Kirjoittaja Aihe: Politiikasta, äänestämisestä ja Jeesuksen seuraamisesta ?  (Luettu 5094 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Elia käski Baalin pappeja ja sanoi: "Valitkaa sonneista toinen"

Heh. Olen juuri lukemassa Kuningasten kirjasta valtakunnan hajoamisen ajan tapahtumi ja sitten tuli Elia. Vasta aloin lukea Elia elämän tilanteista.
Oli siellä jumalatonta ja sekavaa menoa ihan kuninkaista alkaen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jonkun on hoidettava maallisia asioita.
Vaaleissa valitaan ihmisiä hoitamaan niitä. Olisi suotavaa, että valituiksi tulleilla on oikeat arvot, hyvä osaaminen ja taito vaikuttaa oikeaan lopputulokseen pääsemiseksi.

Hieman harmittaa se, että minulla, jolla on ainoat oikeat arvot ja todellinen ymmärrys jokaisesta asiasta, en ennätä alkaa politiikan tekemiseen. Pakko siis äänestää keskinkertaisia.


Mielestäni pyrkimys tehdä valtiosta kristillinen ei ole ihan kohdallaan, koska sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole uskovia, ei voi pakottaa asioihin, jotka kuuluvat uskoon. Jos niin tehdään, pyritään tekemään ihmisistä farisealaisia.

Toisaalta kirkkojen johtokuntiin ja valtuustoihin ei pitäisi olla mitään asiaa niillä, jotka ovat eivät ole uskossa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Olen täysin laiminlyönyt Suomen vaalit, vaikka aina saan vaalipaperit tänne. Sen verrain etääntynyt on suhteeni Suomeen. Olin itse asiassa luopunut Suomen kansalaisuudesta ja tullut USAn kansalaiseksi joskus vuonna 97. Sitten kun Suomessa tuli kaksoiskansalaisuus voimaan anoin sen takaisin. USA ei tunnusta kansalaistensa toisen maan kaksoiskansalaisuutta. Mutta onpa se ikäänkuin takaportti Suomeen. Sitä se lähinnä on.

Täällä kyllä äänestän. Paitsi tänä vuonna, tai siis viime marraskuussa, kun mua jahtasi se vihainen mies liikenteessä ja soitin poliisin. En voinut lähteä paikalta ennenkuin poliisi tuli. Ja vaalitilat olivat jo sulkeutuneet kun siitä starttasin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Keväällä tulee mahdolliseksi myös kirjeäänestää.

https://vaalit.fi/kirjeaanestys

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Itse juuri mietin, että jos tuo on mahdollista, äänestysprosentti noussee. Nyt pitää ajaa johonkin toiseen kaupunkiin etsimään lähintä äänestyspaikkaa. Muistelen että täällä noin tunnin ajomatkan päässä olevassa kaupungissa olisin voinut äänestää. Jos ei, niin sitten se olisi NYC.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Elia käski Baalin pappeja ja sanoi: "Valitkaa sonneista toinen"

Hyvä Natanael. Menen äänestämään (kuten yleensä aikaisemminkin). Nyt minulla on enää pulma kumpaa sonnia äänestän, lihavampaa vai laihempaa?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Rajoittuuko mielestäsi siis jonkin kaupungin parhaaksi harjoittaminen ainoastaan tilanteeseen, jos siellä on pakkosiirtolaisuudessa?
Minusta tuo jae mihin Paulus viittasi sopii tähän yhteyteen.

Ei tietenkään, mutta ei raamatunpaikkoja saisi irrottaa asiayhteydestään.
"Juudas Iskariot meni ja hirttäytyi" (Matt. 27:5). Jeesus sanoi: "Mene  ja tee sinä samoin" (Luuk. 10:37b)

Uskovien tulee harjoittaa hyvää ja rukoilla kaikkien puolesta. Vanhassa Liitossakin on runsaasti siihen kehottavia kohtia, yksi juuri Pauluksen esille ottama. Se on sitten kokonaan toinen asia voidaanko (Jer. 29:7) tulkita siten, että siihen sisältyy kehotus äänestämään. Olen kyllä pruukannut sanoa ihmisille jotka eivät äänestä että nyt neljään vuoteen ei sinun pitäisi valittaakaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mielestäni terve hengellisyys ei millään tavalla sodi maallisten asioiden hoitamista vastaan. Päinvastoin se antaa siihen kokonaan toisen ulottuvuuden, kun asioita katsotaan myös vähäosaisten näkökulmasta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Rajoittuuko mielestäsi siis jonkin kaupungin parhaaksi harjoittaminen ainoastaan tilanteeseen, jos siellä on pakkosiirtolaisuudessa?
Minusta tuo jae mihin Paulus viittasi sopii tähän yhteyteen.

Ei tietenkään, mutta ei raamatunpaikkoja saisi irrottaa asiayhteydestään.
"Juudas Iskariot meni ja hirttäytyi" (Matt. 27:5). Jeesus sanoi: "Mene  ja tee sinä samoin" (Luuk. 10:37b)

Uskovien tulee harjoittaa hyvää ja rukoilla kaikkien puolesta. Vanhassa Liitossakin on runsaasti siihen kehottavia kohtia, yksi juuri Pauluksen esille ottama. Se on sitten kokonaan toinen asia voidaanko (Jer. 29:7) tulkita siten, että siihen sisältyy kehotus äänestämään. Olen kyllä pruukannut sanoa ihmisille jotka eivät äänestä että nyt neljään vuoteen ei sinun pitäisi valittaakaan.

Kyllä minä otan sen yhteyden huomioon ja ajattelen että Herran oman on hyvä olla sen verran nöyrä, että ikäänkuin suostuu tukemaan sitä aluetta missä sitten asuukin eikä valita että täältä pitää päästä pois. Näin itse ymmärrän sen kohdan.

Itsekin olen tavallaan "pakkosiirtolaisuudessa". Omien valintojen summana jouduin muuttamaan USAhan ja olin tosi kauan melko surkealla mielellä, koska yhtään en tykännyt tästä alueesta. En vieläkään tykkää mutta toimin täällä yhteiskunnan jäsenenä.

Ifa

  • Vieras
Rajoittuuko mielestäsi siis jonkin kaupungin parhaaksi harjoittaminen ainoastaan tilanteeseen, jos siellä on pakkosiirtolaisuudessa?
Minusta tuo jae mihin Paulus viittasi sopii tähän yhteyteen.

Ei tietenkään, mutta ei raamatunpaikkoja saisi irrottaa asiayhteydestään.
"Juudas Iskariot meni ja hirttäytyi" (Matt. 27:5). Jeesus sanoi: "Mene  ja tee sinä samoin" (Luuk. 10:37b)

Uskovien tulee harjoittaa hyvää ja rukoilla kaikkien puolesta. Vanhassa Liitossakin on runsaasti siihen kehottavia kohtia, yksi juuri Pauluksen esille ottama. Se on sitten kokonaan toinen asia voidaanko (Jer. 29:7) tulkita siten, että siihen sisältyy kehotus äänestämään. Olen kyllä pruukannut sanoa ihmisille jotka eivät äänestä että nyt neljään vuoteen ei sinun pitäisi valittaakaan.
Mun mielestä ei ole kyse nyt siitä, johon viittaat lainauksillasi evankeliumeista. Se olisi esimerkki lauseiden yhdistelemisestä miten sattuu.

Ajattelen niin, että kehotus etsiä kaupungin parasta, soveltuu kaikkeen toimintaan omalla asuinpaikkakunnalla. Silloinkin, vaikka olisi vain käymässä jossakin, voi esim osallistua sen paikkakunnan seurakunnan evankeliointitoimintaan, tukemiseen, rukoukseen sen kunnan asioissa ja muutenkin kaikeen toimimiseen uskovien kanssa. Ja laajemmin yhteiskunnallisesti sitä, että osallistuu sellaiseen, joka on edistämässä asioita ihmisten parhaaksi.

Israelin kansan vaiheet ja elämä sekä Jumalan ohjeet ja yleensä puhumiset ovat myös puhetta uuden liiton seurakunnalle. Niissä näkyy Jumalan "luonne", toimintatavat, mielenlaatu ja millä sitä nyt kuvaisi. Tätä kaikkea mielestäni on vain sovellettava meidän "erämaavaellukseen", muukalaisuuteen, seurakuntaelämään ja toimimiseen yhteiskunnassa.

Omassa elämässäni muutama päivä sitten olin uuden edessä työasioissa. Pohdin, että mitä nyt teen. Siitä uudesta ei ollut mitään tietoa, enkä voinut tehdä valintoja sen perusteella. Sanoin Herralle rukouksessa, että tämä tilanne on nyt käsillä, otanko askeleen. Siinä samassa tuli mieleeni Jesajan sanat Israelin kansalle: rauhassa teitä saatetaan jne. se jae, sekä: ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä. Mieleeni laskeutui rauha, epävarmuus ja mieltä vaivannut stressi tai ahdistuneisuus oli poissa samantien. Katsoin nämä kohdat Raamatusta myös, kun se mahdollistui. Tein valintani ja rauha on säilynyt.

Kerroin oman esimerkin sen osoituksena, että Jumala käyttää sanaansa puhuessaan. Vaikka asiayhteys oli spesiaali Israelin kansan kohdalla ja tälle kansalle puhuttu, Jumalan olemuksellisuus ja johdatustapa ovat sovellettavissa myös tämän ajan uskovien elämänvaiheisiin.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Kiva lukea Ifan kokemuksesta. Minulla on ollut monta vastaavaa tilannetta. Ne on niin kirkkaan selviä ja avanneet oven niinkuin oikeaan suuntaan.  Töissä on Herra auttanut monta kertaa hurjan konkreettisesti.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Se Jeremian kirjan 29. luvun kohta on mielestäni todella mielenkiintoinen, kun ottaa sen koko kontekstin huomioon. Mutta vieläkin sanoisin, että kontekstin huomioon ottaminen EI mielestäni tee mm. Pauluksen ajattelua epävalidiksi. Minusta siinä on selvästi se että harrasta sen kaupungin parasta missä asut. Mikä olisi sen vastakohta? Olla välinpitämätön? Toivoa onnettomuutta?

