Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28280 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #75 : 22.09.19 - klo:17:38 »
Perjantaina sain saaliiksi superfoodia. Aivan tässä lähellä kahdella naapurilla on pensasaitana marja-aronioita. Niitä on aivan valtaisat määrät ja niitä on helppo kerätä, koska irtoavat tähän aikaan hyvin. Hieman niitä ehti varmaankin pikkupakkanenkin jo puraista.

Olen huuhdellut niitä, poiminut roskat pois ja laittanut osan pakkaseen. Kuivurissa on tulossa yksi satsi. Kuivuu tosi hitaasti.

Vaimo teki aronioista kiisseliä ja mehusti osan Mehu-Maijalla. Jostain luin, että yksi teelusikallinen aroniajauhetta vastaa 2 dl tuoreita marjoja. Onkohan se ihan niin?

Niin - ja perjantaina iltapäivällä saatiin vähän puolukoita ja keräsin samalla reissulla pikku ämpärillisen rouskuja, olen nimittäin "rouskuttaja", ne tunnen parhaiten. Puhdistin rouskut ja olen huuhdellut niitä jo kolmessa vedessä. Aion kiehauttaa ne tänä iltana. Kyllä suolatut rouskut on tosi hyviä.
« Viimeksi muokattu: 22.09.19 - klo:17:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #76 : 22.09.19 - klo:20:00 »
Perjantaina sain saaliiksi superfoodia. Aivan tässä lähellä kahdella naapurilla on pensasaitana marja-aronioita. Niitä on aivan valtaisat määrät ja niitä on helppo kerätä, koska irtoavat tähän aikaan hyvin. Hieman niitä ehti varmaankin pikkupakkanenkin jo puraista.

Olen huuhdellut niitä, poiminut roskat pois ja laittanut osan pakkaseen. Kuivurissa on tulossa yksi satsi. Kuivuu tosi hitaasti.

Vaimo teki aronioista kiisseliä ja mehusti osan Mehu-Maijalla. Jostain luin, että yksi teelusikallinen aroniajauhetta vastaa 2 dl tuoreita marjoja. Onkohan se ihan niin?

Niin - ja perjantaina iltapäivällä saatiin vähän puolukoita ja keräsin samalla reissulla pikku ämpärillisen rouskuja, olen nimittäin "rouskuttaja", ne tunnen parhaiten. Puhdistin rouskut ja olen huuhdellut niitä jo kolmessa vedessä. Aion kiehauttaa ne tänä iltana. Kyllä suolatut rouskut on tosi hyviä.
Sama mieltymys "vaivaa" minuakin: suolatut rouskut. Tänä vuonna niitä ei kyllä ole näkynyt kuin muutama yksilö. Onneksi K-marketista saa sienisalaattia valmiiksi tehtynä ;)

Onko sinulla montakin rouskulajia kerättynä?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #77 : 22.09.19 - klo:20:05 »
Tänään alkoi tulla syksyn satoa myös kalastajalle. Koko kesänä en ole saanut kuin muutamia puukontupen mittaisia pikkuhaukia, mutta tänään ennen auringonlaskua sain kolmannella heitolla vieheeseen kiinni 2,7 kg saaliin. Kun vedet kylmenevät, alkaa tiettyyn syvänteeseen kertyä isomuksia. Lokakuussa on yleensä saatu suurimmat.

Hauki on nyt jääkaapissa fileinä suolaantumassa, huomessa on tarkoitus paistaa pannulla.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #78 : 22.09.19 - klo:22:15 »
Onko sinulla montakin rouskulajia kerättynä?

Eipä ollut kuin karva- ja kangasrouskuja. Haaparouskuja on ollut tosi vähän viime vuosina. Mustan rouskunkin kelpuutan, mutta kunnollisena niitä on tosi harvoin. Leppärouskuja kasvaa tässä lähellä, mutta mato ehtii yleensä aina ensin. En taida tunteakaan muita rouskuja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #79 : 26.09.19 - klo:10:40 »
Perjantaina sain saaliiksi superfoodia. Aivan tässä lähellä kahdella naapurilla on pensasaitana marja-aronioita. Niitä on aivan valtaisat määrät ja niitä on helppo kerätä, koska irtoavat tähän aikaan hyvin. Hieman niitä ehti varmaankin pikkupakkanenkin jo puraista.

Olen huuhdellut niitä, poiminut roskat pois ja laittanut osan pakkaseen. Kuivurissa on tulossa yksi satsi. Kuivuu tosi hitaasti.

Vaimo teki aronioista kiisseliä ja mehusti osan Mehu-Maijalla. Jostain luin, että yksi teelusikallinen aroniajauhetta vastaa 2 dl tuoreita marjoja. Onkohan se ihan niin?

Niin - ja perjantaina iltapäivällä saatiin vähän puolukoita ja keräsin samalla reissulla pikku ämpärillisen rouskuja, olen nimittäin "rouskuttaja", ne tunnen parhaiten. Puhdistin rouskut ja olen huuhdellut niitä jo kolmessa vedessä. Aion kiehauttaa ne tänä iltana. Kyllä suolatut rouskut on tosi hyviä.
Sama mieltymys "vaivaa" minuakin: suolatut rouskut. Tänä vuonna niitä ei kyllä ole näkynyt kuin muutama yksilö. Onneksi K-marketista saa sienisalaattia valmiiksi tehtynä ;)

Onko sinulla montakin rouskulajia kerättynä?

Jatkan vielä tätä juttua. Rouskut on jo melkein syöty. Osan napostelin heti keittämisen jälkeen. Vaikka makuaistini on selvästi heikentynyt, niin suolasieni maistuu kuitenkin ihan hyvältä.

Vaikka pikkupakkanen on jo vähentänyt sienisatoa, niin nyt näyttää hieman lämpenevän, joten metsässä kannattaa käydä.

Noin viikko sitten poimin aroniaa pari ämpärillistä ja eilen poimin toiset kaksi ämpärillistä. Sitä on nyt pakastettuna parisenkymmentä puolen litran pussia, mehuakin ja sosetta tehty.

Aronian kuivatus on ongelma. Pitäisi keksiä parempi kuivatustapa kuin mitä tuo kasviskuivuri on. Marjat kuivuvat niin pieniksi, että ne juuttuvat rakosiin ja osa pitää yksitellen nyppiä irti. Osa liimaantuu kuivuriin. Eli ei hyvä.

Mutta jos keksisi hyvän kuivaussysteemin, niin aroniat voisi jauhaa vanhalla kahvimyllyllä, jonka uskon käyvän siihen. Onneksi yksi mylly on vielä kaapin päällä koristeena. Taitaa uusiakin myllyjä vielä saada.

Jos jollakin on antaa hyviä neuvoja kuivatukseen, niin otan kiitollisuudella vastaan, kuivatus lienee se hankalin juttu tässä prosessissa.

Olen ihan tosissani kokeilemassa, onko aronialla niin fantastisia tervysvaikutuksia kuin väitetään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #80 : 26.09.19 - klo:16:55 »
Perjantaina sain saaliiksi superfoodia. Aivan tässä lähellä kahdella naapurilla on pensasaitana marja-aronioita. Niitä on aivan valtaisat määrät ja niitä on helppo kerätä, koska irtoavat tähän aikaan hyvin. Hieman niitä ehti varmaankin pikkupakkanenkin jo puraista.

Olen huuhdellut niitä, poiminut roskat pois ja laittanut osan pakkaseen. Kuivurissa on tulossa yksi satsi. Kuivuu tosi hitaasti.

Vaimo teki aronioista kiisseliä ja mehusti osan Mehu-Maijalla. Jostain luin, että yksi teelusikallinen aroniajauhetta vastaa 2 dl tuoreita marjoja. Onkohan se ihan niin?

Niin - ja perjantaina iltapäivällä saatiin vähän puolukoita ja keräsin samalla reissulla pikku ämpärillisen rouskuja, olen nimittäin "rouskuttaja", ne tunnen parhaiten. Puhdistin rouskut ja olen huuhdellut niitä jo kolmessa vedessä. Aion kiehauttaa ne tänä iltana. Kyllä suolatut rouskut on tosi hyviä.
Sama mieltymys "vaivaa" minuakin: suolatut rouskut. Tänä vuonna niitä ei kyllä ole näkynyt kuin muutama yksilö. Onneksi K-marketista saa sienisalaattia valmiiksi tehtynä ;)

Onko sinulla montakin rouskulajia kerättynä?

Jatkan vielä tätä juttua. Rouskut on jo melkein syöty. Osan napostelin heti keittämisen jälkeen. Vaikka makuaistini on selvästi heikentynyt, niin suolasieni maistuu kuitenkin ihan hyvältä.

Vaikka pikkupakkanen on jo vähentänyt sienisatoa, niin nyt näyttää hieman lämpenevän, joten metsässä kannattaa käydä.

Noin viikko sitten poimin aroniaa pari ämpärillistä ja eilen poimin toiset kaksi ämpärillistä. Sitä on nyt pakastettuna parisenkymmentä puolen litran pussia, mehuakin ja sosetta tehty.

Aronian kuivatus on ongelma. Pitäisi keksiä parempi kuivatustapa kuin mitä tuo kasviskuivuri on. Marjat kuivuvat niin pieniksi, että ne juuttuvat rakosiin ja osa pitää yksitellen nyppiä irti. Osa liimaantuu kuivuriin. Eli ei hyvä.

Mutta jos keksisi hyvän kuivaussysteemin, niin aroniat voisi jauhaa vanhalla kahvimyllyllä, jonka uskon käyvän siihen. Onneksi yksi mylly on vielä kaapin päällä koristeena. Taitaa uusiakin myllyjä vielä saada.

Jos jollakin on antaa hyviä neuvoja kuivatukseen, niin otan kiitollisuudella vastaan, kuivatus lienee se hankalin juttu tässä prosessissa.

Olen ihan tosissani kokeilemassa, onko aronialla niin fantastisia tervysvaikutuksia kuin väitetään.
Kuivausta voisi kokeilla niin, että laitat aronian marjat leivinpaperin päälle uuniin, tai sitten saunan lauteille. Kuivatimme joskus mustikoita leivinpaperin päällä, +50 asteen lämmössä, ja oikein hyviä "makeisia" niistä tuli. Sitä en tiedä, mikä olisi aronialle sopiva lämpö.

Miksi muuten ajattelet jauhaa kuivatut marjat? Ovathan ne sellaisenaankin hyviä naposteltavia, tai puuron tai vaikka maissahiutaleiden kanssa syötäviä. Tai voihan ne sekoittaa maustamattoman jogurtin tai rahkan sekaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #81 : 27.09.19 - klo:16:13 »
Grand Canyonin keskisyvyys on 1,2 km. Syvin kohta on 1,8 km. Siitä ei voi saada kuvaa mistään kuvasta, koska kuvat eivät yllä pohjalle asti, vaikka kuinka hienon kuvan rotkosta ottaisi. Sekin on jännä että Grand Canyonin yläreuna on hyvin korkealla. Siellä on raskasta edes kävellä hapen vähäisyyden takia.

Mies oli tällä viikolla pohjoisreunalla kaverinsa kanssa. Olivat saaneet leiripaikan canyonin pohjaan menevältä polulla. Siis ne ovat hyvin varattu, koska niitä ei ole paljon. Eivät menneet tällä kertaa pohjalle, vaan vaelsivat siltä korkeudelta erilaisia reittejä.  Mies on kaksi kertaa kävellyt pohjalle ja sitten sieltä pois. Se on melkko rankka nousu, noin 7 mailia pitkä yhteen suuntaan, jos muistan oikea. Hapen vähäisyys vaivaa koko ajan. Pohjoisreuna on 2438 m merenpinnan yläpuolella.

Canyonin leveys on 29 km, joten ei koskaan näe toiselle yläreunalla. Koko Grand Canyon on  446 km pituinen.

Pohjalla siis menee Colorado joki.


Pohjoisreuna suljetaan lokakuun lopulla sään takia. Siellä on kylmää ja lumista vaikka on Suomeen verran hyvinkin etelässä.


« Viimeksi muokattu: 27.09.19 - klo:16:21 kirjoittanut sandia »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #82 : 27.09.19 - klo:18:54 »
Kuivausta voisi kokeilla niin, että laitat aronian marjat leivinpaperin päälle uuniin, tai sitten saunan lauteille. Kuivatimme joskus mustikoita leivinpaperin päällä, +50 asteen lämmössä, ja oikein hyviä "makeisia" niistä tuli. Sitä en tiedä, mikä olisi aronialle sopiva lämpö.

Miksi muuten ajattelet jauhaa kuivatut marjat? Ovathan ne sellaisenaankin hyviä naposteltavia, tai puuron tai vaikka maissahiutaleiden kanssa syötäviä. Tai voihan ne sekoittaa maustamattoman jogurtin tai rahkan sekaan.

Ensi vaikutelma oli se, että ovat liian kovia pureskeltavaksi. Kokeilin uudestaan ja huomasin, että ne pehmenevät suussa muutamassa minuutissa, joten hampaita ei tarvitse rikkoa. Makukin on miedontunut, kun ne ovat olleet kuivatuksen jälkeen päivän verran pakastimessa. Kuitenkin tuo jauhaminen vielä kiinnostaa. Luin jostain, että yksi teelusikallinen aroniajauhetta vastaa n. 2 dl tuoreita marjoja. Voi olla, että tuo ei ole ihan oikea tieto.

Aroniajauhetta on myytävänäkin:

https://www.hyvinvoinnin.fi

greenfinance@kase.fi
www.greenfinns.com

Green Finance Oy
Haukilahdentie 27
FIN-69830 PULKKINEN
« Viimeksi muokattu: 27.09.19 - klo:19:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #83 : 07.10.19 - klo:14:26 »
Olen ahnehtinut aronioita. Äsken toin kotiin kaksi ämpärillistä. Eli nyt olen kerännyt kuusi ämpärillistä samasta paikasta, eikä yhtään näy, että sieltä olisi kerätty.

Marjoja on kuivattu pakastettu ja mehustettu. Ihan hyvältä maistuu sellaisenaankin, kun makuun on jo tottunut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #84 : 17.01.20 - klo:17:46 »
Ihana video satakielestä. Uuden kamerat on siitä kivoja, että luontoa voi kuvata niin hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=XdlIbNrki5o

Taidanpa tunnistaa puun minkä oksalla se istuu. Luulen että se on ns. live oak.
Tällä hetkellä mun lempi puuni. Pikkuhiljaa oon tiedostanut sen olemassaolon. Ensin Etelä Caroline'ssa ja nyt näin tosi isjoa sellaisia Texasissa. Yritän ehkä tuoda tänne kuvan siitä paremmalla ajalla.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #85 : 17.01.20 - klo:21:00 »
Ihana video satakielestä. Uuden kamerat on siitä kivoja, että luontoa voi kuvata niin hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=XdlIbNrki5o

Wau! Jos olisin evoluutiouskovainen, niin tuo satakieli saattaisi horjuttaa uskoani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #86 : 18.01.20 - klo:20:39 »
Tässä kuvassa oon USAn uusimmassa Kansallispuistossa. White Sands National Park, New Mexico.  Sitä ennen oli ns. National Monument. Molemmat National Park Service'n holhouksen alla. https://www.nps.gov/whsa/index.htm
« Viimeksi muokattu: 18.01.20 - klo:20:45 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #87 : 18.01.20 - klo:20:46 »
Tuo alue on maailman ensimmäisen atomopommipamauksen vieressä. Se tapahtui mun syntymäpäivänä, tosin vuosia aikaisemmin.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #88 : 18.03.20 - klo:14:09 »
Eilen olin kuulevinani joutsenten kirkumista, vaikka en niitä nähnytkään. Tänään "karkasin" karanteenista ja läksin tunnin kävelylle. Menin ihan tarkoituksella paikkaan, jossa pieni puro virtaa järveen, koska siinä on joka kevät ollut joutsenia. Ja niinpä nytkin joutsenpari uiskenteli puron suulla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #89 : 18.03.20 - klo:17:25 »
Tässä kuvassa oon USAn uusimmassa Kansallispuistossa. White Sands National Park, New Mexico.  Sitä ennen oli ns. National Monument. Molemmat National Park Service'n holhouksen alla. https://www.nps.gov/whsa/index.htm
Onpa hauskan pelkistetty maisema, jossa kävelet - vai hiihdätkö? Siis oliko siellä white snow, vai white sand?