Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: kalamos - 03.08.14 - klo:09:53

Otsikko: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 03.08.14 - klo:09:53
Alussa eli Esikoisen kautta syntyi maa.
Mutta eräänä päivänä maa oli kuollut, pimentynyt, syvien vesien alle hautautunut.

Mutta kun Valkeus tuli pimeyden keskelle, maa syntyi uudelleen.
Ihminen Jumalan kuvana vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa
mutta menetti synnin pettämänä maan hallintaoikeuden.
Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa ja maan tomua oleva savimajamme tekevät taas kuolemaa.

Messias syntyi. Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt sekasortoisesta maasta paratiisia.
Mutta Hän tulee Jumalan Valtakunnan Kuninkaana Hallitsijaksi sydämeen,
jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
Pimeys väistyy ja Elämä syntyy, kun sisimpäämme astuu Todellinen Valkeus.

Samoinkuin sekasortoinen maa ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi potkaista itse itseään elämään.
Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa. Jumalan lapseksi synnytään.

Ensimmäinen tunnusteko, jonka Jeesus ihmisenä teki, oli veden muuttaminen viiniksi.
Palvelijat täyttivat kiviastiat vedellä. Jeesus muutti veden viiniksi.
Kohta viini virtasi häävieraiden suonissa.

Tämän ihmeen Jeesus haluaa meissä tehdä.
Ja silloin tuo elävä vesi alkaa virrata myös meidän sisimmässämme.

Lainaus
Jos joku janoaa, niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat. 
Mutta sen Hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman, jotka uskoivat Häneen
  Joh 7:37-39

Nikodemus jos kuka tunsi Jumalan niin hyvin
kuin se vanhan liiton eli Vanhan testamentin aikana oli mahdollista.
Hän oli fariseus, juutalaisten neuvoston jäsen, Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.

Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan jotain erikoista,
jota Nikodemuksessa itsessään ja muissa lainopettajissa ei ollut.
Ja siksi Nikodemus lähestyi Jeesusta, joskin salaa yöllä.

Keskustelu osoittaa, ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt yhtään mitään Jumalan valtakunnasta.
Jeesus ilmaisee heti kärkeen syyn Nikodemuksen sokeuteen:

Lainaus
Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Joh 3

Nikodemus kysyi:

Lainaus
Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?
  Joh 3 AS

Jeesus oikaisee väärinkäsityksen. Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan kysymys on hengestä, joka syntyy Hengestä.

Lainaus
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
ellei joku synny Vedestä ja Hengestä,
hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee.
Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt.

Ja nyt Nikodemus kysyy:

Lainaus
Miten tämä voi tapahtua?

Jeesus toteaa, että Israelin rabbina eli Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus:

Lainaus
Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!

Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä, kuinka tuo ihme tapahtuu.

Lainaus
Totisesti, totisesti sanon sinulle:
me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet,
ettekä ota vastaan todistustamme.
Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte,
jos puhuisin teille taivaallisia?


Mutta Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen, miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa 4. Mooseksen kirjan tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.

Lainaus
Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä

Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.
Herra oli sanonut Moosekselle:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.

Lainaus
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
  Joh  3:16

Meidät siirretään hengellisen kuoleman tilasta Elämään sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina meidän edestämme.

Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.
Tuossa hetkessä sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa korjaantunut.

Golgatan puu on linkkiasema,
jonka langaton yhteys on jatkuvasti auki Jumalan taivaisiin.
Ja taivas odottaa vain lupaa saada avata yhteys
Golgatan puulta alas jopa kaikkein syvimmissä katveissa oleviin ihmisiin.

Katseen kohottaminen Puuhun Ripustettuun Jumalan ainokaiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan, joka antoi Henkensä meidän edestämme,
vaikuttaa meissä pelastavan uskon.
Tuosta hetkestä alkaen me saamme elää Jumalan Pojan uskossa.
Se ei ole meistä lähtöisin olevaa uskoa, vaan Jeesuksen uskoa meissä.

Uskon perustana on se, mitä Jumala on tehnyt.
Tästä uskosta voi elää vain se, joka on saanut sen lahjaksi Jumalalta.
Uskonnon harjoittaminen ei meitä pelasta.
Meidät pelastaa vain ja ainoastaan Herra,
jos panemme luottamuksemme Häneen.

Kun kaikki oli täytetty Jumalan pelastussuunnitelmassa,
repesi esirippu Temppelin kaikkein pyhimmän edestä.
Ja myös Temppelialueen pihalla ollut väliverho,
joka erotti pakanakansat Israelin kansasta omaan erilliseen esipihaansa,
poistettiin.

Kaikille ihmisille on nyt avattu avoin yhteysKaikkein Pyhimpään saakka
siihen Jumalan kirkkauden läsnäoloon ja Jumalan yhteyteen,
johon Jumala on ihmisen tarkoittanut.

Tämä tapahtuu siten, että me otamme Jeesuksen vastaan.
Silloin me olemme syntyneet Hänestä,
joka on Elämän lähde ja Jumalan Sana.
Uudestisyntyminen tarkoittaa sitä,
että me olemme syntyneet Vedestä ja Hengestä.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 03.08.14 - klo:11:25
Herra oli sanonut Moosekselle:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.

Tästä muistui mieleen toinen keskustelu ihmisen osuudesta pelastumiseen:

http://puimatanner.net/index.php?topic=517.msg20470#msg20470
Otsikko: Uusi Elämä / Ihmisen osuus
Kirjoitti: kalamos - 03.08.14 - klo:11:52
Lainaus käyttäjältä: Paulus
ihmisen osuudesta pelastumiseen


Kuten laulussakin sanotaan: "Katse vain ristihin muutti kaiken ..."
Katseen nostaminen puuhun ripustettuun on pelastettavan ihmisen osuus.
Eli ihmisen täytyy ottaa vastaan ilosanoma, kääntää katseensa Pelastajaan.

Mutta tuon ilosanoman julistamisenkin Jumala on antanut ihmisen tehtäväksi.
Meidän tehtävämme on kuvata Jeesus Kristus ristiinnaulittuna ihmisten silmien eteen.

Lainaus
joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Gal 1:1

Ja kun sitten katsotaan UT:n kuvailemia uskoontulotapahtumia,
niin uskovan ihmisen täytyi aina myös johdattaa
ei-uskova ihminen Pelastukseen sisälle. 
Esimerkiksi Jeesus kohtasi Sauluksen, mutta mitä Jeesus sanoikaan Saulukselle:

Lainaus
Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä.
Ap.t 9:5-6

Ja sitten Jeesus lähetti Ananiaan Sauluksen tykö.
Myöhemmin Paavali sitten johdatti muita Pelastukseen sisälle.
Paavali ilmaisi tämän tehtävän niin, että hän itse synnytti tai kärsi synnytyskipuja, kunnes Jeesus sai muodon galatalaisissa:

Lainaus
Lapseni, teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa,
kunnes Kristus saa teissä muodon.
Gal 4:19



Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 14.01.17 - klo:13:41
Kalamos toivoit osallistumista tähän ketjuun. Uudestisyntymisestä on paljon erilaisia näkemyksiä, samoin monesta muustakin. Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 15.01.17 - klo:13:30
Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.


Miten kommentoisit tätä kohtaa avauksessani:

Lainaus käyttäjältä: kalamos
Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.

Ja tuo oli siis johtopäätös siitä,
mitä Jeesus Nikodemukselle oli asiasta sanonut.

Eli minä ymmärrän niin, että
uudestisyntyminen ei ollut mahdollista
ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista, kuolemaa ja ylösnousemusta.

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 15.01.17 - klo:14:00
Toisessa ketjussa kommentoin, että mielestäni uuden ja vanhan liiton ero ei ole veitsenterävä. On myös turhaa ja toisarvoista pohtia, uudestisyntyivätkö Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana ne ihmiset, jotka uskoivat Jeesukseen. Riittää, että heillä oli usko Häneen. Ja jatkoin, että usko Jeesukseen ei mielestäni voinut/voi olla ilman Pyhää Henkeä heissä olevana. Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta. Mielestäni kukaan Jeesukseen uskova ei voinut enää olla vanhan liiton uskova.

Kommentoin toisessa ketjussa myös, että Jesajan profetian sanotaan täyttyneen Jeesuksessa (Matt. 8. luku), kun hän paransi sairaita ja ajoi ulos riivaajia. Jesajan profetia viittaa kärsivään Herran palvelijaan Jeesukseen, jonka haavojen kautta olemme parannetut. Tämä on siis esimerkki siitä, ettei uuden ja vanhan liiton raja ole ehdoton ennen-jälkeen ristinkuoleman.

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 15.01.17 - klo:14:25
On myös turhaa ja toisarvoista pohtia, uudestisyntyivätkö Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana ne ihmiset, jotka uskoivat Jeesukseen. Riittää, että heillä oli usko Häneen. Ja jatkoin, että usko Jeesukseen ei mielestäni voinut/voi olla ilman Pyhää Henkeä heissä olevana. Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta. Mielestäni kukaan Jeesukseen uskova ei voinut enää olla vanhan liiton uskova.

Vaikka tämä onkin turhaa, otan tähän kuitenkin kantaa siksi, että Raamatussa mielestäni sanotaan jotain tähänkin asiaan:
"Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän."

Mitä tulee tuohon Johanneksen evankeliumin kohtaan, niin siinähän Johannes puhuu perfektissä menneistä asioista. En tällä kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Jumalan lapsia olisi ollut ennen helluntaita, tottakai heitä oli jopa ennen Jeesuksen tuloakin. Mutta ei voida heittää yli laidan sitä opetusta, Pyhän Hengen vuodatus oli merkittävä taitekohta ja siihen Jeesus viittaa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 15.01.17 - klo:15:17
En ihan tiedä, pääsenkö kärryille, mitä tarkoitat. Johannes puhuu menneessä aikamuodossa niistä tapahtumista, kun Jeesus kohtasi ihmisiä ja puhui heille. Mutta olemme jo moneen kertaan kertoneet näkemyksemme itsekukin. Pyhän Hengen vuodatus helluntaina oli merkittävä käännekohta, siitä olemme samaa mieltä.

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella. Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 15.01.17 - klo:17:34

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella.

Niin minunkin.

Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.

Niin tai näin, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeensä helluntain jälkeen. Kristuksen Henki uskovassa on mielestäni jokaisen seurakunta-ajan Jumalan lapsen tunnusmerkki.

On hyvä, että voidaan keskustella eri näkemyksistä siten, ettei kumpikaan paisko ovia.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 15.01.17 - klo:17:36
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 15.01.17 - klo:17:42
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.

Tämä sama tuli minunkin mieleeni. Saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, mutta ei sanota, että heti vai myöhemmin. Aikoinaan, kun itse otin "Jeesuksen vastaan", en heti välittömästi uudestisyntynyt, vaan se tapahtui vähän myöhemmin. Radiossa eräs nainen kertoi, että hänellä kesti 2,5 vuotta "ratkaisusta" uudestisyntymiseen.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 15.01.17 - klo:18:27
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.
Ok, kiitos keskustelusta. Ajattelen, että usko on ratkaisevaa. Kun Jumala antaa uskon, sen myötä tulee aina ja poikkeuksetta myös Jumalan lapseus. En ole sellaisen näkemyksen kannalla, että Raamattu puhuisi tuossa(kaan) kohdassa tulevaisuudessa saatavasta uskosta.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 15.01.17 - klo:18:34

Näkemykseni on muotoutunut kokonaisuuden valossa, ei niinkään ilmaisumuotojen perusteella.

Niin minunkin.

Kiinnitän Raamatun kerronnassa huomioni uskoon, en niinkään siihen, mitä kerrotaan Pyhästä Hengestä. Ja monesti lainaamasi kohta "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", tarkoittaa mielestäni, että kaikilla Jeesukseen uskovilla on ollut Pyhä Henki alusta saakka. Jeesus viitatessaan Hengen vuodatukseen, puhuu sitä heille, jotka jo uskoivat häneen.

Niin tai näin, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeensä helluntain jälkeen. Kristuksen Henki uskovassa on mielestäni jokaisen seurakunta-ajan Jumalan lapsen tunnusmerkki.

On hyvä, että voidaan keskustella eri näkemyksistä siten, ettei kumpikaan paisko ovia.
Ilman muuta on tunnusmerkki, siitä olemme samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 16.01.17 - klo:09:22
Minä ymmärrän Jeesuksen vastauksen Nikodemukselle
siitä, miten uudestisyntyminen voi tapahtua,
sisältävän vain kaksi ehtoa.

1. Ihmisen Poika täytyy olla ylennetty
2. Meidän on nostettava katseemme Häneen

Tuo ylentäminen oli juuri se sana,
jota Roomalaiset sotilaat pilkallisesti käyttivat
ihmisen ristille naulitsemisesta

Kuten avauksessani käyn läpi Jeesuksen ja Nikodmeuksen välistä keskustelua,
niin varsinainen vastaus Nikodemukselle on siis tämä:

Lainaus
Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä

Eli Jeesus viittaa tähän VT:n kohtaan:

Lainaus
Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 16.01.17 - klo:12:48
Tämä on täällä jo ollut, mutta tulkoon kertaukseksi:

Lainaus
Mielestäni kristikunnassa on aiheutunut turhia skismoja tästä(kin) asiasta, kun näitä käsitteitä ei ole osattu erottaa toisistaan. Lähtisin siitä, että pelastukseen ei kukaan voi vaikuttaa, se taattiin Golgatalla ja tuli täysin valmiiksi. Mutta silti se ei takaa pelastumista itsessään ilman että ihminen joutuu sen kanssa tekemisiin. Moni on joutunut vastaamaan kysymykseen: "Tahdotko pelastua?" Jotkut ovat saaneet uskon muulla tavalla, eikä sitä sovi väheksyä. Pääasia, että uskonsuhde Pelastajaan on olemassa tässä ja nyt.

Vanhasta testamentista löytyy yleensä esikuvat pelastumisemme kannalta merkittävistä asioista. Minua on pitkään kiehtonut kiistakysymys siitä, mikä on ihmisen osuus.

Ehkä väkevin opetus VT:ssa tästä on kuvaus 4. Moos. 21. luvussa. Koetin sijoittaa itseni sinne erämaahan ja samalla kuvittelin, miten ihmiset suhtautuivat siihen pelastukseen, jonka Jumala järjesti, kun hän käski Moosesta tekemään vaskikäärmeen ja ripustamaan sen tangon päähän.

Laskin kerran, että erämaassa oli väkeä yhteensä 2-3 miljoonaa, lisäksi oli runsaasti karjaa. Jos joku on käynyt lestadiolaisten Suviseuroissa ja nähnyt alueen laajuuden ja väkimäärän, niin varmaankin on helpompi ymmärtää mittasuhteita. Israelilaisia oli paikalla n. 40-kertainen määrä ja lisäksi karja.

En ole pystynyt paikallistamaan tapahtumia kartalle,  mutta oletan sen olleen vuoristoista seutua. Kun tieto vaskikäärmeestä leirissä kiiri, niin siihen suhtauduttiin varmaankin hyvin eri tavoin. Kun mukana oli myös "sekakansaa", niin varmaan oli monia, jotka pitivät vaskikäärmettä vain Mooseksen joutavana höpötyksenä. Kun ajattelemme noin valtavaa väkimäärää, niin vaskikäärmeen näkeminen vaati varovastikin arvioiden monessa tapauksessa usean kilometrin kävelyä. Ihmisen tuli saapua näköetäisyydelle ja katsoa vaskikäärmettä. Se oli pelastumisen edellytys. Pelastus oli siis olemassa ja nähtävänä, tarvittiin vain tämä lähestyminen ja katse.

Näin se ymmärrän olevan tänäänkin. Tarvitaan "mielenliikahdus", vaikka epäileväkin. On kohotettava katse ristiinnaulittuun ja siinä katseessa on se tarvittava uskon määrä. Siinä ymmärretään se, että tämä on tapahtunut "minun edestäni."
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Oloneuvos - 16.01.17 - klo:21:14
Hyvin Paulus kirjoitti. Tämä pelastuksen asia tehdään usein kovin mutkikkaaksi. On kädennostoa merkiksi tai eteen tulemista, syntisen rukousta, kasteita, vaaditaan armolahjojen ilmenemistä, todistamista ja mitä kaikkea muuta... niin ja säilyttääkseen pelastuksen esitetään monia asioita pidettäväksi: raamatunlukua, päivän aloittamista rukouksella, seurakuntatyöhön osallistumista, kymmenysten maksamista, sapatin pitämistä ja suuri määrä monen sortin muuta vaatimusta. Se on ihan samaa kuin oli Galatiassa eli "jos ette ympärileikkauta itseänne niin ette voi pelastua".

Olen perin väsynyt tuon kaiken humpuukin kuulemiseen. Tuossa luettelossani oli kyllä useitakin hyviä asioita, mutta pelastuksen kannalta niillä ei ole merkitystä -jos ei sitten pikemminkin haittaa.

Olen ollut uskossa Jeesukseen yli 45 vuotta ja nämä uskonelämän perusteet ovat tulleet sitä myöden yksinkertaisimmiksi mitä enemmän olen oppinut tuntemaan Herraani, "minun Herraani ja minun Jumalaani". Mielikohtiani profeetoissa on se, jossa Herra Jumala puhuu Jesajan kautta näin: "Katsokaa Minuun ja pelastukaa, te maailman ääret kaikki. Minä olen Jumala eikä toista ole, Minä en ketään tunne!" Raamatun ensimmäisiltä sivuilta tämä armon evankeliumin yksinkertainen sanoma on kulkenut ihmiskunnan kanssa. 1.Moos. 4:26 "Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä." Sama sanoma kaikuu yhä Ilmestyskirjan viimeisellä sivulla. "Joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi."   

On tapahtuva, että jokainen joka huutaa avukseen Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu. Jumala on sanonut niin. Älkäämme lisätkö siihen suuntiemme oppeja, ehtoja ja vaatimuksia.  Tilinteon päivä on silloin meille huokeampi.

Hyvää yötä palstalaiset.

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Pökkelö - 16.01.17 - klo:21:58
Väkevää puhetta Veljeni !!!
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 27.01.17 - klo:12:06
Johannes 1. luku myös kertoo, että jotka ottivat Jeesuksen vastaan, syntyivät Jumalasta.


Ihan tarkkaan ottaen siinä sanottiin,
että saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.
Siis eivät vielä olleet sitä.

Eli kuten Jeesuksen vastaus Nikodemuksellekin osoittaa,
niin Jeesuksen täytyi olla korotettu ristille,
ennenkuin oli mahdollista tapahtua se,
mikä oli Jeesuksen vastaus siihen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.

Tämä sama tuli minunkin mieleeni. Saivat oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, mutta ei sanota, että heti vai myöhemmin.


Minä siis ymmärrän niin,
että uudestisyntyminen ei ollut mahdollista ennenkuin
Jeesus oli korotettu,
kuten käy ilmi Jeesuksen vastauksesta Nikodemukselle kysymykseen,
miten uudestisyntyminen voi tapahtua.
Siksi Jeesuksen eläessä maan päällä
ihmisille annettiin vasta Jumalanlapsioikeus.
Eivät siis vielä syntyneet Hengestä.

Aikoinaan, kun itse otin "Jeesuksen vastaan", en heti välittömästi uudestisyntynyt, vaan se tapahtui vähän myöhemmin. Radiossa eräs nainen kertoi, että hänellä kesti 2,5 vuotta "ratkaisusta" uudestisyntymiseen.


Mielenkiintoista.
Jeesus ei todellakaan selittänyt Nikodemukselle,
että ne myrkkykäärmeen pureman saaneet,
jotka tekivät ratkaisun, saivat uuden elämän,
vaan ne, jotka nostivat katseensa
tangon päähän korotettuun vaskikäärmeeseen.

Samoin on miedän kohdallamme.
Ei mekaaninen ratkaisu mitään ratkaise.
Esimerkiksi jos meidän silmiemme eteen ei ole kuvattu
Jeesusta Kristusta ristiinnaulittuna,
niin miten me ollenkaan voimme nostaa katseemme Häneen.
Saatikka, jos emme ole edes tulleet tietoisiksi siitä,
että me olemme syntiä tehneet ja sen tähden kuoleman omat.

Mutta kysyisin, haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta,
mitä tarkoitat, kun kerroit,
että teit ratkaisun ja vähän myöhemmin uudestisynnyit?
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Oloneuvos - 28.01.17 - klo:00:00
Minusta tuntuu, että tässä keskustelussa liikutaan aika kaltevalla pinnalla. Jumalan lapseudesta tehdään mutkikas ja sekava asia. Mielestäni ei tule erotella toisistaan uskoa Jeesukseen, Hänen vastaanottamistaan, uutta luomusta ja uudestisyntymistä. Muitakin ilmaisuja samasta asiasta ehkä löytyy. Eikö noissa kaikissa ole samasta asiasta kysymys?

Pelastus on hyvin yksinkertainen. Se ei ole sanoja tai asia. Pelastus on Jeesuksen Kristuksen työssä ja persoonassa. Se on tosi henkilökohtainen suhde Häneen. Ihminen voi pelastua tuntematta oppeja, yksinkertaisesti "huutamalla avukseen Herran nimeä" s.o Häntä itseään... En jaksa enempää asiasta kirjoittaa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 28.01.17 - klo:03:38
Mutta kysyisin, haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta,
mitä tarkoitat, kun kerroit,
että teit ratkaisun ja vähän myöhemmin uudestisynnyit?

No, kerron.

Syksyllä -57 aikomukseni oli lähteä tanssikurssille ja sitä varten olin ostanut kengätkin, tarkoitus oli ottaa ilo irti elämästä. Ilo odotti kuitenkin toisaalla.

Muiden nuorten tapaan hakeuduin ikäisteni joukkoon. Seurakunnan kesäkoti oli sopivan lähellä, siellä oli kiva pelata lentopalloa. Pelit kuitenkin keskeytettiin iltahartauden ajaksi.

Häirikköinä saaressa olivat mielestäni ns. uskovat nuoret, jotka “tyrkyttivät” minullekin uskon asiaa. Harmistuneena huomautinkin yhdelle pojalle siitä. Hän ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan, vaan tuli uudestaan luokseni kysyen: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Vastasin kiertelemättä: "Ei, mikä se semmoinen on?" Seuraavaksi hän kysyi: "Tahdotko saada sen?"

En ehtinyt pohtia seurauksia enkä teologisia kiemuroita, mutta tajusin tämän tilaisuudeksi, joka ei ehkä milloinkaan toistu. Aavistin, että näillä nuorilla on jotain hyvin arvokasta, josta minä olin osaton. Niinpä vastasin hänelle: "Tahdon".

Siitä mentiin sitten hirsisen päärakennuksen yläkertaan. En muista tapahtumasta paljoakaan, ehkä joitakin Raamatun jakeita luettiin ja rukoiltiin. Joku julisti minulle synninpäästön, vaikka en vielä ymmärtänyt koko asiaa. Enkä kokenut mitään erityistä.

Myöhään illalla palasin kotiin, menin huoneeseeni ja yritin nukkua. Silloin alkoi tapahtua. Kaksi väkevää voimaa alkoi taistella minusta. En kuullut korvillani mitään ääniä, mutta sisälläni tapahtui jotain, jota on muutoin vaikea kuvailla. Syyttävä "ääni” sanoi: "Mitä hullua olet mennyt tekemään? Mitä kaveritkin nyt sanovat?" Toinen lempeä "ääni" kehotti pysymään päätöksessä, tuli mitä tuli.

Uni ei tullut silmään sinä yönä. Aamuun mennessä tuli selväksi, että tästä kamppailusta on tultava loppu ja että minun on valittava puoleni. Päätin kertoa vanhemmilleni, että olen jättänyt elämäni Jeesukselle. Ja juuri näillä sanoilla sen teinkin. Taistelu päättyi ja sain sisäisen rauhan. Sain muutakin. Tuli into lukea Raamattua ja piti etsiytyä uskovien pariin (tarkkaa hetkeä niille seurauksille en osaa sanoa). Minusta tuli sisäisesti uusi ihminen. Elämälle tuli tarkoitus. Aloin ymmärtää, mitä uudestisyntyminen tarkoittaa.

Sisäinen rauha on säilynyt vaikeuksienkin aikana nämä vuosikymmenet, vaikka en synnittömyyttä olekaan saavuttanut. Uskoon tuloa on mahdoton ymmärtää, ellei itse ole sitä kokenut. Se on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Kaikilla se ei tapahdu samalla tavalla, mutta kaikille kuuluu Raamatun kehotus: “Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.” Näihin lupauksiin voi luottaa.

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon". Radiossa eräs naishenkilö kertoi, että hänellä meni 2,5 vuotta siinä prosessissa. Ihminen ei siis voi päättää omaa eikä toisen uudestisyntymän hetkeä, se on aina Jumalan ihmeteko. Samarian herätyksessä viive oli ehkä niissä oloissa parisen viikkoa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 30.01.17 - klo:16:34

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon".

Kerroit, ettet tiedä, milloin synnyit uudesti.
Siis mistä tiedät, ettei se tapahtunut silloin,
kun sanoit "tahdon"?
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 30.01.17 - klo:17:22

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon".

Kerroit, ettet tiedä, milloin synnyit uudesti.
Siis mistä tiedät, ettei se tapahtunut silloin,
kun sanoit "tahdon"?

Tuossa kirjoittamassani kuvauksessa se tulee mielestäni oikein hyvin esille. "Tahdon ratkaisu" oli vasta uskoontuloprosessin alku. Mielestäni pitää yhtä myös monien Raamatun uskoontulokuvausten kanssa. Ei pidä kehittää kummallisia teorioita, riittää kun lukee, mitä on kirjoitettu. Esim. Ap.t. 2:38, 8:12-17, 22:6-16.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: evlutkristitty - 31.01.17 - klo:03:39
Kyllähän opin pitää olla sellainen, ettei se ajaudu ristiriitaan minkään Raamattuun kirjoitetun kirjoituksen kanssa. Tekstien muokkaaminen on juuri se kohta, jossa eksytään. Pelastus tulee meille lahjana ylhäältä, se on Jeesus Kristus joka ottaa pois meiltä syntimme ja lahjoittaa meille hänen vanhurskautensa. Uudestisyntymä tapahtuu vedestä ja Hengestä, uskon kautta, juuri niin kun Raamattu sanoo. 

