Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Jano - 02.11.17 - klo:21:02

Otsikko: Uusi luomus
Kirjoitti: Jano - 02.11.17 - klo:21:02
Olen miettinyt paljon tätä asiaa, mitä merkitsee uutena luomuksena oleminen.

"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut." 2 Kor 5:17

Mitä tämä mielestäsi tarkoittaa, käytännön tasolla uskovaisen elämässä? On helpompaa ymmärtää opetus siitä, että meistä tulee uusia luomuksia tulevassa elämässä, mutta tämä että me jo OLLAAN uusia luomuksia ei ole helppoa ymmärtää. Silti se on Jumalan Sanan totuus.

Ajatuksia?
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Paulus - 02.11.17 - klo:21:11
Olen miettinyt paljon tätä asiaa, mitä merkitsee uutena luomuksena oleminen.

"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut." 2 Kor 5:17

Mitä tämä mielestäsi tarkoittaa, käytännön tasolla uskovaisen elämässä? On helpompaa ymmärtää opetus siitä, että meistä tulee uusia luomuksia tulevassa elämässä, mutta tämä että me jo OLLAAN uusia luomuksia ei ole helppoa ymmärtää. Silti se on Jumalan Sanan totuus.

Ajatuksia?

Tämä on hyvä kysymys. Uusi luomus tulee esille eri ihmisillä eri tavalla. Jos ihminen on elänyt kutakuinkin kunnollisesti, niin muutos ei ole kovin suuri ainakaan ulkoisesti. Mutta jos on elänyt resuisesti, niin muutos voi olla hyvinkin suuri. Mutta mielestäni tärkeintä on olla Jumalan silmissä uusia luomuksia. Mutta totta on sekin, että Jumalan armo kasvattaa ja kasvatuksen tulos tulee tavalla tai toisella esille ennemmin tai myöhemmin. Mutta sekin kuuluu asiaan, että muutos on usein ainakin osittain omilta silmiltä salattu. Kun Jumalan Henki paljastaa vähitellen uskovankin ihmisen raadollisuutta, niin tuntuu siltä, ettei tässä mitään muutosta parempaan ole ollut, ennemminkin päinvastoin.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: KeNi - 02.11.17 - klo:21:22
Voisiko uusi luomus tässä ajassamme tarkoittaa yhtäältä sitä mitä Luther sanoo; olemme samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita? Tätä tietoisuutta meissä ei liene ollut ennen uskoontuloa? Voisiko myös mm. Gal. 5-17 "Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. "- tekstillä olla jotain tekemistä ajatuksen kanssa, uudesta luomuksesta?
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Jano - 02.11.17 - klo:21:23
Jos ihminen on elänyt kutakuinkin kunnollisesti, niin muutos ei ole kovin suuri ainakaan ulkoisesti. Mutta jos on elänyt resuisesti, niin muutos voi olla hyvinkin suuri.

Toisaalta voiko olla myös mahdollista, että "resuisesta taustasta" tuleva onnistuu muuttamaan elämäänsä omalla voimalla? Kyllähän sitä toisinaan ihmiset parantelevat tapojansa ilman Pyhää Henkeä, esimerkiksi urheilun tai uuden ihmissuhteen, tai uskonnollisuuden kautta.

Useinhan se nähdään automaattisesti todistuksena Pyhän Hengen vaikutuksesta, jos joku uskoontullut muuttaa elämäntapojansa. Siinä saatetaan tahtomattaan ja hyvää ajatellen ajaa tuo toinen kauheaan suorituskeskeisyyden ja ulkokultaisuuden kierteeseen.

Tarkoitukseni ei ole väheksyä aitoa Pyhän Hengen työtä, vaan herätä miettimään että miten sen erottaa tuosta omasta ponnistelusta.

Ajattelisin että juurikin uuden luomuksen todellinen ymmärtäminen on tähän jonkinlainen avain. Ja se liittyy erottamattomasti uskon kautta vanhurskautumiseen eli Kristuksen sovitustyöhön.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Pökkelö - 02.11.17 - klo:22:01
Itse ajattelen jotenkin näin.

