Kirjoittaja Aihe: Parannuksen tarve  (Luettu 3544 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #15 : 05.09.18 - klo:21:52 »
Mutta otsikkoon vastaten, niin jos tekee syntiä niin silloin on parannuksen tarve. Mutta ei silloin ole tarvetta parannukseen, kun ei ole tehnyt syntiä. Eli parannuksen tarve ei ole mikään staattinen olotila.

Pyhitys ja pyhityksen tarve on sitten eri asia, se on jatkuvaa jokaisella. Jotkut ehkä sekoittavat pyhityksen ja parannuksen tarpeet?
Siis että joku voisi muuttua niin pyhittyneeksi, että hänellä ei ole edes tarvetta parannukseen?

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #16 : 05.09.18 - klo:21:59 »
Mutta otsikkoon vastaten, niin jos tekee syntiä niin silloin on parannuksen tarve. Mutta ei silloin ole tarvetta parannukseen, kun ei ole tehnyt syntiä. Eli parannuksen tarve ei ole mikään staattinen olotila.

Pyhitys ja pyhityksen tarve on sitten eri asia, se on jatkuvaa jokaisella. Jotkut ehkä sekoittavat pyhityksen ja parannuksen tarpeet?
Siis että joku voisi muuttua niin pyhittyneeksi, että hänellä ei ole edes tarvetta parannukseen?

Nyt en kyllä ymmärrä ajatuksenkulkua jonka kautta viestini voi käsittää tuolla tavalla :D

Koitetaan toisella tavalla, käytännön esimerkillä.

Herään aamulla ja kiitän Herraa. Keitän puuroa ja veisaan ylistystä. Syön ja luen Raamattua.

Tähän mennessä en ole tehnyt syntiä, joten minulla ei ole parannuksen tarvetta.

Menen ulos ja huomaan että joku on puhkonut pyörästäni renkaat. Kiroilen.

Nyt minulla on parannuksen tarve.

Eli tarkoitin yksinkertaisesti sitä, että silloin kun en tee syntiä, ei minulla ole parannuksen tarvetta, mutta jos lankean kiusaukseen ja teen syntiä, on minulla parannuksen tarve.

Ei siis voi sanoa, että ”uskovalla on parannuksen tarve” tai ”uskovalla ei ole parannuksen tarvetta”, sillä parannuksen tarve ei ole pysyvä olotila. Voidaan sanoa, että silloin on parannuksen tarve, kun on parannuksen tarve. Siihen ei varmaan kukaan voi väittää vastaan ;)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #17 : 05.09.18 - klo:22:07 »
Koitetaan toisella tavalla, käytännön esimerkillä.

Herään aamulla ja kiitän Herraa. Keitän puuroa ja veisaan ylistystä. Syön ja luen Raamattua.

Tähän mennessä en ole tehnyt syntiä, joten minulla ei ole parannuksen tarvetta.

Taidan olla etevämpi tuossa synnintekemisessä. Minulta se onnistuu rukoillessa ja Raamattuakin lukiessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #18 : 05.09.18 - klo:22:24 »
Koitetaan toisella tavalla, käytännön esimerkillä.

Herään aamulla ja kiitän Herraa. Keitän puuroa ja veisaan ylistystä. Syön ja luen Raamattua.

Tähän mennessä en ole tehnyt syntiä, joten minulla ei ole parannuksen tarvetta.

Taidan olla etevämpi tuossa synnintekemisessä. Minulta se onnistuu rukoillessa ja Raamattuakin lukiessa.

Ainakin olit etevä tulkitsemaan väärin tuon toisen keskustelijan väärinkäsitystä oikovan kirjoitukseni.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #19 : 05.09.18 - klo:22:57 »
Varmaan on olemassa henkilöitä, jotka ovat vapaita kaikista ajatusten tasolla olevista synneistä, ja tietenkin kaukana syntisistä teoista.
He vain rukoilevat ja lukevat Raamattua ja hengellisiä luotettavia kirjoja yksin ollessaan.
Muita kohdatessaan he ovat rakastavia ja rakastettavia, laupiaita ja sävyisiä.

Tällaiset pyhät robotit ovat kai uskovaisuuden ihanne.
He ovat juuri ne lauman 99 pyhittynyttä lammasta, jotka eivät tarvitse parantajaa ja auttajaa, koska eivät koskaan eksy.

Mutta onneksi Jeesus lupaa lähteä erämaahan etsimään sinne kadonnutta.
Ja Hän tuo surkean lampaan takaisin, koska Hän rakastaa muitakin kuin vahvoja, menestyviä ja terveitä yksilöitä.



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #20 : 05.09.18 - klo:23:14 »
Koitetaan toisella tavalla, käytännön esimerkillä.

Herään aamulla ja kiitän Herraa. Keitän puuroa ja veisaan ylistystä. Syön ja luen Raamattua.

Tähän mennessä en ole tehnyt syntiä, joten minulla ei ole parannuksen tarvetta.

Taidan olla etevämpi tuossa synnintekemisessä. Minulta se onnistuu rukoillessa ja Raamattuakin lukiessa.

Noin olen minäkin -kuten Paulus- asian käsittänyt ja myös elämän arjessa kokenut. Synti on perustavaa laatua oleva elämän asenne. Synti ei ole vain pahan tekemistä vaan se on pahana olemista, päättäväistä ja määrätietoista riippumattomuutta Jumalasta. 

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #21 : 05.09.18 - klo:23:36 »
Koitetaan toisella tavalla, käytännön esimerkillä.

Herään aamulla ja kiitän Herraa. Keitän puuroa ja veisaan ylistystä. Syön ja luen Raamattua.

Tähän mennessä en ole tehnyt syntiä, joten minulla ei ole parannuksen tarvetta.

Taidan olla etevämpi tuossa synnintekemisessä. Minulta se onnistuu rukoillessa ja Raamattuakin lukiessa.

Noin olen minäkin -kuten Paulus- asian käsittänyt ja myös elämän arjessa kokenut. Synti on perustavaa laatua oleva elämän asenne. Synti ei ole vain pahan tekemistä vaan se on pahana olemista, päättäväistä ja määrätietoista riippumattomuutta Jumalasta.

Tässä keskustelussa toiset puhuvat aidasta ja toiset aidan seipäistä. Hankaloittaa hieman keskinäistä ymmärtämistä, kun kirjoitan synnin tekemisestä (mistä tässä alunperin oli kysymys) ja toiset vastaavat siihen syntisenä olemisesta.

Mutta jos halutaan puhua syntisenä olemisesta, niin sopiihan sekin. Kysyisin siihen liittyen, tuleeko siitä mielestänne tehdä parannusta? Tarkoitan nyt uskovaa ihmistä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #22 : 05.09.18 - klo:23:47 »
Väännetään vielä rautalangasta, kun tuon viestini näköjään pystyy ymmärtämään monellakin tavalla väärin. En tarkoittanut suinkaan että Raamattua lukien tai rukoillen ei voisi tehdä syntiä, vaan tuo sepittämäni esimerkki oli äärimmilleen karrikoitu tarina jonka kautta koitin tuoda esille sitä yksinkertaista pointtia, että on mahdollista elää hetkiä jolloin ei tee syntiä, ja on mahdollista elää hetkiä jolloin tekee syntiä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #23 : 05.09.18 - klo:23:53 »
Jokainen ihminen on itsessään täysin syntinen eli ilman vanhurskautta.
Vain Jeesuksen meille lainaaman vanhurskauttamisen avulla saamme lähestyä Herraa ja pyytää armoa.

Syntisyytensä vuoksi ihminen tekee tahtomattaankin monenlaisia syntejä mielikuvituksensa, tahtonsa, toiveidensa ja uniensa kautta.
Ihmisen persoonallisuus vaikuttaa paljon siihen, millaisten syntien kautta hänen syntisyytensä ilmenee, mutta syntisyys on ja pysyy ihmisen ominaisuutena, pyhitystasosta riippumatta.
Syntisyydestä ei siis voi tehdä parannusta, vaan ainoastaan joistakin yksittäisistä, tiedostetuista synneistä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #24 : 06.09.18 - klo:00:29 »
Soltero, minunkin nähdäkseni syntisyydestä ei tule eikä voi tehdä parannusta. Siis siinä mielessä, että syntinen luonto kokonaan katoaisi olemasta.

Mutta nuo kuvaamasii ”tahattomat synnit”, niin en itse näe että esimerkiksi kaikki mieleen tulevat synnilliset ajatukset tai kuvat tarkoittaisivat että teemme siinä syntiä. Syntiä teemme vasta kun otamme niistä kiinni. Mutta mieleen voi tulla kaikenlaisia takaumia synnillisistä asioista joita matkan varrella olemme kokeneet. Ja  paholainen voi myös tuoda ajatuksia mieleemme. Näistä ei tarvitse tehdä parannusta, vaan niitä pitää vastustaa.

Pyhitys on sitten asia, jonka myötä voimme itse myös vaikuttaa myös näihin asioihin. Pyhittymällä mieli puhdistuu, ja edellämainitun kaltaisia ja muita sellaisia tulee mieleen aina vain vähemmän. Mutta pyhitys ei ole parannusta, niillä on selkeä ero.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #25 : 06.09.18 - klo:01:16 »
Soltero, minunkin nähdäkseni syntisyydestä ei tule eikä voi tehdä parannusta. Siis siinä mielessä, että syntinen luonto kokonaan katoaisi olemasta.