Pyhä Henki jonka Kasteessa olemme lahjaksi saaneet, tekee työtään kirkastaen ja avaten Jumalan sanaa autuutta etsivälle. Kasteen armoliittoon palaaminen ja siinä vahvistuminen voi tapahtua vuosikymmeniäkin sen jälkeen, kun Kristus on meidät omikseen kasteessa merkinnyt, hänen lapsekseen, lunastuksesta osalliseksi. Ihmisen omat (kehon) kokemukset vaihtelevat sitten, aivan henkilöstä riippuen, kun tämä asia alkaa kirkastumaan.  Toiset käsittävät elävän uskon jo lapsina, toiset vasta vanhempina. Ja valitettavasti moni ei koe tarvitsevansa pelastajaa eikä syntiensä sovittajaa, vaan tyytyvät omiin ajatuksiinsa ja käsityksiinsä, - mitä ne sitten ovatkin. Näitähän kuulee laidasta laitaan selityksiä, miksi minä pärjään hyvin, ilman pelastajaa. Mutta onhan näitä tapahtunut ihmeellisiä pelastumisia, joita ei inhimillisesti olisi uskonut. Herätys synnin unesta on jo suuri Jumalan armoteko. Siutäkään ei voi itse ottaa mistään, eikä toisillekkaan antaa. Ihmeellisiä ovat Herran tiet.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: kalamos - 31.01.17 - klo:07:52
"Tahdon ratkaisu" oli vasta uskoontuloprosessin alku. Mielestäni pitää yhtä myös monien Raamatun uskoontulokuvausten kanssa. Ei pidä kehittää kummallisia teorioita, riittää kun lukee, mitä on kirjoitettu. Esim. Ap.t. 2:38, 8:12-17, 22:6-16.


No luetaanpa vielä kerran tuo Ap.t. 2 luvun katkelma.
Se on niin kertakaikkisen selkeää tekstiä.
Ja evlutkristittykin siihen jo kerran viittasi - joskin toisessa ketjussa.

Kun he tämän kuulivat,
saivat he piston sydämeensä


Tästä kaikki alkaa. Sana satuttaa.
Ja nyt on ratkaisun paikka.

Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus
ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen


Meidän tulee siis tehdä parannus eli kääntyä
ja ottaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.

niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ja nyt siis meillä on lupaus Pyhän Hengn lahjan saamisesta

Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.


Siis meidän on tehtävä ratkaisu, annettava sovittaa itsemme

Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti;
ja hän kehoitti heitä sanoen:
"Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."



Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 23.03.18 - klo:11:04

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon".

Kerroit, ettet tiedä, milloin synnyit uudesti.
Siis mistä tiedät, ettei se tapahtunut silloin,
kun sanoit "tahdon"?

Tuli tämä Kalamoksen kysymys vastaan ja haluan lisätä vastaukseeni vielä jotain. Tiedän, etten uudestisyntynyt sillä hetkellä, kun sanoin TAHDON, siitä, että sisimmässäni alkoi hirveä taistelu seuraavana yönä. Raamatullinen näkemys on, että silloin on kuitenkin jo kastekelpoinen ja alussa nämä kastettiin heti (esim. Samarian tapahtumat Ap. t. 8. luku. Pyhä Henkin tuli vasta myöhemmin). Mutta tässäkin olen sitä mieltä, että "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa" (Room 8:9). Itselläni tämä tapahtui siten, että sain Jumalan rauhan ja tuli halu lukea Raamattua ja hakeutua uskovien yhteyteen. Kyllä sitä uskaltaa sanoa jo pysyväksi, kun rauhaa on kestänyt jo yli 60 vuotta.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: albert1 - 23.03.18 - klo:15:33
PAULUS: " Itselläni tämä tapahtui siten, että sain Jumalan rauhan ja tuli halu lukea Raamattua ja hakeutua uskovien yhteyteen. Kyllä sitä uskaltaa sanoa jo pysyväksi, kun rauhaa on kestänyt jo yli 60 vuotta."



Mikä sinut teki rauhattomaksi? Myös nykynuoret ovat rauhattomia.

Minä en tarvitse omaan rauhaani Raamattua, Koraania, Veda-kirjoja tai minkään muunkaan uskonnon kyseenalaisia oppeja. Miksi ihmeessä joku tietty uskonto maailman sadoista uskonnoista olisi muka se ainoa oikea uskonto ja kertoisi totuuden jumalasta ja hänen maailmastaan?

Jos uskonnollinen etsijä toimisi täysin oikein, hänen tulisi verrata maailman kaikkia uskontoja ja vertailun jälkeen tehdä oikeaksi katsomansa valinta. Eräs lopputulos saattaa olla, että kaikki uskonnot ovatkin vääriä uskotellessaan, ettei kuolema ole ihmiselämän päätepiste, vaan alku toiselle, iankaikkiselle elämälle. Tämä elämä jatkuu paratiisissa tai helvetissä sen mukaan, mitä taivaan tuomari meille sanoo. Päätös on lopullinen ja ratkaisun kesto iankaikkinen ilman valitusoikeutta.

Kuolemanpelon poistaminen on eräs uskontojen tavoite. Kuoleman pelko onkin ihmisen suurimpia pelkoja. Pelkona se on kuitenkin turha, sillä kuoleman portista kuljemme kerran kaikki. Kukaan ei siltä säästy. Miksi siis pelätä sitä, mikä on väistämätöntä?

Mutta voiko suurempaa itsepetosta olla kuin kieltäää kuoleman todellinen luonne? Minä hyväksyn kuoleman lopullisuuden, ihminen päättyy ihan kuin kedon ruohokin. Miksi ihmeessä olisimme muusta luonnosta poikkeavia olentoja? Ja miksi meidän pitäisi olla?

Meissä ihmisissä on paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka osoittavat, että polveudumme muusta luonnosta. Eräs tällainen on karvapeitteemme, joka nyt on ohentunut, mutta aikoinaan antanut suojaa kylmää vastaan. Minun DNA:ni ja simpanssin DNA ovat hyvin samanlaisia kertoen siitä, että olemmekin serkuksia!

Emme suinkaan ole muusta luonnosta poikkeavia Jahve-jumalan kuvia, kuten luomiskertomus väittää. Tällä rinnastuksella luomiskertomus tekee meistä ihmisistä jumalan kaltaisia.

Suurempaa harhaa en osaa kuvitellakaan!
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: evlutkristitty - 23.03.18 - klo:15:52
Jolla ei ole elävää synnintuntoa, hän on hengellisesti sivuraiteella, tavalla taikka toisella. Hengen ja lihan välinen taistelu nimittäin jatkuu kuolemaan saakka. Piru ei tykkää Kristuksesta eikä syntien sovituksesta, ja se on ahkera veijari työssään, saadakseen eksyttää valitun pois uskomasta Kristukseen syntiensä sovittajana.

Synnintuntoon heräämättömällä ei ole tällaista ristiriitaa, eikä sellaisella, joka uskoo lihansa uudestisyntyneen. Ainakin nämä kaksi ongelmatilannetta tulevat mieleeni.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 23.03.18 - klo:16:49

Mutta voiko suurempaa itsepetosta olla kuin kieltäää kuoleman todellinen luonne? Minä hyväksyn kuoleman lopullisuuden, ihminen päättyy ihan kuin kedon ruohokin. Miksi ihmeessä olisimme muusta luonnosta poikkeavia olentoja? Ja miksi meidän pitäisi olla?

Meissä ihmisissä on paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka osoittavat, että polveudumme muusta luonnosta. Eräs tällainen on karvapeitteemme, joka nyt on ohentunut, mutta aikoinaan antanut suojaa kylmää vastaan. Minun DNA:ni ja simpanssin DNA ovat hyvin samanlaisia kertoen siitä, että olemmekin serkuksia!

Emme suinkaan ole muusta luonnosta poikkeavia Jahve-jumalan kuvia, kuten luomiskertomus väittää. Tällä rinnastuksella luomiskertomus tekee meistä ihmisistä jumalan kaltaisia.

Suurempaa harhaa en osaa kuvitellakaan!

En huomannut, että olisi kommentoinut toisessa ketjussa ollutta Taiston viestiä:

Huomenta, albert1.

Tuo dna:n vastaavuus, jonka mainitsit, vaatii tarkentamista. Jossakin vaiheessa oltiin vakaasti sitä mieltä, että vain noin 10% dna:sta on tarpeellista, ja loput 90% on pitkän kehityksen myötä kertynyttä ylimäärää. Sitä nimitettiinkin roska-dna:ksi, koska sillä ei katsottu olevan mitään tarkoitusta.

Nyt on saatu selville että tuosta roska-dna:sta onkin huomattavan suuri osa tarpeellista ja siis käytössä olevaa biologista informaatiota. On menossa lähes kilpajuoksu tieteenharjoittajien kesken siinä, kuka onnistuu osoittamaan käyttötarkoituksen lopullekin. Käsittääkseni pidetään jo itsestään selvänä, että kaikki dna (ihmisen tapauksessa noin kolme miljardia emäsparia) on tarpeellista.

Tuosta 10%:sta on huomattava osa vastaavaa dna:ta simpanssilla ja ihmisellä. Mikä ei ole mielestäni mikään ihme, kun ajattelee ulkoisen olemuksen tiettyä yhdenmukaisuutta (ainakin kaukaa katsoen...). Mutta kun otetaan huomioon loput 90% dna:sta, niin vastaavuus on merkittävästi pienempi.



Olen aina kokenut olevani hieman toisenlainen kuin moni muu.
Ehkä se johtuu siitä, että minun dna:ni poikkeaa aika tavalla simpanssien dna:sta.
 ::)
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: albert1 - 23.03.18 - klo:18:52
Taisto:
Huomenta, albert1.

Tuo dna:n vastaavuus, jonka mainitsit, vaatii tarkentamista. Jossakin vaiheessa oltiin vakaasti sitä mieltä, että vain noin 10% dna:sta on tarpeellista, ja loput 90% on pitkän kehityksen myötä kertynyttä ylimäärää. Sitä nimitettiinkin roska-dna:ksi, koska sillä ei katsottu olevan mitään tarkoitusta.

Nyt on saatu selville että tuosta roska-dna:sta onkin huomattavan suuri osa tarpeellista ja siis käytössä olevaa biologista informaatiota. On menossa lähes kilpajuoksu tieteenharjoittajien kesken siinä, kuka onnistuu osoittamaan käyttötarkoituksen lopullekin. Käsittääkseni pidetään jo itsestään selvänä, että kaikki dna (ihmisen tapauksessa noin kolme miljardia emäsparia) on tarpeellista.

Tuosta 10%:sta on huomattava osa vastaavaa dna:ta simpanssilla ja ihmisellä. Mikä ei ole mielestäni mikään ihme, kun ajattelee ulkoisen olemuksen tiettyä yhdenmukaisuutta (ainakin kaukaa katsoen...). Mutta kun otetaan huomioon loput 90% dna:sta, niin vastaavuus on merkittävästi pienempi.


Hei, ja kiitos kommentistasi! Näin se tiede hitaasti mutta varmasti tuottaa uutta tietoa!

Ihmisellä on selvää vastaavuutta simpanssiin. Jos meillä on samankaltaisuuksia simpanssiin nähden, niin voimme kaiketi silloin puhua ihmisapinasta ( eli siis meistä itsestämme.)

Luulen, että kompastuskivi monelle on siinä, ettei ihminen olekaan enää kaiken muun yläpuolella oleva olento. Uskontojen eräs väittämähän on, että jumalakin on ihmisenkaltainen olento, meidät luotiin Jahve-jumalan kuvaksi.

Aivojemme suuri koko on mahdollistanut henkisten piirteiden - esim. kielen - synnyn. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että simpanssitkin viestivät keskenään. Missä kulkee loppujen lopuksi se ehdoton rajalinja muuhun luontoon?

Aivojemme suuri koko on mahdollistanut asioita, jotka muulle eliökunnalle ovat mahdottomia, mutta se on vain erään biologisen ominaisuuden seuraamusta, ei muuta. Ongelma ihmisen suhteen on siinä, että älykkyys on kasvanut, mutta eettinen taju eli moraali ei ole kasvanut samassa suhteessa. Seuraukset näemme ympäröivässä maailmassamme lähes päivittäin.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Jopo - 24.03.18 - klo:17:28
Jos uskonnollinen etsijä toimisi täysin oikein, hänen tulisi verrata maailman kaikkia uskontoja ja vertailun jälkeen tehdä oikeaksi katsomansa valinta. Eräs lopputulos saattaa olla, että kaikki uskonnot ovatkin vääriä uskotellessaan, ettei kuolema ole ihmiselämän päätepiste, vaan alku toiselle, iankaikkiselle elämälle. Tämä elämä jatkuu paratiisissa tai helvetissä sen mukaan, mitä taivaan tuomari meille sanoo. Päätös on lopullinen ja ratkaisun kesto iankaikkinen ilman valitusoikeutta.

Mutta voiko suurempaa itsepetosta olla kuin kieltäää kuoleman todellinen luonne? Minä hyväksyn kuoleman lopullisuuden, ihminen päättyy ihan kuin kedon ruohokin. Miksi ihmeessä olisimme muusta luonnosta poikkeavia olentoja? Ja miksi meidän pitäisi olla?

Meissä ihmisissä on paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka osoittavat, että polveudumme muusta luonnosta. Eräs tällainen on karvapeitteemme, joka nyt on ohentunut, mutta aikoinaan antanut suojaa kylmää vastaan. Minun DNA:ni ja simpanssin DNA ovat hyvin samanlaisia kertoen siitä, että olemmekin serkuksia!

Emme suinkaan ole muusta luonnosta poikkeavia Jahve-jumalan kuvia, kuten luomiskertomus väittää. Tällä rinnastuksella luomiskertomus tekee meistä ihmisistä jumalan kaltaisia.  Suurempaa harhaa en osaa kuvitellakaan!

1) Olen miettynyt samaa. Tuskinpa kenenkään aika riittäisi tutustua perusteellisesti kaikkiin maailman uskontoihin, vertailla niitä, ja tehdä sen perusteella valinta. Ei uskoon sillä tavalla tulla. Ja vielä kun Raamatun mukaan luonnollinen ihminen pitää evankeliumia hullutuksena. Vai mitä Albert? Jumalan sanassa ja evankeliumissa on kuitenkin voima synnyttää usko. Miksi se ei toimi kaikkien kohdalla? - en tiedä.

Miksi sitten kristinusko?

Kristinusko ei ole jonkun mietiskelijän puun alla saama oivallus. Se ei ole järjen päätelmillä kehitetty filosofia. Raamattu ei ole yhden miehen kirjoittama näky. Vaan puolentoista vuosituhannen aikana lukuisten ihmisten kirjoittama kirjakokoelma. Pääasiassa historiallista kerrontaa. Jossa kaiken keskuksena on Jumalan ilmoitus Messiaasta. Kristinuskon keskus on Persoona, Jeesus. Jumala joka tuli ihmiseksi. Hän saattoi kertoa kuulijoille, miten VT:ssä on kerrottu Hänestä. Hän rohkeni myös sanoa:"Minä olen tie, totuus ja elämä". Kuka muu voisi sanoa noin?

On historiallinen tosiasia, että Jeesus on ollut maan päällä. Nin myös se, että jonkin aikaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen syntyi ylösnusemususko. Siis usko, että Jeesus on yösnoussut. Se usko on hisroriallinen tosiasia. Ilman sitä ei olisi kristinuskoa tänäkään päivänä. Ensimmäiset apostolit nimittivät itseään ylösnousemuksen todistajiksi.

Mistä sellainen ylösnousemususko syntyi?

Kovin kevyitä ovat ne selitysyritykset olleet, joilla Jeesuksen ylösnousemus on koetettu turhentaa. Miksi sitä uskoa ei tukahdutettu alkuunsa selityksillä joukkohaudasta, hallusinaatioista? Miksi ei tuotu ruumista esille? Ruumiin varastamisteoriakin tukee sitä, että oli jossain hauta, josta ruumis olisi varastettu. Että hauta oli sen tähden tyhjä.

Kukaan ei tule uskoon noillakaan todisteillla. Mutta uskova voi olla levollisin mielin vastaväitteiden edessä. Epäusko taistelee vastaan viimeiseen asti. Se on ymmärrettävää.  Emme kukaan ole siinäkään toisia kummempia. Mutta Jumala voi kääntää katkerimmatkin kristinuskon vastustajat. Kuten kävi Paavalin kohdalla. Miten sekään muuten voidaan perustellusti selittää?

2) Samaa mieltä, että kuoleman todellisuutta ei tule kieltää. Kaikki kuolemme. Me uskomme kuitenkin, ettei kaikki ole siinä. Vastuuta elämästään ei päästä pakoon edes kuoleman kautta.

3) Se, että simpanssissa ja ihmisessa on samaa DNA:ta ei mielestäni todista mitään. Ei edes sukulaisuudesta. Esim. omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa voidan käyttää samoja materiaaleja. Pitäisin kuitenkin kummallisena käsitystä, että kerrostalo olisi 'kehittynyt' itsekseen omakotitalosta. Yleensä takana on joku suunnittelija ja rakentaja. Jos simpanssit olisivat niin lähellä ihmisen olemusta kuin DNA:n perustella koetetaan selittää, miksi niitä ei palkata vaikka Uudenkaupungin autotehtalle töihin?

4) Minusta ateismia suurempaa mielettömyyttä ei ole olemassakaan. Sen perusta lepää tyhjän päällä. Kirjaimellisesti. Harhoissa se voittaa kaiken muun. Monta ateistia onkin kääntynyt kristityiksi. Kuten esim.  CS. Lewis, Alister McGrath. Joista molemmista tuli kristinuskon vahvoja puolustajjia.


Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: albert1 - 24.03.18 - klo:22:05
Jopo:Kristinuskon keskus on Persoona, Jeesus. Jumala joka tuli ihmiseksi. Hän saattoi kertoa kuulijoille, miten VT:ssä on kerrottu Hänestä.


Vanhan testamentin ennustukset Jeesuksen syntymästä ovat kovin hepposia, ne on ilmaistu hyvin yleisellä tasolla, odotetaan jotakuta suurta pelastajaa, Messiasta, joka pelastaa juuri meidän kansamme. Jeesus itsekin omaksui tämän ajatuksen todetessaan, että hänet on lähetetty vain juutalaisia varten. Hän oli juutalaisten vapahtaja, pakanat eivät häntä kiinnostaneet. Muistaakseni hän kutsui pakanoita koiran penikoiksi, jokin halventava nimitys hänellä oli.

Juutalaiset odottivat vapahtajaa, joka vapauttaisi  heidät Rooman miehityksen alta, mikä on täysin ymmärrettävää. Vapahtajan piti siis olla poliittinen johtaja, joka kokoaisi heimot yhteiseen taisteluun miehittäjää vastaan. Tätä ei Jeesus ollut.

Jeesuksella itsellään oli outo käsitys jumalan valtakunnan tulosta maan päälle. Hän jopa sanoi, että tässä joukossa on joitakin, jotka tulevat sen näkemään ja kokemaan. Jeesus erehtyi, koska tällaista ei koskaan tapahtunut.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 24.03.18 - klo:22:19
Jes.11:10

Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde

Jes.42
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 24.03.18 - klo:22:35

https://apowiki.fi/wiki/Messias-ennustukset
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: evlutkristitty - 25.03.18 - klo:00:12
Albert1  Sinäkö mielestäsi parhaiten nämä asiat tiedät? 

Mikään muu tässä ei ole heppoista kin albert1 sadut.

Kun luulee itseään Jumalaa viisaammaksi, niin silloin olisi viimeistään aika pysähtyä tarkistuspisteelle. ;)
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: albert1 - 25.03.18 - klo:08:02
Evlutkristitty:
Albert1  Sinäkö mielestäsi parhaiten nämä asiat tiedät?   


Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.

Kyseessä oli selvä erehdys, virheellinen viittaus olemattomiin kirjoituksiin. Oliko juutalaisten kielteinen reaktio Jeesusta kohtaan silloin mikään ihme? Juuri nämä juutalaisten ymmärrettävät reaktiot ovat olleet antisemitismin lähtökohta, juutalaisista on annettu äärettömän kehno kuva. Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 25.03.18 - klo:10:10
Jos päättää olla uskomatta, niin lähtökohta on kovin huono.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 25.03.18 - klo:10:12
Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.

Tarkoittanet, että kristinuskonnolla?
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:12:18

Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.

Kyseessä oli selvä erehdys, virheellinen viittaus olemattomiin kirjoituksiin. Oliko juutalaisten kielteinen reaktio Jeesusta kohtaan silloin mikään ihme? Juuri nämä juutalaisten ymmärrettävät reaktiot ovat olleet antisemitismin lähtökohta, juutalaisista on annettu äärettömän kehno kuva. Kristinuskolla on antisemitismin suhteen raskas vastuu.


Hoos.6:
2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.



Liiallinen kirjaimellisuus on turhaa.
Nykyäänkin saatetaan keskustelussa viitata yhdellä lauseella kokonaisuuteen vaikkapa sote- ja maakuntakeskusteluissa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Ifa - 25.03.18 - klo:12:28



Koetetaan pysyä asiassa, ei ole kyse minun tiedoistani, vaan jumalan pyhän hengen innoituksella kirjoitetun kirjan (Raamatun) selkeästä lauseesta: " Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista"(Luuk.24:46).

Tällaista kirjoitusta ei ikävä kyllä löydy mistään, ei Mooseksen laista, ei profeettojen kirjoista eikä Psalmeistakaan. Ei löydy riviäkään siitä, että messiaan oli kuoltava ja herättävä jälleen eloon kolmantena päivänä. Jeesus itse ei mainitse  yhtään ainutta kirjoitusta tämän hurjan väitteensä tueksi ja vahvistukseksi.
Jeesuksen sanoja Matt. 12
38 Silloin muutamat kirjanoppineista ja fariseuksista vastasivat hänelle sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä sinulta merkin".
39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.
40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

Jeesuksen kärsymyksestä on paljon VT:n puolella, esim. Jesaja 53.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: albert1 - 25.03.18 - klo:13:12
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:13:45
Heräämme kuolemasta.

Esille ottamasi jae liittyy ymmärryksen avautumiseen, jonka vain Jeesus voi tehdä.


 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.


Vanhassa testamentissa on sadoittain viittauksia Jeesukseen.
Joka ei halua niitä nähdä, ei näe.
Joka ei ole uskossa, ei niitä kaikkia näe.
Sitä, jota ei ole opetettu niitä huomaamaan, ei niitä huomaa.

Esimerkiksi lähes kaikki mitä on kirjoitettu Ilmestysmajasta ja siellä tapahtuneesta, viittaa Jeesukseen.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:13:48

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.


Montako kertaa sinulle pitää vastata samaan kysymykseen?
Vaikuttaa siltä, että et vaivaudu lukemaan sinulle annettuja vastauksia.

Tässä on puolitusinaa jakeita, jotka osoittavat, että juutalaiset olivat syypäitä Jeesuksen kuolemaan.
http://puimatanner.net/index.php?topic=583.msg33396#msg33396

http://puimatanner.net/index.php?topic=829.msg33548#msg33548
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: sandia - 26.03.18 - klo:17:14
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.

En todellakaan ymmärrä tätä ollenkaan.

Jeesuksen opetuslapsihan sai rahatkin juutalaisilta uskonnollisilta johtajilta kun auttoi heitä saamaa Jeesuksen kiinni.

Happamattoman leivän juhla, jota kutsutaan myös pääsiäiseksi, oli jo lähellä. 2 Ylipapit ja lainopettajat miettivät miettimistään, millä keinoin saisivat Jeesuksen raivatuksi tieltä, sillä he pelkäsivät kansaa.

3 Silloin meni Saatana Juudakseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi; hän oli yksi kahdestatoista opetuslapsesta. 4 Hän lähti ylipappien ja temppelivartioston päällikköjen luo ja keskusteli heidän kanssaan siitä, miten toimittaisi Jeesuksen heidän käsiinsä. 5 He ilahtuivat ja tarjosivat hänelle rahaa. 6 Juudas suostui tarjoukseen ja etsi nyt sopivaa tilaisuutta saattaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä kaikessa hiljaisuudessa.


Ja tässä Juudas ryhtyi tuumasta toimeen

Jeesuksen vielä puhuessa sinne tuli joukko miehiä, ja heidän oppaanaan oli Juudas, yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Juudas tuli Jeesusta kohti antaakseen hänelle suudelman, 48 mutta Jeesus sanoi hänelle: "Juudas, suudelmallako sinä kavallat Ihmisen Pojan?" 49 Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: "Herra, iskemmekö miekalla?" 50 Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi. 51 Mutta Jeesus sanoi: "Ei! Antakaa tämän tapahtua." Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet. 52 Sitten hän sanoi ylipapeille, temppelivartioston päälliköille ja kansan vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vangitsemaan: "Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun, miekat ja seipäät käsissä. 53 Minä olen joka päivä ollut teidän keskellänne temppelissä, ettekä te ole kättänne kohottaneet minua vastaan. Mutta nyt on teidän hetkenne, nyt on pimeydellä valta."
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: sandia - 26.03.18 - klo:17:18
Se että Jeesusta yritettiin saada sitten syylliseksi kuoleman tuomioon tuottavasta rikoksesta, häntä taidettiin viedä sekä juutalaisten että roomalaisten oikeuteen.
Kun Rooman keisari Herodes ei löytänyt mitään rikosta, eikä myöskään Pilatus, niin sitten hänet annettiin takaisin juutalaisille.
Siinä vaiheessahan siellä oli jo heidän keskuudessa aikamoinen lynkkaamisinto päällä, kun saivat kovaäänisyydellään tahtonsa läpi kun Pilatuksesta tuli kuuluisa siitä että pesi kätensä asiasta ja antoi Jeesuksen juutalaisille.


Mutta en ymmärrä miksi teet tuosta sellaisen että näet juutalaiset uhrinä?
Tää siis albert1lle.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: sandia - 26.03.18 - klo:17:26
Natanael: Hoos.6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.


Mikä liittää tämän lauseen Jeesukseen?  Kun hän herättää meidät kolmantena päivänä, niin mistä me oikein silloin heräämme?

Jeesuksen surmasivat Rooman viranomaiset, eivät suinkaan juutalaiset. Rooman edut olivat vaarassa, kun Jeesus teki itsestään "juutalaisten kuninkaan". Hän oli roomalaisten mielestä vallantavoittelija ja siinä teloituksen todellinen syy.

Kukaan teloitettu ei ole koskaan noussut haudastaan.

Kysymys ei ollut lainkaan uskonnollisista asioista. Kirjoittajalla on selvää kaunaa juutalaisia kohtaan, siksi heidät kuvataan epäedullisessa valossa.

Ilmeisestikään Herodes ei nähnyt Jeesusta uhkana vallalleen, kuten tuossa väitit.

Tässä Rooman "hallituksen" päätös Jeesuksesta.

Tämän kuultuaan Pilatus kysyi, oliko mies galilealainen. 7 Saatuaan tietää, että Jeesus oli Herodeksen hallintoalueelta, hän lähetti Jeesuksen Herodeksen luo, sillä tämäkin oli niinä päivinä Jerusalemissa.
8 Herodes ilahtui kovin nähdessään Jeesuksen, sillä hän oli jo pitkään halunnut tavata hänet. Hän oli kuullut Jeesuksesta ja toivoi, että tämä tekisi hänen nähtensä jonkin ihmeteon. 9 Hän kyseli Jeesukselta kaikenlaista, mutta Jeesus ei vastannut hänelle mitään. 10 Ylipapit ja lainopettajat, jotka olivat paikalla, syyttivät Jeesusta kiivaasti. 11 Herodes ja hänen sotilaansa alkoivat nyt kohdella Jeesusta halveksuvasti. Herodes teki Jeesuksesta pilkkaa puettamalla hänet komeaan pukuun, ja sitten hän lähetti Jeesuksen takaisin Pilatuksen luo. 12 Tuona päivänä Herodeksesta ja Pilatuksesta tuli ystävät; siihen saakka he olivat olleet vihoissa keskenään.



13 Pilatus kutsui koolle ylipapit, hallitusmiehet ja kansan 14 ja sanoi heille: "Te toitte tämän miehen minun eteeni väittäen häntä kansan villitsijäksi. Olen nyt teidän läsnä ollessanne kuulustellut häntä, mutta en ole havainnut hänen syyllistyneen mihinkään, mistä te häntä syytätte. 15 Ei liioin Herodes, sillä hän lähetti miehen takaisin meidän eteemme. Ei hän ole tehnyt mitään, mistä seuraisi kuolemantuomio. 16 Minä päästän hänet vapaaksi, kunhan ensin olen antanut kurittaa häntä." [ 17 Hänen näet täytyi aina juhlan aikana päästää heille joku vanki vapaaksi.]*

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Jopo - 26.03.18 - klo:20:11
Jopo:Kristinuskon keskus on Persoona, Jeesus. Jumala joka tuli ihmiseksi. Hän saattoi kertoa kuulijoille, miten VT:ssä on kerrottu Hänestä.

Vanhan testamentin ennustukset Jeesuksen syntymästä ovat kovin hepposia, ne on ilmaistu hyvin yleisellä tasolla, odotetaan jotakuta suurta pelastajaa, Messiasta, joka pelastaa juuri meidän kansamme. Jeesus itsekin omaksui tämän ajatuksen todetessaan, että hänet on lähetetty vain juutalaisia varten. Hän oli juutalaisten vapahtaja, pakanat eivät häntä kiinnostaneet. Muistaakseni hän kutsui pakanoita koiran penikoiksi, jokin halventava nimitys hänellä oli.

Juutalaiset odottivat vapahtajaa, joka vapauttaisi  heidät Rooman miehityksen alta, mikä on täysin ymmärrettävää. Vapahtajan piti siis olla poliittinen johtaja, joka kokoaisi heimot yhteiseen taisteluun miehittäjää vastaan. Tätä ei Jeesus ollut.

Jeesuksella itsellään oli outo käsitys jumalan valtakunnan tulosta maan päälle. Hän jopa sanoi, että tässä joukossa on joitakin, jotka tulevat sen näkemään ja kokemaan. Jeesus erehtyi, koska tällaista ei koskaan tapahtunut.

Noin Paavalikin luuli ennen kääntymystään. Hän piti kristinuskoa pahana harhana. Kunnes ylösnoussut Jeesus kohtasi Hänet. Silloin hän alkoi ymmärtää miten VT:n kirjoitukset todistivat Jeesuksesta. Kannattaa lukea Paavalin kirjeet. Hän perustelee opetustaan lukuisilla VT:n kohdilla.

Jeesus tuli ensin oman kansansa keskuuteen. Työ piti aloitaa sieltä. Onko käsitys, että Hän olisi tullut vain juutalaisia varten oikea? Hän sanoi myös:"Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta", "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni","julistakaa evankkeliumia kaikille luoduille","te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Juutalaiset odottivat tosiaankin maallista Vapahtajaa. Ja suurelta osin torjuivat Jeesuksen. Eikä tosiaan VT:n ennustukset ole niin helppoja tulkita. Ei huomata, että Vapahtajan tuli ensin kärsiä ja sovittaa ihmiskunnan synti (Jes. 53 on siitä selkein ennustus). Ja vasta sen jäleen tullessaan toisen kerran, Jeesus tulee todellisena Valtiaana. Jonka edessä pitää jokaisen kumartua ja tunnustaa Hänen herruutensa.

Tuo viimeinen Albertin kappale on vaikea kohta. Se on yksi todiste kirjoitusten aitoudesta. Nuokin sanat rohjettiin jättää evankeliumeihin. Rohkenen sanoa, ettei Jeesus erehtynyt tuossa. Vaikka en ole ihan varma mikä tuon kohdan tulkinnoista on oikea.

Jeesus itse liitti opetuksen ylösnusemuksensa 3. päivästä kertomukseen Joonan 3. päivästä. Muualta VT:sta varsinainen 3:n päivän ennustus on vaikea hakea.

Miksi sitten Jumalan ilmoitus tuntuu joskus niin salaperäiseltä? En tiedä. Jeesus kyllä sanoi näinkin:"Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.  Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt"

On hyvä muistaa myös Pietarin ja Paavalin sanat VT:n profetioiden ja kirjoitusten tulkinnasta. Ennenkuin alkaa oikopäätä niitä turhaksi selittämään:

"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä"(2:piet.1)

"Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa. Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;  mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois" (2.Kor.3)
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 26.03.18 - klo:21:04
Jeesuksella itsellään oli outo käsitys jumalan valtakunnan tulosta maan päälle. Hän jopa sanoi, että tässä joukossa on joitakin, jotka tulevat sen näkemään ja kokemaan. Jeesus erehtyi, koska tällaista ei koskaan tapahtunut.

Mielestäni se Raamatun kohta, johon edellä viittaat, on erittäin selkeä. Pitää kuitenkin lukea koko tekstiyhteys. Kolmelle apostolille (Pietarille, Jaakobille ja johannekselle) näytettiin etukäteen Jeesuksen ylimaallinen kuninkuus. Merkitsen vain asiaan liittyvät jakeet: Matt. 16:28, 17:1-9, Mark. 9:1-9, Luuk. 9:28-36.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 29.08.20 - klo:18:34
Mutta kysyisin, haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta,
mitä tarkoitat, kun kerroit,
että teit ratkaisun ja vähän myöhemmin uudestisynnyit?

No, kerron.

Syksyllä -57 aikomukseni oli lähteä tanssikurssille ja sitä varten olin ostanut kengätkin, tarkoitus oli ottaa ilo irti elämästä. Ilo odotti kuitenkin toisaalla.

Muiden nuorten tapaan hakeuduin ikäisteni joukkoon. Seurakunnan kesäkoti oli sopivan lähellä, siellä oli kiva pelata lentopalloa. Pelit kuitenkin keskeytettiin iltahartauden ajaksi.

Häirikköinä saaressa olivat mielestäni ns. uskovat nuoret, jotka “tyrkyttivät” minullekin uskon asiaa. Harmistuneena huomautinkin yhdelle pojalle siitä. Hän ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan, vaan tuli uudestaan luokseni kysyen: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Vastasin kiertelemättä: "Ei, mikä se semmoinen on?" Seuraavaksi hän kysyi: "Tahdotko saada sen?"

En ehtinyt pohtia seurauksia enkä teologisia kiemuroita, mutta tajusin tämän tilaisuudeksi, joka ei ehkä milloinkaan toistu. Aavistin, että näillä nuorilla on jotain hyvin arvokasta, josta minä olin osaton. Niinpä vastasin hänelle: "Tahdon".

Siitä mentiin sitten hirsisen päärakennuksen yläkertaan. En muista tapahtumasta paljoakaan, ehkä joitakin Raamatun jakeita luettiin ja rukoiltiin. Joku julisti minulle synninpäästön, vaikka en vielä ymmärtänyt koko asiaa. Enkä kokenut mitään erityistä.

Myöhään illalla palasin kotiin, menin huoneeseeni ja yritin nukkua. Silloin alkoi tapahtua. Kaksi väkevää voimaa alkoi taistella minusta. En kuullut korvillani mitään ääniä, mutta sisälläni tapahtui jotain, jota on muutoin vaikea kuvailla. Syyttävä "ääni” sanoi: "Mitä hullua olet mennyt tekemään? Mitä kaveritkin nyt sanovat?" Toinen lempeä "ääni" kehotti pysymään päätöksessä, tuli mitä tuli.

Uni ei tullut silmään sinä yönä. Aamuun mennessä tuli selväksi, että tästä kamppailusta on tultava loppu ja että minun on valittava puoleni. Päätin kertoa vanhemmilleni, että olen jättänyt elämäni Jeesukselle. Ja juuri näillä sanoilla sen teinkin. Taistelu päättyi ja sain sisäisen rauhan. Sain muutakin. Tuli into lukea Raamattua ja piti etsiytyä uskovien pariin (tarkkaa hetkeä niille seurauksille en osaa sanoa). Minusta tuli sisäisesti uusi ihminen. Elämälle tuli tarkoitus. Aloin ymmärtää, mitä uudestisyntyminen tarkoittaa.

