Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 67429 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Ainakin UT:n lainaukset oli puhuttu uskoville siis miksi ei VT:n lainaukset sovi samaan asiaan, uskovillekkin kehoitukseksi myös.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!"

Lydia

  • Vieras
"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!"

Kahtaalle horjuva taitaa olla ns kahden tien kulkija vai kuinka?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Itse olen kokenut todeksi Raamatun kehoituksen; lähestykää minua niin minä lähestyn teitä. Jos viivyn Jumalan edessä varmaan olen siunatumpi kuin jos sitä en tee, molemmista on kokemusta.

Tulee tarve ottaa tuo Jaakobin kirjeen kohta erityistarkasteluun, koska sitä niin mielelläsi käytät. Kannattaa lukea koko luku ja ihmetellä millaiselle joukolle Jaakob tuon kirjoittaa. Voiko hän tosiaan kirjoittaa sellaista tekstiä uudestisyntyneille Jumalan lapsille? En tiedä, miten oppineet Jaakobin kirjeen selittävät, mutta Raamatuistamme voisi saada sellaisekin käsityksen, että hän kirjoittaakin ainakin osittain myös heimoveljilleen (juutalaisille).

Otan tuon Lydian esille nostaman jakeen tähän kokonaisuudessaan: (Jaak. 4:8) "Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset."

Varsinkin 5. luvun jakeet 1-6 tuntuvat kieltämättä oudoilta pelkästään uudestisyntyneille tarkoitettuina. Jos kirje on tarkoitettu pelkästään uskovien seurakunnalle, niin asiat ovat siellä olleet todella huonolla tolalla.
« Viimeksi muokattu: 05.02.14 - klo:21:53 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Marjatta

  • Vieras
Sinä lainasit ainoastaan osan tekstistäni, joka liittyi kokonaisuuteen.
Toki kirjoittamasi lainaukseen pitää paikkansa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
"Etsikää, niin te loydätte"  - entäpä, jos ei ole mitään hukassa?

Lydia

  • Vieras
Jaak. 4 luku otsikoitu näin:

Jaakob varoittaa riidoista, himoista ja maailman rakkaudesta, kehoittaa nöyryyteen, kieltää panettelemasta ja tuomitsemasta ja ylpeästä itseensä luottamisesta.

Eli kenelle näin puhutaan ja opetetaan?
« Viimeksi muokattu: 05.02.14 - klo:22:10 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Olemmeko samaa mieltä siitä, että omilla valinnoilla voitaisiin estää uskonelämä? Ainakin joillakin valinnoilla elämä voi muuttua kuolemaksi. Ajatuksenhan voi tietysti kääntää niin, että lakkaa valitsemasta kuoleman tien, jatkaa elämistä. Onko tuollainen kuoleman valitsemattomuus uskonelämän ylläpitämistä? Miksi ei olisi?

Nyt mennään perimmäisiin kysymyksiin, joista kalvinisteilla on omat käsityksensä. Voinko valinnoillani tehdä tyhjäksi koko uskonelämäni? Minun käsitykseni mukaan voimme kääntää selkämme koko uskonelämälle, koska Jumala ei meitä siihen pakota. Mutta en voi uskoa siihen, että se voisi tapahtua vahingossa.

Armon voi kyllä tehdä turhaksi omilla valinnoilla siten kuin Paavali kirjoittaa Gal. 5:4: "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta."

Meidän ajassamme tätä näyttää tapahtuvan melko mittavasti. Jumalan ehdottomasta armosta tehdään ehdollinen. Kun asiaan vähänkin paneutuu, huomaa, että ehtoja on vaikka kuinka paljon eikä silloin voi koskaan olla varma pelastumisestaan.

Mutta jos elän armossa, niin Jumala ylläpitää uskonelämääni. Siinä ja vain siinä on nähdäkseni koko uskonkilvoitus pähkinänkuoressa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Olemmeko samaa mieltä siitä, että omilla valinnoilla voitaisiin estää uskonelämä? Ainakin joillakin valinnoilla elämä voi muuttua kuolemaksi. Ajatuksenhan voi tietysti kääntää niin, että lakkaa valitsemasta kuoleman tien, jatkaa elämistä. Onko tuollainen kuoleman valitsemattomuus uskonelämän ylläpitämistä? Miksi ei olisi?

Nyt mennään perimmäisiin kysymyksiin, joista kalvinisteilla on omat käsityksensä. Voinko valinnoillani tehdä tyhjäksi koko uskonelämäni? Minun käsitykseni mukaan voimme kääntää selkämme koko uskonelämälle, koska Jumala ei meitä siihen pakota. Mutta en voi uskoa siihen, että se voisi tapahtua vahingossa.

Armon voi kyllä tehdä turhaksi omilla valinnoilla siten kuin Paavali kirjoittaa Gal. 5:4: "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta."

Meidän ajassamme tätä näyttää tapahtuvan melko mittavasti. Jumalan ehdottomasta armosta tehdään ehdollinen. Kun asiaan vähänkin paneutuu, huomaa, että ehtoja on vaikka kuinka paljon eikä silloin voi koskaan olla varma pelastumisestaan.

