Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 48541 kertaa)

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #180 : 19.09.16 - klo:22:37 »
Onko Esikoiset Ry:ssä mukana yhtäkään pappia?  Tuohon en osaa vastata, jäsenhakemuksetkin käynnistyivät vasta toissapäivänä.  Toivon mukaan heitä tulee mahdollisimman paljon mukaan.  :)

Nyttemmin omien sakramenttien vuoksi vapaakirkoksi muodostunut esikoislestadiolaisuus, (siis liikettä hallitseva erehtymätön ja kaikki tietävä dynastia jota johdetaan Jellivaarasta), vihaa, panettelee ja halveksii kaikkia pappeja ja evankelisluterilaista kirkkoa. Liikkeessä vaikuttaneet oordinoidut papit on savustettu kaikki pihalle liikkeestä.

Todellinen syy omiin sakramentteihin siirtymiseen on siis koko kristikunnan ulkopuolelle perustettava kirkko (ainoa elävä ja autuaaksitekevä kristillisyys), jota hallitsee roomaiskatolisen kirkon tapainen konklaavi, paavi(t) (= lapinvanhimmat) ja kardinaalit
(= kaikkitietäville alistetut, johtavat saarnaajat.)   Liike on toiminut vapaakirkkona USA:ssa ja Kanadassa jo vuodesta 1924.

Liike siis vetäytyy koko kristikunnan ulkopulelle "vain me pelastumme" - lahko liikkeeksi. Ankara lakihenkisyys tuikkoine sääntöineen hallitsee liikettä.

Ehkä nyt ymmärrätte paremmin miksi siinä yhteisössä ei Jeesuksta seuraavat voi jatkaa. On valittava Jeesus ja Jumalan lasten vapaus, taikka liike.
Nyt kävi niin, että nettikeskustelujen tuoksinassa sekoitin järjestöt keskenään eli uuden ja vanhan! Mutta tässähän siitä sai lisää tietoa.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #181 : 19.09.16 - klo:22:57 »
En näe mitään estettä sille, että uskovat kokoontuessaan milloin vain murtaisivat leipää. Ilman mitään virkahenkilöitä tai virkapappeja.
Jokainen uskovainen on pappi.

Tuohon on helppo yhtyä. Ehkä se vielä toteutuukin. Ainakin sitten, kun joudutaan "painumaan maan alle". Eihän sitä tiedä, vaikka Raamatun omistaninenkin kriminalisoitaisiin.

Periaatteessa minunkin nähdäkseni ehtoollista voi viettää ei-julkisesti jossain pienessä piirissä, jos olosuhteet ovat sellaiset, että on tarvetta pitää tuollaisia kokoontumisia, eli juurikin jonkinasteisen kristittyjen vainojen aika. Mutta en pidä sitä kovin hyvänä ratkaisuna tällaisessa tilanteessa, kun seurakunta voi vapaasti kokoontua julkisesti ilmoitettuun ehtoollisen viettoon. Kaikkien tiedossa oleva yhteinen ehtoollinen minun mielestäni estää eriseuraisuuden ja lahkohenkisyyden muodostumista.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #182 : 19.09.16 - klo:22:57 »
Ei kuka hyvänsä ole pappi. Sellaista oppia ei Raamatusta löydy.

Jo vanhan testamentia aikaan ainoastaan Lervin sukukuntaan kuuluva voitiin asettaa papiksi.

Myös uudessa liitossa seurakunta kutsuu ja asettaa papin virkaan.

Individualistit ovat omasta mielestään pappeja tuomareita ja poliiseja, ilman koulutusta ja asettamista mainittuihin virkoihin. Narsismi ei kunnioita järjestystä vaan on itse itselleen mm. Jumala.

Kiitos ei!
Taidat nyt puhua ev.lut. kirkosta omine sääntöineen, etkä Jeesuksen perustamasta seurakunnasta.

Ilmestyskirjassa lukee (Ilm 1:5-6): "Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti!"

Ja Pietari kirjoittaa (1.Piet 2:9): "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,..."

Mielenkiintoista on, että saman tien luokittelet meidät individualisteiksi ja narsisteiksi. Mitähän tässä oikein pitäisi
ajatella sinun julistamastasi opista? Olen hämmästynyt, ei voi muuta sanoa.
Evlutkristitty varmaan tarkentaa itse, mutta onhan tosiaan olemassa yleinen pappeus ja sitten erillinen paimenvirka, jota eivät hoida kaikki uskovat, ja johon tässä nyt ymmärtääkseni viitataan. Tähän virkaan seurakunta asettaa henkilön. Pastorin lisäksi seurakuntien ja hengellisten järjestöjen työyhteydessä tietysti on usein myös evankelistoja ja opettajia. Heilläkin pitää olla kutsu ja valtuutus.

Koskenniemeä tähän väliin (VT:n papeista, yleisestä pappeudesta ja pappi/pastori-nimikkeistä):

http://sley.fi/luennot/ESITYS/PappijapEK.htm
« Viimeksi muokattu: 19.09.16 - klo:23:06 kirjoittanut Jees-mies »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #183 : 20.09.16 - klo:00:11 »
^ Kaikki uskovat ovat uuden liiton (uhri)pappeja, mutta kaikki eivät ole paimenia. Uuden liiton pappien uhreja ovat kiitos, rukous ja hyvät työt.

Koskenniemen artikkeli on selventävä esitys sanoista ja merkityksistä.

Suomenkielessä sekottaa sana "pappi", jota käytetään molemmissa merkityksissä.

Pastoria voidaan sanoa myös huonenhaltijaksi ja perheenisäksi, jonka tehtävä on jakaa väelleen hengellistä ruokaa, niin Sanaa kuin ehtoollista. Jeesus sanoi apostoleille, jotka olivat myös ensimmäiset paimenet,  ruokkimisihmeessä: antakaa te heille syödä.

Ei ole lupausta siitä, että ehtoollisen sisältö Herran ruumiina ja verenä, pysyisi muuttumattomana muun kuin paimenviran haltijan asettamana ja jakamana.

Ketä kiinnostaa, tässä myös hyvä selostus paimenvirasta. Luulen että linkki suoraan puheeseen ei pysy voimassa miten kauan tahansa, siinä tapauksessa löytyy haulla: Markus Pöyry, aihesanaksi paimenvirka.

http://www.lhpk.fi/saarnoja/?sermon_id=305




Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #184 : 20.09.16 - klo:00:22 »
Leevin pojan Kehatin tehtävästä:

4.Moos.4:4 Kehatin poikien palvelustehtävänä ilmestysmajassa olkoon tämä: huolenpito korkeasti-pyhistä.

Nimi Kehat viittaa seurakuntaan ja on se muutenkin Raamatusta nähtävissä.
Leeviläisyys kertoo esikuvallisesti Uuden liiton pappeudesta eli kaikista uskovista.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=BDB&ref=4.+Moos.+4%3A4&ent=06955

Tämän kohdan voi nähdä myös esikuvallisena Uuden liiton paimenuudesta: on tietyt henkilöt, joiden tehtävänä on huolehtia "korkeasti pyhistä" asioista (kuten eht.jakaminen).

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #185 : 20.09.16 - klo:08:33 »
Yleinen pappeus tosiaan on. Kuka hyvänsä jonka sydämessä Kristus (Jumalan Sana) elää on hänen (puolesta) todistajansa. Jos luokseni tulee henkilö jonka omatunto on herännyt synnit kauhistuttava ja helvetti polttaa jalkojensa alla, minun velvollisuuteni Jeesuksen todistajana Kristuksen pappina on kertoa hänelle ilosanoma, Jeesus Golgatalla on uhrannut ruumiinsa ja verensä sinunkin syntiesi sovitukseksi. Sinä saat tämän uhrin perusteella uskoa kaikki sinun syntisi anteeksi, tässä ja nyt, iankaikkisella unohduksella.

Tämä on elämän veden lähde Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri sinun puolestadi annettu ja vuodatettu, todistuksen sana joka pulppuaa Jeesuksen omien suista ja sydämistä. Emme sano, tee niin ja näin, niin sitten sinä saat, vaan sanomme usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Tämä on sitä yleistä ihanaa pappeutta, joka todistaa Kristuksesta joka on sinun syntivelkasi kaksanut viimeistä ropoa myöten.

Papit saarnatuoleista todistavat samaa sanomaa. Herran Pyhä Ehtoollinen kaketaan ja asetetaan syntisten ruokapöydäksi jossa nälkäise saavat sydä kyllikseen ja janoiset saavat juoda. Kuoleman kuiva jano tulee sammutetuksi. Ylistys ja kiitos Kristukselle kohoaa lunastettujen suista ja sydämistä. Kaikki on siis valmistettu, tule.

Ilm. 22:16   Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Ilm. 22:17   Ja Henki ja morsian sanovat:
"Tule!"

Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"

Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

Ilm. 22:18   Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
Ilm. 22:19   ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

Ilm. 22:20   Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!
Ilm. 22:21   Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #186 : 20.09.16 - klo:08:56 »
Esikoislestadiolaisuuden ongelma ei ollut omien sakramanttien käyttöön ottaminen.
Vaan se että he kirkon jäseninä lähtivät kirkon sisällä toimimaan kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaisesti.

Liikkeemme on rekisteroity patentti ja rekisterihallituksessa evankelisluterilaisen kirkon herätysliikkeeksi. Yhdistyksen säännöt kieltävät liikkeen muuttamisen itsenäiseksi kirkoksi
ilman että 3/4 osaa jäsenistöstä vaaleissa hyväksyy tämän ratkaisun.

Vastoin Suomen yhdistyslakia Ruotsista tulee miehet, joiden mahtikäskyllä Suomen yhdistyslain kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaisesti, riittävää määrää  jäsenistöä kuulematta muuttavat liikkeen omaksi kirkoksi omine sakramentteineen.

Toimintatapa on erittäin vastenmielinen, eikä ollenkaan kristilliselle järjestölle sopiva.
Lisäksi menettely oli lainvastainen. Yhdistyslain rikkomiseen liittyvista anteista kuitenkin luovuttiin. Juudummeko luopumaan ja missä määrin, ainakin 100 miljoonan euron yhteisesti hankitusta kiinteästä omaisuudestakin? Rukoushuoneita on useita ympäri Suomen.

Ei tämä mitään leikkiä ole, kenellekkään meistä. Varsinkaan kun liikettä perinteisesti leimaa ehdoton ekslusiivisuus, eli kaikki muut kristityt kuin oma porukka tuomitaan helvettiin. Ajatelkaa ihmistä joka tällaisen uskoo ihan tosissaan, mitä kaikkea kamalaa tuollainen usko saakaan aikaan, esimekiksi lähimmäissuhteissa.

Esikoiset Ry sanotuu irti ekslusiivisesta seurakuntaopista, tämä on merkittävin asia minulle. Tämä seurakuntaoppi on yksi perussyy näihin sekoiluihin. Lestadiolainen liike on pirstoutunut ajan saatossa ainakin 18 eri joukkoon.  Perinne mahdollistaa hengellisen diktatuurin syntymisen. Kun joku huippuunsa lakihenkinen klikki saa ehdottoman ja kontrolloimattoman vallan, niin se on menoa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #187 : 20.09.16 - klo:09:20 »
Avaus käsitteli kirkon maallistumista.

Kokemus on osoittanut, että vaaka voi kallistua myös päinvastaiseen suuntaan, tuhoisin seurauksin. Terveessä Kristuksen opissa pysyminen on siksi aivan välttämätöntä seurakunnissa.

Jaak. 3:13   Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.

Jaak. 3:14   Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
Jaak. 3:15   Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Jaak. 3:16   Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, ...

*) ... siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.