Sisäinen rauha on säilynyt vaikeuksienkin aikana nämä vuosikymmenet, vaikka en synnittömyyttä olekaan saavuttanut. Uskoon tuloa on mahdoton ymmärtää, ellei itse ole sitä kokenut. Se on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Kaikilla se ei tapahdu samalla tavalla, mutta kaikille kuuluu Raamatun kehotus: “Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.” Näihin lupauksiin voi luottaa.

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon". Radiossa eräs naishenkilö kertoi, että hänellä meni 2,5 vuotta siinä prosessissa. Ihminen ei siis voi päättää omaa eikä toisen uudestisyntymän hetkeä, se on aina Jumalan ihmeteko. Samarian herätyksessä viive oli ehkä niissä oloissa parisen viikkoa.

Tuli mieleen tämä vanha keskustelu, kun toisaalla puhuttiin ratkaisusta. Tässä kerron omasta kokemuksestani ja asiasta, jossa minun piti valita puoleni. Siis tehdä ratkaisu kahden eri vaihtoehdon välillä. Olisin tietenkin voinut kuulla sitä toista "ääntä", joka peloitteli minua sillä, että mitä kaveritkin sanovat. Tietenkin olisin silloin valita toisin, mikä sekin olisi ollut ratkaisu ja olisi voinut johtaa koko elämänkulkuni täysin eri suuntaan. Nyt olen iloinen siitä, että valitsin mielestäni oikein.  :)

Näinä päivinä tuosta edellä kerrotusta on siis tullut kuluneeksi 63 vuotta, enkä muista, että olisin hetkeäkään katunut tuota valintaa tai ratkaisua, jonka eteen silloin jouduin. Toisinkin olisi voinut käydä.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: sandia - 31.08.20 - klo:01:55
Juu juuri toisessa ketjussa kirjoitin UUDESTISYNTYMISESTÄ. Siitä on kyse. Kertomuksesi oli juuri samasta asiasta. :) Nähdäkseni.

Tuli jotenkin ilo,kun tajusin tän ja sitten luin sinun viestisi.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: TJ - 02.09.20 - klo:15:22
Mutta kysyisin, haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta,
mitä tarkoitat, kun kerroit,
että teit ratkaisun ja vähän myöhemmin uudestisynnyit?

No, kerron.

Syksyllä -57 aikomukseni oli lähteä tanssikurssille ja sitä varten olin ostanut kengätkin, tarkoitus oli ottaa ilo irti elämästä. Ilo odotti kuitenkin toisaalla.

Muiden nuorten tapaan hakeuduin ikäisteni joukkoon. Seurakunnan kesäkoti oli sopivan lähellä, siellä oli kiva pelata lentopalloa. Pelit kuitenkin keskeytettiin iltahartauden ajaksi.

Häirikköinä saaressa olivat mielestäni ns. uskovat nuoret, jotka “tyrkyttivät” minullekin uskon asiaa. Harmistuneena huomautinkin yhdelle pojalle siitä. Hän ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan, vaan tuli uudestaan luokseni kysyen: "Onko sinulla Jumalan rauha?" Vastasin kiertelemättä: "Ei, mikä se semmoinen on?" Seuraavaksi hän kysyi: "Tahdotko saada sen?"

En ehtinyt pohtia seurauksia enkä teologisia kiemuroita, mutta tajusin tämän tilaisuudeksi, joka ei ehkä milloinkaan toistu. Aavistin, että näillä nuorilla on jotain hyvin arvokasta, josta minä olin osaton. Niinpä vastasin hänelle: "Tahdon".

Siitä mentiin sitten hirsisen päärakennuksen yläkertaan. En muista tapahtumasta paljoakaan, ehkä joitakin Raamatun jakeita luettiin ja rukoiltiin. Joku julisti minulle synninpäästön, vaikka en vielä ymmärtänyt koko asiaa. Enkä kokenut mitään erityistä.

Myöhään illalla palasin kotiin, menin huoneeseeni ja yritin nukkua. Silloin alkoi tapahtua. Kaksi väkevää voimaa alkoi taistella minusta. En kuullut korvillani mitään ääniä, mutta sisälläni tapahtui jotain, jota on muutoin vaikea kuvailla. Syyttävä "ääni” sanoi: "Mitä hullua olet mennyt tekemään? Mitä kaveritkin nyt sanovat?" Toinen lempeä "ääni" kehotti pysymään päätöksessä, tuli mitä tuli.

Uni ei tullut silmään sinä yönä. Aamuun mennessä tuli selväksi, että tästä kamppailusta on tultava loppu ja että minun on valittava puoleni. Päätin kertoa vanhemmilleni, että olen jättänyt elämäni Jeesukselle. Ja juuri näillä sanoilla sen teinkin. Taistelu päättyi ja sain sisäisen rauhan. Sain muutakin. Tuli into lukea Raamattua ja piti etsiytyä uskovien pariin (tarkkaa hetkeä niille seurauksille en osaa sanoa). Minusta tuli sisäisesti uusi ihminen. Elämälle tuli tarkoitus. Aloin ymmärtää, mitä uudestisyntyminen tarkoittaa.

Sisäinen rauha on säilynyt vaikeuksienkin aikana nämä vuosikymmenet, vaikka en synnittömyyttä olekaan saavuttanut. Uskoon tuloa on mahdoton ymmärtää, ellei itse ole sitä kokenut. Se on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Kaikilla se ei tapahdu samalla tavalla, mutta kaikille kuuluu Raamatun kehotus: “Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.” Näihin lupauksiin voi luottaa.

Tuo kertomani oli uskoontuloprosessin alku ja kuten varmaan ymmärrätte, uudestisyntyminen ei tapahtunut sillä hetkellä, kun sanoin "tahdon". Radiossa eräs naishenkilö kertoi, että hänellä meni 2,5 vuotta siinä prosessissa. Ihminen ei siis voi päättää omaa eikä toisen uudestisyntymän hetkeä, se on aina Jumalan ihmeteko. Samarian herätyksessä viive oli ehkä niissä oloissa parisen viikkoa.

Tuli mieleen tämä vanha keskustelu, kun toisaalla puhuttiin ratkaisusta. Tässä kerron omasta kokemuksestani ja asiasta, jossa minun piti valita puoleni. Siis tehdä ratkaisu kahden eri vaihtoehdon välillä. Olisin tietenkin voinut kuulla sitä toista "ääntä", joka peloitteli minua sillä, että mitä kaveritkin sanovat. Tietenkin olisin silloin valita toisin, mikä sekin olisi ollut ratkaisu ja olisi voinut johtaa koko elämänkulkuni täysin eri suuntaan. Nyt olen iloinen siitä, että valitsin mielestäni oikein.  :)

Näinä päivinä tuosta edellä kerrotusta on siis tullut kuluneeksi 63 vuotta, enkä muista, että olisin hetkeäkään katunut tuota valintaa tai ratkaisua, jonka eteen silloin jouduin. Toisinkin olisi voinut käydä.
Ratkaisuoppia on useampaa eri sorttia riippuen siitä, mikä kuppikunta on kulloinkin sitä jakamassa.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Taisto - 02.09.20 - klo:15:41
Mitähän kuppikuntaa Jeesus edustaa, kun sanoi että "teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä"?
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 02.09.20 - klo:15:58
Mitähän kuppikuntaa Jeesus edustaa, kun sanoi että "teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä"?

Oisko se ollut se Nasaretin lahko?   ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: sandia - 02.09.20 - klo:19:20
Mitähän kuppikuntaa Jeesus edustaa, kun sanoi että "teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä"?

Juu. Tuo Raamatun kohta, tai siis Jeesuksen omat sanat tulivat mieleen kun pohdittiin useammassakin ketjussa että mitä onpelastuminen/pelastusvarmuus ja miten pelastutaan ja mitä on pelastusvarmuus.

Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 01.06.21 - klo:10:22
Minusta ateismia suurempaa mielettömyyttä ei ole olemassakaan. Sen perusta lepää tyhjän päällä. Kirjaimellisesti. Harhoissa se voittaa kaiken muun. Monta ateistia onkin kääntynyt kristityiksi. Kuten esim.  CS. Lewis, Alister McGrath. Joista molemmista tuli kristinuskon vahvoja puolustajjia.

Silmäilin vanhoja keskusteluja. Pysähdyin tähän Jopon kirjoitukseen. Noiden entisten ateistien luetteloon haluaisin lisätä pari suomalaisnimeä. Esim. Matti Leisola ja Pekka Reinikainen. Kannattaa joskus katoa netistä näiden luentoja. Löytyy toki vielä muitakin osoitukseksi siitä, että ateismi seisoo aika huteralla pohjalla.
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Stiina - 01.06.21 - klo:11:50
Peukutan Jopoa ja Paulusta erityisesti!
Otsikko: Vs: Uusi Elämä
Kirjoitti: Paulus - 01.06.21 - klo:12:17
Peukutan Jopoa ja Paulusta erityisesti!

Lisää palsamia vanhalle luppakorvalle…  :) :) :)

Kts. vastaus 281: http://puimatanner.net/index.php?topic=77.msg43679#msg43679