Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 19612 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #330 : 29.02.24 - klo:13:44 »
Jos Jumala valitsisi kansansa meidän aikanamme tai sanotaan pari kolme vuotta sitten, olisikohan pitaalin sijalla ollut covid? ???

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #331 : 29.02.24 - klo:13:57 »
Psalmi 119 on todella hyvä rukous samalla kun lukee sitä.
Toissa iltana huomasin jakeen 34: Anna minulle ymmärrys ottaakseni sinun laistasi vaarin ja noudattaakseni sitä kaikesta sydämestäni.

Rukoilija pyytää Herralta ymmärrystä.
 
Jumalan pitää ikäänkuin avata ymmärryksemme Raamatun suhteen.
Uskova usein kokee, että uskoon tulon jälkeen jostain syystä Raamattu onkin mielekäs ja avautuu ihan uudella tavalla. Omassa sydämessä on ikäänkuin jotain mikä resonoi sen mukaan. :)


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #332 : 29.02.24 - klo:16:56 »
Raamatussa pitali on synnin vertauskuva.


3. Moos. 13:12-13
tuo esille merkillisen asian, kun ihminen on kokonaan pitalin peittämä, hänet julistetaan puhtaaksi.

Niin kauan kuin ihminen luulee, että hänessä itsessään on jotain hyvää pelastukseen, hän pysyy saastaisena.

Room. 7:17-25

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #333 : 29.02.24 - klo:17:04 »
Kuuntelin myös Norvannon pari Raamattu kannesta kanteen -opetusta spitaalista, joissa oli hyvin avattu asiaa. Mitä sitten siitä tajusi tai jäi muistiin on eri asia... Vertauskuvallisuus ei tunnu aina tai useinkaan jäävän hyvin mieleen. Mutta kertaus on opintojen äiti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #334 : 29.02.24 - klo:17:08 »
Jos Jumala valitsisi kansansa meidän aikanamme tai sanotaan pari kolme vuotta sitten, olisikohan pitaalin sijalla ollut covid? ???

3. Moos. 13:45 (92-käännös)

45 "Spitaalitautia sairastavan tulee käyttää repaleisia vaatteita, pitää hiuksensa hajallaan ja kasvojensa alaosa peitettynä sekä huutaa: 'Saastainen, saastainen!'

(en tiedä millaista maskia silloin käytettiin)


Myös karanteeni oli jo silloin käytössä:

"....pappi eristäköön sairastuneen seitsemäksi päiväksi."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #335 : 29.02.24 - klo:17:09 »
Spitaali on synnin vertauskuva, mutta miten se voidaan perustella?

4.Moos.12:10-11 Kun pilvi oli poistunut majan päältä, niin katso, Mirjam oli lumivalkea pitalista; ja Aaron kääntyi Mirjamiin päin, ja katso, tämä oli pitalinen.
Silloin Aaron sanoi Moosekselle: "Oi, herrani! Älä pane meidän päällemme syntiä, jonka olemme tyhmyydessä tehneet.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #336 : 29.02.24 - klo:17:11 »
Spitaalisen täytyi asua leirin ulkopuolella.
Jeesus kohtasi heitä siellä… ja paransi niin kuin Uudesta Testamentista voidaan lukea.


Jeesus kuoli "leirin" ulkopuolella.
Syntisten tähden.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #337 : 29.02.24 - klo:17:14 »
Myös vaatteessa voi ilmetä spitaalia.
3. Moos. 13:47 -

Kyse on siis vanhurskaudesta ja omavanhurskaudesta

” Jos pitalitartuntaa tulee vaatekappaleeseen … tai esineeseen”

Vaate tai esine eristetään seitsemäksi päiväksi ja sitten tarkastetaan
-> tulessa polttaminen
-> peseminen, tarttuneen kohdan leikkaaminen pois

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #338 : 29.02.24 - klo:17:23 »
Talo on seurakunnan vertauskuva.
Pitaali voi tarttua myös taloon


3.Moos14

33 Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille:
34 "Kun te olette saapuneet Kanaaninmaahan, jonka minä annan teidän omaksenne, ja minä sallin spitaalin tarttua siellä johonkin taloon,
35 on talon omistajan mentävä papin luo kertomaan, että hänen taloonsa on tarttunut jotakin, mikä näyttää spitaalilta.
36 Ennen kuin pappi menee tutkimaan taloa, hänen on käskettävä tyhjentää se; muuten kaikki siellä oleva saattaa tulla saastaiseksi. Sitten pappi menköön tarkastamaan talon.
37 Jos hän huomaa, että tautia on seinissä vihertävinä tai punertavina läiskinä, jotka ovat syöpyneet seinän pintaa syvemmälle,
38 hän tulkoon ulkopuolelle ovensuuhun ja sulkekoon talon seitsemäksi päiväksi.
39 Seitsemäntenä päivänä pappi palatkoon katsomaan, ja jos tauti on levinnyt seinissä,
40 hän käskeköön repiä irti ne kivet, joihin sitä on tarttunut, ja viedä ne kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
41 Talon sisäseinät kaavittakoon kauttaaltaan, ja kaikki, mitä niistä irtoaa, vietäköön samaten kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
42 Pois vietyjen kivien tilalle on tuotava toiset kivet, ja seinät on päällystettävä uudella laastilla.
43 "Jos tautia ilmaantuu vielä sen jälkeen, kun kivet on revitty irti ja seinät kaavittu ja päällystetty uudelleen,
44 pappi menköön tarkastamaan talon uudelleen. Jos tauti on levinnyt, se on pahanlaatuista spitaalia, ja siksi talo on saastainen.
45 Siinä tapauksessa on purettava koko talo, kivet, puuosat ja laasti, ja kaikki on vietävä kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
46 "Jokainen, joka käy talossa silloin, kun se on eristettynä, on epäpuhdas iltaan saakka.
47 Jokainen, joka yöpyy tai aterioi talossa, pesköön vaatteensa.
48 "Jos pappi taloa tarkastaessaan havaitsee, ettei tauti ole levinnyt sen jälkeen, kun talo päällystettiin uudelleen, hänen tulee julistaa se puhtaaksi, sillä tauti on hävinnyt.
49 Pappi ottakoon talon puhdistamiseksi kaksi lintua, setripuuta, karmiininpunaista villaa ja iisopin oksia.
50 Toisen linnun hän teurastakoon virtaavalla vedellä täytetyn saviastian päällä.
51 Sitten hän ottakoon setripuun, karmiininpunaisen villan ja iisopin oksat sekä elävän linnun, kastakoon ne teurastetun linnun vereen ja veteen ja pirskottakoon verta ja vettä taloon seitsemän kertaa.
52 Kun hän näin on puhdistanut talon linnunverellä, virtaavalla vedellä, elävällä linnulla, setripuulla, iisopilla ja karmiininpunaisella villalla,
53 hän päästäköön elävän linnun lentämään ulos kaupungista. Kun pappi on tällä tavoin toimittanut sovitusmenot, talo on puhdas."


Jos epäillään, että synti on pesiytynyt seurakuntaan
ensiksi kaikki siellä olevat viedään erille siitä mikä näyttää pitaalilta.
Sitten odotellaan seitsemän päivää (seitsemän on täydellisyyden luku so. riittävän kauan aikaa)
Jos todetaan, että havainto oli pitalia, yksittäinen kivi tai kivet poistetaan
Sitten putsataan koko talo kunnolla ja tuodaan uudet kivet tilalle ja seinät päällystetään uudelleen, odotellaan ja jos pitaalia ei saada kokonaan putsattua, koko "mökki" pitää purkaa.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #339 : 29.02.24 - klo:17:27 »
ja vielä jotain pitaalisesta/spitaalisesta/syntisestä:

Pappi tulkoon leirin ulkopuolelle ja tutkikoon hänet. Jos hän toteaa, että sairas on parantunut spitaalitaudista, hän käskeköön tuoda puhdistettavaa varten kaksi elävää puhdasta lintua, setripuuta, karmiininpunaista villaa ja iisopin oksia. 
Pappi käskeköön teurastaa toisen linnun virtaavalla vedellä täytetyn saviastian päällä.
Sitten hän ottakoon elävän linnun ja kastakoon sen sekä setripuun, karmiininpunaisen villan ja iisopin oksat veden yläpuolella teurastetun linnun vereen.

Tätä vedensekaista verta hän pirskottakoon puhdistettavan päälle seitsemän kertaa. Julistettuaan spitaalia sairastaneen puhtaaksi pappi päästäköön elävän linnun lentämään pois



Joh. 19.:34 Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä.


Kun pitaalinen/syntinen julistetaan puhtaaksi, hän saa lentää..


Näitä Vanhan Testamentin evankeliumikohtia kannattaa miettiä ajatuksen kanssa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #340 : 01.03.24 - klo:15:10 »
Talo on seurakunnan vertauskuva.
Pitaali voi tarttua myös taloon


3.Moos14

33 Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille:
34 "Kun te olette saapuneet Kanaaninmaahan, jonka minä annan teidän omaksenne, ja minä sallin spitaalin tarttua siellä johonkin taloon,
35 on talon omistajan mentävä papin luo kertomaan, että hänen taloonsa on tarttunut jotakin, mikä näyttää spitaalilta.
36 Ennen kuin pappi menee tutkimaan taloa, hänen on käskettävä tyhjentää se; muuten kaikki siellä oleva saattaa tulla saastaiseksi. Sitten pappi menköön tarkastamaan talon.
37 Jos hän huomaa, että tautia on seinissä vihertävinä tai punertavina läiskinä, jotka ovat syöpyneet seinän pintaa syvemmälle,
38 hän tulkoon ulkopuolelle ovensuuhun ja sulkekoon talon seitsemäksi päiväksi.
39 Seitsemäntenä päivänä pappi palatkoon katsomaan, ja jos tauti on levinnyt seinissä,
40 hän käskeköön repiä irti ne kivet, joihin sitä on tarttunut, ja viedä ne kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
41 Talon sisäseinät kaavittakoon kauttaaltaan, ja kaikki, mitä niistä irtoaa, vietäköön samaten kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
42 Pois vietyjen kivien tilalle on tuotava toiset kivet, ja seinät on päällystettävä uudella laastilla.
43 "Jos tautia ilmaantuu vielä sen jälkeen, kun kivet on revitty irti ja seinät kaavittu ja päällystetty uudelleen,
44 pappi menköön tarkastamaan talon uudelleen. Jos tauti on levinnyt, se on pahanlaatuista spitaalia, ja siksi talo on saastainen.
45 Siinä tapauksessa on purettava koko talo, kivet, puuosat ja laasti, ja kaikki on vietävä kaupungin ulkopuolelle saastaiseen paikkaan.
46 "Jokainen, joka käy talossa silloin, kun se on eristettynä, on epäpuhdas iltaan saakka.
47 Jokainen, joka yöpyy tai aterioi talossa, pesköön vaatteensa.
48 "Jos pappi taloa tarkastaessaan havaitsee, ettei tauti ole levinnyt sen jälkeen, kun talo päällystettiin uudelleen, hänen tulee julistaa se puhtaaksi, sillä tauti on hävinnyt.
49 Pappi ottakoon talon puhdistamiseksi kaksi lintua, setripuuta, karmiininpunaista villaa ja iisopin oksia.
50 Toisen linnun hän teurastakoon virtaavalla vedellä täytetyn saviastian päällä.
51 Sitten hän ottakoon setripuun, karmiininpunaisen villan ja iisopin oksat sekä elävän linnun, kastakoon ne teurastetun linnun vereen ja veteen ja pirskottakoon verta ja vettä taloon seitsemän kertaa.
52 Kun hän näin on puhdistanut talon linnunverellä, virtaavalla vedellä, elävällä linnulla, setripuulla, iisopilla ja karmiininpunaisella villalla,
53 hän päästäköön elävän linnun lentämään ulos kaupungista. Kun pappi on tällä tavoin toimittanut sovitusmenot, talo on puhdas."


Jos epäillään, että synti on pesiytynyt seurakuntaan
ensiksi kaikki siellä olevat viedään erille siitä mikä näyttää pitaalilta.
Sitten odotellaan seitsemän päivää (seitsemän on täydellisyyden luku so. riittävän kauan aikaa)
Jos todetaan, että havainto oli pitalia, yksittäinen kivi tai kivet poistetaan
Sitten putsataan koko talo kunnolla ja tuodaan uudet kivet tilalle ja seinät päällystetään uudelleen, odotellaan ja jos pitaalia ei saada kokonaan putsattua, koko "mökki" pitää purkaa.

Tarkoititko että seurakunnissa toimitaan tuolla tavalla synnin suhteen?

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #341 : 01.03.24 - klo:15:31 »
Tuolla kirjaketjussa oli juttua Pageaun kirjasta Language of Creation, luin äsken jälleen sitä käsittelevän blogikirjoituksen (https://crez.site/2024/02/29/tools-of-the-trade/), jossa spitaalista tuli vastaan seuraava:

Lainaus
Jatkamme pohdintaa siitä, miten Mooseksen toinen ensisijainen ihme - "spitaalin" ilmeneminen hänen omaan käteensä - oli invasiivisen ja vastustamattoman kaaoksen symboli. Pageau väittää, että Vanhan testamentin spitaali esitetään englanniksi käännösterminä, joka ei ole tarkka, ja menee koko asian ohi. Hepreankielinen sana (tzaraath) on toiminnallinen termi, joka viittaa hajoamisen ja kaaoksen moraaliseen periaatteeseen, ei nimenomaan Hansonin tautiin.

Itse asiassa hepreankielistä sanaa, joka on käännetty "spitaaliksi", sovelletaan kaikkeen muutokseen, joka hyökkää elämän säilyttämiseksi rakennettujen/valmistettujen asioiden kiinteyttä vastaan. Sitä voisi löytyä kankaista, nahasta, tiilien kaltaisista kodin seinistä jne. Kyse on enemmänkin ajan vaikutuksesta, joka tulvii kaikissa todellisuuden mittakaavoissa - henkilökohtaisessa, yhteisöllisessä ja kosmisessa. Itse asiassa Mirjamin kapinaa verrataan sopivasti "spitaaliin" sen suhteen, miten sillä on taipumus hajottaa liittoyhteisön rakennetta. (Suom. DeepL.com.)

Vertauskuvallisuutta siis voi tosiaan löytää, viittaa sillä sitten syntiin tai muunlaiseen rapistumiseen ja muutokseen ajan paineissa. Fysikaalinen termi entropia ja sen vastinpari negentropia tulevat mieleen. Tästä tulee myös mieleen myös Paavalin toteamus, että ei pitäisi mukautua tämän ajan mukaan, vaan (taisi olla toisaalla) uudistua mieleltänsä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #342 : 14.03.24 - klo:11:20 »
Aikaisemmin olin lukenut 1992-käännöstä ja nyt luen vanhempaa, niin nimen käännöksessä tuli vastaan eroavaisuus.

Kohdassa 4. Moos. 3:20 on erään nimen muotona vanhassa Muusi ja uudessa Musi. Aiheutti vain hymyilemistä kun tuli mieleen perunamuusi.  :) No, ei kovin ylevä reaktio.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #343 : 10.04.24 - klo:11:40 »
Aika vaikeita lauserakenteita ja vaikea ymmärtää esim. 4. Moos.  30 (Lupauksia koskeva laki). Ei siis "mennyt jakeluun" kovinkaan hyvin. Yritin lukea kaksi kertaa.

Tässäkin varmasti fiksua papistoa tarvitaan, kun kaikki eivät heti ymmärrä kaikkea monimutkaista. Ei kaikista nykyäänkään ole lakimiehiksi.