Pyhä Henki tulee asumaan meihin. Alkaa työnsä meissä.
Jalossa viinipuussa oksastettuna. Kristuksessa.
Saattaa kestää kauan ennenkuin alkaa Pyhän Hengen työ näkymään meissä. Hedelmätön aika voi olla pitkä, ennenkuin hedelmää alkaa syntymään. Se on Pyhän Hengen työ, ei meidän.

Pyhä Henki on silti alusta saakka meissä. Se uuden elämän siemen. Se joka ei tee syntiä, vaikka vanha ihminen tekeekin.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: kalamos - 03.11.17 - klo:17:38
Luomus!
Siis Jumala luo uutta.

Ja minä annan teille uuden sydämen,
ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen,
että te vaellatte minun käskyjeni mukaan,
noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. (Hes 36:26-27)

Kristuksen Henki asuu meissä.
Tämä on jo toteutunut tosiasia,
jos olemme Hänet vastaan ottaneet.

Emme siis tunne Kristusta enää lihan mukaan,
joskaa kukaan meistä ei elänytkään silloin kun Jeesus eli liharuumiissa.

Mutta me olemme siis uusi luomus Kristuksessa,
koska Hänen Henkensä on meissä.
Kysymyksessä on siis Hengen yhteys Kristukseen.

Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan;
jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan,
emme kuitenkaan nyt enää tunne.
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus;
se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2 Kor 5:16-17)

Käytännössä!

Vaikka olemme syntyneet Hengestä,
emme aina vaella Hengessä.

Meissä voi kasvaa 9-lohkoinen Hengen hedelmä.
Tai sitten se ei oikein kasva.

Jos kasvaa, niin meissä ilmenee Jumalan Valtakunta eli
Vanhurskaus, Rauha ja Ilo Pyhässä Hengessä.

Mutta jos nämä puuttuvat,
niin sitten meissä ilmenee muita asioita,
jotka ovat merkkinä siitä,
että Jumalan Valtakunta eli Jumalan hallitusvalta
ei oikein toteudu meissä.
Emme vaellakaan Hänen käskyjensä mukaan.




Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Jopo - 05.11.17 - klo:15:18
Tämä mietityttää tuossa eniten:"mikä on vanhaa, on kadonnut"

Eikö vanhaa enää ole jos se on kadonnut? Miten ja minne?


Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Jano - 07.11.17 - klo:14:18
Tämä mietityttää tuossa eniten:"mikä on vanhaa, on kadonnut"

Eikö vanhaa enää ole jos se on kadonnut? Miten ja minne?

Niinpä! Teoriassa ymmärrän kyllä, että kun Kristus ristiinnaulittiin, niin meidän syntinen luontomme ristiinnaulittiin siinä samassa. Eli kuolimme Kristuksen kanssa, ja siinä mielessä syntinen luontomme on kadonnut. Ja Kristuksen ylösnousemus kuvastaa sitä uuden luomuksen syntymää joka tapahtuu hengellisessä uudestisyntymässä (vaikka toki nämäkin asiat voidaan nähdä kristittyjen keskenkin hieman eri tavoin). Mutta käytännössä tuo mietityttää, kun kuitenkin vanha syntinen luonto tuntuu olevan hyvinkin paljon olemassa eikä sitä voi sanoa kadonneeksi ainakaan kovin pitkiä ajanjaksoja kerrallaan.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Paulus - 07.11.17 - klo:15:19
Tämä mietityttää tuossa eniten:"mikä on vanhaa, on kadonnut"

Eikö vanhaa enää ole jos se on kadonnut? Miten ja minne?

Olisikohan se niin, että tässä menevät sekaisin kaksi eri näkökulmaa, Jumalan ja ihmisen? Ajattelen niin, että siinä on jotain samaa kuin vanhurskaaksi tulemisessa ja vanhurskaaksi lukemisessa. Kts. Room. 4. luku.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Pökkelö - 07.11.17 - klo:22:03
Nyt taidatte olla ytimessä.
Pyhän Hengen valossa näen kyllä syntisyyni, mutta Jumala näkee meidät Jeesuksessa Kristuksessa puhdistettuna ja pyhinä.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: evlutkristitty - 08.11.17 - klo:13:04
Ap. t. 10:42   Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.

Ap. t. 10:43   Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, *** joka uskoo häneen, ***
saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Kristuksessa me tulemme vanhurskaiksi, uskon kautta ilman tekoja.

Hinta joka meidän lunastamisestamme maksettiin, oli mittaamattoman kallis. Jeesus on Herra!
Kallis on Jeesuksen veren hinta.

Rakkaus lunastajaamme kohtaan ajaa hyviin tekoihin.
___________
Hyviin tekoihin voi ihmistä motivoida moni muukin asia, kun sydämessä koettu Jumalan rakkaus ja syntien sovitus.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: kalamos - 09.11.17 - klo:09:49
Tämä mietityttää tuossa eniten:"mikä on vanhaa, on kadonnut"

Eikö vanhaa enää ole jos se on kadonnut? Miten ja minne?


Jano tuossa oikeastaan jo vastasikin tähän.

Mutta uskon Paavalin viitanneen ehkä juuri siihen Hesekielin kirjoitukseen,
jota minäkin edellisessä viestissäni lainasin.

Ja minä annan teille uuden sydämen

Siis meillä on uusi sydän.
Hesekiel antaa ymmärtää, että meillä on myös uusi luonto.

Mihin se vanha on sitten kadonnut.
Paavali sanoo näin:

Sillä te olette kuolleet,
ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa

ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Jano - 09.11.17 - klo:12:37
Sellainenkin näkemys on esitetty, että kyse olisi vallitsevasta olotilasta. Eli ihminen voisi olla joko "hengessä" tai "lihassa", ja silloin kun ollaan Hengessä niin silloin, sillä vallitsevalla hetkellä vanha ihminen on kadonnut. Ja se olisi kaiketi tarkoitus, että vaelletaan jatkuvasti Hengessä, niin että uusi luomus elää ja vanha pysyy kuolleena (eli ei aktiivisesti toimi meidän tekojemme kautta). Voidaan langeta elämään lihan mukaan, mutta kääntymyksen kautta päästään taas Jumalan armosta vaeltamaan Hengessä, uuden luomuksen elämää joka toteuttaa Jumalan tahtoa Pyhän Hengen voimassa.

Tällainen näkemys avaa minulle tätä asiaa ehkä eniten käytännön elämää miettiessä. Kunhan vaan ei ajattele Hengessä vaeltamisen olevan omaa tekoa tai että siihen päästäisiin lakia täyttämällä tai muutenkaan suorittamalla. Ainoastaan Jumalan armo ja sen kautta avuksemme tuleva Pyhän Hengen voima voi nostaa syntisen, omassa lihassaan täydellisesti mihinkään hyvään kelvottoman ihmisen elämään Jumalan mielen mukaista elämää. Ja vastaavasti armosta lankeaminen johtaa aina lihan tekoihin - joko avoimeen synnin harjoittamisen, tai omahurskaisiin yrityksiin miellyttää Jumalaa, joista kummatkin ovat Jumalan silmissä kuin saastaisia vaatteita.
Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: kalamos - 10.11.17 - klo:08:35
Aivan.
Juuri näin se menee kuin Jano kirjoitti.

Eli kun me Hengestä syntyneet vaellamme Hengessä,
niin emme täytä lihan himoa.

Mutta me olemme kuitenkin koko ajan Hengestä syntyneitä,
mikä merkitsee toisin päin sanoen sitä,
että että me olemme kuolleet synnille.

Paavali sanoo kirjaimellisesti kääntäen:
Lukekaa/laskekaa itsenne olevan synnille kuolleita.

Siis Jeesus on jo kertakaikkiaan kuollut synnille.
Ja tähän Hänen kuolemaansa me olemme upotetut.

Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä,
kuinka me vielä eläisimme siinä?
Vai ettekö tiedä, että me kaikki,
jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
olemme hänen kuolemaansa kastetut?



Otsikko: Vs: Uusi luomus
Kirjoitti: Mietiskelijä - 10.11.17 - klo:09:28

Paavali sanoo kirjaimellisesti kääntäen:
Lukekaa/laskekaa itsenne olevan synnille kuolleita.


Osaatteko te koineekreikkaa?