Puimatanner > Yleinen keskustelu

Uskonnolliset tavat

(1/9) > >>

Paulus:
En löytänyt aiheesta omaa keskustelua. Mielestäni olisi hyödyllistä käsitellä tätä aihetta ja koota siitä erilaisia ajatuksia. Uskonnollisia tapoja on vaikka kuinka paljon ja mielenkiintoista on keskustella niistä tavoista, joita meillä itsekullakin on. Uskonnolliset tavat eivät käsitykseni mukaan edellytä uudestisyntymistä, jokainen ihminenhän on uskonnollinen riippumatta siitä, mitä hän itse asiasta ajattelee.

Ifa:
On myös uskonnollista ajattelutapaa. Se voi johtaa uskonnolliseen harrasteluun, tai pysyy pelkkänä mielen alueen asiana. Tarkoitan tällä, että on ihmisiä, jotka haluavat tai kaipaavat olla lähellä uskonasioita. He saattavat pyytää esirukoustakin puolestaan eivätkä vastusta Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. He voivat samaistua Raamatun henkilöihin oman elämäntilanteensa kanssa ja rukoilla mielessään esimerkiksi psalmien sanoilla. Silti tällainen ihminen ei ole koskaan päästänyt Jeesusta elämäänsä todellisesti niin, että olisi uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Hän vain tykkää aivankuin lämmitellä Jumalan asioiden lähellä ja saattaa muistella menneisyytensä hyviä kokemuksia lapsuuden iltarukouksista tai esim. kosketetuksi tulemisiaan hengellisten laulujen kautta.

Paulus:
“Uskonto on käytöksen muuttamista; se poistaa henkilön elämäntyylistä monia asioita, joita tämä on tehnyt ja lisää siihen paljon sellaista, mitä siinä ei ole koskaan ollut. Se lisää myös uudenlaista käyttäytymistä: kirkossa tai uskonnollisissa kokouksissa käymistä, kurinalaista raamatunlukua ja rukousta, tarvitsevien auttamista. Ystävät vaihtuvat niiksi, joilla on sama uskonnollinen elämäntyyli ja jotka ovat mukana kaikissa niissä sosiaalisissa toiminnoissa, jotka ovat hyväksyttäviä juuri tuon tietyn uskonnollisuuden piirissä. Henkilöä saatetaan pitää kokosydämisemmin Jumalalle omistautuneena, jos hänestä tulee diakoni, kuorolainen, nuoriso-ohjaaja, pappi tai jopa lähetyssaarnaaja!”

Malcolm Smith, Se on täytetty!, Kuva ja Sana 1991, sivu 33.

Mice:
Olen tavannut vain kokosydämisesti uskonnollisia ihmisiä.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Mice - 25.12.18 - klo:18:53 ---Olen tavannut vain kokosydämisesti uskonnollisia ihmisiä.
--- Lainaus päättyy ---

Tuosta kokosydämisyydestä en osaa sanoa, mutta peilistä olen joskus nähnyt uskonnollisen tyypin.  ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta