Kirjoittaja Aihe: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!  (Luettu 8258 kertaa)

Saldo

  • Vieras
Jokainen ihminen kohtaa Isän vedon pelastukseen. Se koetaan jo lapsena, siinä vaiheessa kun "senkaltaisten on taivaten valtakunta" - tila on muuttumassa sellaiseksi, että ymmärretään erottaa hyvä pahasta. Olemme me alle kymmenen tai täysi-ikäisiä, niin aina pelastus on vain ja ainoastaan vastaanotettavissa. Ei koskaan omaksutettavissa vastentahtoisesti pakotuksen tuloksena, tai muitten tekona meidän hyväksi. Kun aikansa hylkää Pyhän Hengen "ehdotuksen", Hän, Pyhä Henki poistuu häiritsemästä ja alkaa paatuminen, joka on yhtä kuin väärä rauha.

Kun paikalliseen seurakuntaan liitetään uusia uudestisyntyneitä, kaikilla on pirkeä, hengessä palava olo. Ensirakkauden pilvi on läsnä, jonka keskellä ei nukuta.
Sitten aletaan 'kehittymään', mikä ei ole samaa kuin kasvaa hengellisesti. Hengellinen kasvu on ihmismielelle hullutus,"Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä", ja, "sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä". Nämä kaksi viittausta, ensin Johannes Kastajan ja Paavalin kasvuun, jotka inhimillisesti edustavat kasvua alaspäin, edustavat ja edistävät ensirakkauden tilassa elämistä.

Uskomatonta ihmistä herättelee Isä, vetäen tätä pelastukseen, Jeesuksessa. Eli perusherätys on koko ajan läsnä.

Olen viimeaikoina pohtinut kysymystä, mistä herätys alkaa?
Omalla kohdallani olen kokenut, että minun herääminen, herätys, on ollut ainoa merkityksellinen, jopa maailmanlaajuisesti. Kun Jumalan Henki minut herättää huomaamaan ja tuntemaan ensin muiden kanssani elävien uskovien tarpeet, se vaikuttaa "majatalon"eli paikallisen seurakunnan valmiuteen vastaanottaa ryövättyjä ja synnin pahoinpitelemiä ihmisiä maailmasta. Herääminen on myös tulen leviämistä. Siksi kärjistäen: rukoillaan ensin yhden ihmisen syttymistä ja se yksi voin olla minä. - Kuitenkin olen tullut huomaamaan, että kun yksi jäsen syttyy, tuli on  jo alullaan muissakin.
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:13:43 kirjoittanut Saldo »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #1 : 29.10.13 - klo:13:49 »
Kun Jumalan Henki minut herättää huomaamaan ja tuntemaan ensin muiden kanssani elävien uskovien tarpeet, se vaikuttaa "majatalon"eli paikallisen seurakunnan valmiuteen vastaanottaa ryövättyjä ja synnin pahoinpitelemiä ihmisiä maailmasta. Herääminen on myös tulen leviämistä. Siksi kärjistäen: rukoillaan ensin yhden ihmisen syttymistä ja se yksi voin olla minä. - Kuitenkin olen tullut huomaamaan, että kun yksi jäsen syttyy, tuli on  jo alullaan muissakin.

Näin on.
Mutta miten ryövätyt ja synnin pahoinpitelemät ihmiset maailmasta osaavat tulla
paikalliseen seurakuntaan, jos kukaan ei käy heitä herättelemässä siellä,
missä he elävät?

Saldo

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #2 : 29.10.13 - klo:15:45 »
Kun Jumalan Henki minut herättää huomaamaan ja tuntemaan ensin muiden kanssani elävien uskovien tarpeet, se vaikuttaa "majatalon"eli paikallisen seurakunnan valmiuteen vastaanottaa ryövättyjä ja synnin pahoinpitelemiä ihmisiä maailmasta. Herääminen on myös tulen leviämistä. Siksi kärjistäen: rukoillaan ensin yhden ihmisen syttymistä ja se yksi voin olla minä. - Kuitenkin olen tullut huomaamaan, että kun yksi jäsen syttyy, tuli on  jo alullaan muissakin.

Näin on.
Mutta miten ryövätyt ja synnin pahoinpitelemät ihmiset maailmasta osaavat tulla
paikalliseen seurakuntaan, jos kukaan ei käy heitä herättelemässä siellä,
missä he elävät?


Kun uudistui 90-luvun alussa, niin minulle tuli rukous, että Herra, johdata minun tielleni ihmisiä, jotka ovat Isän vedossa, tai silloin muotoilin sen, että ovat jo Sinun puhuttelussasi. Uskon tuon rukouksen olleen Pyhän Hengen rukousta minussa, ei minusta lähtöisin. Tuolloin ennen töihin lähtöäni käytin aikaa Sanan lukuun ja rukoukseen ja joka kerta pyysin, että tapaisin hänet, jolle voin kertoa Jeesuksesta. Aina vastattiin. Tuntuu ehkä liioittelulta, mutta havahduin tämän ikäänkuin "vahingossa" evankelioimiseni laajuuteen vasta muutama vuosi myöhemmin. Ensimmäiset heräävät sielut olivat yhteiskunnan alinta luokkaa, mutteivät työttömiä. Sitten sain kerto yrityksen neljälle toimistotyöntekijälle ja yrityksen osakkaille ja yhdelle heidän vaimoistaan, että olen uskovainen. Totta kait keskustelu aina jatkui. Joidenkin kanssa se on menossa vielä tänäänkin.
Kun työni palautui alkuperäisiin "uomiin", eli yritys- ja kehitysjohtoon, niin 'kuulijat' kohtasin lentokoneessa seuraavalla penkillä. En ikinä etsinyt ketään kohdetta, enkä etsi tänäänkään. Jumala on armahtanut minua ja saattanut kohteiden äärelle aivan arjen keskellä.

Eli ei heitä tarvi käydä jossain herättelemässä, vaan herätellä kun heitä tapaamme. Suurin osa ihmisistä päivittäin, ketä tapaamme, eivät ole avoimin korvin Jumalan puheelle, mutta aina on se yksi.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #3 : 17.11.13 - klo:15:24 »
Kun Jumalan Henki minut herättää huomaamaan ja tuntemaan ensin muiden kanssani elävien uskovien tarpeet, se vaikuttaa "majatalon"eli paikallisen seurakunnan valmiuteen vastaanottaa ryövättyjä ja synnin pahoinpitelemiä ihmisiä maailmasta. Herääminen on myös tulen leviämistä. Siksi kärjistäen: rukoillaan ensin yhden ihmisen syttymistä ja se yksi voin olla minä. - Kuitenkin olen tullut huomaamaan, että kun yksi jäsen syttyy, tuli on  jo alullaan muissakin.

Näin on.
Mutta miten ryövätyt ja synnin pahoinpitelemät ihmiset maailmasta osaavat tulla
paikalliseen seurakuntaan, jos kukaan ei käy heitä herättelemässä siellä,
missä he elävät?


Kun uudistui 90-luvun alussa, niin minulle tuli rukous, että Herra, johdata minun tielleni ihmisiä, jotka ovat Isän vedossa, tai silloin muotoilin sen, että ovat jo Sinun puhuttelussasi. Uskon tuon rukouksen olleen Pyhän Hengen rukousta minussa, ei minusta lähtöisin. Tuolloin ennen töihin lähtöäni käytin aikaa Sanan lukuun ja rukoukseen ja joka kerta pyysin, että tapaisin hänet, jolle voin kertoa Jeesuksesta. Aina vastattiin. Tuntuu ehkä liioittelulta, mutta havahduin tämän ikäänkuin "vahingossa" evankelioimiseni laajuuteen vasta muutama vuosi myöhemmin. Ensimmäiset heräävät sielut olivat yhteiskunnan alinta luokkaa, mutteivät työttömiä. Sitten sain kerto yrityksen neljälle toimistotyöntekijälle ja yrityksen osakkaille ja yhdelle heidän vaimoistaan, että olen uskovainen. Totta kait keskustelu aina jatkui. Joidenkin kanssa se on menossa vielä tänäänkin.
Kun työni palautui alkuperäisiin "uomiin", eli yritys- ja kehitysjohtoon, niin 'kuulijat' kohtasin lentokoneessa seuraavalla penkillä. En ikinä etsinyt ketään kohdetta, enkä etsi tänäänkään. Jumala on armahtanut minua ja saattanut kohteiden äärelle aivan arjen keskellä.

Eli ei heitä tarvi käydä jossain herättelemässä, vaan herätellä kun heitä tapaamme. Suurin osa ihmisistä päivittäin, ketä tapaamme, eivät ole avoimin korvin Jumalan puheelle, mutta aina on se yksi.

Tällainen arjen keskellä evankeliointi on sitä luonnollista evankeliointia joka ei polta ihmistä loppuun.
Seurakunnat mielistyvät kaikenlaisiin touhuihin ja sitten niissä mukana olevat kuluttavat itsensä loppuun ja arvostelevat niitä jotka "eivät tee mitään".

Olen itsekin usein miettinyt että eihän mun tarvitse mennä mihinkään evankelioidakseni vaan senhan kuuluisi tapahtua mun yksityisessä arjessa. Se että "täytyy lähteä evankelioimaan" on usein raskasta ja jää ylimääräisenä työnä sitten sen takia tekemättä. Tuo mainitsemasi rukous johdatuksen pyytämisestä on myös Herralle mieluisin rukouspyyntö johon Hän varmasti vastaa. (jos vain uskaltaa pyytää....... aina ei uskalla)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #4 : 17.11.13 - klo:15:37 »
Vielä kuitenkin kysyisin asiaa jota olen miettinyt:

Raamattu lupaa lopunajaksi vainoja eikä menestystä "herätyksessä" mutta jotkut ihmiset "näkee näkyjä viljavainioista" ja sitten selittää että se on Jumalan lupaus herätyksestä.
Kuitenkin jo Jeesus sanoi "katselkaa vainioita" näin kävi vain yhden kaupungin kohdalla (Sykar).
Eli mielestäni viljavainioiden näkeminen ei ole lupaus mistään "suuresta" vaan normaali kehoitus mennä julistamaan evankeliumia.

Mielestäni uskovien keskellä on liikaa näkyjen väärää selittelyä.

Siis... motiivini tässä kysymyksessä on seuraava :

kun minua ja muita uskovia vainotaan milloin milläkin tavalla niin on aika vaikea uskoa mihinkään "parempaan aikaan" maan päällä. tuohon parempaan aikaan on helpompi niiden uskoa joilla jo nyt menee hyvin. tämä vastakkain asettelu vaan syventää juopaa uskovien kesken kun toiset menestyy ja toisia syrjitään eikä heidän "vainostaan" välitetä vaan hyljätään heidät myös uskovien yhteydestä. seuraus on että ajattelemme "onko meillä eri Jumala kuin noilla menestyjilla jotka uhkuvat intoa herätyksestä" ?

-onko meillä väärä näky tulevaisuudesta kun emme näe asioita samoin
-onko meillä väärä käsitys Jumalasta kun se (käsitys profetioista) on aivan erilainen kuin noilla toisilla
-puhuuko Jumala erilaillla "meille" kuin "noille"

Siis jopa yksinkertainen sana HERÄTYS voi liittyä hyvin syviin hengellisiin vaikeuksiin ja ongelmiin eikä pelkästään ajatukseen siitä kuka uskoo herätykseen ja kuka ei  :-\

Charlotte

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #5 : 17.11.13 - klo:15:54 »
Vielä kuitenkin kysyisin asiaa jota olen miettinyt:

Raamattu lupaa lopunajaksi vainoja eikä menestystä "herätyksessä" mutta jotkut ihmiset "näkee näkyjä viljavainioista" ja sitten selittää että se on Jumalan lupaus herätyksestä.
Kuitenkin jo Jeesus sanoi "katselkaa vainioita" näin kävi vain yhden kaupungin kohdalla (Sykar).
Eli mielestäni viljavainioiden näkeminen ei ole lupaus mistään "suuresta" vaan normaali kehoitus mennä julistamaan evankeliumia.

Mielestäni uskovien keskellä on liikaa näkyjen väärää selittelyä.

Siis... motiivini tässä kysymyksessä on seuraava :

kun minua ja muita uskovia vainotaan milloin milläkin tavalla niin on aika vaikea uskoa mihinkään "parempaan aikaan" maan päällä. tuohon parempaan aikaan on helpompi niiden uskoa joilla jo nyt menee hyvin. tämä vastakkain asettelu vaan syventää juopaa uskovien kesken kun toiset menestyy ja toisia syrjitään eikä heidän "vainostaan" välitetä vaan hyljätään heidät myös uskovien yhteydestä. seuraus on että ajattelemme "onko meillä eri Jumala kuin noilla menestyjilla jotka uhkuvat intoa herätyksestä" ?

-onko meillä väärä näky tulevaisuudesta kun emme näe asioita samoin
-onko meillä väärä käsitys Jumalasta kun se (käsitys profetioista) on aivan erilainen kuin noilla toisilla
-puhuuko Jumala erilaillla "meille" kuin "noille"

Siis jopa yksinkertainen sana HERÄTYS voi liittyä hyvin syviin hengellisiin vaikeuksiin ja ongelmiin eikä pelkästään ajatukseen siitä kuka uskoo herätykseen ja kuka ei  :-\

Tässä on hyviä kysymyksiä.
Itse kuulun niihin, jotka eivät näe Raamatussa puhuttavan suurista herätyksistä, vaan päinvastoin, luopumus lisääntyy.
Uskon niin, että Jumala kohtaa yksittäisiä ihmisiä ja vie sisälle pelastukseen. En usko ns. suuriin herätyksiin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #6 : 17.11.13 - klo:16:18 »
Juu, aika vaikea on Raamatun perusteella muka tietää varmasti, että on tulossa
suuret herätykset.

Mutta jotkut ihmisethän ovat saaneet profetioita, joiden mukaan ainakin jonkinlaista
laajempaa herätystä on tulossa.

Joku on sanonut, että suuret herätykset tapahtuvat juuri nyt, kun esim. Venäjällä ja
Kiinassa tulee ihmisiä paljon uskoon (joidenkin mukaan satoja tuhansia).

Vaikea kuvitella, että esim. Suomessa tulisi laajaa herätystä, koska melkein kaikki ovat
jo kuulleet evankeliumin ja yli 90% on sen torjunut.

Juutalaisista kai osa tunnustaa Jeesuksen messiaanisuuden ennen Hänen toista tulemistaan?
Jos näin on, silloinhan on kysymys aika suuresta herätyksestä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #7 : 17.11.13 - klo:17:31 »
Millaista on herätys?

Ennestään välinpitämättömät kirkonkyläläiset
olivat hämmästyneitä,
kun melkein jokaisessa talossa ja
mökissä, missä rippikoululaisia
majaili, veisattiin, puhuttiin Jumalan
valtakunnan asioista ja itkettiin
joskus yökaudet.
Tämä keväällä 1881 alkanut herätys
levisi kulona kautta koko (Kiuruveden)
seurakunnan. Siitä vuodesta
alkaen ruvetaan pitämään seuroja
yleisesti kodeissa. Kaikkiaan
“avautuivat sinä ja lähinnä seuraavina
vuosina ovet Herralle 75 talossa
ja ainakin yhtä monessa torpassa”.
Yksin Lapinsalon kylässä, johon
ensinnä on syytä kiinnittää huomiota,
jäi ainoastaan kaksi taloa koskemattomaksi,
vaikka niitä oli siihen
aikaan kolmattakymmentä. Herätys
sai aikaan suuren muutoksen
Kiuruveden oloissa. Hyvin yleiseksi
käynyt juoppous vähentyi, tanssit
loppuivat miltei kokonaan, kirkko
ja seuratuvat täyttyivät ahdinkoon
asti ja läheltä ja kaukaa alkoi
rientää ihmisiä näkemään ja kuulemaan
Herran ihmeellisiä tekoja.
(Ote kirjasta: Olavi Kares: “Heränneen
kansan vaellus, osa 1”,
WSOY1943)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #8 : 18.11.13 - klo:02:26 »

Olen itsekin usein miettinyt että eihän mun tarvitse mennä mihinkään evankelioidakseni vaan senhan kuuluisi tapahtua mun yksityisessä arjessa. Se että "täytyy lähteä evankelioimaan" on usein raskasta ja jää ylimääräisenä työnä sitten sen takia tekemättä. Tuo mainitsemasi rukous johdatuksen pyytämisestä on myös Herralle mieluisin rukouspyyntö johon Hän varmasti vastaa. (jos vain uskaltaa pyytää....... aina ei uskalla)

Tuo on mielenkiintoinen, minkä vahvensin.
Kun tämän luin, minulla tuli oitis mieleeni oma pelkoni, josta vapauduin vasta kun koin uudistuksen.
 
Nuoruudestani saakka olen mielelläni käynyt kokouksissa, laulanut kuorossa ja sen mukana vieraillut sairaaloissa ja muissakin laitoksissa. Kun uudistuimme vaimoni kanssa, ymmärsimme, että tämä puuttuu suurimmalta osalta ihmisiä. Ei niinkään uskossa uudistuminen kuin pelastuksen vastaanottaminen. Muistan sen aamun, ennen töihin lähtöäni, kun todella sydämestäni rukoilin, että Herra, johdata minut ihmisen luo, jota Sinä puhuttelet jo.
Tuo rukous oli ulkopuolelta minun, niinkuin jo mainitsin. Rukous kuultiin ensimmäisinä minuutteina, kun töitäni alottelin. Henkilö tuli luokseni ja kertoi, kuinka hän on elänyt kuolemanpelossa. Näitä tapauksia tuli päivittäin. En tiedä kuinka monta tuli uskoon, koska henkilöt tulivat ja menivät, enkä tiennyt minne.
Suuri oli iloni, kun menetin 'pelkoni' kohdata surmapaikalle hoippuvan.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #9 : 06.12.13 - klo:13:09 »
Täällä on niin paljon siivoiltu muitakin ketjuja että näyttävät toisenlaisilta vähän ajan kulutttua.

Mutta tässä hän puolustaa herätystä, jota ei ole tällä hetkellä muualla kuin noissa "kirkkauden jakajatilaisuuksissa".

Ehkä vedin liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta Raamatussa ei luvata herätyksiä. Ja niitä puolustavat ainoastaan nuo jotka käyvät näissä kirkkauskokouksissa.

Myös siivous on niin jatkuvaa täällä näköjään että "todisteet" on pian pyyhitty pois........

jos olen väärässä niin pyydän anteeksi mutta siihen voinee Paulus vastata......

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #10 : 06.12.13 - klo:14:08 »
Täällä on niin paljon siivoiltu muitakin ketjuja että näyttävät toisenlaisilta vähän ajan kulutttua.
Lainaus
Myös siivous on niin jatkuvaa täällä näköjään että "todisteet" on pian pyyhitty pois........
Itse en haluaisi siivota yhtä ainoaa viestiä. Siivoaminen kuuluu mielestäni kirjoittajille itselleen. Viestien pois ottaminen on vähän sama kuin sanoisi: "Sinun mielipiteesi ei ole arvokas." Koska foorumin ylläpidolla on kuitenkin lain edessä vastuu siitä mitä täällä julkaistaan, on pakko jotain siivota. Samaan velvoittaa se, että tämä on kristillinen foorumi eikä ihan mitä tahansa tekstiä voida sallia. Tietääkseni kukaan modeista ei siivoa viestejä pelkästään niiden sisältämien erilaisten mielipiteiden vuoksi. Valitettavasti muutama ketju on jouduttu poistamaan, koska niistä ovat jotkut kirjoittajat itse ensin poistaneet viestejään niin, että niihin annetut vastaukset ovat näyttäneet irrallisena kummallisilta. Olisi toivottavaa, että jokainen kirjoittaja harkitsee tekstiään muutaman sekunnin ennen lähetä-napin painamista. Minäkin kuulun 'jokaisiin'.

Lydia

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #11 : 06.12.13 - klo:15:03 »
Ei ole täällä siivoiltu mitään kun viimeksi on kirjoitettu 18.11.
Kävikö Kurjenmiekka niin että olitkin ollut toisessa ketjussa ja siksi tämä näytti oudolle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #12 : 06.12.13 - klo:18:16 »
Täällä on niin paljon siivoiltu muitakin ketjuja että näyttävät toisenlaisilta vähän ajan kulutttua.

Mutta tässä hän puolustaa herätystä, jota ei ole tällä hetkellä muualla kuin noissa "kirkkauden jakajatilaisuuksissa".

Ehkä vedin liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta Raamatussa ei luvata herätyksiä. Ja niitä puolustavat ainoastaan nuo jotka käyvät näissä kirkkauskokouksissa.

Myös siivous on niin jatkuvaa täällä näköjään että "todisteet" on pian pyyhitty pois........

jos olen väärässä niin pyydän anteeksi mutta siihen voinee Paulus vastata......

Anteeksi, mutta Paulus ei ymmärrä yhtään, mistä on kysymys.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #13 : 07.12.13 - klo:10:32 »
no, jos Paulus vain sanoo mielipiteensä esim Herzokista niin sillähän se selviää....

ei tarvitse häntä arvostella mutta voisi vaikka kertoa kannattaako tuollaista toimintaa vai ei.....

mutta jos ei halua tarkentaa näkemystään tuohon "herätykseen" niin jääköön asia siihen....

kuten sanoin toisessa ketjussa minulle on nyt ihan sama kenellä on mikäkin käsitys armosta.....

Toiseksi en arvostele siivousta..... voin  tästä lähin lainata kriittisiä/epäselviä kommentteja niin jäävät sitten näkyviin.

Luulen kirjoittajan itse siivonneen epäselvät lausunnot......

Mutta vielä toistan : Pauluksella on siis vapaus tarkentaa asiaa tai olla tarkentamatta ......

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Herääminen ja herätys. Uskomattomien ja uskovien!
« Vastaus #14 : 07.12.13 - klo:11:32 »
Lainaus
no, jos Paulus vain sanoo mielipiteensä esim Herzokista niin sillähän se selviää....

Kurjenmiekka. Ole hyvä ja lue Pauluksen viestit #4 ja #25 Herzog -ketjusta Seurakunta -osiossa. Sillähän se selviää.