Kirjoittaja Aihe: "...te saavutatte uskon päämäärän, sielujuen pelastuksen"  (Luettu 1690 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Yritän ihan spontaanisti kirjoittaa teemasta mikä mulla on mielessä ollut jo melko kauan. Mainitsin tästä jossain noissa musajutuissa sivumennen muistaakseni.

Otsikko on kohta Paavali opetusta muistaakseni 1.Pietari:1:ssa.

Kuinkahan moni ihminen on huolissaan sielunsa tilasta, sielunsa pelastumisesta?

VTssä on "sen sielun joka syntiä tekee, on kuoltava". Jumalan sanomana.

Jeesus antoi opetuksen menestyvästä ihmisestä, joka päätti että hänellä menee tosi hyvin ja sanoi itselleen: "
ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse"

Mutta jokin meni eri tavalla kuin tämä menestyvä ihminen oli suunnitellut: hänen elämänsä loppui yhtäkkiä.
Ja Jumala sanoikin tälle näin:

Luukas 11:20 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'

Mulla on myös pyörinyt mielessä kommentti evankeliumeissa että Jeesukselle tuli sääli ihmisjoukkoa.

Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.

Eli toi ihmiskunnan ja kunkin yksilön tila Raamatun kannalta.
Ei hyvä. Olemme eksyksissä emmekä itse löydä turvallista tietä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Hieman jatkopohdintaa.

Raamattu siis näyttäisi olevan teos, missä puhutaan siitä minkälaisessa tilassa ihmiskunta on, ja myös samalla antaa saman opetuksen yksityiselle ihmiselle.

Syntiinlankeemuksen jälkeen ei ole ollut tilaa missä ihmiskunta EI olisi ollut eksyksissä.

Raamatussa on myös Jumalan sana: "eksyneet minä tahdon etsiä ja nälkäiset ruokkia". Jotenkin noin.

Sitten olen pohtinut tätä meidän sukupolven ihmiskäsitystä.
Puhutaan hienosti siis ei uskovienkin keskuudessa  "hengellisyydestä" .

Ja uskovat puhuvat paljon hengen kautta Jumalaan yhteydessä olemisesta, eli meidän kyvystämme olla hengellinen.
Äärikarismaattisuus ajaa tuotaihmisessä olevaa jonkinlaista kykyä yliluonnollisiin kokemuksiin.

EI uskovilla on siitä oma versionsa.

Oli on hienoa puhua hengellisyydestä, spritualism, enkuksi.

Mutta samalla tämän hengellisyyttä korostavan ihmisen sielu saattaa Raamatun mukaan olla täysin metsässä.
Ihminen on itselleen laki ja päättää omista lähtökohdistaan mikä on oikein. Ja siis määrittelee omassa sokeassa olotilassaan sen mitä ihminen on.

Ja silti Raamatun valossa tämä ihminen voi täysin eksynyt, ja sielu ei todellakaan ole pelastunut.
Mutta siitä ei olla huolestuneita.

Minusta siis tämä ihmikäsitys on hiipinyt myös uskovien keskuuteen.

Kyllä uskovassa asuu Pyhä Henki, hän on uudestisyntynyt, mutta olemme Jumalan luomia sieluja, ja sellaisenamme olemme vastuussa Jumalalle. Ja olemme todella eksyneet itsessämme synnin takia.
Onneksi hän valmisti meille pelastuksen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Mitä tarkoitetaan sielun pois vaatimisella?

-

Aika usein sielullinen käsitetään hengelliseksi sekä uskovien ja ei-uskovien keskuudessa.
Ei-uskoville hartaana oleminen saattaa tarkoittaa hengellisyyttä.
Uskovien kohdalla rimaa on nostettu vähän korkeammalle näennäisesti, mutta samasta jutusta on kyse.

Sitten voi olla myös toisin päin. Hengellisyys käsitetään sielullisuudeksi.


Olen monenlaista menoa nähnyt. Eräässä tilanteessa pidin näkemääni lähinnä sielunkiihotuksena ja aika pitkälti se sitä varmaan olikin.
Silti kesken kaiken kuulin armolahjan toimivan. Vaikka kuinka sihtasin kuultua,  mielestäni kuultu sanoma oli täysin Raamatun mukaista ja seurakuntaa rakentavaa.
Oli pakko tarkistaa omaa ajatteluaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Niin mitähän Jeesus tarkoitti kun sanoi että sielusi vaaditaan sinulta pois.

Kirjoitin väärin sen hengellisyyden enkukielisen sanan kun eiuskovat puhuvat hengellisyydestä.
Se on spirituality. Kukin voin sitten määritellä itse mitä sillä tarkoittaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Siihen loppui sen kaverin vapaus tehdä sielullaan mitä halusi. Ehkä se tarkoitti sitä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Ehkä en osannut ilmaista sitä mitä tarkoitin. Viittasin tavallaan modernin ihmisen ihmiskuvaan, ja ehkä myös siihen, että tämä rehellisesti sanoen jumalaton ihmiskuva on jotenkin hiipinyt kristinuskoonkin. Ellei ihminen pidä huolta että Jumalan sana on totuuden mitta.

Mutta tää virsi puhuu just siitä  "Oi herätkää te hitaat sielut" :)

https://www.youtube.com/watch?v=GV1AtccyIzg


Ihminen on sielu, joka on vastuussa Jumalalle.

Moderni ihmissielu ajattelee jotakuinkin niin, että tää mun elämä on mun, ja jos on aikaa ja kiinnostusta, saattaa olla että ylläpidän myös hengellisyyttä.

« Viimeksi muokattu: 25.05.18 - klo:17:47 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
En taida vieläkään tavoittaa mitä ajattelet, mutta kirjoitan sitä mitä nuo viestisi tuovat mieleen.


Raamatussa on myös Jumalan sana: "eksyneet minä tahdon etsiä ja nälkäiset ruokkia". Jotenkin noin.

Eksyneitä on monenlaisia. Niitä, jotka eivät tiedä olevansa eksyksissä, niitä, jotka tietävät, mutta arvelevat osaavansa itse pois eksyksistä ja sitten Nalle Puhin sanoin niitä, jotka eivät mielestään ole eksyksissä, mutta eivät vain tiedä missä päin koti on.


Lainaus
Mutta samalla tämän hengellisyyttä korostavan ihmisen sielu saattaa Raamatun mukaan olla täysin metsässä.
Eräs sukulaiseni hurahti enkelioppeihin.
Aikansa sitä harrastettuaan alkoi etsiä elämän sisältöä pulloista.

Lainaus
Ihminen on itselleen laki ja päättää omista lähtökohdistaan mikä on oikein. Ja siis määrittelee omassa sokeassa olotilassaan sen mitä ihminen on.

Noinhan se on, mutta toisaalta tuo jotenkin riitelee tämän kanssa:


14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
En taida vieläkään tavoittaa mitä ajattelet, mutta kirjoitan sitä mitä nuo viestisi tuovat mieleen.


Raamatussa on myös Jumalan sana: "eksyneet minä tahdon etsiä ja nälkäiset ruokkia". Jotenkin noin.

Eksyneitä on monenlaisia. Niitä, jotka eivät tiedä olevansa eksyksissä, niitä, jotka tietävät, mutta arvelevat osaavansa itse pois eksyksistä ja sitten Nalle Puhin sanoin niitä, jotka eivät mielestään ole eksyksissä, mutta eivät vain tiedä missä päin koti on.


Lainaus
Mutta samalla tämän hengellisyyttä korostavan ihmisen sielu saattaa Raamatun mukaan olla täysin metsässä.
Eräs sukulaiseni hurahti enkelioppeihin.
Aikansa sitä harrastettuaan alkoi etsiä elämän sisältöä pulloista.

Lainaus
Ihminen on itselleen laki ja päättää omista lähtökohdistaan mikä on oikein. Ja siis määrittelee omassa sokeassa olotilassaan sen mitä ihminen on.

Noinhan se on, mutta toisaalta tuo jotenkin riitelee tämän kanssa:


14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

Niin tarkoitin ihan yksinkertaisesti vaan ihmissielua, joka ei ole pelastunut.
Niin onhan ihmisessä taju oikeasta ja väärästä. Mutta se ei näytä estävän väärän tekemistä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mulla menee nää ketjut vähän samaa rataa jostain syystä.
Mutta tää musabiisi kanssa puhuu juuri siitä että ihmissielu ylistää Herraa. Eli ihmisen sielu on vastaanottanut Jumalan rakkauden ja armon ja on kiitollinen siitä.


https://www.youtube.com/watch?v=DXDGE_lRI0E