Kirjoittaja Aihe: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?  (Luettu 41743 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #135 : 15.11.13 - klo:10:35 »
Mennään sitten itse asiaan. Paavali kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje:
15:1   Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte.
15:2   ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.

Väärä oppi estää pelastuksen, mutta oikea oppi pelastaa, mikäli se on sitä evankeliumia, jota Paavali julisti. Siksi on äärettömän tärkeää tietää, mikä se oppi on ja pysyä siinä. Eikä oikeakaan oppi pelkkänä ulkolukuna tai teoriana pelasta, vaan sydämen uskona.

Olen tullut siihen tulokseen, että aidon kristillisen uskon pahin vihollinen on kristinuskonto, joka ilmenee eri variaatioin. Eikä voida sanoa, että kristinuskonto koskisi ainoastaan jotain yhteisöä tai kirkkokuntaa. Kyllä jokainen yhteisö pystyy kehittämään siihen ne muodot ja tavat, joiden alle kristinuskon ydinsanoma peittyy. Peittämiseen käy yhtä hyvin kirkollinen komeus kuin karismaattinen hössötyskin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.13 - klo:13:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #136 : 15.11.13 - klo:21:58 »
Ainoa kadotukselta pelastava oppi on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.
Se on kirjoitettu Raamattuun.

Mikään Raamatun päälle rakennettu hengellinen tai uskonnollinen oppi
ei voi pelastaa.
Pelastavan evankeliumin voi löytää aivan yksinkin Raamatusta.
Siihen ei tarvita mitään hengellisiä järjestöjä, saarnaajia, pappeja tai muita
ammattilaisia,
eikä missään tapauksessa minkään porukan oppia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #137 : 16.11.13 - klo:05:00 »
Pelastavan evankeliumin voi löytää aivan yksinkin Raamatusta.
Siihen ei tarvita mitään hengellisiä järjestöjä, saarnaajia, pappeja tai muita
ammattilaisia,
eikä missään tapauksessa minkään porukan oppia.

Anteeksi, mutta minua vaivaa se, että oppia vähätellään. Siinä olen samaa mieltä, että  aina ei tarvita noita mainitsemiasi tahoja, mutta nekin ovat tarpeen, jos julistavat oikeaa oppia. Raamatusta on löydettävissä selkeä Kristuksen oppi ja sen tunteminen on tärkeintä ihmiselämässä.

"Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi" (2. Joh. 10).

"Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani" (Joh. 7:16, 17).

Tarvitsemme tätä Jumalan oppia, ettemme joutuisi ihmisoppien ja riivaajien oppien pettämiksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #138 : 16.11.13 - klo:10:19 »
Onko seurakunnan opettajan tehtävä lakkautettu? Jos jokainen voi vaan lukea itse miten asiat Raamatussa on, niin mihin tarvitaan enää opettajia?


1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #139 : 16.11.13 - klo:10:56 »
Onko seurakunnan opettajan tehtävä lakkautettu? Jos jokainen voi vaan lukea itse miten asiat Raamatussa on, niin mihin tarvitaan enää opettajia?

Yhtä hyvin voisi kysyä, että mihin koulujakaan tarvitaan, voihan ne kaikki asiat lukea kirjoista? On se vaan niin, että kaikki asiat eivät aukene noin vaan. Tarvitaan vuorovaikutusta ja tarvitaan opetusta. Tarvitaan ennenkaikkea opettajia, jotka itse ovat sisällä siinä, mitä opettavat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #140 : 16.11.13 - klo:15:59 »
Pelastavan evankeliumin voi löytää aivan yksinkin Raamatusta.
Siihen ei tarvita mitään hengellisiä järjestöjä, saarnaajia, pappeja tai muita
ammattilaisia,
eikä missään tapauksessa minkään porukan oppia.

Anteeksi, mutta minua vaivaa se, että oppia vähätellään. Siinä olen samaa mieltä, että  aina ei tarvita noita mainitsemiasi tahoja, mutta nekin ovat tarpeen, jos julistavat oikeaa oppia. Raamatusta on löydettävissä selkeä Kristuksen oppi ja sen tunteminen on tärkeintä ihmiselämässä.

"Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi" (2. Joh. 10).

"Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani" (Joh. 7:16, 17).

Tarvitsemme tätä Jumalan oppia, ettemme joutuisi ihmisoppien ja riivaajien oppien pettämiksi.
Höh.
Et lukenut lainkaan tekstini kahta ensimmäistä lausetta:
"Ainoa kadotukselta pelastava oppi on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.
Se on kirjoitettu Raamattuun."
Pöh.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #141 : 16.11.13 - klo:16:54 »
"Ainoa kadotukselta pelastava oppi on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.
Se on kirjoitettu Raamattuun."

Olet tässä tietenkin oikeassa. Silti Raamattu on lukemattomien harhaoppien lähde. Siksi tarvitaan tervettä vuorovaikutusta ja uskovien yhteyttä. Eivät edes kaikki Jeesuksesta kertovat opit ole pelastavia, vaikka ne nousevatkin Raamatusta. Eräs
Suomenkin seurakunnissa suosittu (harha)opettaja sanoi Jeesuksesta, että "joillekin hän on vain Vapahtaja, mutta joillekin Herra". Kuulostaa äkikseltään ihan oikealta, mutta Vapahtaja ei ole mikään "vain".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #142 : 16.11.13 - klo:17:33 »
"Ainoa kadotukselta pelastava oppi on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.
Se on kirjoitettu Raamattuun."

Olet tässä tietenkin oikeassa. Silti Raamattu on lukemattomien harhaoppien lähde. Siksi tarvitaan tervettä vuorovaikutusta ja uskovien yhteyttä. Eivät edes kaikki Jeesuksesta kertovat opit ole pelastavia, vaikka ne nousevatkin Raamatusta. Eräs
Suomenkin seurakunnissa suosittu (harha)opettaja sanoi Jeesuksesta, että "joillekin hän on vain Vapahtaja, mutta joillekin Herra". Kuulostaa äkikseltään ihan oikealta, mutta Vapahtaja ei ole mikään "vain".
Ajatteletko siis, että Raamatusta voi löytää pelastavan evankeliumin vain jonkun ihmisen
selittämisen avulla,
siis että Raamattu on totta vain jonkin ihmisten rakentaman opin puitteissa?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #143 : 16.11.13 - klo:17:46 »
Onko seurakunnan opettajan tehtävä lakkautettu? Jos jokainen voi vaan lukea itse miten asiat Raamatussa on, niin mihin tarvitaan enää opettajia?


1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

Tämä on hyvä kysymys. Paulus toi jo toisaalla tällä foorumilla esille käsitteen epäraamatullinen raamatullisuus.
Se on minusta erittäin hyvä termi. On hyvä lukea Raamattua itse, mutta Jumala on suunnitellut asian niin, että Hän itse nostaa seurakuntiin opettajia. Opettajat ovat toki hekin ihmisiä, joiden opetus tulee koetella.

Pidän kuitenkin jossain määrin vaarallisena sitä, että jotkut ilmoittavat lukevansa kaiken vain Raamatusta. En osaa ehkä ihan sanoiksi muuttaa sitä tunnetta, mikä minulle siitä syntyy. Se kuulostaa siltä, että ihmisen tulisi ehkä vähän nöyrtyä ja ymmärtää se, että meillä jokaisella ihmisellä on varmasti ennakkokäsityksiä, vaikka emme lukisikaan muuta, kuin Raamattua. Siinä on myös sellaista henkeä, että ei välttämättä olisi opetuksen tarpeessa, kun kaiken voi lukea itse. Siinä jää vaan huomaamatta se tosiasia, että meidän ymmärryksemme on rajallinen ja Jumala on voinut aukaista monta asiaa jollekin toiselle ihmiselle syvemmin.

Joku voi ehkä loukkaantua tästä, mutta en tätä sen vuoksi kirjoita.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #144 : 16.11.13 - klo:20:05 »
Onko seurakunnan opettajan tehtävä lakkautettu? Jos jokainen voi vaan lukea itse miten asiat Raamatussa on, niin mihin tarvitaan enää opettajia?


1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

Tämä on hyvä kysymys. Paulus toi jo toisaalla tällä foorumilla esille käsitteen epäraamatullinen raamatullisuus.
Se on minusta erittäin hyvä termi. On hyvä lukea Raamattua itse, mutta Jumala on suunnitellut asian niin, että Hän itse nostaa seurakuntiin opettajia. Opettajat ovat toki hekin ihmisiä, joiden opetus tulee koetella.

Pidän kuitenkin jossain määrin vaarallisena sitä, että jotkut ilmoittavat lukevansa kaiken vain Raamatusta. En osaa ehkä ihan sanoiksi muuttaa sitä tunnetta, mikä minulle siitä syntyy. Se kuulostaa siltä, että ihmisen tulisi ehkä vähän nöyrtyä ja ymmärtää se, että meillä jokaisella ihmisellä on varmasti ennakkokäsityksiä, vaikka emme lukisikaan muuta, kuin Raamattua. Siinä on myös sellaista henkeä, että ei välttämättä olisi opetuksen tarpeessa, kun kaiken voi lukea itse. Siinä jää vaan huomaamatta se tosiasia, että meidän ymmärryksemme on rajallinen ja Jumala on voinut aukaista monta asiaa jollekin toiselle ihmiselle syvemmin.

Joku voi ehkä loukkaantua tästä, mutta en tätä sen vuoksi kirjoita.
Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja.
Olisi suotavaa ja normaalia heittäytyä jonkun oppimestarin seuraajaksi.  Heitähän on vaikka
kuinka paljon ja laidasta laitaan.

Mutta en ole riittävän nöyrä, vaan uskon ylpeästi, että Pyhä Henki kykenee ilmoittamaan
minulle Raamatusta Jumalan tahdon omalle kohdalleni.
Kuuntelen tosin hyvin tarkasti kaikki puheet, joita nykyisessä seurakunnassani on kuultavissa,
mutta niiden lisäksi luen Raamattua aivan itse.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #145 : 16.11.13 - klo:20:10 »
Onko seurakunnan opettajan tehtävä lakkautettu? Jos jokainen voi vaan lukea itse miten asiat Raamatussa on, niin mihin tarvitaan enää opettajia?


1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

Tämä on hyvä kysymys. Paulus toi jo toisaalla tällä foorumilla esille käsitteen epäraamatullinen raamatullisuus.
Se on minusta erittäin hyvä termi. On hyvä lukea Raamattua itse, mutta Jumala on suunnitellut asian niin, että Hän itse nostaa seurakuntiin opettajia. Opettajat ovat toki hekin ihmisiä, joiden opetus tulee koetella.

Pidän kuitenkin jossain määrin vaarallisena sitä, että jotkut ilmoittavat lukevansa kaiken vain Raamatusta. En osaa ehkä ihan sanoiksi muuttaa sitä tunnetta, mikä minulle siitä syntyy. Se kuulostaa siltä, että ihmisen tulisi ehkä vähän nöyrtyä ja ymmärtää se, että meillä jokaisella ihmisellä on varmasti ennakkokäsityksiä, vaikka emme lukisikaan muuta, kuin Raamattua. Siinä on myös sellaista henkeä, että ei välttämättä olisi opetuksen tarpeessa, kun kaiken voi lukea itse. Siinä jää vaan huomaamatta se tosiasia, että meidän ymmärryksemme on rajallinen ja Jumala on voinut aukaista monta asiaa jollekin toiselle ihmiselle syvemmin.

Joku voi ehkä loukkaantua tästä, mutta en tätä sen vuoksi kirjoita.
Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja.
Olisi suotavaa ja normaalia heittäytyä jonkun oppimestarin seuraajaksi.  Heitähän on vaikka
kuinka paljon ja laidasta laitaan.

Mutta en ole riittävän nöyrä, vaan uskon ylpeästi, että Pyhä Henki kykenee ilmoittamaan
minulle Raamatusta Jumalan tahdon omalle kohdalleni.
Kuuntelen tosin hyvin tarkasti kaikki puheet, joita nykyisessä seurakunnassani on kuultavissa,
mutta niiden lisäksi luen Raamattua aivan itse.

Mielestäni vähän vääristelet kirjoitustani. En puhunut mistään oppimestarien seuraamisesta. Lue uudelleen.

Lisäys:

Ja mistä ihmeestä tempaisit tämän?:
"Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."
« Viimeksi muokattu: 16.11.13 - klo:20:18 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #146 : 16.11.13 - klo:20:23 »
Siinä jää vaan huomaamatta se tosiasia, että meidän ymmärryksemme on rajallinen ja Jumala on voinut aukaista monta asiaa jollekin toiselle ihmiselle syvemmin.


Itse pyrin saamaan ensin selville mitä Raamattu opettaa ihan lukemalla, sitten vertailemalla käännöksiä ja jonkun verran katson sanojen merkityksiä sanakirjoista ja sitä missä toisaalla joku käsite Raamatussa esiintyy.

Näin netin aikakautena on helppo löytää opetuksia melkein joka aiheesta. Usein käyn myös niitä läpi. Katson onko joku jossakin kumonnut sen mitä ajattelen tai onko joku samaa mieltä.
Yleensä näistä kirjoituksista pääsee käsiksi vastakkaisiin näkemyksiin. Kun sitten muutaman sellaisen käy läpi, tietää jo aika tarkasti mitä aiheesta ajatellaan.
Sitten pitääkin puntaroida onko oma näkemys oikea tai väärä.
Aika usein käy niin, että asia pitää jättää hautumaan.




Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #147 : 16.11.13 - klo:20:31 »
Siinä jää vaan huomaamatta se tosiasia, että meidän ymmärryksemme on rajallinen ja Jumala on voinut aukaista monta asiaa jollekin toiselle ihmiselle syvemmin.


Itse pyrin saamaan ensin selville mitä Raamattu opettaa ihan lukemalla, sitten vertailemalla käännöksiä ja jonkun verran katson sanojen merkityksiä sanakirjoista ja sitä missä toisaalla joku käsite Raamatussa esiintyy.

Näin netin aikakautena on helppo löytää opetuksia melkein joka aiheesta. Usein käyn myös niitä läpi. Katson onko joku jossakin kumonnut sen mitä ajattelen tai onko joku samaa mieltä.
Yleensä näistä kirjoituksista pääsee käsiksi vastakkaisiin näkemyksiin. Kun sitten muutaman sellaisen käy läpi, tietää jo aika tarkasti mitä aiheesta ajatellaan.
Sitten pitääkin puntaroida onko oma näkemys oikea tai väärä.
Aika usein käy niin, että asia pitää jättää hautumaan.

Tuo onkin minusta hyvä tapa.

Mun idea ei siis ole se, ettei Raamattua saisi itse lukea, vaan se, että lähes faktana uskallan sanoa jokaisella ihmisellä olevan ennakkokäsityksiä, vaikka luulemme lukevamme Raamattua avoimella mielellä. Siksi pidän tärkeänä kristittyjen välistä keskustelua ja opetuksien kuuntelemista.

Taustalla vaikuttaa ehkä se ajatus, että minusta jokaisen olisi hyvä tunnustaa oman erehtymisen mahdollisuus.
« Viimeksi muokattu: 16.11.13 - klo:20:33 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #148 : 16.11.13 - klo:20:56 »
Mice kirjoittaa:
Mielestäni vähän vääristelet kirjoitustani. En puhunut mistään oppimestarien seuraamisesta. Lue uudelleen.

Lisäys:

Ja mistä ihmeestä tempaisit tämän?:
"Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

Soltero vastaa:
Kylläpä kiihdyit.  Aivan aiheettomasti.
Jos en ymmärtänyt kirjoitustasi tarkoittamallasi tavalla,
ei se tarkoita, että vääristelen sitä.

Asia on minulle liian vaikeatajuinen.



Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #149 : 16.11.13 - klo:21:16 »
Mice kirjoittaa:
Mielestäni vähän vääristelet kirjoitustani. En puhunut mistään oppimestarien seuraamisesta. Lue uudelleen.

Lisäys:

Ja mistä ihmeestä tempaisit tämän?:
"Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

Soltero vastaa:
Kylläpä kiihdyit.  Aivan aiheettomasti.
Jos en ymmärtänyt kirjoitustasi tarkoittamallasi tavalla,
ei se tarkoita, että vääristelen sitä.

Asia on minulle liian vaikeatajuinen.

En ole kiihdyksissä. En kuitenkaan pidä siitä, että joku muu laittaa sanoja suuhuni. Siihen suhtaudun jyrkästi. Yritän välttää sellaista tyyliä.

Jos asia on vaikeatajuinen, niin on aika rohkeaa kirjoittaa "pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

En ole tuota mieltä. En sinusta, enkä kenestäkään.
Ihmisroska