Kirjoittaja Aihe: Hyödyksi ja huviksi  (Luettu 783 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Hyödyksi ja huviksi
« : 30.04.18 - klo:19:59 »
Koska puhekulma näkyy vain rekisteröityneille, niin ajattelin uutta keskusteluketjua, joka ei olisi kovin tarkasti sidottu otsikon aiheeseen. Tänäänkin foorumilla on ollut 42 kävijää, joten vieraan statuksella lukijoita on melkoisesti.

Tänne voisi mielestäni siirtää niitä keskusteluja, jotka tähän asti ovat olleet vain rekisteröityneiden nähtävissä. Huumori-osiossakin on paljon ainesta piristykseksi, jota itse kukin välillä tarvitsemme. Toivon, ettei kukaan pahennu siitä, että ajoittain tulee toistoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hyödyksi ja huviksi
« Vastaus #1 : 30.04.18 - klo:20:14 »
Nyt hieman terveyskuulumisia. Laitan tähän lainauksen kolmen vuoden takaa, tarkemmin 6.6.2015:

Lainaus
Nelisen vuotta sitten minulla oli pahat kivut, jotka vaihtoivat paikkaa, eikä tiedetty onko vika sisuskaluissa vaiko selkärangassa (=luustossa). Oli aattopäivä ja meillä perhejuhlat, mutta en meinannut kärsiä sängystä nousta. Ajattelin jo soittaa piipaa-auton, mutta maltoin mieleni ja ajattelin, että sinnittelen vielä, että saadaan juhlat pidettyä. Soitin kuitenkin terveyskeskukseen, jonne sain ajan parin viikon päähän. Lääkäri sattui olemaan nuori poika, ehkä vielä kandi, mutta hänellä oli viisautta. Hän sanoi, että pitäisi mennä fysioterapeutille ja sanoi paikankin, jota suosittelee. Se oli yksityinen ja kallis.

Siellä fysioterapiassa tyttö paineli selkänikamia toinen toisensa perään, ja heti tuli tunne, että nyt tapahtui jotakin. Kävin siellä pari kertaa ja sitten menin kunnalliseen, jossa eivät tehneet muuta kuin antoivat voimisteluohjeet. Sain avun, kivut ovat olleet poissa siitä lähtien ja joka päivä teen määrätyt liikkeet, jotka ovat eräänlaisia venytyksiä. Niitä on näin sanallisesti vaikea kuvata, mutta yritän kertoa kaksi tärkeintä.

1. Istun konttorituoliin selkä tiukasti kiinni liikkuvassa (=kääntyilevässä) selkänojassa. Nostan kädet pään taakse, sormet ristiin ja kyynärpäät suoraan eteen. Taivutan siitä sitten yläkroppaa taakse niin paljon kuin menee ja suuntaan katseen kattoon. Yleensä kropasta kuuluu rutinaa. Toistan liikkeen 12 kertaa.

2. Asetun muslimien rukousasentoon (ei tarvii olla suunnattuna Mekkaan). Liu'utan käsiä eteenpäin niin pitkälle lattiaa (=mattoa) myöten kuin menee. Näin venytän yläkroppaa eteenpäin myös 12 kertaa.

Niitä kahta muuta liikettä on vaikeampi kuvailla, mutta ne liittyvät tuohon ykköseen. Istun siinä tuolissa ja venytän kädet sivulle suoraan rinnan korkeudella peukalot ylöspäin, niin pitkään sivuille kuin menee. Toisto 12 kertaa.

Samassa asennossa vien rinnan korkeudella kädet yhteen (sormet koukussa) ja vedä kyynärpäitä voimakkaasti sivulle, vuoroin oikealle ja vuoroin vasemmalle, kummallekin puollelle 12 kertaa.

Liikkeet olen pyrkinyt tekemään siitä lähtien joka päivä ja kivut ovat tosiaan hävinneet kokonaan.

Niin ja vielä semmoinen juttu, että pyysin lääkäriltä lähetteen röntgeniin. Kirjoitti lähetteen, vaikka piti sitä tarpeettomana. Sain sieltä mukaani CD-levyn, jossa kuvat oli. Fysioterapeutti katsoi kuvaa ja näytti minulle kylkiluiden kohdan, mistä kipu tulee. Kuvasta oli siis apua
.

Vaiva ilmaantui siis noin 7 vuotta sitten ja siitä lähtien olen tehnyt nuo kuvaamani voimisteluliikkeet lähes joka ilta. Tuntuu siltä, että kroppa ihan vaatii sitä. Pienintäkään oiretta vaivojen uusiutumisesta ei ole ilmennyt. Paavalikin kirjoitti, että ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä (vähään). Suosittelen sitä "vähää" muillekin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hyödyksi ja huviksi
« Vastaus #2 : 30.04.18 - klo:22:53 »
Muistui mieleen hauska tositapaus, joka sattui entisessä seurakunnassani joskus 1960-luvulla. Silloin oli vielä laulukuoroja, jotka lauloivat 4-äänisesti. Olin myös kuorossa, joka istui siellä kuorolavalla vastapäätä kirkkokansaa. En enää muista, kuka oli puhumassa, mutta hän tuli puheessaan sellaiseen kohtaan, jossa usein kuullaan äänekkäitä "aamen" -huudahduksia. Nytpä ei kuulunutkaan yhtään aamenta, mutta vieressäni istuvan tenori-veljen maha sanoi varsin kuuluvalla äänellä: "juu, juu, juu, juu…".

Oli siinä kuorolaisilla todella vaikeaa pitää naamansa peruslukemilla, mutta ei oikein nauraakaan voinut.

(Lainaus huumoriketjusta vuodelta 2015)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell