Minä ymmärrän niin,
että nuo Johanneksen kasteet,
joita on kaksi aivan päinvastaista,
eivät sisälly niihin viiteen kasteeseen,
jotka ovat tämän ketjun otsikkona.
Johanneksen kasteita analysoin tässä ketjussa tuolla alkupuolella.
Yritin linkittää, mutta en onnistunut,
joten tässä tivistelmä Johanneksen kasteista,
joista tarkemmin kerron sivulla 2.
Eli avauksessa esittelemieni viiden kasteen lisäksi
ihan oma lukunsa ovat Johanneksen kasteet.
1)
Johannes kastoi ihmiset, kun he tunnustivat syntinsä.
2)
Johannes kastoi Jeesuksen, mikä täytti kaiken vanhurskauden.
Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo
hänen kastettavakseen.
Johannes kuitenkin esteli Häntä ja sanoi:
”Minä tarvitsen kasteen Sinulta – ja Sinä tulet minun luokseni!”
Mutta Jeesus vastasi hänelle:
”Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.”
Silloin Johannes suostui siihen.
Johannes Kastaja ei siis ensin halunnut ollenkaan kastaa Jeesusta.
Eihän synnitön voi mennä parannuksen kasteelle.
Ei Hänellä ollut syntejä, mitä voisi tunnustaa,
jonka jälkeen vasta Johannes Kastaja suostui kastamaan ihmiset.
Mutta Jeesus sanoi jotain järisyttävää Johannes Kastajalle:
Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus.
Siis ihmiset olivat tuoneet Jordanille syntinsä. Jeesus toi sinne Vanhurskautensa.
Tuosta virrasta tuli ihmislle Elämän virta. Jeesukselle kuoleman virta.
Ihmiset saivat saivat jättää syntinsä Jordanille.
Jeesus tuli ja otti heidän syntinsä päälleen ja kannettavakseen.
Näin täyttyi Vanhurskaus.
Ennen kuin Jeesus oli kastettu
ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnin,
Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi eikä parantanut sairaita,
mutta nyt kun Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.
Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.
Tuo verbi kantaa on sellaisessa muodossa, että Hän jo tekee sen.
Johannes Kastaja näki jotenkin ehkä ilmestyksen omaisesti
Jeesuksen Jumalan Karitsana, joka oli ottanut päälleen
ja kantoi koko maailman kaiken synnin.
Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.
Ja mitä sitten tapahtui. Henki vei Hänet erämaahan.
Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
eli Jeesuksen edelläkävijä ja tienraivaaja oli Aaronin sukukuntaa.
Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa, kuinka vanhurskaus täytettiin,
kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:
Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa,
olipa heillä mitä syntejä tahansa,
ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen,
sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.
Eli Johannes Aaronilaisena
sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
ja vietiin sitten pois erämaahan.
Kauriin päälle laitettiin meidän syntimme.
Ja tuo kauris parka joutui ne sitten kantamaan erämaahan.
Mutta sitten on toinen asia, joka tapahtui noin kolme vuotta myöhemmin.
Jumalan Karitsa, meidän Pääsiäislampaamme,
teurastettiin meidän syntiemme sovitukseksi:
onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu