Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 24635 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / evankeliumin vastaanottaminen
« Vastaus #60 : 01.05.15 - klo:18:19 »
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joskus uskovat laulavat: "Tule Pyhä Henki, lailla tulen, lailla tuulen, tule Pyhä Henki, tule köyhään sydämeen". Tämä kohta pitäisi lukea ja kysyä läsnäolevilta, että onko täällä yhtään uskovaista, koska kaikki ovat Pyhää Henkeä vailla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #61 : 01.05.15 - klo:19:35 »
Ihmisen osuus pelastuksessa on kääntyminen. Ei muuta.
Silloin me synteihimme kuolleet synnymme uudesti ylhäältä Hengestä.

Sen sijaan ihan oma lukunsa on se,
kun meidän päällemme puetaan Voima Korkeudesta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #62 : 01.05.15 - klo:20:04 »
Ihmisen osuus pelastuksessa on kääntyminen. Ei muuta.
Silloin me synteihimme kuolleet synnymme uudesti ylhäältä Hengestä.

Sen sijaan ihan oma lukunsa on se,
kun meidän päällemme puetaan Voima Korkeudesta.


Miten perustelet tuon jälkimmäisen lauseesi?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #63 : 02.05.15 - klo:18:31 »
Ihmisen osuus pelastuksessa on kääntyminen. Ei muuta.
Silloin me synteihimme kuolleet synnymme uudesti ylhäältä Hengestä.

Sen sijaan ihan oma lukunsa on se,
kun meidän päällemme puetaan Voima Korkeudesta.


Miten perustelet tuon jälkimmäisen lauseesi?



Jeesuskin oli ensin syntynyt Hengestä.
Ja noin 30 vuotta myöhemmin Pyhä Henki laskeutui Hänen päälleen.

Nämä kaksi tapahtumaa Hän lupasi meillekin.
Ensimmäinen eli syntyminen Hengestä tapahtuu siten,
että Hän puhaltaa meihin Elämän Hengen.
Tämä tapahtuu siinä kohtaamisessa,
jossa me nostamme katseemme ylösnousseeseen Kristukseen.
Näin tapahtui myös opetuslasten kohdalla.

Mutta Hengestä syntyminen ei suinkaan ole sama asia kuin Voimalla pukeminen,
mikä tapahtuu sitä varten, että me Jumalan lapset voisimme olla Hänen todistajiaan
vieden evankeliumin maailman ääriin asti.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #64 : 10.11.17 - klo:10:42 »
Lutherin "piikkiin" on joskus laitettu opetusta, ettei ihmisellä ole mitään osuutta pelastuksensa asiassa. Löysin lainauksen, jossa asiasta puhutaan, mutta en muista enää lähdettä:

Luterilaisuudessa esiintyy suuntauksia, että tuo "yksin" tarkoittaa sitä, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä oman pelastumisensa asiassa. Mutta ei edes Luther ollut sillä kannalla, vaan hän puhuu pelastuksen vastaanottamisesta.

« Viimeksi muokattu: 10.04.18 - klo:19:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #65 : 10.11.17 - klo:11:43 »
Lutherin piikkiin laitetaan milloin mitäkin ja jokainen laittaja laittaa sen omasta näkökulmastaan.

"Lutherkin sitä ja tätä" -  "Edes Lutherkaan ei sitä ja tätä".

Marttiin tukeudutaan ja hänen auktoriteetillaan perustellaan omia näkemyksiä. Pidän vähän halpana keinona sitä joskus.
Ja taas myönnän, että teen varmasti sitä itsekin.



« Viimeksi muokattu: 10.11.17 - klo:11:55 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #66 : 10.11.17 - klo:14:27 »
Lutherista puheen ollen:

https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1067/martin_luther_ja_evankelisen_uskonpuhdistuksen_500-vuotinen_perinto

Martin Luther ja evankelisen uskonpuhdistuksen 500-vuotinen perintö

Suosittelen lukemaan Roomalaiskirjeen kommentaarin. Se löytyy netistä englanniksi ja minulla on se saksaksi. On se kai joskus käännetty ja julkaistu suomeksikin.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #67 : 10.11.17 - klo:21:17 »
Lutherista puheen ollen:

https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1067/martin_luther_ja_evankelisen_uskonpuhdistuksen_500-vuotinen_perinto

Martin Luther ja evankelisen uskonpuhdistuksen 500-vuotinen perintö

Suosittelen lukemaan Roomalaiskirjeen kommentaarin. Se löytyy netistä englanniksi ja minulla on se saksaksi. On se kai joskus käännetty ja julkaistu suomeksikin.
Voitko antaa vähän vinkkiä, mistä kommentaari löytyy englanniksi? Kun on tuo saksan kieli minulla vähän huteralla pohjalla...

Oletko muuten lukenut Lutherin galatalaiskirjeen selitystä, mikä on arviosi siitä - kannattaako lukea?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #68 : 10.11.17 - klo:21:30 »
Oletko muuten lukenut Lutherin galatalaiskirjeen selitystä, mikä on arviosi siitä - kannattaako lukea?

Minulla se kirja onkin. Jonkin verran sain sitä luetuksi, mutta en kokonaan. Mitään ahaa-elämystä siitä ei tullut. Myönnän, että vika saattoi olla minussa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #69 : 11.11.17 - klo:05:23 »
Lutherista puheen ollen:

https://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1067/martin_luther_ja_evankelisen_uskonpuhdistuksen_500-vuotinen_perinto

Martin Luther ja evankelisen uskonpuhdistuksen 500-vuotinen perintö

Suosittelen lukemaan Roomalaiskirjeen kommentaarin. Se löytyy netistä englanniksi ja minulla on se saksaksi. On se kai joskus käännetty ja julkaistu suomeksikin.
Voitko antaa vähän vinkkiä, mistä kommentaari löytyy englanniksi? Kun on tuo saksan kieli minulla vähän huteralla pohjalla...

Oletko muuten lukenut Lutherin galatalaiskirjeen selitystä, mikä on arviosi siitä - kannattaako lukea?

https://nazlimoloudi.files.wordpress.com/2015/10/the-library-of-christian-classics-1961-luther-lectures-on-romans.pdf

Kai se galatalaiskirjeen selitys on joskus ainakin osittain tullut luettua. En muista siitä paljoa, mutta arvostettuna teoksena sitä pidetään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #70 : 11.11.17 - klo:11:03 »
Mielestäni kristikunnassa on aiheutunut turhia skismoja tästä(kin) asiasta, kun näitä käsitteitä ei ole osattu erottaa toisistaan. Lähtisin siitä, että pelastukseen ei kukaan voi vaikuttaa, se taattiin Golgatalla ja tuli täysin valmiiksi. Mutta silti se ei takaa pelastumista itsessään ilman että ihminen joutuu sen kanssa tekemisiin. Moni on joutunut vastaamaan kysymykseen: "Tahdotko pelastua?" Jotkut ovat saaneet uskon muulla tavalla, eikä sitä sovi väheksyä. Pääasia, että uskonsuhde Pelastajaan on olemassa tässä ja nyt.

Nostan jälleen pintaan osan aloituksesta, koska myös itseltäni tuppaa unohtumaan tuo ylen tärkeä ero pelastuksen ja pelastumisen välillä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.17 - klo:13:08 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #71 : 11.11.17 - klo:20:23 »
Taisto
Lainaus
Voitko antaa vähän vinkkiä, mistä kommentaari löytyy englanniksi? Kun on tuo saksan kieli minulla vähän huteralla pohjalla...

Oletko muuten lukenut Lutherin galatalaiskirjeen selitystä, mikä on arviosi siitä - kannattaako lukea?

Käsitykseni mukaan Lutherin Roomalaiskirjeen selitys on jonkin verran varhaisemmalta ajalta. Ennen evankeliumin 'lopullisempaa' kirkastumista Lutherille. Sitä on ollut saatavana ainakin joissain kirjstoissa.

Galataliskirjeen selitys on merkinnyt minulle henklökohtaisesti suorastaan evankeliumin uudelleen tai syvemmin löytymistä. Luen sitä nyt raamattupiiriämme slimälläpitäen kolmatta kertaa. Kun ahdistus ajoittain käy suuremmaksi, mielellään haen käsiini tuon kirjan. Niin voimakkaasti ja seikkaperäisesti siellä kirkastetaan evankeliumin ydintä -  uskonvanhurskautta, Kristus yksin ainoana toivona. Ja ennen kaikkea lain ja evankelimin tehtävien eroittamista. Teoriassa helppoa - käytännössä vaikeimpia asioita jota saa jatkuvasti opetella yhä uudelleen. Jo Paavalin sävy Galatalaiskirjeessa kertoo asian tärkeydestä.

Selitys on todella syvällinen. Yksittäisistä lauseista saatetaan vetää vääriä johtopäätöksiä - aivan kuten Raamatustakin.

