Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 55980 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #45 : 02.07.14 - klo:10:09 »
Haluaisin kuulua sellaiseeen seurakuntaan, joka ei ilmeisestikään ole täällä ajassa mahdollinen. Tai voi toteutua vain hyvin pienessä mittakaavassa.

Haluan:
1. Avoimuutta
2. Yksinkertaista Sanan julistusta
3. Vähemmän musiikkia (ei jokaiselle jotakin)
4. Keskustelua uskonasioista eri näkökulmista
5. Ei jakoa eliittiin ja rupusakkiin
6. Ei vetonauloja eikä julkkiksia väkimäärän lisäämiseksi

Lestadiolaisuus näyttäisi täyttävän muut kohdat paitsi 1. ja 4. Se on mielestäni iso puute.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #46 : 02.07.14 - klo:11:30 »
Itse voisin listata asioita mitä en kovin haluaisi mieleisessäni seurakunnassa olevan;

1. Musiikkiesitykset ja matkakertomukset
2. Ylistyslauluja
3. Marttakerhot

..ja mitä voisi olla

1. Jokainen otettaisiin huomioon ja ohjattaisiin sekä rohkaistaisiin,
löytämään mitä annettavaa voisi kokouksissa olla itse kullakin.

2. Saarnoissa myös opetusta miten Sanaa sovelletaan arjessa (tärkeää vastakääntyneillekin)

3. Yhteislauluja max.3/krt.

4. Mahdollisesti evankelioiva kahvi/teepaikka seurakunnan yhteydessä, jonne uskovat voisivat kokoontua myös keskustelemaan.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #47 : 02.07.14 - klo:14:25 »
Itse voisin listata asioita mitä en kovin haluaisi mieleisessäni seurakunnassa olevan;

1. Musiikkiesitykset ja matkakertomukset
2. Ylistyslauluja
3. Marttakerhot

..ja mitä voisi olla

1. Jokainen otettaisiin huomioon ja ohjattaisiin sekä rohkaistaisiin,
löytämään mitä annettavaa voisi kokouksissa olla itse kullakin.

2. Saarnoissa myös opetusta miten Sanaa sovelletaan arjessa (tärkeää vastakääntyneillekin)

3. Yhteislauluja max.3/krt.

4. Mahdollisesti evankelioiva kahvi/teepaikka seurakunnan yhteydessä, jonne uskovat voisivat kokoontua myös keskustelemaan.

Aikalailla samankaltaisia toiveemme ovat. Arvelen, että edustamme melkoisen isoa joukkoa kristikunnasta. En vain jaksa ymmärtää, mistä kaikenlaisten virtausten apinointi johtuu. Tai ehkä sittenkin ymmärrän - kyseessä on käsitykseni mukaan henkivalta, joka ohjaa määrätietoisesti ihmisiä pois pääasiasta. Tietenkin hengellisyyden kaapuun puettuina ilmiöinä.

En kuitenkaan tiedä mitään niin tehokasta menetelmää seurakunnan hajottamiseksi kuin että hyväksytään sinne mahdollisimman monenlaista "uutta" musiikkia.
« Viimeksi muokattu: 02.07.14 - klo:14:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #48 : 02.07.14 - klo:18:56 »
Vaikka itse omalla ajallani kuuntelen mahdollisimman monenlaista musiikkia, niin seurakuntaan ja varsinkaan jumalanpalveluksiin en sellaista kaipaa. Lauluissakin sanoma on tärkein asia. Laulujen tulee olla osa julistusta, eikä mitään esityksiä. Konsertit sitten erikseen. En niitä ole vastustamassa.

Haluaisin kuulua seurakuntaan, missä Kristus ja hänen tekonsa olisivat keskiössä. Haluaisin, että seurakunta olisi keskusteleva seurakunta, missä ihmiset uskaltaisivat puhua keskenään. Haluaisin, että järkeä ja ajattelua ei pidettäisi Hengen vastustajana, koska se ei sitä ole. Raamatussa ei sanota, että jätä aivot narikkaan ja ota kaikki vastaan. Raamattu ei myöskään sano, että järki sinällään olisi Jumalan vihollinen, vaan Jumalaa vastustavat järjen päätelmät tulee hajottaa.

Haluaisin, että seurakunnan kokouksiin/jumalanpalveluksiin osallistuisi mahdollisimman monenlaisia ihmisiä kaikista ikäryhmistä.

Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #49 : 02.07.14 - klo:20:10 »
Haluaisin, että seurakunnan kokouksiin/jumalanpalveluksiin osallistuisi mahdollisimman monenlaisia ihmisiä kaikista ikäryhmistä.

Tuo on mielestäni tärkeä näkökohta. En pidä järkevänä sitä, että lapset ja nuoret erotetaan omiin ryhmiinsä, sillä he ymmärtävät julistuksesta mielestäni hyvin paljon. Olen kiitollinen siitä, että itse sain olla lapsena mukana aikuisten kokouksissa. Tosin myös pyhäkoulussakin, mutta ne eivät olleetkaan mitään rinnakkaistilaisuuksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #50 : 11.06.16 - klo:20:27 »
Haluaisin kuulua sellaiseeen seurakuntaan, joka ei ilmeisestikään ole täällä ajassa mahdollinen. Tai voi toteutua vain hyvin pienessä mittakaavassa.

Haluan:
1. Avoimuutta
2. Yksinkertaista Sanan julistusta
3. Vähemmän musiikkia (ei jokaiselle jotakin)
4. Keskustelua uskonasioista eri näkökulmista
5. Ei jakoa eliittiin ja rupusakkiin
6. Ei vetonauloja eikä julkkiksia väkimäärän lisäämiseksi


Tässä on ihan hyviä pointteja. Oma tavisluterilainen srk:ni täyttää mielestäni aika hyvin nämä kriteerit. Paitsi että en vastusta musiikin moninaisuutta, eikä myöskään srk:ni. Tosin messuun en kaipaa musiikiksi muuta kuin virsiä urkusäestyksellä.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #51 : 13.06.16 - klo:01:24 »
Tosin messuun en kaipaa musiikiksi muuta kuin virsiä urkusäestyksellä.

Voi minua ressukkaa, kun aina vaan tuo sana messu on minulle myrkkyä. Oikeesti ahdistaa. Jollakin tavalla liitän sen mielessäni katoliseen kirkkoon missä messuja pidettiin ennen ja jälkeen sotaretkien.

Minulla on sellainen muistikuva että nuoruudessani mentiin kirkkoon jumalanpalvelukseen eikä messuun. (tarkistinkin saman tein asian wikipediasta ja sieltä lainaus: "Suomalaisesta kirkkokäsikirjasta sana messu poistettiin 1800-luvulla liian katolisena, mutta se palasi käyttöön vuoden 2001 kirkkokäsikirjassa..."). Onkohan niin, että ekumenian myötä katolilaiset perinteet palaavat valtionkirkkoommekin. Kuvassa messu meneillään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:BentoXVI-51-11052007.jpg

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #52 : 13.06.16 - klo:03:20 »
Kuunteliko kukaan radiojumalanpalvelusta eilen? Olli Valtonen oli "saarnavuorossa". Meni vähän ohi korvien, mutta olin kuulevinani, että uskoontuleminen on sitä, että osallistuu ehtoolliselle ja "messuun". Toivon kuulleeni jotain väärin. Ollihan on pitänyt niitä ns. Tuomas-messuja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #53 : 13.06.16 - klo:09:52 »
Tuota Messu sanaa minäkin vierastan, kuten muitakin "uudistuksia".
Eilen poljin vastatuuleen, ja hiukan myöhästyin. Sleyn messu.
Ensin luulin tulleeni euroviisukarsintoihin, kun aloitusvirsi oli alkanut, kun ovesta tulin sisään.
Urkuparvella bändi vaan säesti virsiä uusin sovituksin. Mutta miksi sen piti soittaa , niin lujaa ?
Ja miksi ehtollisen aikanikin ? Sitä en ymmärtänyt.

Muuten mukava messu, kun oli uskovien yhteyttä ja Sanaan uskova pappi.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #54 : 13.06.16 - klo:11:44 »
Täytyy sanoa, että olen kiertänyt kaiken maailman musiikkitapahtumat - jotkut hyvinkin kaukaa. Viimeksi käytiin ev.lut. kirkossa kuuntelemassa tuttua pappia, mutta siitä on jo aikaa. Urut soivat niin kovaa, että vaimonikin piteli korviaan eikä minunkaan kuulovammani parantunut. Tuli selväksi, että ev.lut. (siis kirkko) ei ole minun paikkani. Vapaiden suuntien kokoukset eivät sitä ole olleet aikoihin, suurelta osin samasta syystä.

Olen joskus pohtinut sitä, miten Paavali ja apostolit suhtautuisivat tähän nykymeteliin.

Miesten piiri on nykyisellään ihan hyvä, vaikka onkin ev.lut. Vetäjäkin on SLEYN miehiä, mutta ei se paljoa haittaa. Kastejutustakaan ei ole viisasta alkaa väittelemään, kun hänen kantansa tietää. Nykyisellään ohjelmaan ei ole kuulunut edes virttä, kukaan ei ole sitä esittänyt. Virrettömyyskään tunnu ketään nyppivän.
« Viimeksi muokattu: 14.06.16 - klo:11:59 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #55 : 14.06.16 - klo:11:52 »
Tänään haluaisin kuulua sellaiseen seurakuntaan, mihin kuuluisi vain minä, meitsi ja mä. Kyllästyttää ihmisten metkut ja jänkätykset, joten en varmaankaan hyväksy tänään seurakuntani jäsenyyteen muita. Seurakunnassani kuullaan tänään turhautuneita monologejani ja southern rockia väliajoilla. Mutta koska emme ole ahdasmielisiä, niin pari country -kipalettakin on tiedossa. Allekirjoittanut saarnaa tänään aiheesta "Aika on heitellä kiviä ja antaa muiden kerätä ne jos kiinnostaa". Liturgina tomii meitsi. Messuaminen sallittu.

Vapaaehtoinen kolehti kerätään yleisseurakunnallisten kulujen kattamiseksi.

Ps. Olen täysin tietoinen siitä mitä kirjoitin tähän ketjuun aiemmin. Tänään on tänään.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #56 : 14.06.16 - klo:19:04 »
Ihan omasta seurakunnastani on erotettu jäsen tänään. Ei noudattanut sääntöjä, eikä tullut toimeen itsensä kanssa.
Lisäksi messusi liian vähän, eikä tykännyt soitetusta musiikista tarpeeksi. Hankala tapaus, vaikka oli perustajajäsen.

Perustakoon oman puljunsa.
Ihmisroska

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #57 : 14.06.16 - klo:20:39 »
Ihan omasta seurakunnastani on erotettu jäsen tänään. Ei noudattanut sääntöjä, eikä tullut toimeen itsensä kanssa.
Lisäksi messusi liian vähän, eikä tykännyt soitetusta musiikista tarpeeksi. Hankala tapaus, vaikka oli perustajajäsen.

Perustakoon oman puljunsa.

Hyvä, että on vielä jossain seurakuntakuria jäljellä. Nyt, kun se hankala tyyppi on potkittu pois sieltä, voisin melkein liittyä siihen puljuun.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #58 : 14.06.16 - klo:20:42 »
Ihan omasta seurakunnastani on erotettu jäsen tänään. Ei noudattanut sääntöjä, eikä tullut toimeen itsensä kanssa.
Lisäksi messusi liian vähän, eikä tykännyt soitetusta musiikista tarpeeksi. Hankala tapaus, vaikka oli perustajajäsen.

Perustakoon oman puljunsa.

Hyvä, että on vielä jossain seurakuntakuria jäljellä. Nyt, kun se hankala tyyppi on potkittu pois sieltä, voisin melkein liittyä siihen puljuun.

Amen.
Tässä on samalla avoinna seurakunnan paimenen posti.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #59 : 14.06.16 - klo:21:03 »
Ihan omasta seurakunnastani on erotettu jäsen tänään. Ei noudattanut sääntöjä, eikä tullut toimeen itsensä kanssa.
Lisäksi messusi liian vähän, eikä tykännyt soitetusta musiikista tarpeeksi. Hankala tapaus, vaikka oli perustajajäsen.

Perustakoon oman puljunsa.

Hyvä, että on vielä jossain seurakuntakuria jäljellä. Nyt, kun se hankala tyyppi on potkittu pois sieltä, voisin melkein liittyä siihen puljuun.

Amen.
Tässä on samalla avoinna seurakunnan paimenen posti.

Saakohan sitä toiset lukea?