Kirjoittaja Aihe: Tyydyttämätön sydän  (Luettu 1374 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tyydyttämätön sydän
« : 26.12.19 - klo:10:37 »
Tämä aihe on pyörinyt mielessä jo kauan. Oikeastaan se on niin suuren luokan kysymys, että ilman sitä maailma olisi aivan toisenlainen ja monin verroin parempi paikka elää.

Mitähän tämä aihe tuo ensimmäiseksi mieleen?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #1 : 26.12.19 - klo:11:21 »

Mitähän tämä aihe tuo ensimmäiseksi mieleen?

Aloitetaan vaikkapa tästä jokapäiväisestä ilmastohössötyksestä. Käsitykseni mukaan suurin syy haitalliseen ilmastomuutokseen on juuri tuo tyydyttämätön sydän, joka laittaa ihmisen esim. matkustelukierteeseen, jossa aina pitää etsiä uusia elämyksiä. Ja lentoliikenne lienee yksi pahimmista ilmaston saastuttajista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #2 : 26.12.19 - klo:13:43 »
Tyydyttymätön sydän tyydyttyy muutenkin kuin matkustelemalla.
Monet saavat tyydytystä harrastuksista, työstä, lemmikkieläimistä, seksistä, elokuvista,
ihmissuhteista, syömisestä, musiikista, uutisten seuraamisesta jne.
Monet näistä tyydytystoiminnoista vaikuttavat
"neitseelliseen, ihmistä tärkeämpään" luontoon,
esim. ilmastoon.

Kaikkein tyydytyshakuisimmat harrastavat yksityisautoilua mennessään harrastuksiin, sukulaisten luo, kauppaan, työpaikalle jne.,
vaikka useimmissa tapauksissa voisi kävellä, pyöräillä,
mennä bussilla, junalla tai potkukelkalla.
Räikeimmät tyydyttäjät ajavat omalla autollaan kuntosalille tai juoksuradalle harjoittaakseen siellä liikuntaa.

Lentokoneilla matkustavat tekevät tietysti kaikkein pahimpia rikoksia luonto"äitiä" kohtaan pohjattomassa tyydytyksen etsinnässään.
Varsinkin liikemiehet, poliitikot yms. rouva- ja herraluokkaan kuuluvat ajelevat lentokoneilla.
Olen kuullut, että jopa jotkut EU-tehtävissä työskentelevät ovat joskus matkustaneet lentokoneella esim. Helsingistä Brysseliin
tyydyttämään kunnian- ja vallanhimojaan.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #3 : 26.12.19 - klo:16:21 »
Mulle ei ihan tuollaisia ajatuksia tullut mieleen termistä Tyydyttämätön sydän.
Mulle joku aika sitten tuli mieleen ajatus, että ihmisellä on tyydyttämätön sydän ilman Jumalaa siellä sydämessä. Ihminen sitten kuitenkin välttää tätä totuutta tai on sille täysin sokea sille. Tyydyttämätön sydän johtaa siihen, että ihminen oikeuttaa itselleen  asioita mitä Jumalan sana osoittaa himoksi,  ja himo johtaa erilaisiin sydämentyyttämistoimenpiteisiin, ja tästä sitten tulee ihmiselle ikään kuin taas uusi ongelma monine seurauksineen.

Tai ehkä tuo tavallaan onkin samaa kuin yllä olevissa viesteissä. Yritin syvällistä analyysia, mutta taitaa johtaa samaan.  Tai ehkä paremminkin alkaa samasta.

Pääideani oli se, että ihminen toteaa sydämen tyydyttämättömyyden ja helposti himosta tulee sitten tyydyttämistapa. Tiedostin tuon itsessäni tai Pyhä Henki osoitti sen minulle noin 10 vuotta sitten. Mutta se tulee esille kun olen tutustunut (ammattini takia)  lastenhyväksikäyttäjiin. Heillä on usein konkreettinen vaje tunnetasolla ja ovat niin kuin jumissa sen takia miten elämää voi parantaa. Voimattomuus oman elämän suhteen johtaa hyvin idiosynkraattisiin ratkaisumenetelmiin ja omat tyydyttämättömät tarpeet oikeuttavat täysin vääristyneen tavan tyydyttää itseään.

Kun näin tuon ja samalla oman vääristyneen ajattelutapani tietyssä tilanteessa, näin aivan selvästi, että samasta puusta olemme veistetty. Ihminen kuin ihminen, sama lähtökohta, kukin parannuksen tarpeessa totuuden edessä-

Ihminen tiedostaa oikeutetun tyydyttämättömän tarpeensa  mutta ihminen syntisyys johtaa siihen että himosta tulee se miten asia ratkaistaan.
« Viimeksi muokattu: 26.12.19 - klo:18:49 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #4 : 26.12.19 - klo:19:45 »
Nyt vasta huomasin, että samaa aihetta on käsitelty täällä jo aikaisemminkin:
http://puimatanner.net/index.php?topic=785.msg29355#msg29355
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #5 : 27.12.19 - klo:15:11 »
Nyt vasta huomasin, että samaa aihetta on käsitelty täällä jo aikaisemminkin:
http://puimatanner.net/index.php?topic=785.msg29355#msg29355

Luin tuosta toisesta tarjoamastasi linkistä tekstit ja ehkä vastaankin siellä nimimerkin Crystalvoicen kirjoitukseen 
 http://puimatanner.net/index.php?topic=785.msg29364#msg29364

Tämä aloitus nosti mieleeni jonkun kirkkoisän toteamuksen, että "ihmissydän on levoton ja rauhaton, kunnes se löytää levon Hänessä, joka yksin on totinen Jumala". Tuoreempi virrentekijä sanoi asian näin: "Mä taimi olen sun tarhassa ja varten taivasta luotu."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #6 : 27.12.19 - klo:17:12 »

Mitähän tämä aihe tuo ensimmäiseksi mieleen?

Aloitetaan vaikkapa tästä jokapäiväisestä ilmastohössötyksestä. Käsitykseni mukaan suurin syy haitalliseen ilmastomuutokseen on juuri tuo tyydyttämätön sydän, joka laittaa ihmisen esim. matkustelukierteeseen, jossa aina pitää etsiä uusia elämyksiä. Ja lentoliikenne lienee yksi pahimmista ilmaston saastuttajista.

Tämän päivän Keskisuomalaisen pääkirjoituksessa oli tähän liittyvä tarkennus:

"Rakennettu ympäristö tuottaa arviolta 30 prosenttia globaaleista kasvihuonepäästöistä, ja pelkästään teräsbetonin ja sementin valmistus aiheuttaa maailman ilmastopäästöistä suuremman osan kuin julkista huomiota paljon enemmän saanut lentoliikenne."  ???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #7 : 27.12.19 - klo:18:17 »
Ois kai pitänyt mennä suomalaisen kanssa naimisiin ettei olis tullut käytettyä niin paljon lentokoneita. Voi voi. :-[
Tai pysyä sinkkuna ja asua yksiössä. Ois voinut kävellä tai mennä fillarilla mihin tarttee.
Ei ois tullut hankittua lapsiakaan Aasiasta, kun nekin tuli lentokoneella. Voi voi, mä oon rikkonut kauheesti tätä ilmastonsäästösääntöä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #8 : 27.12.19 - klo:18:40 »
Ois kai pitänyt mennä suomalaisen kanssa naimisiin ettei olis tullut käytettyä niin paljon lentokoneita. Voi voi. :-[
Tai pysyä sinkkuna ja asua yksiössä. Ois voinut kävellä tai mennä fillarilla mihin tarttee.
Ei ois tullut hankittua lapsiakaan Aasiasta, kun nekin tuli lentokoneella. Voi voi, mä oon rikkonut kauheesti tätä ilmastonsäästösääntöä.

Kuten tuossa Keskisuomalaisen kirjoituksessa oli, betonirakenteinen asunto on tai sen rakentaminen muodostaa vielä suuremmat ilmastopäästöt kuin lentäminen. Omaa nokkaa voinen nostaa sillä, että asun itse rakennetussa puutalossa, jossa lämmityskustannuksetkin ovat pienemmät kuin tämän kokoisessa talossa yleensä. Menneeseen ei voi vaikuttaa, mutta parannusta on on hyvä tehdä tulevaisuudessa, mikäli se on mahdollista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #9 : 27.12.19 - klo:19:11 »
Rehellisesti sanoen en aio tehdä parannusta lentämisestä.
Yhtään turistikohdematkaa emme ole tehneet. Ne ei kiinnosta. Ja poikakin se vaan korjaa lentokoneita lentokuntoon.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #10 : 27.12.19 - klo:20:47 »
Olen aivan oikeasti yrittänyt opetella kokemaan tuskaa siitä,
että Maapallo saastuu, ilmasto muuttuu jne.
Olen koettanut syyllistyä ja jopa potea synnintuntoa ko. asiasta.
Mutta ei onnistu.

Pidän itsestään selvänä asiana, että maa- ja metsätaloudella, teollisuudella, liikenteellä, rakentamisella jne. on seurausvaikutuksia ns. luonnolle.
Tämähän on aina tiedetty.

Mutta nyt tiedotusvälineet antavat vaikutelman,
että kaikki on tapahtunut yllättäen, kenenkään ennakoimatta.
Vastuu ei olekaan ollut teknologian ja teollisuuden kehittäjillä ja päättävillä poliitikoilla.
Vastuussa olevia syyllisiä ovat tavalliset kansalaiset,
jotka ovat edesvastuuttomasti syöneet lihaa,
käyttäneet tehtaiden valmistamia vaatteita, liikkuneet moottoriajoneuvoilla,
nauttineet sähköstä ja lämmöstä jne.

Ja syytöksistä syyllistyneet ihmiset kyyristelevät nyt häpeissään ja lajittelevat nöyrästi keittiöjätteitään erilaisiin pikkku pusseihin.
He masentuvat ilmastoahdistuksen takia,
koska uskovat tosissaan itse tuhonnensa lastensa ja lastenlastensa tulevaisuuden elämällä väärin luontoa kohtaan.
Ja jotkut uskovatkin menevät mukaan tähän tekopyhyyden harhaan,
jonka media, ympäristöaktivistit ja muu viherpunaporukka on laatinut.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #11 : 27.12.19 - klo:21:21 »
Oletan, että jollain tapaa väärinymmärsin ketjun idean. En osannut oikein sovittaa lentokonematkustamisen ym. vaikutusta ympäristöön ja otsikkoa.

Mutta tuli ajatus mieleen, että tämän ajan maapallonsäästämispaniikki on myös erittäin mielenkiintoinen ilmiö ja saattanee myös selittyä ihmisen sydämen tyydyttämättömyydellä. On tehty oletus että omaamme enemmän valtaa luomakunnassa kuin itse asiassa omaamme ja siitä syntyy harhakäsitys että meillä on valta tuhota tai säästää ja suojella maapallo.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #12 : 28.12.19 - klo:11:34 »
Lentämisestä tai lentämättömyydestä riippumatta, minulla on tyydyttämätön sydän.
Se johtuu syntymälahjastani - synnistä - mitä rakastan enemmän kuin Jumalaa.

On selvää, että tämän ongelman voi ratkaista vain Isä joka lähettää Poikansa. Ei auta ratkaisut, päätökset eikä edes vannomiset.
« Viimeksi muokattu: 28.12.19 - klo:13:34 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #13 : 28.12.19 - klo:13:25 »
Tässä kohdassa Raamattu puhuu suoraan tyydyttymättömyydestä:

"Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
 Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole;
te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette.
Teillä ei ole, sentähden ettette ano.
 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.
 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan?

Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo:
"Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?
 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.
Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset."
(Jaak. 4: 1-8)

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Tyydyttämätön sydän
« Vastaus #14 : 28.12.19 - klo:19:05 »
Ilmastohössötys on mennyt aivan liiallisuuksiin. Ymmärrän, että ajalliset ihmiset (jotka uskovat, että fyysinen maailma on kaikki mitä on), sekä vaikkapa jehovan todistajat jotka uskovat maanpäälliseen paratiisiin (maapallo) stressaavat maapallon tilasta niin että kokevat ilmastomasennusta ja psykoosia, mutta mielestäni ilmastopaniikki lähentelee kristityillä syntiä, sillä Jeesus tulee kohta takaisin. Miksi huolehtia sairaalloisen paljon ilmastosta? Huolehtikaamme omista sieluistamme ja läheistemme.

Tottakai terveellä tavalla tulee varjella luomakuntaa, eli ei vaikka heittää akkuja metsään tai kaataa öljyä järveen, mutta nykyinen paniikki on uskomattomien ihmisten puuhaa - ei kristittyjen. 

Minä ainakin ajan autolla ja juon maitoa.