Jonkin verran siinä itseäni häiritsee karkeat kärjistetyt sanat katolilaisuutta ja hurmahenkisyyttä vastaan. Siihen vaikuttanee osittain sen ajan tyyli esittää asioita. Ja myöskin huomioitava se, miten tiukoilla Luther joutui olemaan monesta suunnasta tulevien taisteluiden edessä. Sellaisen paineen alla oleminen ei ole voinut olla vaikuttamatta.

Eero Junkkaala on sanonut joissain luennolla, että Lutherin Galatalaiskirjeen selitys voisi olla Raamatun ohella kirja joka on ollut kaikkein eniten siunaukseksi evankeliumin kirkastamisessa kristikunnassa. Itse en tietysti tunne kovin laajalti asioita. Mutta luulen, että Galataliskirjeen selitys on vaikuttanut kaikkein eniten Raamatun evankeliumin kirkastumiseen omalla kohdallani.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #72 : 11.11.17 - klo:21:42 »
Lutherin galatalaiskirjeen selityksestä olen itsekin kovasti pitänyt ja se oli todella hyväksi avuksi kun R-piirissämme  3-vuoden ajan kahlasimme läpi galatalaiskirjettä. Paljon olen saanut myös Roseniuksen ja O.V. Sendstadin teksteistä. Roseniukselta esim. hartauskirjasta Elämän leipää.

Kerran kuulin hieman tähän teemaan- ihmisen osuus pelastuksessa sellaisen ajatuksen, että on portti jonka etupuolella lukee Jeesuksen sanat: "seuraa minua" ja sen  toisella puolella on sanat; "te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"..Voinee tulkita noi myös niin, että jos joudun kadotukseen se on täysin minun vastuullani ja jos pelastun, se on täysin Jumalan teko. Älylle aika moinen pähkinä? Tällöin täytyy kyseessä olla Jumalallinen ihme. Eipä sitä ihmisellä taida osuuta olla luonnollisessakaan syntymässä, saati sitten hengellisessä..

Ja toisaalta Raamattu kuitenkin myös kehoittaa; "antakaa sovittaa itsenne"..Ts. tuossa lienee fokus ihmisen osuudessa. Mutta sävyltään teksti sellainen, että antaa aiheen tulkita, että ihmisessä on joku minkä pidättää, koska pyydetään antamaan..Suostuuko hän sovitettavaksi, suostuuko kadonnut löydettäväksi? Mutta se tietoisuus, että olen kadonnut..Mistä se heräte siihen tulee? Vain elävä tietää, että on kuoltava..Kuollut ei tiedä mitään..Sananlaskua mukaillen..Tässä probleemassa minua on auttanut Augustinus, hän toteaa jotenkin näin: "kaipaus sinun puoleesi on sinun omaa työtäsi". Ja hienosti muistaakseni Rosenius on todennut katumuksesta. Katumuksen tehtävä ei ole valmistaa meille sijaa Kristuksen sydämessä, vaan sen tehtävä on valmistaa sijaa meidän sydämessä Kristukselle..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #73 : 11.11.17 - klo:21:50 »
Tätä asiaa on käsitelty jo useamminkin. Otan lainauksen viime heinäkuulta raamatunkäännöksiä koskevasta keskustekusta:

Lainaus
Jumala on heittänyt meille "pelastusrenkaan". En siitä ansioidu, jos tartun siihen. Silti Jumala voi pelastaa senkin, jolla ei enää ole kykyä tarttua renkaaseen. Se jääköön sitten salaisuudeksi.

Ajattelen niinkin, että pelastusta voi verrata suureen perintöön. Jos kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö, niin saan siitä tiedon esim. postissa. Mutta jos ylenkatson minulle osoitetun tiedonannon, niin perintö saattaa mennä sivu suun. Evankeliumi on tiedoksianto taivaallisesta perinnöstä. Ei sitäkään ole pakko ottaa vastaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #74 : 11.11.17 - klo:23:30 »
Kyllä. Pelastuksen lahja on valmiina vastaanotettavaksi. Kieltäytyäkin voi.
Sehän on ainoa kadottava synti.

Jeesus ei tullut tuomitsemaan, vaan pelastamaan. Omalla suullamme voimme tuomita itsemme.
"ihan hyvä asia, mutta ei kiitos minulle"; vastasi eräs työkaverini kerran minulle.

Lutherin tekstiin en jostain syystä ole päässyt kiinni. En tiedä mistä se johtuu.
Sen sijaan KeNin mainitsemat Sendstad ja Rosenius ovat olleet itselleni suureksi avuksi ja lohdutukseksi Evankeliumin ymmärtämisessä.