Kirjoittaja Aihe: Valittuja paloja Raamatusta  (Luettu 7844 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #45 : 23.05.20 - klo:10:36 »
Jos eroaisin kirkosta sen epäraamatullisuuksien vuoksi, minun pitäisi kuuluttaa toimenpidettäni laajalti ja äänekkäästi.
Olisi ehkä perustettava suorastaan jonkinlainen kerho tai muu painostusryhmä, joka alkaa agitoida uskovia jättämään kirkon.
Vasta silloin eroamisellani voisi olla vaikutusta muidenkin ratkaisuihin.
Miksi pitäisi tehdä asiasta niin julkinen ja agitoiva? Minä erosin aikanaan kirkosta vähin äänin. Siksi että koin kirkon vääräksi paikaksi, itselleni.

Olettaisin, että sinä et tee myöskään kirkkoon kuulumisesta kovin suurta ja julkista asiaa, saadaksesi ihmisiä liittymään sinne.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #46 : 23.05.20 - klo:12:19 »
Jos eroaisin kirkosta sen epäraamatullisuuksien vuoksi, minun pitäisi kuuluttaa toimenpidettäni laajalti ja äänekkäästi.
Olisi ehkä perustettava suorastaan jonkinlainen kerho tai muu painostusryhmä, joka alkaa agitoida uskovia jättämään kirkon.
Vasta silloin eroamisellani voisi olla vaikutusta muidenkin ratkaisuihin.
Miksi pitäisi tehdä asiasta niin julkinen ja agitoiva? Minä erosin aikanaan kirkosta vähin äänin. Siksi että koin kirkon vääräksi paikaksi, itselleni.

Olettaisin, että sinä et tee myöskään kirkkoon kuulumisesta kovin suurta ja julkista asiaa, saadaksesi ihmisiä liittymään sinne.
Tekstini oli vastine kirjoitukseesi, jossa kerroit mahdollisen kirkosta eroamiseni olevan esimerkki muille, ja samalla hengen pelastaminen.

Ei voi olla esimerkkinä muille, jos toimii vähin äänin.
Kirkosta voi kai erota netissä vain laittamalla kruksin jonnekin.
Silloin tieto menee vain johonkin kirjaamoon tms., jossa jäsenrekisteriä
käsitellään.
Tapahtuma on ehkä täysin digitaalisvirtuaalinen.

Voin erota jostakin ja liittyä johonkin, jos saan siihen hengellisen kehotuksen.
Vielä sitä ei ole tapahtunut.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #47 : 23.05.20 - klo:17:50 »
Olen useasti pohtinut lut. kirkosta eroamista. Olen niinkuin tehnyt jo eleitä sinne päin. Mutta aina pysähtyy. Tulee kysymyksiä kuten, eroanko seurakunnasta mika kaikesta huolimatta kantaa Jeesuksen Kristuksen nimeä; jos eroaisin, missä on se parempi seurakunta; en voi littyä mihinkään minkä jäsennyyden ehtona on kasteelle meno, minuthan on jo kastettu. En koe mitään usalaista luterilaista kirkkoa omaksi. Hienoin hengellinen yhteys minulla on ollut karismaattisten katolisten kanssa. Heidän kanssaan minulla on se samanlaisuus, että tulimme uskoon vanhan perinteisen kirkon sisällä ja sitten tapasimme muita uudestisyntyneitä siellä. Mutta enhän minä nyt voi enkä halua katoliseenkaan kirkkoon kuulua!! Heillä on hieman liikaa noita menneisyydestä asti raahattuja perinteitä, millä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Eli tässä olen. Kuten Luther sanoi. :)

Netmissionissa opin sanonnan: kyllä Herra kanansa kynii. Niin käy myös Suomen Ev. Lut. kirkon kanssa. Eivät he pääse Herraa pakoon.

Onhan Herra luvannut erotella AJALLAAN lampaat vuohista. Pitää vaan pitää huoli että itse on lammas eikä vuohi.
« Viimeksi muokattu: 23.05.20 - klo:18:02 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #48 : 23.05.20 - klo:18:23 »
Ja vaikka uskonpuhdistuksen seurauksena evankeliumi levisi merkittävästi Kirkon (nyk kat. kirkon) ulkopuolella, ei evankeliumi siltikään ole katolisestakaan kirkosta eliminoitu. Onko muka tämän ajan maallistuneet seurakunnat jotenkin kaiken tuon sotkun ulkopuolella, jotenkin mahtavampia jumalattomuudessaan evoluutioteorioineen, uusine sukupuoli-identiteetteineen??   Samaa sotkua, ihmisen tekemää, vähän vaan eri mausteet.

Ymmärtäkääköhän kukaan mitä tuolla yritin sanoa.. :-\

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #49 : 23.05.20 - klo:18:35 »
Ja vaikka uskonpuhdistuksen seurauksena evankeliumi levisi merkittävästi Kirkon (nyk kat. kirkon) ulkopuolella, ei evankeliumi siltikään ole katolisestakaan kirkosta eliminoitu. Onko muka tämän ajan maallistuneet seurakunnat jotenkin kaiken tuon sotkun ulkopuolella, jotenkin mahtavampia jumalattomuudessaan evoluutioteorioineen, uusine sukupuoli-identiteetteineen??   Samaa sotkua, ihmisen tekemää, vähän vaan eri mausteet.

Ymmärtäkääköhän kukaan mitä tuolla yritin sanoa.. :-\
Tuo onkin hyvä näkökohta.

Luterilaiskirkkolaisten ei todellakaan kannattaisi enää naureskella
katolisten paaville, Maria-neitsyelle, pyhimyksille jne.
Noilla ilmiöillä on sentään jotakin tekemistä Raamatun kanssa,
vaikkakin ovat ihmisten keksimiä lisäyksiä.

Mutta luterilainen kirkko hyväksyy ja julistaa oppeja,
jotka ovat ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa (esim. feminismi ja evoluutioteoria) tai jotka Jumala suorastaan kieltää Sanassaan (esim. homoseksualismi ja sukupuolettomuus).

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #50 : 23.05.20 - klo:18:57 »
En tietenkään naura katolilaisille ja heidän perinteilleen. Tosiaankin monessa suhteessa luterilaisuuteen on tullut aivan jumalattomia maallisia näkökantoja ja kaiken hyväksyvää liberaaliutta.

Toisaalta vaikka pappi ei olisi uskossa tai hän olisi liberaali, niin sakramenteissa vaikuttaa ja on läsnä itse Jumala. Joten siinä mielessä on turvallista käydä kirkossa kun ei tarvitse katsoa pappiin vaan Jumalaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #51 : 23.05.20 - klo:18:59 »
Tuo ajatus tuli mieleen eka kertaa tuota kirjoittaessani. Jumalattomuus on jumalattomuutta. VTssäkin juuri epäjumalanpalvelus (vrt. Marian palvominen, patsasten palvominen, itkevät patsaat yms.) ja julkisynnit jostain syystä ilmestyivät samaan aikaan.

Eli on kai rohkeasti uskallettava ajatella että Suomen ev. lut, kirkossa on hengellinen pimeys ja synti saanut valtaa todella paljon. Tuo ei kuulosta mitenkään uudelta, mutta minun ajattelemana ikäänkuin uusi.
Jotenkin itsekin menee mukaan siihen illuusioon että kaikessa tuossa sukupuolien uudelleenmääritteleminen , evoluutioteorian hyväksyminen jne. on jotain "hienoa", "uutta", "edistynyttä". Ei siinä ole  vaan se on samaa vanhaa hengellistä sokeutta, paatumista, mika selvästi saa tuomionsa Jumalan Sanassa.


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #52 : 23.05.20 - klo:19:05 »
Itse uskon, että maailma on 6000 vuotta vanha, mutta pitää muistaa että moni aidosti uskova kristitty uskoo miljooniin vuosiin ja että Jumala on luonut "hitaasti" melkein kuin evoluutioteoriassa tapahtuu sillä erotuksella että kaiken takana on Jumala.

Esimerkkejä vanhan maan kannattajista: William Craig kuuluisa uskonpuolustaja ja ateistien kanssa väittelevä oppinut mies. Sekä Greenfield "greenis" Netmissionista. Hän piti nuoren maan teoreetikkoja hieman höpsöinä esim. Ken Hamia. Taisi hän minullekin mielessään hyväntahtoisesti hieman hymyillä kun selitin kuinka Nooan arkissa on ollut vauva dinosauruksia.

Joten kristityt jakaantuvat tässä asiassa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #53 : 23.05.20 - klo:19:18 »
Itse on ota kristittynä mitään kantaa evoluutioTEORIAAN. Mikä kuulumma ei ole edes tieteellisesti teoria, koska sitä ei voida todistaa oikeaksi eikä vääräksi. Se on vaan ajatustapa.

En ymmärrä miksi luterilainen kirkko alistuu mitenkään antamaan sille tilaa virallisilla sivuillaan. 


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #54 : 23.05.20 - klo:19:28 »
Niin ei kai kukaan uskova usko 100% "samaan" evoluutioteoriaan kuin ateistit.

Heitä erottaa se: että ateistit uskovat kaiken syntyneen sattumasta ja vanhan maan teorian kristityt että takana on Jumala. Näitä kahta ryhmää yhdistää lähinnä miljoonat ja miljardit vuodet.

Osa uskovista uskoo ,että kuusi päivää on kirjaimellisesi kuusi päivää ja joku mm. netmissionissa väitti että se on alunperin alkukielellä tarkoittanut vanhoissa kirjoituksissa jotakin tiettyä aikaväliä eli 6 -> "tiettyä hetkeä" . olikohan sana "ohm" tai joku vastaava. Eli periaatteessa 6 voi tarkoittaa: päivää, miljoonaa tai miljardia. (joidenkin mukaan)

Kuitenkin itse uskon 6000 vuoteen .Sen verran paljon on tullut kuuneltua mm. Pekka Reinikaista ja Matti Leisolaa.
« Viimeksi muokattu: 23.05.20 - klo:19:47 kirjoittanut Janne »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #55 : 23.05.20 - klo:20:57 »
Voin erota jostakin ja liittyä johonkin, jos saan siihen hengellisen kehotuksen.
Vielä sitä ei ole tapahtunut.
Eilinen kehotukseni ei sitten ilmeisesti ollut hengellinen  ;)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #56 : 23.05.20 - klo:21:08 »
Itse on ota kristittynä mitään kantaa evoluutioTEORIAAN. Mikä kuulumma ei ole edes tieteellisesti teoria, koska sitä ei voida todistaa oikeaksi eikä vääräksi. Se on vaan ajatustapa.

En ymmärrä miksi luterilainen kirkko alistuu mitenkään antamaan sille tilaa virallisilla sivuillaan.
Evoluutioteoria on jo monin tavoin todistettu vääräksi. Mutta siihen "teoriaan" uskovien usko on se, mikä siinä on oleellinen pointti. Eivät he ota vastaan oppinsa (uskontonsa) tieteellistä kritiikkiä.

Luterilainen kirkko alistuu, koska se pyrkii olemaan koko kansan kirkko, ja nyt on evoluutio-opilla (evoluutiouskolla) niin suuri menestys kansan parissa että kirkon vain täytyy mielistellä sitä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #57 : 23.05.20 - klo:21:11 »
Voin erota jostakin ja liittyä johonkin, jos saan siihen hengellisen kehotuksen.
Vielä sitä ei ole tapahtunut.
Eilinen kehotukseni ei sitten ilmeisesti ollut hengellinen  ;)
Ei.  Se oli ihmisen kehotus
En mielelläni kirjoittele erokirjeitä ja suorita näyttäviä poistumisia.

Mutta tilanne voi muuttua,
jos Jumala antaa minulle hengellisen tarpeen toimia
jotenkin tässä asiassa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #58 : 23.05.20 - klo:21:32 »
Itse on ota kristittynä mitään kantaa evoluutioTEORIAAN. Mikä kuulumma ei ole edes tieteellisesti teoria, koska sitä ei voida todistaa oikeaksi eikä vääräksi. Se on vaan ajatustapa.

En ymmärrä miksi luterilainen kirkko alistuu mitenkään antamaan sille tilaa virallisilla sivuillaan.
Evoluutioteoria on jo monin tavoin todistettu vääräksi. Mutta siihen "teoriaan" uskovien usko on se, mikä siinä on oleellinen pointti. Eivät he ota vastaan oppinsa (uskontonsa) tieteellistä kritiikkiä.

Luterilainen kirkko alistuu, koska se pyrkii olemaan koko kansan kirkko, ja nyt on evoluutio-opilla (evoluutiouskolla) niin suuri menestys kansan parissa että kirkon vain täytyy mielistellä sitä.

Toisaalla luin että evoluutioteoria on todennettu niin pitkälle, että nykyään sitä pidetään faktana.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_as_fact_and_theory
Olin väärässä tuon teoriakäsitteen suhteen. Siis suhteen voidaanko vai eikö evoluutioteoriaa todentaa tai todentaa epätodeksi.

Eiköhän tuon halukin olla koko kansankirkko ole käännettävissä euroiksi.
Vähän kuin anakauppaoppi sen ajan rahaksi.


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Valittuja paloja Raamatusta
« Vastaus #59 : 23.05.20 - klo:22:29 »
Evoluutioteoria muistuttaa jotakin fantasiaelokuvaa. Alkulimasta kehittyy välivaiheiden kautta ihminen. Sinivalas kehittyy koirankokoisesta virtahevon näköisestä nisäkkäästä, joka kävelee maalla ja päättääkin lähteä uimaan. Muut maaeläimet taas ovat kehittyneet toisinpäin eli  vedessä uivat ovat päättäneet nousta maalle.¨

Jos tätä evoluutioteoriaa ei olisi ja jos tällainen fantasiaelokuva nimeltä Evoluutioteoria tehtäisiin, niin sitä pidettäisiin suurena mielikuvituksellisena teoksena. Jos valehtelet niin valehtele kunnolla - se menee läpi. Saatana on valehtelija ja valheen isä.