle. Mutta joutavuuksia en pysty kuuntelemaan vuodesta toiseen.
Mutta hyvän yhteyden pilaa yleensä huonot paimenet jotka ei piittaa lampaista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6770
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #51 : 09.06.17 - klo:12:06 »
Voitko avata viimeistä kappaletta lisää? Luulen kyllä tietäväni mitä tarkoitat.

Kovin pitkään ei tarvitse selata kirjapöytien ja -kustantajien tuotevalikoimaa, kun tulee johtopäätökseen, ettei kirjamyyntiä juuri valvota. Ne kirjat, jotka "myyvät" sisältävät paljolti menestysteologiaa ja epätervettä karismaattisuutta. Mutta tästä ei kannata väitellä sellaisten kanssa, jotka itse eivät sitä näe.
« Viimeksi muokattu: 09.06.17 - klo:12:11 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #52 : 23.08.19 - klo:20:13 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä...

Erään seurakunnan jakaantuminen lähti liikkeelle semmoisesta riidasta, että pitääkö rukoillessa sanoa "halleluujaa" vaiko "hallelyyjaa".

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Onko seurakuntayhteys Kristus-yhteyden edellytys vai este?
« Vastaus #53 : 23.08.19 - klo:20:45 »
Olen aiemminkin kertonut, mutta aikoinaan yritin järkätä sellaista nuorten miesten omaa sauna-/kahvi-/keskustelu-/rukouspiiriä. Pari kertaa kokoonnuttiin meillä, mutta se hajosi niinkin suureen opilliseen ongelmaan, kuin yhden "jäsenen" tupakointiin. Riidaksihan se meni ja siihen hajosi se yritelmä...

Erään seurakunnan jakaantuminen lähti liikkeelle semmoisesta riidasta, että pitääkö rukoillessa sanoa "halleluujaa" vaiko "hallelyyjaa".

Parempi olisi rukoillessa (tarvittaessa) sanoa: Ylistäkää Herraa. Sitähän halleluja merkitsee. Sanaa vain ei kaikissa kohdin ole suomennettu. Riidat kertovat Paavalin mukaan, että he ovat lapsia Kristuksessa, maitoa tarvitsevia.