Mutta se konteksti alkaa edellisestä luvusta, missä profeetta ennusti todella komealla ja mahtipontisella tavalla, että kahden vuoden päästä pakkosiirtolaisuus loppuu.
Mutta Jeremian kautta Herra puhui että tuo "menestysteologinen" profetia ei ole Herrasta.
 Herra sallii pakkosiirtolaisuuden eikä se todellaaan lopu kahden vuoden päästä.

Herra halusi kansan hyväksyvän sen tilanteen mihin oli Herran sallimuksesta joutunut ja siinä palvella Herraa eikä kapinoida ja taistella tilanteita vastaan mitkä ei olleet israelilaisten hallussa.

Tämä siis on se konteksti. Tosi lyhyesti sanottuna. Jeremia 28 ja 29.
Se on tosi syvällinen opetus. Ja pitkälle luotaava.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Se Jeremian kirjan 29. luvun kohta on mielestäni todella mielenkiintoinen, kun ottaa sen koko kontekstin huomioon. Mutta vieläkin sanoisin, että kontekstin huomioon ottaminen EI mielestäni tee mm. Pauluksen ajattelua epävalidiksi. Minusta siinä on selvästi se että harrasta sen kaupungin parasta missä asut. Mikä olisi sen vastakohta? Olla välinpitämätön? Toivoa onnettomuutta?

Mutta se konteksti alkaa edellisestä luvusta, missä profeetta ennusti todella komealla ja mahtipontisella tavalla, että kahden vuoden päästä pakkosiirtolaisuus loppuu.
Mutta Jeremian kautta Herra puhui että tuo "menestysteologinen" profetia ei ole Herrasta.
 Herra sallii pakkosiirtolaisuuden eikä se todellaaan lopu kahden vuoden päästä.

Herra halusi kansan hyväksyvän sen tilanteen mihin oli Herran sallimuksesta joutunut ja siinä palvella Herraa eikä kapinoida ja taistella tilanteita vastaan mitkä ei olleet israelilaisten hallussa.

Tämä siis on se konteksti. Tosi lyhyesti sanottuna. Jeremia 28 ja 29.
Se on tosi syvällinen opetus. Ja pitkälle luotaava.

Kiitos tästä tekstistä. Se saa minut tutkimaan noita lukuja (jota jakoa alkuteksteissä tosin ei ole, mutta ne ovat meille suureksi avuksi Raamattua tutkiessamme) entistä innokkaammin.

JK. Alan rakastua yhä enemmän tähän foorumiin; se on hyvä ja haasteellinen.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Äänestän aina Suomen vaaleissa mutta ajattelin armahtaa itseäni niin etten ota osaa oksettavan tyranniäEUn vaaleihin. Tällä tavalla "kapinoin" sitä pakkosiirtolaisuutta vastaan jossa ministerimme pitävät Suomea ensisijassa EUn liittovaltiona kysyessään kaikki ohjeet brysselistä.

Heidän herätessään aamulla ensimmäisenä ajattelevat "kuinka toimia tänään osana EUta". He eivät ajattele "kuinka hoitaa tänään suomalaisten oikeuksia".

En siis enää suostu osallistumaan EUlaisuuteen. Piste.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Se Jeremian kirjan 29. luvun kohta on mielestäni todella mielenkiintoinen, kun ottaa sen koko kontekstin huomioon. Mutta vieläkin sanoisin, että kontekstin huomioon ottaminen EI mielestäni tee mm. Pauluksen ajattelua epävalidiksi. Minusta siinä on selvästi se että harrasta sen kaupungin parasta missä asut. Mikä olisi sen vastakohta? Olla välinpitämätön? Toivoa onnettomuutta?

Mutta se konteksti alkaa edellisestä luvusta, missä profeetta ennusti todella komealla ja mahtipontisella tavalla, että kahden vuoden päästä pakkosiirtolaisuus loppuu.
Mutta Jeremian kautta Herra puhui että tuo "menestysteologinen" profetia ei ole Herrasta.
 Herra sallii pakkosiirtolaisuuden eikä se todellaaan lopu kahden vuoden päästä.

Herra halusi kansan hyväksyvän sen tilanteen mihin oli Herran sallimuksesta joutunut ja siinä palvella Herraa eikä kapinoida ja taistella tilanteita vastaan mitkä ei olleet israelilaisten hallussa.

Tämä siis on se konteksti. Tosi lyhyesti sanottuna. Jeremia 28 ja 29.
Se on tosi syvällinen opetus. Ja pitkälle luotaava.

Kiitos tästä tekstistä. Se saa minut tutkimaan noita lukuja (jota jakoa alkuteksteissä tosin ei ole, mutta ne ovat meille suureksi avuksi Raamattua tutkiessamme) entistä innokkaammin.

JK. Alan rakastua yhä enemmän tähän foorumiin; se on hyvä ja haasteellinen.

Niin eihän tuo juttu minkä kerroin ole muuta kuin suoraa kerrontaa. Asia on siellä selvästi sanottu.