Mutta nuo kuvaamasii ”tahattomat synnit”, niin en itse näe että esimerkiksi kaikki mieleen tulevat synnilliset ajatukset tai kuvat tarkoittaisivat että teemme siinä syntiä. Syntiä teemme vasta kun otamme niistä kiinni. Mutta mieleen voi tulla kaikenlaisia takaumia synnillisistä asioista joita matkan varrella olemme kokeneet. Ja  paholainen voi myös tuoda ajatuksia mieleemme. Näistä ei tarvitse tehdä parannusta, vaan niitä pitää vastustaa.

Pyhitys on sitten asia, jonka myötä voimme itse myös vaikuttaa myös näihin asioihin. Pyhittymällä mieli puhdistuu, ja edellämainitun kaltaisia ja muita sellaisia tulee mieleen aina vain vähemmän. Mutta pyhitys ei ole parannusta, niillä on selkeä ero.

Kyllä Jeesus sanoo että synnilliset ajatukset ovat syntiä.

Minusta pyhitys on sitä että Kristuksen rakkaus ja hengen hedelmät tulevat esille.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #26 : 06.09.18 - klo:06:57 »
Kyllä Jeesus sanoo että synnilliset ajatukset ovat syntiä.

Kyllä, Hän sanoi että synnin tekeminen ajatuksen tasolla on syntiä. Mutta on eri asia olla kiusauksessa tehdä syntiä, kuin tehdä sitä - myös ajatuksissa. Minulle voi tulla houkutus vihata tai kadehtia tai katsoa himoiten, mutta vasta kun ”tartun kiinni” ajatukseen ja alan vaalimaan sitä, vasta sitten teen syntiä. Jonkun sanoin ”Et voi estää lintua lentämästä pääsi yli, mutta voit estää sitä tekemästä pesän päällesi”.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #27 : 06.09.18 - klo:07:33 »
Kyllä Jeesus sanoo että synnilliset ajatukset ovat syntiä.

Kyllä, Hän sanoi että synnin tekeminen ajatuksen tasolla on syntiä. Mutta on eri asia olla kiusauksessa tehdä syntiä, kuin tehdä sitä - myös ajatuksissa. Minulle voi tulla houkutus vihata tai kadehtia tai katsoa himoiten, mutta vasta kun ”tartun kiinni” ajatukseen ja alan vaalimaan sitä, vasta sitten teen syntiä. Jonkun sanoin ”Et voi estää lintua lentämästä pääsi yli, mutta voit estää sitä tekemästä pesän päällesi”.
Tässä olen samaa mieltä Janon kanssa. Mieleen voi tulla vääriä ajatuksia ja houkutuksia. Sellaisessa tilanteessa sanon joskus mielessäni: "pahat ajatukset: Jeesuksen nimessä, häipykää". Eli torjun kiusauksen.

Ei kiusaus ole syntiä, vaan kiusaukselle periksi antaminen.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #28 : 06.09.18 - klo:08:59 »
"Tämä on nyt se Jumalan maailmalle antama suuri kunnia: se on huorintekijöitä täynnä! Kyllä kai Jumala ansaitsisi meidän vihastuksemme, kun hän tällä tavalla häpäisee ja herjaa meitä! Ja päälle päätteeksi tekemättä yhtäkään poikkeusta.

Etkö nyt tästä huomaa, ettei Jumala pidä sinua puhtaana. Tämä käsky on meidät kaikki häpäisevä herjausnimi. Vaikka me näet emme maailman nähden julkisesti tekisikään huorin, tapahtuu se kuitenkin sydämessämme. Tilaisuuden tullen tekisimme huorin itse teossakin. Tämä tauti on nimittäin juurtunut kaikkiin ihmisiin erotuksetta. Mieheen ja naiseen, nuoreen ja vanhaan. Kaikki olemme saman sairaalan potilaita.

Tämä tartunta ei liioin ole punaisessa nutussa, jonka voimme riisua yltämme. Me olemme sen tuoneet mukanamme äidinkohdusta. Se on läpikotaisin tunkeutunut lihaan ja nahkaan, ytimiin ja luihin ja kaikkiin suoniin. Tosin sanot, että monihan elää kunniallisesti. Niinpä niin, mutta minäpä en puhukaan teoista, vaan itse luonnosta.

Jumala ei anna ulkomuodon itseään pettää. Hän tutkii meidät sisintä myöten. Jumalan armo tai esivallan uhkaava miekka hillitsevät muutamia ulkonaisesti rikkomasta tätä käskyä, etteivät joutuisi julkisen häpeän alaisiksi. Ellei näin olisi, saisimme varmastikin nähdä, mitä sydämissämme asuu."

Lainaus samalta joka mainitsi linnuista ja ajatuksista. (viesti 26)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #29 : 06.09.18 - klo:09:07 »
Parannuksesta taitaa olla jo monta eri keskustelua, tässä ainakin on yksi:
http://puimatanner.net/index.php?topic=803.msg30270#msg30270
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell