Kirjoittaja Aihe: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !  (Luettu 4181 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #15 : 16.03.20 - klo:09:50 »
Anteeksi, että puutun tähän.

Hyvä veli, minä ainakin annan anteeksi. Tämähän oli kaikille avoin aloitus  :D

Lainaus käyttäjältä: Paulus
Olin siinä lähellä kirjapöytää ja luokseni tuli jo iäkäs uskova mies, jonka olin tuntenut jo kymmeniä vuosia. Hän purki minulle pettymystään sanoen, että eihän täällä ole mitään uutta…  :(

Elämme ajassa jossa Jeesuksen uhri edestämme ei riitä vaan etsitään siihen rinnalle (tai edelle) jotain uutta ja hohdokkaampaa. Ristin runneltu mies ja Hänen sanomansa ovat yhä "juutalaisille kauhistus ja pakanoille hullutus". Nyt luopumuksen edetessä yhä vähemmän puhutaan ja kirjoitetaan rististä ja ristin Herran omakohtaisesta tuntemisesta. Uudempi kirjallisuuskin menee paremmin kaupaksi kun niissä neuvotaan tietä  eteenpäin korkeampiin sfääreihin.

Pyydän Sinua kuitenkin kertomaan sille iäkkäälle uskovaiselle, että taivaassa läpi ikuisuuksien ylistetään Jeesusta hänen uhristaan edestämme ja jos Jeesukseen katsoo niin näkee Hänen haavoitetut kätensä ja jalkansa ja kylkensä. Neuvon meitä totuttautumaan tähän täällä ajassa, jos Golgatan risti ja sille muodottomaksi lyöty Jeesus on herättänyt sydämissämme rakkautta Häneen.

Kaikki viisauden ja tiedon aarteet on kätketty Jeesukseen. Meidän ei tarvitse etsiä niitä jostain kaukaa vaan ne kaikki ovat Kristuksessa ja meitä aivan lähellä. Sydämissämme Hän ilmoittaa meille viisaudet joita matkalla tarvitsemme.

"Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" Room. 10:6-10.


Anton

  • Vieras
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #16 : 16.03.20 - klo:14:07 »
On kuitenkin kaksi ihan eri asiaa, mikä on uutta tietoa yleisesti ottaen, tai mikä on uutta tietoa minulle. Näissä on syytä olla tarkkana. Itse etsin jatkuvasti uutta tietoa, siis minulle uutta tietoa siitä ikiaikaisesta tiedosta joka on täydellisesti Raamatussa meille annettu. Mutta ei se tietenkään mitään uutta tietoa yleisesti ottaen ole, minä en vaan ole sitä aiemmin tiennyt joten minulle se on uutta.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #17 : 16.03.20 - klo:14:38 »

Heittäisin silti tähän sen ajatuksen, että meitä kehotetaan jättämään alkeet ja pyrkimään eteenpäin.
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta."

Taisto, onko Jeesuksen uhri Golgatalla, missä "Jumala oli Kristuksessa" ja sovitti koko maailman itsensä kanssa, mielestäsi Kristuksen opin alkeita?

Tässä jutussa on nyt jotain sellaista, että lähestymme Lunastusta ja sen kaikki riittävyyttä jotenkin eri suunnilta. Minulle täällä kirjoittaminen ei ole vain jotain ajankulua ja harrastelua sillä Jeesus ja Hänen uhri edestämme Golgatalla on minulle elämän tärkein asia.

Vuosikymmeniä (vuodesta 1971) uskossa oltuani olen huomannut, että uskovia liittää toisiinsa kuin jokin näkymätön ja järjelle selittämätön side ("että he yhtä olisivat"). Tällaista yhteyttä olen kokenut lukiessani tekstejäsi. En ole kaikesta ollut samaa mieltä, mutta niistä on huokunut sellainen tunne, että "tässä taitaakin olla saman perheen jäsen". Kirjoitin tämän jotta tietäisit minun pitävän Sinua veljenäni Kristuksessa. Tästä syystä uskon pelastuksesi perustan ja taivastoivosi lepäävän Jeesuksen sovitustyön varassa, kuten omanikin.
 
Jeesus on Kallio, jolle rakennamme ja rakennuksen perusta lepää Golgatalla tapahtuneessa lunastuksessa. Meidän ei tule rakentaa "Golgatasta eteenpäin" vaan rakentaa Golgatan perustukselle.

JK. Taas tuli aivan liian pitkä teksti. Voi kun oppisin sanomaan asiani lyhyemmin?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #18 : 16.03.20 - klo:14:54 »
On kuitenkin kaksi ihan eri asiaa, mikä on uutta tietoa yleisesti ottaen, tai mikä on uutta tietoa minulle. Näissä on syytä olla tarkkana. Itse etsin jatkuvasti uutta tietoa, siis minulle uutta tietoa siitä ikiaikaisesta tiedosta joka on täydellisesti Raamatussa meille annettu. Mutta ei se tietenkään mitään uutta tietoa yleisesti ottaen ole, minä en vaan ole sitä aiemmin tiennyt joten minulle se on uutta.

Toivon, että asia on noin kuin kirjoitit. Ihminen on -syötyään hyvän- ja pahantiedon puusta- ollut halukas etsimään myös sellaista tietoa, mitä Jumala ei ole tarkoittanut meidän saavan tietää ja käytettäväksemme. Päivinämme sitä tietoa etsitään monista lähteistä Raamatun ulkopuolelta. Tämä on eksyttävää ja vakavaa mitä ajassamme tapahtuu.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #19 : 16.03.20 - klo:20:07 »
Taisto, onko Jeesuksen uhri Golgatalla, missä "Jumala oli Kristuksessa" ja sovitti koko maailman itsensä kanssa, mielestäsi Kristuksen opin alkeita?
Niin, mitä hebrealaiskirjeessä tarkoitetaan sillä että pitäisi jättää alkeet ja olla ryhtymättä taas uudelleen laskemaan perustusta? En minä rupea määrittelemään mikä kaikki on alkeita, mutta hebrealaiskirjeen kirjoittaja kyllä on tarpeeksi rohkea luettelemaan mitä ovat alkeet, tai perustus. Tuo sana "alkeet" voi kuulostaa vähättelyltä, mutta ei se taida kuitenkaan sitä olla. Eihän vaikkapa lukutaidon alkeet ole mitään halveksittavaa, vaan välttämätön perusta lukemaan oppimiselle. Siis varsin tärkeä asia.

Jos rakentaisin uuden talon, kiinnittäisin kyllä huomiota siihen että perustus tulee kunnolla tehdyksi. Mutta kun talon rakentaminen jatkuu siitä eteenpäin, niin miksi pitäisi jatkuvasti pysähtyä miettimään, kestääkö perustus?

Kyllähän Jumalan teot kestävät... sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #20 : 16.03.20 - klo:22:37 »
Vielä niistä alkeista. Hebr 6:1 mainitsee alkeiden jättämisen, mutta sille on johdantona 5. luvun loppuosa:

Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan. Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #21 : 16.03.20 - klo:23:29 »
Vielä niistä alkeista. Hebr 6:1 mainitsee alkeiden jättämisen, mutta sille on johdantona 5. luvun loppuosa:

Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan. Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


Tiedän kyllä mistä Hebrealaiskirjeen kyseinen konteksti alkaa. Juuri siksi yritin vielä lempeästi palauttaa Sinut oikealle perustukselle rakentamaan.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #22 : 17.03.20 - klo:07:38 »

Tiedän kyllä mistä Hebrealaiskirjeen kyseinen konteksti alkaa. Juuri siksi yritin vielä lempeästi palauttaa Sinut oikealle perustukselle rakentamaan.

??

En ymmärrä miksi haluat palauttaa minut, siis olenko minä aivan harhateillä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #23 : 17.03.20 - klo:08:32 »
Kerron tapauksen, joka aikoinaan pysäytti minutkin tämän asian ääreen. Luin 1. Kor.13. ja 14. luvut, joissa Paavali opettaa syvällisesti armolahjoista ym. Sitten hän tulee lukuun 15, mutta lukekaa itse ja hämmästykää, mitä hän kirjoittaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #24 : 17.03.20 - klo:09:34 »
Jos rakentaisin uuden talon, kiinnittäisin kyllä huomiota siihen että perustus tulee kunnolla tehdyksi. Mutta kun talon rakentaminen jatkuu siitä eteenpäin, niin miksi pitäisi jatkuvasti pysähtyä miettimään, kestääkö perustus?

Kyllähän Jumalan teot kestävät... sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

Erinomaisesti ilmaistu.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #25 : 17.03.20 - klo:16:13 »
Kerron tapauksen, joka aikoinaan pysäytti minutkin tämän asian ääreen. Luin 1. Kor.13. ja 14. luvut, joissa Paavali opettaa syvällisesti armolahjoista ym. Sitten hän tulee lukuun 15, mutta lukekaa itse ja hämmästykää, mitä hän kirjoittaa.

Tarkoitatko sitä, että armolahjojen, viisauden, ihmeiden jne. vastapainoksi ikäänkuin puhuu hyvin vakuuttavasti rakkauden arvosta? En lukenut, mutta olen tuota pohtinut itse usein, ja arvaan, että tuohon viittaat. Pitäisi tseketa, etten puhu läpiä päähäni..

Jep. Puhuin läpiä päähäni. PItää lukea tarkemmin mitä tarkoitit.

Tuossa luvussa 15 hän ikäänkuin palaa juuri evankeliumin ytimeen. Ja opettaa paljon kuolleiden ylösnousemisesta. Luin koko luvun siitä aiheesta. Se on minun vaikea tajuta.

Eli tuo kirje on kokonaisuudessaan hyvin vaikuttava sisällöltään.
« Viimeksi muokattu: 17.03.20 - klo:17:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #26 : 17.03.20 - klo:18:00 »
Tuossa luvussa 15 hän ikäänkuin palaa juuri evankeliumin ytimeen.

Sitä ydintä juuri tarkoitan. Se on juuri tärkein ja kerrottuaan noista evankeliumin seurauksista hän palaa jälleen juurille ja muistuttaa siitä. Paavalin opetuksissa ei siis ole ristiriitaa, mutta nykyjulistuksessa sitä usein on, koska evankeliumin ydin hautautuu kaikenlaisen muun alle. Ja sillä "kaikenlaisella muulla" tarkoitetaan usein sitä, mitä ihmisestä tulee tai pitäisi tulla. Ja se hämärtää liian usein Kristuksen kaikkiriittävyyden ja armon ydinsanoman. Tämän voisi sanoa niinkin, että keskitytään lahjoihin ja unohdetaan lahjojen antaja.

1. Korinttolaiskirje:
15:1   Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
15:2   ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #27 : 18.03.20 - klo:01:38 »
Tuossa luvussa 15 hän ikäänkuin palaa juuri evankeliumin ytimeen.

Sitä ydintä juuri tarkoitan. Se on juuri tärkein ja kerrottuaan noista evankeliumin seurauksista hän palaa jälleen juurille ja muistuttaa siitä. Paavalin opetuksissa ei siis ole ristiriitaa, mutta nykyjulistuksessa sitä usein on, koska evankeliumin ydin hautautuu kaikenlaisen muun alle. Ja sillä "kaikenlaisella muulla" tarkoitetaan usein sitä, mitä ihmisestä tulee tai pitäisi tulla. Ja se hämärtää liian usein Kristuksen kaikkiriittävyyden ja armon ydinsanoman. Tämän voisi sanoa niinkin, että keskitytään lahjoihin ja unohdetaan lahjojen antaja.

1. Korinttolaiskirje:
15:1   Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
15:2   ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.

Sain kirjoituksestasi rohkaisua ja tahdon sanoa sen tässä. Kiitos.

Poissa saara

  • Viestejä: 23
  • Sana rististä on Jumalan voima 1 Kor 1 : 18
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #28 : 04.05.20 - klo:22:05 »
Kiitos Oloneuvos tästä mitä kirjoitit. Juuri ehdin ajatella tätä, kun kuuntelin One Way Lohjan saarnaajaa.

"Nuo kaikki ovat hyviä juttuja, jos ne jollekulle suodaan, mutta ne eivät ole evankeliumi."


KIITOS SINULLE ETTÄ TUOT EVANKELIUMIA ESIIN, SILLÄ SIINÄ, VAIN SIINÄ ON JUMALAN VOIMA!!!
Kirjoitit:

"Juuri noilla saarnoilla siirretään kuulijoiden sydämet pois evankeliumin ytimestä joka on Ihmisen Poika Jeesus, edestämme synniksi tehty, kirouksen puuhun kirottuna naulattu ja helvetin tuomion sijastamme kärsinyt, kuollut ja kolmantena päivänä oman vanhurskautensa voimasta ylösnoussut, sillä laki oli tämä: "Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra." Jeesus piti koko lain, mutta hänet tehtiin edestämme synniksi jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. Tämä on se Lutherin opettama autuas vaihtokauppa; meidän synnit Jeesuksen päälle ja Jeesuksen tahraton vanhurskaus meidän päälle. Tätä yksinkertaista ja samalla evankeliumin luotaamatonta syvyyttä ei juurikaan ajassamme enää kuule, sillä ristin evankeliumi on aikamme sivistyneille ja viisaille ihmisille vastenmielistä kuultavaa. Juutalaisille kauhistus (skandaali) ja pakanoille hullutus, mutta meille, jotka uskomme, se on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
Tästä voisin kirjoittaa ja puhua vaikka päiväkausia ja toivon, että myös OWM tekee niin. "

Rukoillaan tätä, että ristin syvyys ja sen salaisuus saisi enemmän aueta!!!
« Viimeksi muokattu: 04.05.20 - klo:22:12 kirjoittanut saara »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: One Wayn seurakuntatoimintaa Lohjalla !
« Vastaus #29 : 05.05.20 - klo:10:17 »
Tätä yksinkertaista ja samalla evankeliumin luotaamatonta syvyyttä ei juurikaan ajassamme enää kuule, sillä ristin evankeliumi on aikamme sivistyneille ja viisaille ihmisille vastenmielistä kuultavaa.

Rukoillaan tätä, että ristin syvyys ja sen salaisuus saisi enemmän aueta!!!

Yhdyn näihin Saaran ajatuksiin.  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell