Kirjoittaja Aihe: Terve usko ja sairas usko  (Luettu 2784 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Terve usko ja sairas usko
« : 07.01.16 - klo:14:51 »
Nämä ovat kaksi toisistaan poikkeavaa asiaa. Joskus on tietysti niin, että raja on sen verran häilyvä, ettei kukaan ulkopuolinen voi toisen uskoa määritellä. Mutta jos aloitetaan ääripäistä, niin jotain voidaan ymmärtää. Sairaaseen uskoon hurahtavat helpoimmin sellaiset, jotka ovat jo valmiiksi jotenkin esim. psyykkisesti heikoilla. Heitä on kaikkein helpointa manipuloida. Muistan erään nuorukaisen, joka miltei joka kokouksessa oli "katumuspenkillä parannusta tekemässä".

Mutta ns. terve uskovakin saattaa hurahtaa helposti erilaisiin salaliittoteorioihin, joita nykyisin liikkuu varsinkin netissä. Yksi sellainen teoria on, että maa ei olekaan pyöreä ja tehdään siitä mitä kummallisempia johtopäätöksiä. Onko kukaan muu törmännyt näihin ilmiöihin?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #1 : 07.01.16 - klo:17:47 »
Viime vuonna kokouksen pääpuheen pitänyt henkilö sanoi kokouksen jälkeen, että (silloinen) sote-sopimus oli bilderbergiläisten junailema.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #2 : 07.01.16 - klo:17:49 »
Miten paljon terve usko voi olla sairas niin, että se ei ole enää tervettä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #3 : 07.01.16 - klo:17:56 »
Olen pähkäillyt tätä aihetta vuosia ja olen kaiken aikaa vain enemmän ihmeissäni.

Osa porukka on kiinnostunut ilmiöistä ja kokemuksista tai profetioista.

Toinen porukka on innostunut kaikenlaisista säännöksistä ja niiden pitämisestä kuten sapatti ja muu juutalaisuuden kuuluva tai kymmenykset

Sitten on nämä illuminaattiuskovaiset, dna-uskovaiset, jossakin paikassa tai jollakin tavalla Jumala kuulee paremmin - uskovat.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #4 : 07.01.16 - klo:18:14 »
Miten paljon terve usko voi olla sairas niin, että se ei ole enää tervettä?

Vaikea sanoa. Mutta jotenkin asian hankaluutta voisi kuvailla toisella kysymyksellä: "Miten paljon terve ihminen voi sairastaa, ettei hän ole enää terve?" Tai ehkä vielä paremmin siten, ettei ole yhtään tervettä ihmistä, on ainoastaan huonosti tutkittuja.

Mutta hengellisessä mielessä on ehkä parempi sanoa niin, että tärkeintä on rakkaus totuuteen (=terveyteen), ei niinkään saavutetun totuuden (=terveyden) määrä. Nähdäkseni tämä on myös tiukasti raamatullinen käsitys (2. Tess. 2. luku). Rakkaus totuuteen pitää sisällään myös sen ajatuksen, että minä ja minun seurakuntani voimme olla eksyksissä ja siksi meillä tulee koko ajan olla valmius suunnan tarkistamiseen. Mutta onko missään tällaista seurakuntaa? Ei ainakaan minun tiedossani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #5 : 07.01.16 - klo:18:40 »

Osa porukka on kiinnostunut ilmiöistä ja kokemuksista tai profetioista.

Toinen porukka on innostunut kaikenlaisista säännöksistä ja niiden pitämisestä kuten sapatti ja muu juutalaisuuden kuuluva tai kymmenykset

Sitten on nämä illuminaattiuskovaiset, dna-uskovaiset, jossakin paikassa tai jollakin tavalla Jumala kuulee paremmin - uskovat.

Tästä tuli mieleen, että jokaiseen erityismieltymykseen löytyy aina "guru", jolla on kokemusta ja asiantuntemusta nimenomaan tästä alueesta enemmän kuin muilla. Tällainen henkilö on kysytty puhuja ja jos hän vielä kirjoittaa aiheesta kirjan tai kirjoja maailmanlaajuiseen levitykseen (=englanniksi), pysyy useita vuosia pinnalla niin suosiossa kuin taloudessakin.

Kieltämättä tämä on aika synkkä näkemys ja seurakunnalle olisi hyväksi, että olisin väärässä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #6 : 07.01.16 - klo:22:11 »
Olen pähkäillyt tätä aihetta vuosia ja olen kaiken aikaa vain enemmän ihmeissäni.

Osa porukka on kiinnostunut ilmiöistä ja kokemuksista tai profetioista.

Toinen porukka on innostunut kaikenlaisista säännöksistä ja niiden pitämisestä kuten sapatti ja muu juutalaisuuden kuuluva tai kymmenykset

Sitten on nämä illuminaattiuskovaiset, dna-uskovaiset, jossakin paikassa tai jollakin tavalla Jumala kuulee paremmin - uskovat.
Entäpä sitten uskova, joka on selvillä noista luettelemistasi porukoista eikä kuulu niistä mihinkään,
ja kokee olevansa ... niin, mikä hän siis kokee olevansa? Kuuluuko hän ryhmään "me tavalliset uskovat"
ja on kenties ylpeä siitä? Onko hänen oma terve oppinsa (tai ylpeytensä) "vähemmän sairas" kuin johonkin muuhun
ryhmittymään kuuluvan omasta mielestään terve oppi (tai ylpeys)?

Taitaa olla vaikea määritellä raja, milloin jostakin asiasta innostuneisuus menee liian pitkälle.
Ja toisinpäin: jos ei ole missään porukassa mukana, niin supistuuko oma elämä silloin liian pieneksi pisteeksi?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #7 : 07.01.16 - klo:22:48 »
Olen pähkäillyt tätä aihetta vuosia ja olen kaiken aikaa vain enemmän ihmeissäni.

Osa porukka on kiinnostunut ilmiöistä ja kokemuksista tai profetioista.

Toinen porukka on innostunut kaikenlaisista säännöksistä ja niiden pitämisestä kuten sapatti ja muu juutalaisuuden kuuluva tai kymmenykset

Sitten on nämä illuminaattiuskovaiset, dna-uskovaiset, jossakin paikassa tai jollakin tavalla Jumala kuulee paremmin - uskovat.
Entäpä sitten uskova, joka on selvillä noista luettelemistasi porukoista eikä kuulu niistä mihinkään,
ja kokee olevansa ... niin, mikä hän siis kokee olevansa?

Yksinäinen kai.

Lainaus
Kuuluuko hän ryhmään "me tavalliset uskovat"
ja on kenties ylpeä siitä? Onko hänen oma terve oppinsa (tai ylpeytensä) "vähemmän sairas" kuin johonkin muuhun
ryhmittymään kuuluvan omasta mielestään terve oppi (tai ylpeys)?


Luulen, että hän kuuluu hieman outoihin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Terve usko ja sairas usko
« Vastaus #8 : 08.01.16 - klo:13:23 »
Entäpä sitten uskova, joka on selvillä noista luettelemistasi porukoista eikä kuulu niistä mihinkään,
ja kokee olevansa ... niin, mikä hän siis kokee olevansa? Kuuluuko hän ryhmään "me tavalliset uskovat"
ja on kenties ylpeä siitä? Onko hänen oma terve oppinsa (tai ylpeytensä) "vähemmän sairas" kuin johonkin muuhun
ryhmittymään kuuluvan omasta mielestään terve oppi (tai ylpeys)?

Taitaa olla vaikea määritellä raja, milloin jostakin asiasta innostuneisuus menee liian pitkälle.
Ja toisinpäin: jos ei ole missään porukassa mukana, niin supistuuko oma elämä silloin liian pieneksi pisteeksi?

Mielenkiintoista pohdintaa. Yleispätevää vastausta tuskin kukaan voi antaa. Olen samaa mieltä siitä, että kokee olevansa yksin (ainakin joskus), mutta ei välttämättä yksinäinen. Ja jos miettii liittymistä johonkin, niin vastaan tulevat samat ongelmat joka puolella. Pitäisi hyväksyä enemmän tai vähemmän asioita, jotka selvästi ovat väärin ainakin omasta mielestä.

Kristittyjen yhteyttä lienee täällä jo käsitelty, mutta ei kaiketi toisto ole pahitteeksi. Yhteys joko on tai sitten sitä ei ole. Ja yhteys syntyy henkilökohtaisella tasolla ja joskus täysin riippumatta siitä, mihin osapuolet kuuluvat. Kuppikuntien välinen yhteys on jotain muuta ja rakentuu usein siitä saatavan "hyödyn" pohjalle.
« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo:19:03 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell