Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.  (Luettu 31593 kertaa)

wakan

  • Vieras
http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tiedotteet/helluntaiseurakunnan_uskon_paakohtia

Helluntaiseurakunnan uskon pääkohta numero 1 kuuluu seuraavasti:

"1. Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta."

Minä en ymmärrä tätä. Miten Raamattu voi olla opin ainoa perusta, kun jo ensimmäisessä kohdassa on oppia, joka ei perustu Raamattuun? Raamatussa ei nimittäin sanota, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana.

Sellainen oppi, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana, tulee jostain muualta kuin Raamatusta. Näin ollen Raamattu ei voi olla helluntaiopin ainoa perusta.

Näin helluntaiseurakuntaan kuuluvana minua häiritsee suuresti tällainen ristiriita. Miksi ei voida myöntää, että oppi ei kaikilta osin perustu Raamattuun? Se olisi rehellistä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.13 - klo:16:50 kirjoittanut wakan »

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #1 : 04.11.13 - klo:16:46 »
Niinpä ??? Sana oli Jumala..hmm

Joh. 1:1
   
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #2 : 04.11.13 - klo:17:24 »
Kaikki Raamatun päälle rakennetut opit ovat ihmisten tekoa,
vaikka ne olisi kuinka rukoillen kehitelty ja muokattu.

Raamattu sinänsä on ainoa oppi, johon voi luottaa.

Oppeja halutaan kuitenkin laatia, koska ne ovat ikään kuin
porukan säännöt.
Kaikkien porukkaan kuuluvien tulee noudattaa sääntöjä.
Säännöt pitävät kuuliaisten jäsenten ajatusmaailman aisoissa.
Näin porukka pysyy yhtenäisenä ja sen johtajat ja työntekijät saavat palkkansa.

Suuri osa ihmisistä on hiukan yksinkertaisia tai ainakin henkisesti
laiskoja.
Heistä on mukavaa ja helppoa, kun kaikki vaikeat raamatunkohdat voi
sivuuttaa ottamalla selvää, miten oman porukan oppi selittää ko. kohdan.
Naapuriporukan selitys on tietenkin harhaoppinen tai ainakin väärä tulkinta.

Tiukan oppikurin alaisten yhteisöjen jäsenten ei edes tarvitse lukea itse
Raamattua tai ei ainakaan tarvitse sitä rukoillen tutkia,
koska oppi on jo olemassa ja selittää kaiken.


Charlotte

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #3 : 04.11.13 - klo:17:41 »
Mielestäni ei Raamattu ole oppi, vaan oppi on nimenomaan ihmisen tulkintaa Raamatusta.


Charlotte

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #4 : 04.11.13 - klo:17:43 »
Voidaan sanoa, että oppi perustuu Raamattuun, mutta ei voi kategorisesti mielestäni sanoa, että Raamattu on oppi.

wakan

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #5 : 04.11.13 - klo:17:47 »
Voidaan sanoa, että oppi perustuu Raamattuun, mutta ei voi kategorisesti mielestäni sanoa, että Raamattu on oppi.
Mutta helluntaiseurakunnan opista ei kuitenkaan voida sanoa, että Raamattu on kyseisen opin ainoa perusta, sillä opin pääkohtien 1. kohdassa on oppia, joka tulee Raamatun ulkopuolelta.

Mielestäni olisi oikeampaa sanoa esimerkiksi, että "oppiamme on yritetty hioa sellaiseksi, että se perustuisi mahdollisimman paljon Raamattuun, mutta kaikilta osin tässä ei kuitenkaan ole vielä onnistuttu".
« Viimeksi muokattu: 04.11.13 - klo:18:02 kirjoittanut wakan »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #6 : 04.11.13 - klo:17:51 »
Voidaan sanoa, että oppi perustuu Raamattuun, mutta ei voi kategorisesti mielestäni sanoa, että Raamattu on oppi.
Koko Raamattu huipentuu Jeesuksen oppiin:

"Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."  (Joh. 7:16-17)

Kaikki mitä Raamatussa kerrotaan ennen Jeesuksen aikaa, on osa tätä samaa oppia.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #7 : 04.11.13 - klo:17:54 »
Voidaan sanoa, että oppi perustuu Raamattuun, mutta ei voi kategorisesti mielestäni sanoa, että Raamattu on oppi.
Koko Raamattu huipentuu Jeesuksen oppiin:

"Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."  (Joh. 7:16-17)

Kaikki mitä Raamatussa kerrotaan ennen Jeesuksen aikaa, on osa tätä samaa oppia.

Mutta tämä on taas siitä eri asia, että Jeesus on itse Sana. Raamattu ei ole Jeesus/Sana (isolla S:llä) vaan se on ilmoitusta Sanasta.

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #8 : 04.11.13 - klo:20:51 »
Voidaan sanoa, että oppi perustuu Raamattuun, mutta ei voi kategorisesti mielestäni sanoa, että Raamattu on oppi.
Mutta helluntaiseurakunnan opista ei kuitenkaan voida sanoa, että Raamattu on kyseisen opin ainoa perusta, sillä opin pääkohtien 1. kohdassa on oppia, joka tulee Raamatun ulkopuolelta.

Mielestäni olisi oikeampaa sanoa esimerkiksi, että "oppiamme on yritetty hioa sellaiseksi, että se perustuisi mahdollisimman paljon Raamattuun, mutta kaikilta osin tässä ei kuitenkaan ole vielä onnistuttu".

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat epäonnistumiset opin raamatulliseksi hiomisen suhteen?

wakan

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #9 : 05.11.13 - klo:00:18 »
Se selviää tämän ketjun otsikosta ja aloituksesta. Tässä ketjussa on siis aiheena tuo pääkohta 1.

Mutta jos hieman aiheen vierestä mennään, niin mielestäni pahinta ei ole epäraamatullisuus (mikäli sellaista on) vaan se, että aloituksessa mainittua ristiriitaa ei huomata. Tää ehkä tuntuu jostakusta saivartelulta, mutta minä en vain voi allekirjoittaa oppia, jonka ensimmäisen ja ilmeisesti tärkeimmän pääkohdan ensimmäisessä ja ainoassa virkkeessä on noin paha ristiriita. Olen tosissani.

Eikö tuota muka kukaan muu huomaa?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #10 : 05.11.13 - klo:00:36 »
Se selviää tämän ketjun otsikosta ja aloituksesta. Tässä ketjussa on siis aiheena tuo pääkohta 1.

Mutta jos hieman aiheen vierestä mennään, niin mielestäni pahinta ei ole epäraamatullisuus (mikäli sellaista on) vaan se, että aloituksessa mainittua ristiriitaa ei huomata. Tää ehkä tuntuu jostakusta saivartelulta, mutta minä en vain voi allekirjoittaa oppia, jonka ensimmäisen ja ilmeisesti tärkeimmän pääkohdan ensimmäisessä ja ainoassa virkkeessä on noin paha ristiriita. Olen tosissani.

Eikö tuota muka kukaan muu huomaa?
Kysymys on uskosta eikä tiedosta.
Uskotaan, että Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana.
Uskoa voi, vaikka Raamattu itse ei sanokaan olevansa Pyhän Hengen jne.

wakan

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #11 : 05.11.13 - klo:00:58 »
Niin voi, eikä siinä mitään pahaa olekaan. Eikä tässä edes ole ollenkaan siitä kyse. Vaan kyse on siitä, että ei pidä väittää, että Raamattu on opin ainoa perusta, jos se ei sitä ole.

Jos oppiin kuuluu väite "Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana" ja jos samalla väitetään, että "Raamattu on oppimme ainoa perusta", niin silloin Raamatun on sanottava, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana. Kun nyt Raamatussa ei niin sanota, niin silloin väite on Raamatun ulkopuolelta, jolloin Raamattu EI ole opin ainoa perusta, toisin kuin pääkohdassa 1. väitetään.

Ymmärtääkö kukaan, mitä tarkoitan?

« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:01:05 kirjoittanut wakan »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #12 : 05.11.13 - klo:01:03 »
Ymmärsin jo avauksesta, mutta pohdin mitä vastata. Samantapaisia väittämiä loytyy muistakin seurakunnista.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #13 : 05.11.13 - klo:01:18 »
Kuulun paikallisseurakuntaan nimeltä: Pirkanmaan Perinteinen Helluntaiseurakunta.
Kotisivullamme on "Perustus"- sivu:
http://pphsrk.fi/?sid=11

Ei ole kysymys meidän opista, sen raamatullisuudesta tai ei-raamatullisuudesta.
Raamatullisuus on Raamattu. Se ei tarvi "mitäseonnia".

Edellisessä seurakunnassani Italia-Sveitsissä oli monta tullut uskoon luettuaan Raamattua itsekseen. Tätä ihmettä en ole kuullut tapahtuvat "tunnareita" luettaessa.
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:01:26 kirjoittanut Saldo »

wakan

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #14 : 05.11.13 - klo:01:26 »
Kotisivullamme on "Perustus"- sivu:
http://pphsrk.fi/?sid=11

Sivulta:
Lainaus
Ainoa perustus, jolle voimme rakentaa henkilökohtaisen uskomme tai seurakunnan, on Jeesus Kristus.

No tuohan kuulostaa jo paremmalta.