Kirjoittaja Aihe: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt  (Luettu 48772 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« : 23.10.13 - klo:18:36 »
Avaan ketjun jossa voidaan pohtia pienenpiä Raamatun ajatuksia ja jakeita jotka mietityttävät.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #1 : 23.10.13 - klo:18:48 »
Kiitos Lydia tällaista paikkaa etsinkin :)

Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #2 : 23.10.13 - klo:19:11 »
Tämä Roomalaiskirjeen, luvun 12 kohta on mielenkiintoinen, toin sen jo aiemmin esille siellä uskoon liittyvässä ketjussa.
Lihavoin tuosta vielä kohdan mitä olen miettinyt.


1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut
4 Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,
5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten

Tuossa ei selvästikään ole kyse pelastavasta uskosta, vaan tehtäviin liittyvästä uskosta, mutta miten tuo tummennettu kohta konteksti huomioon ottaen ilmenee käytännössä uskovan elämässä?

Tarkoittaako se sitä, että uskovalle annetun tehtävän tai kutsumuksen mukana annetaan niihin myös tarvittava usko?

Itselläni ei ole mitään erityistä hengellistä kutsumusta tai tehtävää. Olen ajatellut, että senkö takia minulla ei myöskään ole ns. vahvaa uskoa, koska ei ole sellaista tehtävääkään missä sitä tarvitsisin?




Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #3 : 23.10.13 - klo:20:10 »
Kiitos Lydia tällaista paikkaa etsinkin :)

Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?


Kiva, itselleni tulee aika usein jokin jae josta haluaisi kuulla muidenkin mielipteitä.  :)



Olin usein miettinyt sitä kun Jeesus sanoi, että minun ikeeni on sovelias ja kuormani on keveä...kuulin opetusta siitä että ikeessä on aina kaksi, Jeesus on siinä toisena kun hän puhui ikeestään joka on keveä. Hieno oivallus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #4 : 23.10.13 - klo:22:15 »
Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?


Liittyisiköhän tuo em. jae tähän

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor:15:19-22
Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;

Saldo

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #5 : 24.10.13 - klo:01:20 »
Kiitos Lydia tällaista paikkaa etsinkin :)

Kysymys;

Room.10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tätä paikkaa olen mietiskellyt kun on erilaisia häpeätiloja ihmisillä, niin mitä mahdetaan tuossa jakeessa häpeällä tarkoittaa?

Psalmi 25 on minulle tuonnut toivoa ja lohtua, kun olen ollut tilanteessa, missä häpeään joutuminen oli ilmeistä.
Ensimmäiset häpeään joutumisen pelot olivat inhimillisiä. Pelkäsin ihmisten ylenkatsetta, kun Neuvostoliiton sorruttua projektini siellä myös tuhoutuivat. Vaikka rahani ja varani riitti vastaamaan sitoumukseni, niin silti epäonnistuminen hävetti. Hävetti vaikka olin yksi sadoista länsimaisista yrityksistä, joita kohtasi sama. Tästä samasta häpeästä moni tappoi itsensä. Häpeä alkoi poistumaan, kun aloin kokea, että pari vuotta aikaisemmin esittämääni rukoukseen alettiin vastaamaan. Tuo rukous oli: "Herra palauta minut sinun yhteyteesi, niinkuin se oli ennen näitä suuren menestyksen aikoja". Uudistuminen alkoi, niin minun, kuin vaimoni kohdalla. Koimme kumpikin, että Jumala ei saattanut meitä häpeään edes ihmisten silmissä. Rahat eivät palautuneet, mutta saimme sijaan enemmän, Rauhan ja yhteyden Jeesuksen kanssa, niinkuin se oli ollut.

Uskon, että tuossa psalmissa 25 Daavid tunsi niinkuin minäkin, että kasvot ja jopa henki menee, jos Saul pääsee häneen käsiksi.
"Meille kummallekin" kävi niin, että jouduimme turvaamaan vain Jumalaan, sen jälkeen kun rukoilimme "Varjele minun sieluni ja pelasta minut. Älä salli minun tulla häpeään, sillä Sinuun minä turvaan". (25:20)

Olen ikäänkuin kokenut, että kun Jumalaan turvaa, niin Hän vastaa ensin poistamalla häpeän vääristä asioista ja opastaa meidät etsimään Häntä, eli näkymättömiä, ikuisia asioita.
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:01:22 kirjoittanut Saldo »

Lydia

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #6 : 24.10.13 - klo:10:57 »
Kiitos Saldo kertomastasi, on rakentavaa lukea kokemuksia siitä miten Jumala on ollut uskollinen ja hän on kantanut ja vastannut rukouksiin.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #7 : 24.10.13 - klo:14:56 »
Kiitos vastanneille :)
Kerkisin piipahtamaan tännekin välillä. Niin no etsin siinä tuota Saldon tarkoittamaa "ihmishäpeää" . Tavallaan sitä että voiko uskovainen epäonnistua ja
joutua häpeään.
Eli uskova voi epäonnistua elämässään mutta Jumala on voimallinen auttamaan ettei hän joudu häpeään ihmisten silmissä.
Rohkaiseva todistus Saldolta :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Saldo

  • Vieras
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #8 : 24.10.13 - klo:15:12 »
1. Joh. 3:20, "että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki."

Tämä on ollut minulle lohtu ja voima, kun olen ollut sotkemassa sielunvihollisen syytökset omantuntoni ääneen.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Näitä Raamatun jakeita olen miettinyt
« Vastaus #9 : 24.10.13 - klo:17:25 »
1. Joh. 3:20, "että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki."

Tämä on ollut minulle lohtu ja voima, kun olen ollut sotkemassa sielunvihollisen syytökset omantuntoni ääneen.

Niin tuo on totta, meinaa vaan monesti unohtua etteivät kaikki syytökset nouse omasta tunnosta.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Tämä minua mietityttää
« Vastaus #10 : 09.11.13 - klo:21:58 »
[tässä kahden ketjun liitoskohta -KnutL- ]

Raamatussa on paljon sellaisia kohtia, joita emme ymmärrä. Aika usein ymmärtämistä vaikeuttaa se, että luettu on sellaista mitä emme hyväksy.

Paavali kirjoittaa Timoteukselle näin:

Lainaus käyttäjältä: 2.Tim.3
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.


Ajattelin aloittaa ketjun, joissa kävisimme läpi sellaisia kohtia, jotka ovat askarruttaneet kenties jo vuosia.
Tarkoitukseni ei ole tässä yhteydessä niinkään käydä läpi maailman luomista, vedenpaisumusta tai neitseestä syntymistä, saako nainen opettaa tai muuta sellaista, joiden kohdalla käy niin, että on vain uskottava mitä Raamattu sanoo tai oltava uskomatta.


Ajattelin keskustella ja etsiä yhdessä vastauksia tai ainakin osavastauksia erilaisiin kysymyksiin, joita ennen kaikkea VT:n kirjoitukset nostattavat.

Minulla itselläni on mielessäni joitakin pähkäiltäviä juttuja, mutta ettei tämä menisi yksinpuheluksi, olisi hyvä joku muu esittäisi mieltään askarruttavan VT:n käytännön, jakeen, tapahtuman tai saa se tietenkin UT:stakin olla.

Alustuksena vielä näille ajatuksille tuon Timoteuskirjeen lisäksi tämä:


Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.10:11
Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.

Mitä heille tapahtui? Mitä voisimme oppia siitä?


Ettei tulisi väärinkäsitystä, sanon jo alkuun, ettei minulla ole vastausta kaikenlaisiin kysymyksiin ja voi olla, että moni kysymys jää edelleenkin vaille vastausta.
Tutkitaan silti yhdessä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:17:55 kirjoittanut KnutL »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2456
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #11 : 09.11.13 - klo:23:42 »
Olen joskus ihmetellyt asiaa, joka ilmenee esim. tässä:

"Hän hylkäsi myös Joosefin majan eikä valinnut Efraimin sukukuntaa,
 vaan valitsi Juudan sukukunnan, Siionin vuoren, jota hän rakastaa.
 Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi.
 Hän valitsi Daavidin, palvelijansa, ja otti hänet lammastarhoista."  (PS. 78: 67-70)

Jumala suosi Daavidia, joka oli Juudan sukukunnasta, ja hyljeksi Joosefin jälkeläisiä.

Jumalalla oli inhimillisesti ajatellen muutenkin monia suosikkeja Vanhan liiton aikana.
Kuitenkin Jumala on oikeudenmukainen eli vanhurskas.
Vanhurskaus ei siis ole aina tasapuolisuutta eikä demokraattisuutta.



Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #12 : 10.11.13 - klo:13:10 »
Tuota Apt. 8:37 olen ihmetellyt. Se ei oikein avaudu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2456
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #13 : 10.11.13 - klo:13:17 »
Tuota Apt. 8:37 olen ihmetellyt. Se ei oikein avaudu.
Siis tämä:

Silloin Filippos sanoi hänelle:
"Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon."
Hoviherra vastasi:  "Minä uskon, että Jeesus Kristus
on Jumalan Poika."

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Tämä minua mietityttää
« Vastaus #14 : 10.11.13 - klo:13:22 »
Ei minun Raamatussa lue mitään siinä kohti.

Ihmettelen, että jos jae ei kuulu Raamattuun niin miksi siinä on yli hypätty jakeen numero.