Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32774 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Uudessa testamentissa on ihan selkeää tekstiä. Toinen otetaan, toinen jätetään. Voitaneen kääntää muistaakseni hylätäänkin.
Kahdesta nukkuvasta, joilla vain toisella oli öljyä lampussa.


Miten tämä liittyy käsiteltävään aiheeseen?
Tietääkseni tällä foorumilla ei kukaan kannata kaikki pelastuu oppia.
Vai mitä tarkoitat tuolla sanoa.


Lainaus
Raamatussa on sanottu; Israelin koetuksen ahjossa aikamme lopussa kääntyvän Jeesuksen puoleen.

Paljon tekstejä joutuu Raamatusta poistettavaksi; jos haluaa nämä pois selittää

Tuossa opissa, että juutalaiset kääntyvät lopun aikana on se ongelma, että kääntymys on liitetty ns. vihan aikaan ja heidän jäämiseensä tuhatvuotiseen valtakuntaan maailmaa evankelioimaan.


Jos ajatellaan asia niin, että suuret määrät juutalaisia kääntyy ennen Jeesuksen tuloa uskoon, ei kai sitä kukaan kristitty vastusta. Päin vastoin sitä pitäisi edistää.
Nyt kuitenkin toimitaan päinvastoin.
Yhtään ainutta ei-uskovaa juutalaista ei saisi auttaa palaamaan Israeliin. Siellä joutuu juutalaisen harhaopin vaikutuksen alaisena ja käytännössä Jeesuksen löytäminen muuttuu vaikeaksi ja ortodoksijuutalaisuuden osalla erittäin vaikeaksi.
Asialle verrannollista toimintaa olisi avustaa ihmisten muuttoa kommunistimaahan.

-

Hieman täydennystä johonkin aiempaan kommenttiini.
Tietenkin nykyisellä Israelilla on muutamia tärkeitä merkityksiä, kun se muistuttaa olemassaolollaan historiasta, elvyttää kieltä ja tuo esille argeologisia todisteita Raamatun ajoista.

« Viimeksi muokattu: 24.02.19 - klo:10:01 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
VT:n profetiat toteutuivat ja juutalaiset palasivat jo viimeisinä aikoina maahansa.
Pietari ei puheessaan sysännyt viimeisiä päiviä tulevaisuuteen vaan katson sen ajan olleen jo silloin.

16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala,


- -

Jos katsoo sitä touhua mitä nyky-Israelissa harrastetaan niin tämän pitäisi uudelleen toteutua:

6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.


Vai onko niin, että vain osa profetioista ja lupauksista on tarkoitettu toteutuvaksi moneen kertaan?
« Viimeksi muokattu: 24.02.19 - klo:10:07 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Valehteliko Jeesus?

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat"


Ei valehdellut eikä tuota tarvitse selityksin siirrellä eri vuosituhannelle.

Jerusalem tuhoutui vuonna 70.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_piiritys

Tämä oli se mitä tapahtui:

Matt.24 luvun alku ja nämä:
"15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-
16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on,
18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Mielestäni vain nämä jakeet Jeesuksen puheista koskevat muutakin kuin ensimmäistä vuosisataa:

" Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu."

(tietenkin tuon edellinenkin "joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu", pätee myös nyt, vaikka oli ensimmäisille opetuslapsille sanottua)

Myös tämä koskee tulevaa:

27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

- -

Tästä ei pidä tehdä kaksinkertaista vertausta:

32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

Tuo tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tietyt merkit ennustavat kohta tapahtuvaa eikä sitä, että pitäisi katsella viikunapuuta.

Nuo merkit tapahtuivat ja Jerusalem tuhottiin.



Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Kannattaa lukea Raamatusta mitä Jumala on oikeasti luvannut eikä uskoa sitä mitä, jotkut maallisen ja poliittisen Israelin fanittajat ovat väittäneet Jumalan luvanneen.

Uskon sana-liike ja muut vastaavat ovat väännelleet Raamattua ja saanet ihmiset epätoivoisiksi ja pettymään Jumalaan, koska he lupailevat sellaista mitä ei ole koskaan luvattu. Lupaaja ei siis ole  ollut Jumala.

Sama juttu näissä Israel-teemoissa. Kun on vuosikymmenet opetettu hölynpölyä ja opetettu ajattelemaan tietyn opin mukaisella tavalla, silmien avautuminen tuottaa järkytyksiä.
Tästä olen samaa mieltä Natanaelin kanssa. Ei ole helppo hyväksyä sitä, että on pitkän aikaa uskonut Raamatun kanssa ristiriidassa olevaa oppia. Eli on ollut niin sinisilmäinen, että on uskonut asioita siksi että niitä on niin monelta taholta julistettu ja päähän päntätty.

Näissä lopun ajan jutuissa on aivan varmasti sellaista mitä ei voi Raamatusta löytää - jo silläkin perusteella että julistettavat opit ovat keskenään ristiriitaisia.

Kannattaa todella tehdä niinkuin Berean juutalaiset, jotka tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin kuin heille julistettiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kannattaa todella tehdä niinkuin Berean juutalaiset, jotka tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin kuin heille julistettiin.

