Kirjoittaja Aihe: Evankeliumi ei usein näy uskovissa  (Luettu 4890 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #15 : 28.11.17 - klo:21:32 »
Se on kyllä hyvä ymmärtää, ja jokainen aidosti uskossa oleva ymmärtääkin ettei usko voi perustua siihen miten onnistuneesti tai epäonnistuneesti joku toinen seuraa Jeesusta. Mutta jos asiaa katsotaan mallina olemisen kannalta, niin olen eri mieltä tuosta Ruokasen lainauksesta. Kristityn tulisi nimenomaan olla malli-ihminen, kun vain ymmärretään oikein mitä se tarkoittaa.

Jos ajatellaan sen tarkoittavan että vanhan ihmisen olemukseltamme muutumme, niin eihän sellaista tietenkään voi tapahtua. Liha on liha ja pysyy aina sellaisena. Mutta juuri siitä Uudessa Testamentissa puhutaan paljon, voisi oikeastaan sanoa sen kuuluvan evankeliumin ydinsanomaan, että lihan vallasta on mahdollista päästä vapauteen. Ja sitä Jumala jokaiselta meiltä tahtoo. Ei meitä ole tuomittu käyttäytymään ahneesti, itsekkäästi ja ylpeästi, vaan saamme voiman vastustaa näitä kaikkia lihamme haluja ja toimia toisin. Silloin annamme samalla myös mallin ulkopuolisille siitä, minkälaiseksi Jumala on elämän tarkoittanut ja minkälainen Hän itse on.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #16 : 28.11.17 - klo:22:08 »
Paavali kirjoittaa filippiläisille:

"Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti…"

Näitä samansuuntaisia kehoituksia on pitkin Uutta testamenttia, mutta niitä ei pidä sekoittaa lakiin, vaan tällaisen tulisi olla  evankeliumin seurausta. Ja niin onkin, mikäli evankeliumi on saanut vapauttaa ihmisen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #17 : 28.11.17 - klo:22:16 »
...
Kun ystäväni kertoo minulle, miten hänen porukkansa jäsenet pyyteettömästi auttavat ja palvelevat toisiaan, ja toimivat monin muin tavoin juuri niinkuin Jumala on Raamatussa ilmoittanut tahtovansa ihmisten toimivan ...

Eipä ole ensimmäinen kerta kun kuulen tällaisia perusteluja, joilla koetetaan osoittaa miten hyvä ja oikeassa oleva on juuri "meidän porukka". Väittäisin kyllä, että tuossa vaiheessa ollaan hengellisesti melko kypsymättömiä - siis vielä lapsia.

Kasvaneempi kristitty on se, jonka ei tarvitse yrittää todistella porukkansa ja itsensä erinomaisuutta, eikä myöskään peitellä vajavaisuuttaan. Eli: ei tarvitse olla tekopyhä. Paljon suurempi asia on se, että voi hyväksyä ja myöntää heikkoutensa. Että voi elää nöyränä Jumalan armoon turvautuen, eikä suurta egoaan esitellen.

Ei Jumalan puoleen toisia ihmisiä vedä meidän hienoutemme, vaan aivan muut asiat.

Ymmärsit ehkä väärin, nämä ihmiset eivät ole ollenkaan kristittyjä vaan new age -henkisyyttä harjoittavia. En kokenut ystäväni puheesta mitään yritystä vakuutella minua mistään, hän vain kertoi minulle ihan arkisesti ja normaalisti keskustelussa miten he toimivat ja kohtelevat toisiaan. Hyvistä teoista voi kertoa myös ylpeilemättä ja koroittamatta itseään.

Tuohon viimeiseen, niin eikö Jeesus kuitenkin sanonut että meidän tulisi antaa valon loistaa ihmisille niin että he näkevät hyvät tekomme ja ylistävät Jumalaa. Ei kyse ole mistään ”hienoudesta”, vaan siitä olemmeko kuolleet itsellemme ja eläviä Jumalalle vai päinvastoin.

Magda: En tiedä mitä tarkoitat tavis-uskovalla, mutta aloitukseni perustuu minun kokemuksiini itsestäni ja hyvin suuresta osasta uskovia tässä maassa.
Juu, kirjoitukseni meni hiukan ohi aiheesta siinä mielessä, että kyseessä on new age -porukka.

Mutta kirjoittamani taustalla on se, että olen itse kantanut raskasta taakkaa: yrittänyt olla kelvollinen kristitty, niin että muutkin sen näkisivät. Mutta eipä se onnistu itse yrittämällä, siinä vain ajautuu lain tekoihin. Ja taisinpa aikanaan olla itse yksi niistä, jotka ovat mainostaneet oman porukan erinomaisuutta...

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #18 : 28.11.17 - klo:22:30 »
Mutta kirjoittamani taustalla on se, että olen itse kantanut raskasta taakkaa: yrittänyt olla kelvollinen kristitty, niin että muutkin sen näkisivät. Mutta eipä se onnistu itse yrittämällä, siinä vain ajautuu lain tekoihin. Ja taisinpa aikanaan olla itse yksi niistä, jotka ovat mainostaneet oman porukan erinomaisuutta...

Täällä samanlaisia kokemuksia. Ja luterilaiset eivät silmissäni olleet juuri lainkaan uskovia. Erinäisten vaiheiden kautta sain tukiopetusta tässä asiassa. Nyt täytyy sanoa, että ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan.

PS.
Niin, ja tänään kävin kahdessa ev.lut. raamattupiirissä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #19 : 28.11.17 - klo:22:31 »
Mallin antaminen ei ole itsetarkoitus tai päämäärä, vaan nimenomaan seuraus terveestä ja aidosta uskosta. Mutta käänteisesti se tarkoittaa, että jos malli on huono, on jotain pielessä uskonelämässä.

Minä haluaisin kovasti kuulua porukkaan, jonka toimintaa seuratessa ulkopuolisilla heräisi kiinnostus uskoa kohtaan, niinkuin ystäväni joka ei ole uskossa. Ei siksi että se houkuttelee porukkaa mukaan, vaan siksi koska sellaisessa olisi hyvä olla (ja juuri siksi se houkuttelee samalla porukkaa mukaan). Enkä tarkoita hyvällä ololla jotain tunteellisuutta, vaan sitä että saisi kokea sitä keskinäistä yhteyttä ja rakkautta ja kunnioitusta jota Jumala omiensa yhteydeltä tahtoisi. Nyt me Jumalan lapset olemme liian usein toisillemme ristejä, kaikilla on paha olla, eikä se anna ulkopuolisille hyvää ja kiinnostusta herättävää todistusta.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #20 : 28.11.17 - klo:23:05 »
Mallin antaminen ei ole itsetarkoitus tai päämäärä, vaan nimenomaan seuraus terveestä ja aidosta uskosta. Mutta käänteisesti se tarkoittaa, että jos malli on huono, on jotain pielessä uskonelämässä.

Minä haluaisin kovasti kuulua porukkaan, jonka toimintaa seuratessa ulkopuolisilla heräisi kiinnostus uskoa kohtaan, niinkuin ystäväni joka ei ole uskossa. Ei siksi että se houkuttelee porukkaa mukaan, vaan siksi koska sellaisessa olisi hyvä olla (ja juuri siksi se houkuttelee samalla porukkaa mukaan). Enkä tarkoita hyvällä ololla jotain tunteellisuutta, vaan sitä että saisi kokea sitä keskinäistä yhteyttä ja rakkautta ja kunnioitusta jota Jumala omiensa yhteydeltä tahtoisi. Nyt me Jumalan lapset olemme liian usein toisillemme ristejä, kaikilla on paha olla, eikä se anna ulkopuolisille hyvää ja kiinnostusta herättävää todistusta.
Minun asuinpaikkakunnallani on väkilukuun nähden melko suuri porukka sekä helluntailaisia että lestadiolaisia. Lisäksi on vapaakirkko, kansanlähetys, jne. Koetaanko - saadaanko kokea - mainitsemaasi keskinäistä yhteyttä ja rakkautta ja kunnioitusta vain siinä porukassa johon kuulutaan? Onko mitenkään mahdollista kokea näitä asioita molemminpuolisesti myös niiden kanssa, jotka kuuluvat johonkin toiseen noista mainitsemistani porukoista? Salliiko mikään näistä porukoista jäsenilleen läheistä yhteyttä "noihin toisiin"?

Millaisen todistuksen uskovat antavat ulkopuolisille, kun vain omaa porukkaa pidetään oikeana...

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #21 : 28.11.17 - klo:23:18 »
Mallin antaminen ei ole itsetarkoitus tai päämäärä, vaan nimenomaan seuraus terveestä ja aidosta uskosta. Mutta käänteisesti se tarkoittaa, että jos malli on huono, on jotain pielessä uskonelämässä.

Minä haluaisin kovasti kuulua porukkaan, jonka toimintaa seuratessa ulkopuolisilla heräisi kiinnostus uskoa kohtaan, niinkuin ystäväni joka ei ole uskossa. Ei siksi että se houkuttelee porukkaa mukaan, vaan siksi koska sellaisessa olisi hyvä olla (ja juuri siksi se houkuttelee samalla porukkaa mukaan). Enkä tarkoita hyvällä ololla jotain tunteellisuutta, vaan sitä että saisi kokea sitä keskinäistä yhteyttä ja rakkautta ja kunnioitusta jota Jumala omiensa yhteydeltä tahtoisi. Nyt me Jumalan lapset olemme liian usein toisillemme ristejä, kaikilla on paha olla, eikä se anna ulkopuolisille hyvää ja kiinnostusta herättävää todistusta.
Minun asuinpaikkakunnallani on väkilukuun nähden melko suuri porukka sekä helluntailaisia että lestadiolaisia. Lisäksi on vapaakirkko, kansanlähetys, jne. Koetaanko - saadaanko kokea - mainitsemaasi keskinäistä yhteyttä ja rakkautta ja kunnioitusta vain siinä porukassa johon kuulutaan? Onko mitenkään mahdollista kokea näitä asioita molemminpuolisesti myös niiden kanssa, jotka kuuluvat johonkin toiseen noista mainitsemistani porukoista? Salliiko mikään näistä porukoista jäsenilleen läheistä yhteyttä "noihin toisiin"?

Millaisen todistuksen uskovat antavat ulkopuolisille, kun vain omaa porukkaa pidetään oikeana...

Surullista  :'(

Tuossa minun unelmaporukassani ei tehtäisi rajaa itsensä ja muiden Jumalan lasten välille millään tuollaisilla ihmisten keksimillä nimillä tai määritteillä, eikä keskityttäisi miettimään kuka on oikeassa ja kuka ei. Ainoa missä kilpaillaan olisi toisten kunnioittamisessa.

Toki UT:ssa opetetaan myös seurakuntakurista ja jopa erottautumisesta, mutta se on kokolailla eri asia kuin omien kuppikuntien koroittaminen ja toisten ryhmien halventaminen. Ja se on kokonaan toinen aihe.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #22 : 29.11.17 - klo:15:38 »

Tuossa minun unelmaporukassani ei tehtäisi rajaa itsensä ja muiden Jumalan lasten välille millään tuollaisilla ihmisten keksimillä nimillä tai määritteillä, eikä keskityttäisi miettimään kuka on oikeassa ja kuka ei. Ainoa missä kilpaillaan olisi toisten kunnioittamisessa.

Toki UT:ssa opetetaan myös seurakuntakurista ja jopa erottautumisesta, mutta se on kokolailla eri asia kuin omien kuppikuntien koroittaminen ja toisten ryhmien halventaminen. Ja se on kokonaan toinen aihe.
Entäpä kun tulee ensimmäisen kerran tilanne, jossa joku on selvästi eri mieltä kuin muut ja osaa myös perustella näkemyksensä Raamatulla - ja muut osaavat myös perustella sille vastakkaisen näkemyksen Raamatulla. Totuus on kuitenkin yksi - miten siitä voi olla kaksi perusteltua näkemystä?

Miten unelmaporukka ratkaisee tällaisen tilanteen, joka ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan?

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #23 : 29.11.17 - klo:16:33 »

Tuossa minun unelmaporukassani ei tehtäisi rajaa itsensä ja muiden Jumalan lasten välille millään tuollaisilla ihmisten keksimillä nimillä tai määritteillä, eikä keskityttäisi miettimään kuka on oikeassa ja kuka ei. Ainoa missä kilpaillaan olisi toisten kunnioittamisessa.

Toki UT:ssa opetetaan myös seurakuntakurista ja jopa erottautumisesta, mutta se on kokolailla eri asia kuin omien kuppikuntien koroittaminen ja toisten ryhmien halventaminen. Ja se on kokonaan toinen aihe.
Entäpä kun tulee ensimmäisen kerran tilanne, jossa joku on selvästi eri mieltä kuin muut ja osaa myös perustella näkemyksensä Raamatulla - ja muut osaavat myös perustella sille vastakkaisen näkemyksen Raamatulla. Totuus on kuitenkin yksi - miten siitä voi olla kaksi perusteltua näkemystä?

Miten unelmaporukka ratkaisee tällaisen tilanteen, joka ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan?

Riippuu tietenkin paljon minkälaisesta asiasta on kysymys. Joku voi väittää että on lupa pitää useita vaimoja, ja toinen väittää että maapallo on litteä. Suurin osa uskovista on varmasti kummastakin eri mieltä, mutta pystyy luultavasti paremmin sietämään keskuudessaan litteän maan veljeä tai siskoa, kuin polygamistia.

Jos erimielisyydet siis koskevat tärkeiksi miellettyjä asioita, on vaikeaa tai mahdotonta harjoittaa yhteyttä kovin läheisesti. Silloin on mielestäni kypsä ja rakentava ratkaisu antaa toisen rauhassa mennä omia teitään ja toivoa että Herra ohjaa häntä tahtomaansa suuntaan. Häntä voi silti kohdata ja kohdella ystävällisesti ja kunnioittavasti, aivan kuten ketä tahansa lähimmäistä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #24 : 30.11.17 - klo:03:15 »
Entäpä kun tulee ensimmäisen kerran tilanne, jossa joku on selvästi eri mieltä kuin muut ja osaa myös perustella näkemyksensä Raamatulla - ja muut osaavat myös perustella sille vastakkaisen näkemyksen Raamatulla. Totuus on kuitenkin yksi - miten siitä voi olla kaksi perusteltua näkemystä?

Miten unelmaporukka ratkaisee tällaisen tilanteen, joka ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan?

Helppo homma. Katsotaan kuinka monta on samaa mieltä tuon änkyrän kanssa. Jos on vain muutama, niin erotetaan tuo toisinajattelija. Ja otetaan se riski, että ne muutamat lähtevät itse. Mutta jos tilanne on lähelle 50-50, niin vaietaan asiasta ja annetaan ajan kulua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #25 : 30.11.17 - klo:08:14 »
Sellainenkin vaihtoehto on näkemyserojen kohdalla, että jos yhteisön jäseniä yhdistää tahto ja jopa rakkaus totuuteen ja sen etsimiseen, niin yhdessä tunnustettaisiin se raamatullinen tosi asia, että monessa kohdin me kaikki silti hairahdumme. Jos mielenlaatu ei ole sen kaltainen, niin liekkö sitten oikeasti onkaan rakkautta totuuteen.

Eihän se useinkaan noin mene käytännössä, mutta voihan sitä opetella ensin vaikka nettifoorumeilla :)
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #26 : 30.11.17 - klo:08:53 »
Sellainenkin vaihtoehto on näkemyserojen kohdalla, että jos yhteisön jäseniä yhdistää tahto ja jopa rakkaus totuuteen ja sen etsimiseen, niin yhdessä tunnustettaisiin se raamatullinen tosi asia, että monessa kohdin me kaikki silti hairahdumme. Jos mielenlaatu ei ole sen kaltainen, niin liekkö sitten oikeasti onkaan rakkautta totuuteen.

Eihän se useinkaan noin mene käytännössä, mutta voihan sitä opetella ensin vaikka nettifoorumeilla :)

Tuo lihavoitu on ihanne. Varsin vajaasti se toteutuu, mutta pikku piireissä sekin on mahdollista. Omakohtaista kokemusta asiasta on vasta 18 vuoden ajalta. Eri "merkkiset" uskovat voivat kokoontua yhteen tietyin edellytyksin*. Kuumakallet ja kaikkitietävät ovat aina poistuneet oma-aloitteisesti, koska heillä on ollut "totuus", joka ei ole muille kelvannut.

*Mielestäni tämä ei ole ns. yhteiskristillisyyttä vaan kristittyjen yhteyttä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.17 - klo:09:59 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #27 : 30.11.17 - klo:12:55 »
Ja lisään vielä edelliseen historian tuomaa opetusta. Lähes poikkeuksetta mikä tahansa "herätys", joka rakentuu yhden karismaattisen tyypin ympärille, kaatuu ennemmin tai myöhemmin yleensä tuon johtajan (lankeemuksen) myötä. Pyhitysliikkeilläkin on yleensä sama kohtalo, ne kaatuvat pyhityksen puutteeseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #28 : 30.11.17 - klo:15:00 »
Sellainenkin vaihtoehto on näkemyserojen kohdalla, että jos yhteisön jäseniä yhdistää tahto ja jopa rakkaus totuuteen ja sen etsimiseen, niin yhdessä tunnustettaisiin se raamatullinen tosi asia, että monessa kohdin me kaikki silti hairahdumme. Jos mielenlaatu ei ole sen kaltainen, niin liekkö sitten oikeasti onkaan rakkautta totuuteen.

Eihän se useinkaan noin mene käytännössä, mutta voihan sitä opetella ensin vaikka nettifoorumeilla :)

Tuo lihavoitu on ihanne. Varsin vajaasti se toteutuu, mutta pikku piireissä sekin on mahdollista. Omakohtaista kokemusta asiasta on vasta 18 vuoden ajalta. Eri "merkkiset" uskovat voivat kokoontua yhteen tietyin edellytyksin*. Kuumakallet ja kaikkitietävät ovat aina poistuneet oma-aloitteisesti, koska heillä on ollut "totuus", joka ei ole muille kelvannut.

*Mielestäni tämä ei ole ns. yhteiskristillisyyttä vaan kristittyjen yhteyttä.

Joo, se ei ole minustakaan väkisin väännettyä yhteiskristillisyyttä, vaan aidompaa yhteyttä eri taustaisiin uskoviin. Kai se jonkinlaisen oman uskonelämän romahtamisen vaati, että sellaiseen syttyy oikea halu. Parhaassa tapauksessa luottamus siirtyy omasta uskosta, omasta puljusta ja omasta totuudellisuudesta häneen, johon kaikki luottamus tuleekin asettaa.

Itse olen kokenut ehkä kaikkein rikkaimpina ne hetket missä "eri merkkiset" uskovat voivat olla ilman kyräilyä yhdessä etsimässä keskinäistä yhteyttä ja yhteyttä Jumalaan. Yhteiskristillisyys on muodostunut minun mielessäni sellaisiksi hetken projekteiksi, missä ymmärretään olla puhumatta vaikeista aiheista. Eli hetken aikaa siedetään niitä "jotka ovat väärässä"...
Ihmisroska

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Evankeliumi ei usein näy uskovissa
« Vastaus #29 : 30.11.17 - klo:16:39 »
Tuohon "yhteiskristillisyyteen" sisältyy yleensä aina jonkinlainen näytön aspekti, jolla yritetään saada maailmalle mielikuva siitä kuinka uskovat rakastavat toisiaan. Onhan se tietysti positiivista, että edes vähän aikaa pystytään olemaan tappelematta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell