Kirjoittaja Aihe: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?  (Luettu 41754 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #150 : 16.11.13 - klo:21:18 »
Mun idea ei siis ole se, ettei Raamattua saisi itse lukea, vaan se, että lähes faktana uskallan sanoa jokaisella ihmisellä olevan ennakkokäsityksiä, vaikka luulemme lukevamme Raamattua avoimella mielellä. Siksi pidän tärkeänä kristittyjen välistä keskustelua ja opetuksien kuuntelemista.

Taustalla vaikuttaa ehkä se ajatus, että minusta jokaisen olisi hyvä tunnustaa oman erehtymisen mahdollisuus.

Täytyy sanoa, että olen Micen kanssa samoilla linjoilla. Jos uskova ihminen ajattelee, etten minä voi erehtyä, niin hän on jo pahoin erehtynyt. Erehtyä voi niin monella tavalla. Yksi tavallisimmista on se, että uskoo sokeasti jonkun auktoriteetin opetusta. Toinen on se, että uskoo sokeasti löytävänsä totuuden ilman muita uskovia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #151 : 16.11.13 - klo:21:19 »
Mice kirjoittaa:
Mielestäni vähän vääristelet kirjoitustani. En puhunut mistään oppimestarien seuraamisesta. Lue uudelleen.

Lisäys:

Ja mistä ihmeestä tempaisit tämän?:
"Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

Soltero vastaa:
Kylläpä kiihdyit.  Aivan aiheettomasti.
Jos en ymmärtänyt kirjoitustasi tarkoittamallasi tavalla,
ei se tarkoita, että vääristelen sitä.

Asia on minulle liian vaikeatajuinen.

En ole kiihdyksissä. En kuitenkaan pidä siitä, että joku muu laittaa sanoja suuhuni. Siihen suhtaudun jyrkästi. Yritän välttää sellaista tyyliä.

Jos asia on vaikeatajuinen, niin on aika rohkeaa kirjoittaa "pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

En ole tuota mieltä. En sinusta, enkä kenestäkään.
Sain tosiaan tuollaisen käsityksen.
Puhuit nöyrtymisestä ja oppien tarpeellisuudesta.
Olet sitten kuitenkin jotakin muuta mieltä.
Ymmärrän vetäytyä helpompiin aiheisiin.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #152 : 16.11.13 - klo:21:25 »
Mice kirjoittaa:
Mielestäni vähän vääristelet kirjoitustani. En puhunut mistään oppimestarien seuraamisesta. Lue uudelleen.

Lisäys:

Ja mistä ihmeestä tempaisit tämän?:
"Kuulun juuri niihin ihmisiin, joiden pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

Soltero vastaa:
Kylläpä kiihdyit.  Aivan aiheettomasti.
Jos en ymmärtänyt kirjoitustasi tarkoittamallasi tavalla,
ei se tarkoita, että vääristelen sitä.

Asia on minulle liian vaikeatajuinen.

En ole kiihdyksissä. En kuitenkaan pidä siitä, että joku muu laittaa sanoja suuhuni. Siihen suhtaudun jyrkästi. Yritän välttää sellaista tyyliä.

Jos asia on vaikeatajuinen, niin on aika rohkeaa kirjoittaa "pitää mielestäsi nöyrtyä ja alkaa omaksua ihmisten oppeja."

En ole tuota mieltä. En sinusta, enkä kenestäkään.
Sain tosiaan tuollaisen käsityksen.
Puhuit nöyrtymisestä ja oppien tarpeellisuudesta.
Olet sitten kuitenkin jotakin muuta mieltä.
Ymmärrän vetäytyä helpompiin aiheisiin.

No minä en vetäydy vielä.
Oppeja ei tarvita oppien takia. Eikä varsinkaan ihmisoppeja. Opetuksen kuunteleminen ja oman ymmärryksen vajavaisuuden myöntäminen on se idea. Se ei tarkoita ihmisoppien nielemistä.
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #153 : 16.11.13 - klo:21:26 »
Kristikunnan historia on hyvin suurelta osin erehtymisen historiaa. Ateistien mielestä kokonaan. On kuitenkin olemassa selkeä syy, miksi erehdytään. Vastaanotettavaa tulee muualtakin kuin Jumalalta. Ja lähetysasemia on lukemattomia. Jopa jokaiselle yksilöllekin on räätälöity petos. Siksi on otettava vakavasti Jeesuksen sana: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" (Matt. 24:4).

Kaikilla ei ole rakkautta totuuteen. Siksi heitä on varsin helppo eksyttää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #154 : 17.11.13 - klo:00:51 »
No minä en vetäydy vielä.
Oppeja ei tarvita oppien takia. Eikä varsinkaan ihmisoppeja. Opetuksen kuunteleminen ja oman ymmärryksen vajavaisuuden myöntäminen on se idea. Se ei tarkoita ihmisoppien nielemistä.

Raamattu sellaisenaan on Ainoa Oppi.
Siihen oppiin astutaan sisälle uudestisyntymässä. Ennen uudestisyntymistä ja sen seurauksena Jumalan meissä vaikuttamaa uskoa, ei kirjoitettu eikä kuultu Sana sulaudu ihmiseen, eikä mitään hyödytä(Hebr.4:2).

En näe oman ymmärryksen vajavuuden myöntämisenä sitä, että esimerkiksi luetellaan jono kirjoja, jotka selittävät Raamatun totuudet.  Eli seuraisin Paavalin esimerkkiä, mitä Sanan ymmärtämiseen tulee. Paavali hylkäsi kaikki "hyvät kirjat", koki ne roskaksi sen rinnalla minkä Jeesus on minulle ilmoittanut. Uudenliiton uskovalla on kirjoitettu Sana ja Pyhä Henki, joka hänelle Sanan avaa.
Tällä Perustalla, kun luetaan kirjoja, niiden raamatullisuus selviää oitis, useinmiten sekunneissa. Raamattu aukeaa sitämukaa kuin uskontiellä matka edistyy. On totuuksia, jotka haluamme kiertää tai ohittaa, mutta silloin eksymme ja senjälkeinen uskonelämä on harhailua tavalla ja toisella.
Raamattu on kirjoitettu noudatettavaksi, eikä tulkittavaksi ja neuvoteltavaksi. Raamattu on uudestisyntyneelle selkeä ja lisäksi siinä itsessään on valaistus silmille, ettei askele harhaudu ulos Tieltä.
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni" (Ps.119:105)
"… Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät." (Ps.19:8


« Viimeksi muokattu: 17.11.13 - klo:00:54 kirjoittanut Saldo »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #155 : 17.11.13 - klo:02:34 »
Huh.  Hyvä että joku on samoilla linjoilla.
Luulin jo, että olen ainoa vain
Raamatun oppiin uskova.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #156 : 17.11.13 - klo:06:34 »
Huh.  Hyvä että joku on samoilla linjoilla.
Luulin jo, että olen ainoa vain
Raamatun oppiin uskova.

Miten ymmärrät sen, että jokainen seurakunta uskoo Raamatun oppiin? Ja kuitenkin maailmassa lasketaan olevan lähes 30.000 eri "kristillistä" uskonsuuntaa. Ainakaan minulla ei ole varaa sanoa, että minä ymmärtäisin erehtymättä Raamatun opin, enkä tarvitse ketään minua opastamaan.

Ihan veljellisesti olen sitä mieltä, että elät juuri sitä vaihetta, jota itse elin yli 50 vuotta sitten. Silloin kävin "oikealla" uskovien kasteella ja sen jälkeen en tarvinnut kenenkään opetusta. Varsinkin luterilaiset olivat mielestäni täysin metsässä. Olivatko lainkaan uskovia? Onneksi minut on palautettu maan pinnalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #157 : 17.11.13 - klo:09:23 »
No minä en vetäydy vielä.
Oppeja ei tarvita oppien takia. Eikä varsinkaan ihmisoppeja. Opetuksen kuunteleminen ja oman ymmärryksen vajavaisuuden myöntäminen on se idea. Se ei tarkoita ihmisoppien nielemistä.

Raamattu sellaisenaan on Ainoa Oppi.
Siihen oppiin astutaan sisälle uudestisyntymässä. Ennen uudestisyntymistä ja sen seurauksena Jumalan meissä vaikuttamaa uskoa, ei kirjoitettu eikä kuultu Sana sulaudu ihmiseen, eikä mitään hyödytä(Hebr.4:2).

En näe oman ymmärryksen vajavuuden myöntämisenä sitä, että esimerkiksi luetellaan jono kirjoja, jotka selittävät Raamatun totuudet.  Eli seuraisin Paavalin esimerkkiä, mitä Sanan ymmärtämiseen tulee. Paavali hylkäsi kaikki "hyvät kirjat", koki ne roskaksi sen rinnalla minkä Jeesus on minulle ilmoittanut. Uudenliiton uskovalla on kirjoitettu Sana ja Pyhä Henki, joka hänelle Sanan avaa.
Tällä Perustalla, kun luetaan kirjoja, niiden raamatullisuus selviää oitis, useinmiten sekunneissa. Raamattu aukeaa sitämukaa kuin uskontiellä matka edistyy. On totuuksia, jotka haluamme kiertää tai ohittaa, mutta silloin eksymme ja senjälkeinen uskonelämä on harhailua tavalla ja toisella.
Raamattu on kirjoitettu noudatettavaksi, eikä tulkittavaksi ja neuvoteltavaksi. Raamattu on uudestisyntyneelle selkeä ja lisäksi siinä itsessään on valaistus silmille, ettei askele harhaudu ulos Tieltä.
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni" (Ps.119:105)
"… Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät." (Ps.19:8

Mitä mieltä Saldo on siitä, että tarvitaanko sitten enää seurakunnassa opettajia? Siitä kysymyksestäni tämä viimeinen keskustelunpätkä lähti osittain liikkeelle. Että jos jokainen voi itse lukea Raamatusta asiat niin kuin ne on, niin mihin tarvitaan opettajia, onko opettajan virka seurakunnassa lakkautettu? Tai miksi mennä edes seurakunnan kokoukseen, voisi jäädä kotiin lukemaan itse Raamattua?

1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.
« Viimeksi muokattu: 17.11.13 - klo:09:28 kirjoittanut Charlotte »

Lydia

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #158 : 17.11.13 - klo:10:12 »
Olen sellanen suurten linjojen vetäjä ja melkoinen putkiaivo naiseksi ja siksi ymmärrän että pelastus on siinä kun ymmärtää ja vastaanottaa tai ymmärtää vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa, uskoo syntinsä anteeksi ja siinä alkaa taivastie Pyhän Hengen johdolla. Ihmiset ovat toisinaan hyvin monimutkaisia.  ::)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #159 : 17.11.13 - klo:10:54 »
Olen sellanen suurten linjojen vetäjä ja melkoinen putkiaivo naiseksi ja siksi ymmärrän että pelastus on siinä kun ymmärtää ja vastaanottaa tai ymmärtää vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa, uskoo syntinsä anteeksi ja siinä alkaa taivastie Pyhän Hengen johdolla. Ihmiset ovat toisinaan hyvin monimutkaisia.  ::)

Jeesuksen oppi on todella yksinkertainen: Syntinen ihminen saa pelastuksen Jeesuksen ristintyön tähden ilmaiseksi ja silloin hänen syntiään ei lueta hänelle syyksi. Voi, kunpa tämän asian opettajia olisi seurakunnissa. Mutta monille tämä on liian vähän, siksi yksinkertaisuus ei enää riitä, vaan pitää mennä eteenpäin.

Kyllä Raamatusta tuo oppi löytyy ja paljon muutakin. Ja se muu on aina kiehtonut ihmismieltä, koska siihen voi sitten ujuttaa kaikenlaista kukin mieltymyksensä mukaan. Monet saavat "sanan Herralta" ja hän voi viedä totuuteen juurtumattomat melkein mihin tahansa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #160 : 17.11.13 - klo:12:42 »
Huh.  Hyvä että joku on samoilla linjoilla.
Luulin jo, että olen ainoa vain
Raamatun oppiin uskova.

Miten ymmärrät sen, että jokainen seurakunta uskoo Raamatun oppiin? Ja kuitenkin maailmassa lasketaan olevan lähes 30.000 eri "kristillistä" uskonsuuntaa. Ainakaan minulla ei ole varaa sanoa, että minä ymmärtäisin erehtymättä Raamatun opin, enkä tarvitse ketään minua opastamaan.

Ihan veljellisesti olen sitä mieltä, että elät juuri sitä vaihetta, jota itse elin yli 50 vuotta sitten. Silloin kävin "oikealla" uskovien kasteella ja sen jälkeen en tarvinnut kenenkään opetusta. Varsinkin luterilaiset olivat mielestäni täysin metsässä. Olivatko lainkaan uskovia? Onneksi minut on palautettu maan pinnalle.
Olen ollut ns. oppikysymyksessä samanlainen v:sta 1969, jolloin tulin uskoon.
Hengelliset seurakuntajärjestelmät ympärilläni ovat vaihdelleet.

Vaikka uskoontuloympäristöni oli kansanlähetysläinen, en koskaan omaksunut
kaikkea ko. yhdyskunnan näkemyksistä.
Harrastelin myös ns. kirkkoluterilaisuutta, ja hyväksyin sitä aika pitkälle siihen asti, kunnes
naisia alettiin nimittää papeiksi. 
Se on niin Raamatun vastaista, että se ei mennyt enää läpi,
eikä enää missään tapauksessa kirkon homoseksualistisen elämäntavan siunaaminen yms.

Nykyisessä hengellisessä ympäristössäni, helluntailaisessa, on paljon vähemmän maailmallisuutta kuin lut. kirkossa, mutta eihän sekään ole alkuseurakunta,
niin kuin ei mikään muukaan apostolien
ajan jälkeinen yhteisö.

En vieläkään ymmärrä, miksi minun pitäisi omaksua erityinen oppi jostakin noista
järjestelmistä ja alkaa ihailla sitä.
Miksei Raamattu ja siellä oleva Jeesuksen oppi saa riittää?

Tämänhetkinen seurakuntani vaikuttaa melko raamatulliselta. 
Sielläkin kuulen joskus ns. oppeja, mutta en välitä niistä,
koska ne eivät ole harhaoppeja.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #161 : 17.11.13 - klo:12:49 »

En vieläkään ymmärrä, miksi minun pitäisi omaksua erityinen oppi jostakin noista
järjestelmistä ja alkaa ihailla sitä.
Miksei Raamattu ja siellä oleva Jeesuksen oppi saa riittää?

Paavali yritti selittää Jeesuksen oppia, siihen tarvittiin monta pitkä kirjettä ja opetusta seurakunnissa. Voisiko joku meistä olla etevämpi kuin Paavali? En jaksa uskoa siihen.

Tämänhetkinen seurakuntani vaikuttaa melko raamatulliselta. 
Sielläkin kuulen joskus ns. oppeja, mutta en välitä niistä,
koska ne eivät ole harhaoppeja.

Mistä voit tietää, ettei seurakunnassasi ole harhaoppeja? Minä en ole tavannut vielä ainoatakaan, joka olisi välttynyt harhaopeilta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #162 : 17.11.13 - klo:13:15 »

Mitä mieltä Saldo on siitä, että tarvitaanko sitten enää seurakunnassa opettajia? Siitä kysymyksestäni tämä viimeinen keskustelunpätkä lähti osittain liikkeelle. Että jos jokainen voi itse lukea Raamatusta asiat niin kuin ne on, niin mihin tarvitaan opettajia, onko opettajan virka seurakunnassa lakkautettu? Tai miksi mennä edes seurakunnan kokoukseen, voisi jäädä kotiin lukemaan itse Raamattua?

1. Kor. 12:28
   
Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

Niinkuin monessa kohdin UT'ssa on sanottu, niin jotkut on Jumala asettanut Seurakunnassaan opetajiksi. Eksegetiikan tai hermeneutiikan kautta ei kulje tie opettajaksi, useinmiten päinvastoin, vaan kun Jumala siihen asettaa. Paavali oli teologian tukinnot suorittanut, mutta näki oppimansa roskaksi sen rinnalla, mitä itse Jeesus oli hänelle ilmoittanut. Tätä ilmoitusta Paavali julisti ja opetti. Seurakuntiin tulee väärin opettavia, jopa harhaopettajia. Siksi jokaisen on tehtävä niinkuin berealaisten, tutkittava Kirjoituksista, onko asia niinkuin esim. Paavali tuolloin opetti.  Uskon ja olen kokenut, että epäraamatullinen opetus saa aikaan uskovassa epämukavuutta. Väärän opetuksen perustelut tulevat usein sellaisella voimalla ja kiireellä, että kun ne ensimmäisen kerran kuulee, ei ehdi kuin 'tuntea' yleistä kiusaantuneisuutta. Siksi on mentävä kotiin ja tutkittava Kirjoituksista, miten asiat on. Uskovalle annettu Pyhä Henki oppaaksi, joka ensin toimii ikäänkuin 'sensorina' varoittaen, että väärää on ilmassa.

Seurakunnan kokouksiin osallistumisesta on yksiselitteinen kehoitus/varoitus Hebr. 10:24,25. Niissä kokouksissa Jeesus on läsnä ja Pyhän Hengen kautta opastaa seurakuntaansa.
Vaikka esimerkiksi helluntaiseurakunnissa on erilaiset yksipuoliset painotukset yrittäneet päästä esille, ne eivät pääse tekemään tuhojaan, koska Pyhän Hengen avulla nekin voidaan perata. Aina on kuitenkin niitä, joilla ei ole juurta ja näin ollen seuraavat 'miltä tuntuu', eikä ota selville Sanasta asian laitaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #163 : 17.11.13 - klo:13:16 »

En vieläkään ymmärrä, miksi minun pitäisi omaksua erityinen oppi jostakin noista
järjestelmistä ja alkaa ihailla sitä.
Miksei Raamattu ja siellä oleva Jeesuksen oppi saa riittää?

Paavali yritti selittää Jeesuksen oppia, siihen tarvittiin monta pitkä kirjettä ja opetusta seurakunnissa. Voisiko joku meistä olla etevämpi kuin Paavali? En jaksa uskoa siihen.

Tämänhetkinen seurakuntani vaikuttaa melko raamatulliselta. 
Sielläkin kuulen joskus ns. oppeja, mutta en välitä niistä,
koska ne eivät ole harhaoppeja.

Mistä voit tietää, ettei seurakunnassasi ole harhaoppeja? Minä en ole tavannut vielä ainoatakaan, joka olisi välttynyt harhaopeilta.

Mutta Paavalin kirjeethän ovat osa Raamattua, Jumalan Sanaa.
Jumala on ilmoittanut suuren osan Jeesuksen opista nimenomaan Paavalin kautta.
Tietenkin omaksun sitä päivittäin mm. Paavalin kirjeistä.

Sellaisessa seurakunnassa en halua olla, jossa on harhaoppien julistajia.

Harhaoppisuudesta puhutaan monessa kohdassa Raamatussa, esim.
 Gal. 1:8-9, Ef. 5:6-7.
Uskovia kehotetaan tutkimaan tarkasti jokainen opetus, jotta ei mene harhaan.
Näistä asioista puhutaan mm. 1.Kor. 11:19,  1.Joh. 3:7,10, Joh. 7:17.
Tuo tutkiminen tapahtuu tietenkin siten, että selvittää asiaa rukouksen kanssa Raamatusta.



Veera

  • Vieras
Vs: Pelastaako oikea oppi? Estääkö väärä oppi pelastuksen?
« Vastaus #164 : 17.11.13 - klo:14:44 »
Olen sellanen suurten linjojen vetäjä ja melkoinen putkiaivo naiseksi ja siksi ymmärrän että pelastus on siinä kun ymmärtää ja vastaanottaa tai ymmärtää vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa, uskoo syntinsä anteeksi ja siinä alkaa taivastie Pyhän Hengen johdolla. Ihmiset ovat toisinaan hyvin monimutkaisia.  ::)

Samaa ajattelen. Kun pelastus otetaan vastaan Jeesuksessa, Hän tuo oman Henkensä tullessaan. Hän johdattaa kaikkeen totuuteen, niin ihmisestä itsestä kuin Kristuksen rakkauden suurista ulottuvuuksista.