Olen jossain yhteydessä todennut "omana mielipiteenäni", että tärkeämpi on rakkaus totuuteen, kuin omaksutun "totuuden" määrä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Kannattaa lukea Raamatusta mitä Jumala on oikeasti luvannut eikä uskoa sitä mitä, jotkut maallisen ja poliittisen Israelin fanittajat ovat väittäneet Jumalan luvanneen.

Uskon sana-liike ja muut vastaavat ovat väännelleet Raamattua ja saanet ihmiset epätoivoisiksi ja pettymään Jumalaan, koska he lupailevat sellaista mitä ei ole koskaan luvattu. Lupaaja ei siis ole  ollut Jumala.

Sama juttu näissä Israel-teemoissa. Kun on vuosikymmenet opetettu hölynpölyä ja opetettu ajattelemaan tietyn opin mukaisella tavalla, silmien avautuminen tuottaa järkytyksiä.
Tästä olen samaa mieltä Natanaelin kanssa. Ei ole helppo hyväksyä sitä, että on pitkän aikaa uskonut Raamatun kanssa ristiriidassa olevaa oppia. Eli on ollut niin sinisilmäinen, että on uskonut asioita siksi että niitä on niin monelta taholta julistettu ja päähän päntätty.

Näissä lopun ajan jutuissa on aivan varmasti sellaista mitä ei voi Raamatusta löytää - jo silläkin perusteella että julistettavat opit ovat keskenään ristiriitaisia.

Kannattaa todella tehdä niinkuin Berean juutalaiset, jotka tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin kuin heille julistettiin.

Mitä omiin kirjoituksiini tulee Israelin kansan ja maan tulevaisuudesta, niin en kuulu "Israel fanittajiin", mutta kylläkin niihin, jotka uskovat Raamatun ilmoituksen -mennyttä koskevan ja tulevaisuutta koskevan. Minä ymmärrän kirjoiuksista, että Jeesus tulee takaisin  samalla tavalla kuin taivaaseen menikin (muistaakseni Ap.t 1:11 tai sinne päin). Natanaelin näkemyksen mukaan (jos oikein olen ymmärtänyt) maa tuhoutuu niin ettei täällä voi asua eikä siis Jeesuskaan tulisi konkreettisesti takaisin. Läpi vuosisatojen uskovat ovat odottaneet Jeesuksen palaavan takaisin konkreettisesti. Nämä puheet, ettei Herra tulisikaan takaisin näkyvästi ja kirjaimellisesti, ovat vallanneet alaa vasta reilun sadan vuoden ajan. En ryhdy kiistelemään tästä asiasta. En ole kiistellyt edes jehovantodistajien kanssa, jotka ovat selittäneet minulle Jeesuksen tulleen takaisin jo 1914 eikä muuta paluuta ole enää odotettavissa. Varmankin tiedämme kaikki, että Jeesuksen paluusta -toisesta tulemuksesta- on lukuisa määrä selityksiä ja teorioita kuten on ollut hänen ensimmäisestäkin tulemuksestaan, "sitä ennen ja sen jälkeen".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Yleisin lopunaikojen selitys vapaissa suunnissa Suomessa taitaa edelleenkin olla se, että Jeesus tulee salaisesti hakemaan uskovia ja sitten he karkaavat pois.
Sitten tuon opin mukaan Jeesus ja srk hallitsee tätä maata 1000v näkymättömästi ja juutalaiset näkyvästi. Aivan niin kuin maailmankaikkeuden Herra häpeäisi tuloaan.

Jotain piikaa on aiempina vuosisatoina hiivitty riihen takaa aitalle vokottelemaan ja sitten heidän elämänsä jotenkin ajautuu eteenpäin.

Lopuksi 1000v aikakausi, niin kuin kaikki lähes kaikki muutkin dispensionationallsmin aikakaudet, päättyvät Jumalan epäonnistumiseen.
Aadam lankesi, seuraava jakso päättyi vedenpaisumukseen, ei tullut valmista Nooan eikä Aabrahamin liitoista. Lakiliitto johti pakkosiirtolaisuuteen. Jeesusta ei otettu vastaan ja seurakunnan ajassakin asiat ovat huonosti. Sitten vielä tuhatvuotinen rauhan valtakuntakin epäonnistuu.

Sitten Jumalalta menee hermo ja saatana heitetään helvettiin.
Mieletön oppi.

-
Kun Jeesus tulee, silloin hän tulee niin kuin Kuningas tulee.
Pasuuna raikaa ja kaikki näkee mitä tapahtuu. Se on kuuluvaa ja konkreettista.
En pysty selittämään sitä miten koko maailma näkee tapahtuman yhdellä kertaa.
Ihan varmaa on se, ettei siihen tarvita Yleä, maikkaria eikä CNNää.

Seurakunta menee Jeeusta vastaan ja tänne jäävät saavat kiviä tai jotain muuta niskaan.
Ei sen lopun tarvitse kolmea ja puolta vuotta kestää. Se aika on vain oppikehitelmä.
Maailman luomiseenkaan ei kauaa mennyt.


Ei voi olla niin, että seurakunnan honeymoon on jossain ydinsodan jälkeisessä maailmassa.
Raamattu ei missään kohtaa kirjoita kahdesta uudesta maasta - entisestä korjatusta ja sitten aivan uudesta. Sitähän näkyvä 1000v. valtakunta tarkoittaisi.

Raamattu kertoo Jeesuksen tulevan samalla tavalla takaisin kuin hän lähti.
Missä kerrotaan minne Jeesus ja srk silloin menee?



« Viimeksi muokattu: 02.03.19 - klo:22:19 kirjoittanut Natanael »


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Pienestä asti mulle on opetettu, että Jeesus tulee takaisin näkyvällä tavalla. Paljon myöhemmin törmäsin kaikenlaisiin monivaiheisiin oppeihin ja itselleni liian vaikeatajuisiin tulkintoihin siitä mitä, milloin ja missä järjestyksessä. En mieti niitä juurikaan, vaan pysyn siinä Jeesuksen konkreettisen paluun odottamisessa. Ja toivon että ymmärtäisin siivota vielä enemmän elämästäni tilaa sille odottamiselle. Ja se odottaminen ei edellytä minkään paikallisen seurakunnan tai kirkon jäsenyyttä, tosin ei siitä haittaakaan ole.

Itseni on pakko yksinkertaistaa ns. lopun ajat Jeesuksen odottamiseen. Olen myös miettinyt, että kuinkahan paljon vaikka jonkun melko eristyksissä elävän afrikkalaisen heimon evankelioinnin kautta uskoon tullut jäsen kykenee omaksumaan tuosta monissa seurakunnissa opetettavasta varsin monimutkaisesta eskatologiasta? Osaako hän kuinka nopeasti omaksua monille länsimaiselle herätyskristitylle niin tärkeiksi muodostuneet käsitykset ja järjestykset tapahtumista ja vielä sijoittaa Israelin sinne juuri oikealla tavalla?

En yritä väheksyä kenenkään näkemystä, mutta selvitän vaan sitä, että itse en kykene saamaan otetta muusta kuin siitä, että Jeesus tulee takaisin.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Edelliseen jatkoa sen verran, että kaikesta huolimatta tällä foorumilta luen mielenkiinnolla ihmisten erilaisia käsityksiä näistä asioista. Niitä voi lueskella omaan tahtiin niin ei tule ähkyä ja kykenee jotain käsittämäänkin.

Itse kun en käsitä paljoakaan niin ei tule tunnetta, että pitäisi puolustaa jonkun ajatuksia tai olla jonkun näkemyksiä vastaan. Tosin sen voin myöntää, että mitä simppelimpi näkemys, sitä enemmän saan yleensä irti. Mutta tuo nyt lienee ollut sanomattakin selvää.
Ihmisroska


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vapaissa suunnissa taitaa olla aika yleinen sellainen käsitys, että Vanhan Testamentin aikana vain israelilaiset pelastuivat.
Tuo uskomus osaltaan hämärtää tulevankin.

-

Mooseksen lain kautta saatiin kirjoitettu Jumalan tahto.
Israelin kansa osoitti, että ihminen on niin pilalla, ettei tuon lain noudattaminen onnistu.
Se mitä tapahtui heille on esikuvallista ja on tarkoitettu varoitukseksi meille.
1.Kor.10

Israelin tärkein merkitys oli olla osa suunnitelmaa, että Jeesus tuli maailmaan.


Oikeastaan Jeesus itse oli Israel.

Hoos.11:1
Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.

Matt.2
14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Henkilö, joka kehitteli pretribulationistisen tempausopin ja muut siihen liittyvät asiat oli Scofield.
Hänen nimellään selitysraamattu.

Jälleen kerran uusia ihmeellisiä oppeja keksimässä oli ihminen, jonka elämä oli sellaista, että ainakin minulle tuottaa suuria vaikeuksia uskoa, että hän toimisi Jumalan erityisenä äänitorvena.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/C._I._Scofield



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Kuuntelin tuon Syvännön puheen.
Mielestäni hän on ensin omaksunut tietynlaisen opin ja sitten taivuttaa Raamatun sanoman sen mukaiseksi.

Ensiksi on olemassa päätös, että 144000 ovat etnisiä israelilaisia, vaikka ko. luettelo ei vastaa Jaakobin poikia.
Sitten on näkemys useista eri tempauksista ja israelilaisten suorittamasta evankelioinnista 1000v valtakunnan aikana.

Syväntö erottelee Jeesuksen tulon (tempauksen) ja Herran päivän. Tuo siksi, että saadaan tietty oppi selitettyä.
Aivan kuin Jumala ei kykenisi samana päivänä tekemään yhtä toisille ja varjelemaan samaan aikaan varjelemaan toisia.

Puhe oli juuri sitä mitä 70-luvulla innolla kuuntelin ja uskoin. Oppi, jonka olen hylännyt.

Puheessa oli kuitenkin hyviä huomioita eräiden jakeiden kääntämisestä, mutta tietenkin ne oli ympätty hänen ajattelelemassaan kehyksessä ilman ajatusta, että ne toimivat aivan hyvin toisenlaisessakin näkemyksessä.