Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 56166 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #60 : 14.06.16 - klo:21:19 »
Ihan omasta seurakunnastani on erotettu jäsen tänään. Ei noudattanut sääntöjä, eikä tullut toimeen itsensä kanssa.
Lisäksi messusi liian vähän, eikä tykännyt soitetusta musiikista tarpeeksi. Hankala tapaus, vaikka oli perustajajäsen.

Perustakoon oman puljunsa.

Hyvä, että on vielä jossain seurakuntakuria jäljellä. Nyt, kun se hankala tyyppi on potkittu pois sieltä, voisin melkein liittyä siihen puljuun.

Amen.
Tässä on samalla avoinna seurakunnan paimenen posti.

Saakohan sitä toiset lukea?

Ei tietenkään. Postilla tarkoitin Yhden Ainoan Oikean Ja Raamatullisen seurakunnan paimenen virkaa. Se on nyt avattu hakuun. Emme tietenkään puhu kirjesalaisuuden rikkomisesta, vaikka vääristelevät tahot niin haluavat uskoa.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #61 : 16.06.16 - klo:19:28 »
Jaa että millaiseen seurakuntaan ... ei taida olla paljon valinnanvaraa. Kuulun jo porukkaan nimeltä kotipaikkakuntani uskovat. Toivottavasti heidän kärsivällisyytensä riittää.

Onhan sitten olemassa myös harrastekerhoja kuten hengellisiksi itseään nimittävät nettifoorumit ja erinimiset seurakunniksi itseään nimittävät yhdistykset. Mutta nehän ovat vain ihmisten tekeleitä, seurakunnan sisäpiirejä. Vai ovatko?

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #62 : 18.04.17 - klo:19:16 »
Mulla on menossa seurakuntakriisi. Olen yli-ikäinen lapselliseen menoon (Hillsong, Uusi viini jne. tiedätte kyllä) jonka tyyppinen meininki jostain syystä pulpahtaa esiin aina uuden sukupolven astuessa kehiin.

Olen antanut itselleni - ja Jumalalle - aikaa syyskuun 20. päivään asti, seuraavana päivänä alkaa Jumalan kalenterin uusi vuosi. Jos siihen mennessä on rauhoituttu ja/tai annettu julkilausuma hengellisistä sekoiluista, jään seurakuntaani. Muussa tapauksessa eroan.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #63 : 18.04.17 - klo:19:34 »
Pitkäaikainen uskonystäväni soitti tänään ja kertoi, että hänet oli harhaoppisena erotettu seurakunnastaan. Hänelle on erottamisen myötä auennut ovi mielenkiintoiseen tehtävään toisaalla. En nyt mainitse yksityiskohtia, mutta sen mainitsen, että nykyisin hän saa opettaa pienelle maahanmuuttajaryhmälle (7 miestä) kristinuskoa. Hän kertoi, että miehet ovat aivan innoissaan. Luterilaisissa ympyröissä tämäkin on mahdollista. Muistatte varmaan, kun kerroin, että sain kirkkoherran luvan vetää erästä miesten piiriä, vaikka en ole luterilainen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Peace In Rest

  • Viestejä: 13
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #64 : 18.04.17 - klo:19:57 »
Minulle tämä otsikon kysymys herättää monenlaisia ajatuksia. Voisin tietysti vastata siihen kertomalla enemmän tai vähemmän tarkasti, millaiseen seurakuntaan haluaisin kuulua. Mutta päällimmäinen ajatus on kuitenkin, miksi tällaista kysymystä ylipäätään kysytään? Onko meidän tarkoitus miettiä, minkälaiseen seurakuntaan haluaisimme kuulua? En löydä Raamatusta kehoitusta tällaiseen mietintään, enkä keksi millä tavalla se voisi tuottaa Jumalan mielen mukaista hedelmää. Perustelen hieman.

Luultavasti kuka tahansa tunne-elämältään suht terve ihminen (ei siis masokisti) haluaa olla mukavuusalueella ja ympäröidä itsensä hyvyydellä. Tässä ei ole mitään väärää tai synnillistä, sillä sellaiseksi meidät on luotu. Paratiisi on alkuperämme ja kotimme, ja sisimmässämme tunnemme aina syvää koti-ikävää. Mutta kuten tiedämme, emme ole paratiisissa. Ulkoisesti tämä maailma ei ole hyvä ja mukava ympäristö, eikä tule ikinä tämän maailmanajan aikana olemaan sellainen.

Jeesus tuli kyllä tuomaan Jumalan valtakunnan maan päälle - eikä ainoastaan tulevassa ajassa, vaan jo nyt. Mutta nyt se on täällä hengellisessä mielessä, ja voimme kokea sitä todeksi vain "sisäisen ihmisen" puolesta. Uskonelämä on syvimmiltään tuon kokemuksen todeksi elämistä, ja käytännön tasolla se on tekoja jotka kumpuavat tuosta todellisuudesta (reunahuomautuksena, tämän ei välttämättä tarvitse tapahtua tietoisesti). Yhteisöllinen uskonelämä - eli seurakunta - on yksinkertaisesti sitä, kun tällaiset yksilöt kohtaavat toisensa ja jakavat keskenään tuosta todellisuudesta, Jumalan valtakunnasta kumpuavia asioita.

Tästä alan päästä asian ytimeen. Nimittäin Jumalan mielen mukaisessa seurakuntaelämässä oleellista on aitous. Raamatussa annetaan hyvin paljon painoarvoa vilpittömyydelle. Se tarkoittaa, että ihmisten on oltava juuri sellaisia kuin aidosti ovat. Ja koska meitä on tämän pallon päällä miljoonia tuhansia erilaisia ja monenlaisista lähtökohdista ja taustoista ponnistavia yksilöitä, on erittäin todennäköistä että mihin tahansa kaikille avoimeen seurakuntaan osuu enemmän tai vähemmän rikkinäisiä ja niinsanotusti vaikeita ihmisiä. Ja koska suuri(n?) osa uskonnollisista vääristymistä ja muista ongelmista seurakunnissa kumpuavat nimenomaan sielun rikkinäisyydestä, on mitä luultavinta ettei kovin montaa kovin ongelmatonta seurakuntaa löydy.

Tämän pohdinnan lopputuloksena voin siis kuin voinkin vastata otsikon kysymykseen. Tahtoisin kuulua aitoon seurakuntaan. Ongelmineen kaikkineen. Ja onneksi kuulunkin sellaiseen - jos en kuuluisi, olisi seurakunnalla vielä pahempi ongelma. Sela.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #65 : 18.04.17 - klo:20:21 »
Onko meidän tarkoitus miettiä, minkälaiseen seurakuntaan haluaisimme kuulua? En löydä Raamatusta kehoitusta tällaiseen mietintään, enkä keksi millä tavalla se voisi tuottaa Jumalan mielen mukaista hedelmää.

Ilmestyskirjassa kuvataan seitsemää erilaista seurakuntaa. Jotkut seurakunnat ovat nimenneet itsensä niiden mukaan. Mutta eipä taida löytyä nykyisin Laodikeaa eikä edes Sardeen seurakuntaa. Vai miltä kuulostaisi Helsingin Laodikeaseurakunta?

Siihen aikaan seurakunnat nimettiin paikkakunnan mukaan, mutta nyt samalla paikkakunnalla on jos vaikka minkä nimistä porukkaa, jotka käyttävät itsestään nimeä seurakunta. Jossakin on menty pahasti metsään, on aiheellista kysyä, onko syytä olla tässä kehityksessä mukana.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #66 : 18.04.17 - klo:20:31 »
Nykymenossa ei ole kyse erilaisuuden sietämisestä eikä näkemyseroista, vaan paljon pahemmasta.

Jos eroan seurakunnasta ja menen toiseen, vaihdan vain perunan perunaksi. Siksi taidan jäädä "vapaaksi sieluksi".

Herra auttakoon ja johdattakoon meitä kaikkia omissa porukoissamme!
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #67 : 18.04.17 - klo:20:55 »
Nykymenossa ei ole kyse erilaisuuden sietämisestä eikä näkemyseroista, vaan paljon pahemmasta.

Kokemukseni perusteella rohkenen väittää, että meno on monin paikoin demonista alkuperää. Eräs minulle läheinen henkilö sai vuosikymmeniä sitten kielilläpuhumisen "lahjan", joka osoittautui sielunviholliselta saaduksi. Tänä päivänä monet eivät ymmärrä tätä lainkaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #68 : 19.04.17 - klo:21:55 »
Tuota aikanaan ihmettelin. Kielilläpuhuminen vaikutti joidenkin ihmisten kohdalla pikemminkin kiroilulta, kuin Jumalan lahjalta.

Olen ollut ilman maallista seurakuntaa vuosia.
Jeesuksen Kristuksen seurakunta kulkee sydämestä sydämeen ja on ainakin Suomessa piskuinen hajallaan oleva lauma tänä päivänä.
 

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #69 : 20.04.17 - klo:02:59 »
Olen ollut ilman maallista seurakuntaa vuosia.
Jeesuksen Kristuksen seurakunta kulkee sydämestä sydämeen ja on ainakin Suomessa piskuinen hajallaan oleva lauma tänä päivänä.

Päivinämme tämä seurakuntakysymys on vaikea asia. Raamattu ei tunne yhtään tapausta, jossa samalla paikkakunnalla olisi toiminut useampi seurakunta (tarkoitan seurakunnalla tässä jonkin sortin uskonyhteisöä, en tietenkään Jumalan Seurakuntaa joka on yksi) niin liekö siitä kehitelty sitten niille uskonyhteisöille nimi "hengellinen koti" ja "seurakunnalle nimi"? Alussa uskovat kuuluivat asuinpaikkakunnallaan kokoontuvaan seurakuntaan ja niitä oli yksi ja niitä nimitettiin paikkakunnan nimen mukaan (Jerusalemin seurakunta, Efeson seurakunta jne). Muuta ilmoitusta ei ole. Raamatussa seurakunta ilmaistaan monikossa vain silloin, kun kysymys on esimerkiksi Frygian, Galatian tai Vähän Aasian maakunnissa olevista seurakunnista. Muuten poikkeuksetta seurakunta mainitaan yksikössä kunkin paikkakunnan (kaupungin) nimen mukaan.

No niin. Raamatussa alussa on kullakin paikkakunnalla vain yksi seurakunta, nyt niitä on monia. Raamattu kuitenkin kiistatta opettaa uskovia kokoontumaan yhteen seurakuntana, johon Jumala on asettanut veljiä ja sisaria tehtäviinsä. Nyt pitäisi sitten valita mihin uskonsuuntaan haluaa kuulua tai mihin kokee saaneensa johdatusta liittyä. Tämä voi olla vaikeaa jos esimerkiksi on tullut kotonaan uskoon eikä jonkun uskonsuunnan kokouksessa.

Itse olen eronnut kirkosta (pääosin sakramenttaaliopin tähden) ja myöhemmin  vapaakirkosta, kun se otti vastaan "Toronton siunauksen" eikä hyväksynyt sen koettelemista ja arvioimista. Näihin liittyy myös sellaista, että kiellettiin sekä luterilaisessa kirkossa että vapaakirkossa tilojen käyttö ja niissä kokoontuminen (ei varmaan kaikkialla Suomessa, mutta paikkakunnallani, jolla silloin asuin). Noista ajoista on hyvin surullisia muistoja.

Olen tietoinen, että se joukko kasvaa maassamme, jotka ovat seurakunniksi itsensä korottaneet uskonsuunnat jättäneet (kuten nimimerkki Pökkelö ja minä). Tämä tuntuu pahalta sydämessä, varsinkin, kun en ole ongelmaan löytänyt ratkaisua. Yritin alkaa käymään kirkon kokouksissa täällä Karjalohjalla, mutta se on osoittautunut tyhjän veroiseksi ex nihilo nihil fit.

Olen viimeisen puolentoista vuoden aikana osallistunut joihinkin Suomen evankeliumikoulu ry:n http://www.evankeliumikoulu.fi/ järjestämiin tilaisuuksiin (esim. Kristus-päiville Laukaalla elokuussa 2016), mutta eihän tällaiset kokoontumiset korvaa paikallisseuratoimintaa. Mielestäni ei myöskään 2-3 veljen/sisaren kokoontuminen yhteen, vaikka Jeesus onkin heidän kanssaan lupauksensa mukaan (Mt. 18:20). Alussa uskovaiset kokoontuivat kodeissa ja mursivat siellä leipää, mutta kokoontuivat he kaikkikin yhteen jos oli mahdollista. Tällaiseen yhteen suuremmassa joukossa kokoontumiseen viittaavat useat raamatunpaikat (Ap.t 4:23-24, Rm. 16:5, 1.Kor. 14:23, 26 ym). Seurakunnan kokoontumiset olivat uskovien rakentumisen ja yhteyden kannalta merkittäviä, Hebr. 10:25. Näistä seurakuntaan liittyvistä asioista olisi paljon kirjoitettavaa, mutta useimmat varmasti tuntevat Raamattunsa. Ongelmamme voikin olla se, että lisäämme sen teksteihin monenlaista, jolla pyrimme osoittamaan "oman hengellisen kotimme" seurakunnaksi.

Summa summarum. On lohdullista tietää ja hyvä muistaa, että Jeesus tuntee seurakuntansa jokaisella paikkakunnalla. Se on pyhä ja siihen kuuluu vain Kristuksessa pyhiä (Hebr. 10:10,14) ja itsessään syntisiä (1.Jh. 1:8,10). Itsessään pyhät ja synnittömät eivät kuulu Kristuksen seurakuntaan.

Taas kirjoittelin nuokkuen ja nukahdellen, mutta en vaan meinaa saada unenpäästä kiinni ja siksi palaan öisin koneelle. Tuntuu kivalta, kun palsta on piristynyt ja olen tykönäni iloinnut siitä erityisesti, että wakan on palannut.

Ifa

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #70 : 20.04.17 - klo:08:43 »
Oloneuvoksen ajatuksista jäin miettimään tuota "seurakunnaksi korottamista". En ymmärtänyt sitä. Olen kokenut, että Jumala ei ole hyljännyt omiaan tänäkään päivänä ( etkä sellaista väittänyt) uskovien kokoontumisissa. Olipa uskovien ryhmä jonkun niminen tai sellainen, joka kokoontuu esim  kodeissa naapurustoissa pienempänä joukkona.

Eihän tuon, että on erinimisiä uskovien ryhmiä, tarvitse olla este niihin osallistumiseen. Näin siis ajattelen omalta kantiltani. Jumala johdattaa tänäänkin omiaan näihin yhteyksiin, koska (niinkuin kirjoitit) Hän on niin tahtonut. Onneksi Herra ei ole lopettanut johdattamistaan, ei paimenten ja sananpalvelijoiden kutsumistaan eikä uskovien yhteydessä läsnäoloaan.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #71 : 20.04.17 - klo:16:11 »
Oloneuvoksen ajatuksista jäin miettimään tuota "seurakunnaksi korottamista". En ymmärtänyt sitä.

Juu, kirjoitin: "Olen tietoinen, että se joukko kasvaa maassamme, jotka ovat seurakunniksi itsensä korottaneet uskonsuunnat jättäneet". Tässä seurailen yksinkertaisesti Raamatun opetusta seurakunnasta. Kullakin paikkakunnalla oli apostolisena aikana yksi paikallisseurakunta jota nimitettiin paikkakunnan mukaan ja sillä oli yksi vanhemmisto sekä muita vastuuhenkilöitä sen mukaan, kuin Herra heitä tehtäviinsä asetti. Nyt esimerkiksi Lohjan kaupungin keskustan alueella toimii ainakin 7 uskonyhteisöä joilla kullakin on omat vanhimmistonsa ja palkatut johtajansa. Kaikki ne pitävät itseään paikallisseurakuntina ja sitä tarkoitin "seurakunniksi itsensä korottaneilla uskonsuunnilla". Raamatun opetusta seuraamalla Lohjalla olisi vain yksi seurakunta ja sitä kutsuttaisiin Lohjan Seurakunnaksi. Nyt siellä on 7 uskonsuuntaa, jotka kaikki kutsuvat itseään "paikallisseurakunnaksi" ja niillä on paitsi riitoja toistensa kanssa niin siis myös kullakin oma vanhimmistonsa, jotka ohjaavat jäseniään toisista suurestikin poikkeavalla seurakuntakurilla ja raamatunopetuksella. Seuraavassa kappaleessa kerron mitä siitä seurasi (sen lisäksi, että kaksi johtavaa "vapaata uskonsuuntaa edustavaa seurakuntaa hajosi neljäksi seurakunnaksi).

Lainaus käyttäjältä: Ifa
Eihän tuon, että on erinimisiä uskovien ryhmiä, tarvitse olla este niihin osallistumiseen. Näin siis ajattelen omalta kantiltani.


Olin nuori uskovainen ja kävin luterilaisten, helluntailaisten ja vapaakirkollisten tilaisuuksissa. Varsinkin eri päivinä kokoontuviin nuorteniltoihin menimme joukolla. Tätä jatkui jonkin aikaa, mutta sitten vanhimmistot kielsivät nuoria käymästä toisten suuntien järjestämissä nuortenilloissa. Näin meidät erotettiin toisistamme. Tällä ymmärryksellä joka minulla tänään on, en ehkä tottelisi tuollaista vanhimmiston päätöstä, mutta silloin me olimme 14-17-vuotiaita nuoria ja uskontien ensimmäisiä askeleita ottamassa. (Näin jälkikäteen ymmärtäisin, jos vanhimmiston kielto olisi perustunut pelkoon, että "omille" nuorille opetetaan naapurissa harhaoppeja, mutta kysymys ei ollut siitä vaan vanhimmisto perusteli kielloa sillä, että nuorten pitää pysyä omassa kodissa eikä juosta naapureissa). Tällaista tapahtui 70-luvulla, en tiedä kuinka nyt ekumenian aikakaudella.


Lainaus käyttäjältä: vielä nimimerkki Ifa kirjoitti
Olen kokenut, että Jumala ei ole hyljännyt omiaan tänäkään päivänä ( etkä sellaista väittänyt) uskovien kokoontumisissa. Olipa uskovien ryhmä jonkun niminen tai sellainen, joka kokoontuu esim  kodeissa naapurustoissa pienempänä joukkona.

Näin on. Jumala on uskollinen eikä hylkää lapsiaan. Olen tästä yksi elävä esimerkki. En ymmärrä kuinka olen varjeltunut uskossa näiden myrskyisten vuosien, seurakuntaa nakertavien harhaoppien ja luopumuksen keskellä. Usein ihmettelen tätä asiaa, varsinkin kun ne ystäväni, jotka jäivät 90-luvulla noihin paikallisseurakuntiin, ovat paria lukuunottamatta luopuneet uskosta. Oma pikkuveljenikin, joka johdatti minut uskoon 1971 ja opiskeli teologiksi. Mutta minua Jumala on varjellut, "suvun mustaa lammasta", joka olen vielä matkan varrella langennut kauheisiin synteihin. Se kokemus tästä matkasta (tähän sakka) on jäänyt, että Jumala on käsittämättömän armollinen ja pitkämielinen, uskollinen Jumala joka pitää liiton.

Vastasinkohan nyt varsinaisesti mihinkään?

Poissa Peace In Rest

  • Viestejä: 13
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #72 : 20.04.17 - klo:19:54 »
Kuulun itse tällä hetkellä vapaaseurakuntaan. Aiemmin asuessani muilla paikkakunnilla olen kuulunut helluntaiseurakuntaan sekä baptistiseurakuntaan, ja sen lisäksi opiskellut herätysluterilaisessa raamattuopistossa, sekä tehnyt yhteistyötä muiden ryhmittymien ja niihin kuuluvien yksilöiden kanssa. Minua ei ole koskaan kiinnostanut, mitä suuntausta mikäkin yhteisö tai yksilö edustaa. Hengen yhteys on ratkaisevaa, ja sitä löydän lähes kaikkiin suuntauksiin kuuluvien uskovien kanssa.

En ajattele myöskään, että olisin valinnut nimenomaan vapaaseurakunnan (tai aiemmassa elämänvaiheessa jonkun edellä mainitsemistani) enkä pidä itseäni vapaakirkollisena. Rukoilen ja pyydän johdatusta, ja menen mihin Jumala johdattaa.

Välillä on ollut kausia kun olen ollut ilman yhteyttä, välillä on ollut kausia kun olen joutunut astumaan epämukavuusalueelle ja menemään yhteyksiin joista en voi sanoa suuremmin nauttineeni, ja välillä on taas kausia kun saan olla "vihreillä niityillä" rakkaudellisten sisarusten ja totuudellisen toiminnan ympäröimänä. Tällä hetkellä on sellainen kausi, kiitos Luojan, mutta en koe voivani leiriytyä tähän loppuelämäkseni, sillä joku päivä voi tulla käsky nostaa jalka kytkimeltä ja jatkaa matkaa.

Kaikissa vaiheissa on kuitenkin oma tärkeä opetuksensa ja tarkoituksensa. Kaikissa vaiheissa Herra rakentaa minua ja tekee minussa työtä, kuten myös ympäröivissäni ihmisissä. Vaikeissa paikoissa Herra tekee ehkä minulle kaikista tärkeintä ja tarpeellisinta työtä; kasvattaa kärsivällisyyttä, hioo turhia särmiä pois, opettaa rakastamaan pyyteettömästi jne... Siksi pidän surullisena sitä, että monet etsivät aina vaan hyvää ja mukavaa seurakuntaa ympärilleen. Jää tärkeät opetukset saamatta.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #73 : 20.04.17 - klo:21:24 »
Oloneuvoksen kanssa on käyty Kristus juhlassa ja paikkakunnallani on pieni "Armo piiri", jossa kokoonnumme säännöllisesti joidenkin ystävien kanssa.

Isohkon kaupungin tarjontaa kyllä riittää. Lähes joka korttelissa on oma porukkansa. Jotkut ainoita ja oikeita seurakuntia paikkakunnalla omasta mielestään.
Tunsin kaupunkini hengellisen kentän aika hyvin ja ystäviä useassa porukassa, joiden kanssa on helppoa olla yhtä Kristuksessa.
Iso osa porukoista on syntynyt riitojen ja opillisten painotutusten seurauksena.
Viimeisin oli esikoislestadiolaisten jakaantuminen kahtia. Osa koki kirkon maallistumisen menneen liian pitkälle ja toinen koki kirkolle ja sen papeille pitää olla uskollinen.

Vaimoni kuuluu Vapaaseurakuntaan, jossa aikanaan istuin hänen vieressään. Torontolaisuuden siunaus sai minut voimaan pahoin ja jäin sieltä pois.
Olen katsellut sivusta karismaattista herätystä miten se on tullut seurakuntiin ja herätysliikkeisiin. Enkä osaa sitä ihan varauksitta hyväksyä.
Onko minut kutsuttu seuraamaan Jeesusta vaiko jonkun ryhmittymän johtohahmoa tai oppirakennelmaa ?

Ja kyllähän oppia saa näiden ryhmien ulkopuolellakin ihan yhtälailla. Leirin ulkopuolella liikkuu monta "rikkirevittyä ja raadeltua" eri porukoiden vaatimusten vuoksi.
Näissä sitä hoitamista riittää.

Ehtoollisella olen käynyt Sleyn, Lähetyshiippakunnan ja nyt myös esikoisten luona, jotka nauttivat sen omien vanhinten jakamana.

Ifa

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #74 : 20.04.17 - klo:21:39 »
Oloneuvos, kiitos kun vastasit. Nykymaailmassa kristikunta on jakautunut niin moneen porukkaan, että ymmärtäisin olevan suuri Jumalan ihme, mikäli porukat lakkaisivat. Porukoitumisen syynä ovat opilliset erot. Olisi täysi mahdottomuus ajatellakaan, että esim. luterilainen kirkko ja helluntaiherätys laittaisivat hynttyyt yhteen. Tässä todellisuudessa Jumala onneksi yhä johdattaa jokaista, näin sen uskon olevan. Ja on voimallinen avaamaan kullekin uskovien yhteyden. Ja Hän toimii ja vaikuttaa näissä kokoontumisissa voimallisesti sanansa ja Henkensä kautta. (Nyt en puhu ns. torontolaistyyppisistä tms. yhteisöistä, onko niitä vielä, en tiedä). Näissä on oltava johtohenkilöt ja sananpalvelijat ja toki yhteisö kantaa seurakunnan nimeä, mutta en omalla kohdallani koe tätä erityisenä "korottamisena", vaan käytännön reaaliteettina, joka on ok minulle.

Ihmeteltävää on kertomasi kokemus, että nuoria kiellettiin osallistumasta toimintaan muualla. Vaikeaa on ymmärtää sellaista.