Mutta jos elän armossa, niin Jumala ylläpitää uskonelämääni. Siinä ja vain siinä on nähdäkseni koko uskonkilvoitus pähkinänkuoressa.


Kyllä se ihmisen osuus on ja valinta, tässä jälleen esimerkki:

9. Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta,
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Vastavoima

  • Vieras
Joopa joo
Oletus että Jumala on aina sama eli samat lait / 'lait' eli ilmoitettu tahto, oli sitten kyseessä Daavid tahi Apostoli ??
Apostoli antaa anteeksi ja "vaatii" että annetaan tahi jos ei anneta ei saa anteeksi??

Miten on , rakkaat ystävät, koskeeko Jumalan tahto myös Daavidia?
eli Daavid oli murhaaja ja murhan himossa vielä kuolin vuoteessa ??
ja käski poikaansa murhaamaan.
eli Daavid, oletus että on / pääsee perille ei antanut anteeksi??

Viittaus, kun eräs kirosi Daavidia, (Siimei?).
Psalmeissa on usein , Jumalan viholliset tahi / ja Daavidin viholliset.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Joopa joo
Oletus että Jumala on aina sama eli samat lait / 'lait' eli ilmoitettu tahto, oli sitten kyseessä Daavid tahi Apostoli ??
Apostoli antaa anteeksi ja "vaatii" että annetaan tahi jos ei anneta ei saa anteeksi??

Miten on , rakkaat ystävät, koskeeko Jumalan tahto myös Daavidia?
eli Daavid oli murhaaja ja murhan himossa vielä kuolin vuoteessa ??
ja käski poikaansa murhaamaan.
eli Daavid, oletus että on / pääsee perille ei antanut anteeksi??

Viittaus, kun eräs kirosi Daavidia, (Siimei?).
Psalmeissa on usein , Jumalan viholliset tahi / ja Daavidin viholliset.
Daavid eli vanhan liiton aikaan, jolloin Jeesus ei ollut vielä opettanut ihmiskunnalle iankaikkisia salaisuuksia.

Vasta kun Jeesuksen lunastuskuoleman kautta edestämme annettiin täydellinen ja lopullinen uhri, täyttyi esim. laki, joka kieltää murhaamisen.
Lait saivat aivan toisen sisällön kuin vanhan liiton aikana, jolloin esim. Daavid eli.

Ei kukaan voi tietää, mitä vanhan liiton aikana raskaita syntejä tehneille ihmisille tapahtuu viimeisellä tuomiolla.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
 
Lainaus
En tiedä, miten oppineet Jaakobin kirjeen selittävät, mutta Raamatuistamme voisi saada sellaisekin käsityksen, että hän kirjoittaakin ainakin osittain myös heimoveljilleen (juutalaisille).

Oppineet selittävät ajoitusta näin:

Aapeli Saarisalon mukaan kirje on kirjoitettu n. v. 45 jKr. ja sitä pidetään UT:n kirjoista varhaisimpana.
AS:lla on Jaak.2:2 koskien: "Sillä jos kokoukseenne tulee..."  selittävä viite:
Lainaus
"Kokous", alkukielellä sinagoogee.Tämä nimitys osoittaa kirjeen varhaisuuden.Tässä mainittu rikas ja köyhä ovat seurakunnan kokoukseen satunnaisesti tulleita.

Teol.tri Anssi Simojoen (vasta alkaneessa Hepr. kirje-sarjassa esitettyjen tietojen)  mukaan krist.kirkon repeytyminen irti synagoogasta tapahtui 60-70-luvuilla.

Näin ollen, Jeesukseen uskovat kokoontuivat synagoogissa entiseen tapaan muitten juutalaisten muassa Jaakobin kirjeen (kuten Hepr.:kin) aikana. Kun nyt lukaisin Jaakobin läpi, näyttää selvältä, että kohteena on kaksi eri joukkoa. Kirje kaikkiaan tuntuu selkeämmältä yo tiedon valossa.

_ Tästä nousi vielä jokin ajatus, mutta nyt täytyy ruveta tekemään lähtöä töihin.
« Viimeksi muokattu: 06.02.14 - klo:13:09 kirjoittanut Hilema »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Jaak.4:8:ssa aapelilta -joka väittää olevansa sanatarkka -puuttuu niin sana:

Lähestykää Jumalaa, Hänkin lähestyy teitä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Tässäkin on yksi Raamatun kohta, jonka edessä jokaiselle meistä armo jää ainoaksi mahdollisuudeksi. Elämässä voi tulla eteen tilanteita, ettemme pysty antamaan anteeksi, vaikka kuinka sitä yrittäisimme.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Jaak.4:8:ssa aapelilta -joka väittää olevansa sanatarkka -puuttuu niin sana:

Lähestykää Jumalaa, Hänkin lähestyy teitä.

Tämä on oiva esimerkki siitä, kuinka pieni ylimääräinen sana tai välimerkki voi muuttaa koko ajatuksen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell