Kirjoittaja Aihe: Unettomuus  (Luettu 3828 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #15 : 19.07.19 - klo:18:10 »
Tau siten, etta Raamattu tipahtaa nukahtaessa lattialle :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Unettomuus
« Vastaus #16 : 19.07.19 - klo:19:53 »
Tau siten, etta Raamattu tipahtaa nukahtaessa lattialle :)

Tai sitten, että se on joku pienempi kirja. Raamattu on liian painava siihen tarkoitukseen. Minulla on monia (oikein) hyviä kirjoja, joita luen yhä uudelleen ja uudelleen. Ne ovat niin pieniä, että niitä on helppo lukea makuulla. Usein nukahdan kirja kädessä ja kirja tipahtaa helposti. En edes aina herää siihen.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #17 : 29.11.19 - klo:09:04 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan. Tietty joku voi sanoa että ei se siitä johdu vaan tunnustamattomista synneistä.

(Huomasin juuri tuon tekstisi kuukausien jälkeen).
En tekstiä kirjoittaessani ajatellut ollenkaan sinua ja unettomuuttasi. Älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Synti tosin on se huomisen murehtiminenkin, mutta tällaisiahan me reppanat syntipolot olemme, ettemme uskalla jättää huoliamme, murheitamme ja huomistamme Jumalan käsiin. Tuttua, niin tuttua itsellenikin. On peräti kummallista, että lukemattomat kerrat avun Jumalalta saatuani voin yhä epäillä saanko vielä huomennakin avun. "Minä Herra en muutu", vakuuttaa Hän sanassaan Ja vielä näinkin:

"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan" (Jes. 46:4).

(Oho, olinkin reagoinut jo tuohon vastaukseesi, mutta en muistanut... no jääköön tämäkin tänne)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #18 : 29.11.19 - klo:17:15 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan. Tietty joku voi sanoa että ei se siitä johdu vaan tunnustamattomista synneistä.

(Huomasin juuri tuon tekstisi kuukausien jälkeen).
En tekstiä kirjoittaessani ajatellut ollenkaan sinua ja unettomuuttasi. Älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Synti tosin on se huomisen murehtiminenkin, mutta tällaisiahan me reppanat syntipolot olemme, ettemme uskalla jättää huoliamme, murheitamme ja huomistamme Jumalan käsiin. Tuttua, niin tuttua itsellenikin. On peräti kummallista, että lukemattomat kerrat avun Jumalalta saatuani voin yhä epäillä saanko vielä huomennakin avun. "Minä Herra en muutu", vakuuttaa Hän sanassaan Ja vielä näinkin:

"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan" (Jes. 46:4).

(Oho, olinkin reagoinut jo tuohon vastaukseesi, mutta en muistanut... no jääköön tämäkin tänne)

Vastaan tuohon lihavoimaani tekstin kohtaan.
Siis kun käytän sanontaa "Kyllä mulla ainakin....." , tarkoitan, että perustan sanomani vain ja yksinomaan omaan kokemukseen. Useimmiten siitä syystä, että mulla ei ole tietoa asiasta kovinkaan paljon ja pelkään, että jos en ilmaise kirjoittamani perusteita, tekisin yleistyksiä asiasta, mistä minulla ei ole joko yhtään tietoa tai ainakin sen verran vähän, että ei olisi hyvä idea käyttää sitä yleistyksiin.

Seuraavaksi totesin, että tietty joku toinen voi määritella toisen ihmisen unettomuuden omasta näkökulmastaan, minkä perusteita en edes tiedä.
« Viimeksi muokattu: 29.11.19 - klo:17:26 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #19 : 30.11.19 - klo:08:58 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan. Tietty joku voi sanoa että ei se siitä johdu vaan tunnustamattomista synneistä.

(Huomasin juuri tuon tekstisi kuukausien jälkeen).
En tekstiä kirjoittaessani ajatellut ollenkaan sinua ja unettomuuttasi. Älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Synti tosin on se huomisen murehtiminenkin, mutta tällaisiahan me reppanat syntipolot olemme, ettemme uskalla jättää huoliamme, murheitamme ja huomistamme Jumalan käsiin. Tuttua, niin tuttua itsellenikin. On peräti kummallista, että lukemattomat kerrat avun Jumalalta saatuani voin yhä epäillä saanko vielä huomennakin avun. "Minä Herra en muutu", vakuuttaa Hän sanassaan Ja vielä näinkin:

"Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan" (Jes. 46:4).

(Oho, olinkin reagoinut jo tuohon vastaukseesi, mutta en muistanut... no jääköön tämäkin tänne)

Vastaan tuohon lihavoimaani tekstin kohtaan.
Siis kun käytän sanontaa "Kyllä mulla ainakin....." , tarkoitan, että perustan sanomani vain ja yksinomaan omaan kokemukseen. Useimmiten siitä syystä, että mulla ei ole tietoa asiasta kovinkaan paljon ja pelkään, että jos en ilmaise kirjoittamani perusteita, tekisin yleistyksiä asiasta, mistä minulla ei ole joko yhtään tietoa tai ainakin sen verran vähän, että ei olisi hyvä idea käyttää sitä yleistyksiin.

Seuraavaksi totesin, että tietty joku toinen voi määritella toisen ihmisen unettomuuden omasta näkökulmastaan, minkä perusteita en edes tiedä.

Kiitos vastauksesta. Se auttoi "syvemmin" ymmärtämään tekstiäsi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Unettomuus
« Vastaus #20 : 15.10.20 - klo:19:31 »
Mutta aikaisin nukkumaan meno auttaa minua. Yleensä unettomuuteni johtuu siitä että jo alkuaan olen touhunnut sitä tai tätä liian kauan. Sitten tulee paniikki että oi kauhee on jo niin myöhä. Ja jos menee ajoissa sänkyyn, niin tulee levättyä paremmin vaikka uni ei heti tulisikaan.

Ja kyllä juuri liikunta auttaa myös paljon.

Ajattelin kertoa tähän liittyvän tuoreen kokemukseni. Vävypoikamme toi meille pari päivää sitten vanhan kuntopyörän, joka oli ollut heillä ylimääräisenä tavarana ja käyttämättömänä vuosikaudet.

Kokeilin sitä aluksi ja totesin, että sen säännöllinen käyttö saattaa olla hyväksi. Eilen oli hieman rankka päivä, tein päivällä yli tunnin reippaan kävelylenkin. Muutakin askaretta oli ulkona, ja sitten vielä illalla saunottiin.

Minulla on ollut jo vuosia tapana tehdä joka ilta tietyt voimisteluliikkeet, jotka selvästi ovat kohottaneet fyysistä kuntoani. Illalla olin saunan jälkeen tosi väsynyt ja ajattelin jättää voimistelun kerrankin väliin. Kun sitten vähän aikaa olin istunut netin ääressä, niin tuli katumus ja päätin tehdä kuitenkin ne totutut voimisteluliikkeet. Ja sitten intouduin vielä istumaan kuntopyörän selkään ja säädin sen suurin piirtein polkupyörällä loivahkoa ylämäkeen nousua vastaavaksi. Poljin 100 kertaa, jolloin alkoi jo hieman hengästyttää.

Lähdettiin siitä sitten yöpuulle. Normaalisti herään noin kahden tunnin välein, jolloin on vessassakin käytävä pikku tarpeen vuoksi. Sitten alkoi tapahtua kummia. Kun heräsin katsomaan kelloa, niin se oli jo n. 6.45, eli olin ekakerran moneen vuoteen nukkunut koko yön heräämättä. Eikä vieläkään ollut kiirettä edes vessaan.  ;) ;) ;)

Netistä etsin tietoa kuntopyöräilystä ja sieltäkin löytyi uskomattomia tarinoita. Kerrottiin, että kuntopyöräily alentaa verenpainettakin oleellisesti. Mielenkiinnolla seuraan tilannetta.
« Viimeksi muokattu: 15.10.20 - klo:20:07 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Unettomuus
« Vastaus #21 : 15.10.20 - klo:21:26 »
Sitten alkoi tapahtua kummia. Kun heräsin katsomaan kelloa, niin se oli jo n. 6.45, eli olin ekakerran moneen vuoteen nukkunut koko yön heräämättä.
Onpa hienoa kuulla tuollaisia hyviä uutisia! Toivotaan, että saat myös jatkoa hyvälle nukkumiselle.