Jaak. 3:17   Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas,
sitten rauhaisa,
lempeä,
taipuisa,
täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä,
se ei epäile,
ei teeskentele.
Jaak. 3:18   
Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

Jaak. 4:1   Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?

Taipuisa, niinpä.

Meidän on ymmärrettävä ihmisten erilaisuus erilaiset tarpeet ja erilaiset elämäntilanteet itse kunkin kohdalla. Mutta meidän on myös ymmärrettävä kuinka tärkeä on järjestys seurakunnassa. Paavali luettelee erilaisia ruumiinjäseniä ja vertaa niiden järjestäytynyttä sopuisaa toimintaa seurakunnan toimintaan. Kaikilla jäsenillä ei ole sanamlainen työ, mutta mikään jäsen ei toimi ruumista vastaan eikä ylpeile toista jäsentä vastaan, kaikki toimivat saman päämäärän saavuttamiseksi yhdessä koko seurakunta. Ja päästä (Kristus) tulevat toimintaohjeet sitten kaikille jäsenille.

Miten tässä valossa näyttäytyy sitten sitoutumattomuus mihinkään seurakuntaan?
Oikeasti tällainen toimintamalli on individualismia.

No niin, minä olen sitten tästä lähin oma yhteiskuntani, olen poliisi, pappi, tuomari, lääkäri lainsäätäjä, en maksa veroja kenellekkään, pitäköön kukin huolen itsestään.
En näe tässä toimintamallissa kristillisiä piirteitä.

Näen kyllä väsyneen ja turhautuneen ihmisen, kenties sairaan joka ei jaksa enään kiinnostua oikein mistään, kaikista vähiten on kiinnoistunut haasteista joita vääjäämättä tulee, kun erilaisia ihmisiä on koolla.  Moni ajattelee, antaa hevosen surra, sillä on isompi pää.  8)


Poissa helmenkalastaja

  • Viestejä: 1
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #188 : 22.09.16 - klo:14:32 »
Olen ymmärtämässä, että virka ja yleinen pappeus on eri asioita.

Tämä on ensimäinen viestini täällä, Tervehdys kaikille, olen lueskellut viestejänne ja pidän ilmapiiristä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #189 : 22.09.16 - klo:14:41 »
Olen ymmärtämässä, että virka ja yleinen pappeus on eri asioita.

Tämä on ensimäinen viestini täällä, Tervehdys kaikille, olen lueskellut viestejänne ja pidän ilmapiiristä.

Olet sydämellisesti tervetullut. Ja rohkeasti vain kirjoittelemaan. On kuitenkin ihmisiä, jotka eivät katso hyvällä sitä, että kaikista asioista voidaan keskustella. Kaikissa piireissä sellaista ei katsota hyvällä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #190 : 22.09.16 - klo:15:26 »
Tervetuloa ylläpidonkin puolesta  :)

On hienoa, että rekisteröityneet aktivoituvat.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #191 : 27.05.17 - klo:13:42 »
Tunteeko joku tapauksen, että vaikkapa tällä vuosisadalla olisi ollut joku
profeetta joka olisi ennustanut jonkin tapahtuman, ja se olisi tapahtunut
juuri niin kuin profeetta sanoi?

Jos tällaisia esimerkkejä ei löydy, niin mitä siis ovat ne lukuisat
profetiat joista puhutaan? Ja miksi sallitaan, että niitä tuodaan
esiin uskovien kokoontumisissa??

Tältä vuosisadalta en tiedä, mutta viime vuosisadalta kyllä. Yksi ongelma profeettojen suhteen on siinä, että saatuaan toteutuneen profetian, profeetta alkaa uskoa, että muutkin hänen "profetiansa" ovat Jumalasta. Näinhän ei kuitenkaan aina ole. Tämä näyttää olevan erityisesti nimekkäinen profeettojen ongelma. Tämäkin tapaus sen todistaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikko_Reponen
« Viimeksi muokattu: 27.05.17 - klo:14:17 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell