Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62241 kertaa)

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #75 : 13.02.14 - klo:22:24 »
Lainaus
Ei puhuttu siis mitään siansaksaa,

Schweindeutsch =  jiddish.

Useimmat eivät tuntene sanonnan alkuperää.
Luin pari vuosikymmentä sitten suositeltavan kirjasarjan "Pitkä vaellus", joka kertoo juutalaiskansan historiasta maastakarkotuksesta Israelin valtion perustamiseen.
Saksanmaahan vaeltaneita juutalaisia haukuttiin tuoksi kotieläimeksi ja heidän puhumaansa saksan versiota, joka sisälsi enimmäkseen saksaa lisättynä heprealla ja matkan varrelta mukaan tarttuneilla kielillä ja omintakeisella ääntämyksellä, nimitettiin sen mukaiseti siansaksaksi.
Kirjan antama selitys vaikuttaa uskottavalta. Sen mukaan sanonta oli käytössä vuosisatoja sitten, eikä vasta natsiajan antama uusi sisältö neutraalille epäselvää puhetta tarkoittavalle sanonnalle, kuten on myös selitetty.
« Viimeksi muokattu: 14.02.14 - klo:12:03 kirjoittanut Hilema »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #76 : 13.02.14 - klo:22:26 »
Lainaus
Ei puhuttu siis mitään siansaksaa,

Schweindeutsch =  jiddish.
Hyvä huomio.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #77 : 14.02.14 - klo:13:40 »
Lisäsin ketjuun kyselyn/äänestyksen, oleppa hyvä.  :)

En voi äänestää, koska mikään noista ei vastaa kokemustani, jonka aitoutta olen joutunut epäilemään.


Pyysit varmaan Jumalalta sitä lahjaa..epäiletkö että Hän on niin kädetön että päästi siihen jonkun muun voiman väliin?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #78 : 14.02.14 - klo:15:56 »
Lisäsin ketjuun kyselyn/äänestyksen, oleppa hyvä.  :)

En voi äänestää, koska mikään noista ei vastaa kokemustani, jonka aitoutta olen joutunut epäilemään.


Pyysit varmaan Jumalalta sitä lahjaa..epäiletkö että Hän on niin kädetön että päästi siihen jonkun muun voiman väliin?

Kunpa olisinkin tyytynyt vain pyytämään. Mutta pitihän vähän auttaa Jumalaa, vaikka olin nähnyt sen muun voiman ilmenemistä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #79 : 16.02.14 - klo:09:16 »
Toivon osallistumista kyselyyni kielilläpuhumisen armolahjasta..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #80 : 16.02.14 - klo:10:05 »
Toivon osallistumista kyselyyni kielilläpuhumisen armolahjasta..

Miksi vain siitä, onhan merkityksellisempiäkin lahjoja? Ja lahjoja, joille ei ole korvikkeita. Kuten esim. iankaikkinen elämä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Timoteus

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #81 : 16.02.14 - klo:10:24 »
En näe mitään väärää, että kysytään kielilläpuhuisen armolahjasta. Jumalan antamat lahjat eivät ole merkitysarvoltaan vähäisiä. Jokainen kielilläpuhumisen armolahjan saanut iloitsee lahjastaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #82 : 16.02.14 - klo:10:29 »
Niinpä, ja nyt kysytään tätä asiaa, joku voi kysellä muita lahjoja jos haluaa, kuka vain voi laittaa kyselyn joka on rekisteröitynyt.

Timoteus

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #83 : 16.02.14 - klo:10:46 »
Näkyykö se, mitä kukin on vastannut? Näkyykö moderaattoreille?

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #84 : 16.02.14 - klo:10:48 »
Ei näy kuka on vastannut, siis ei modeillekkaan.
« Viimeksi muokattu: 16.02.14 - klo:10:52 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #85 : 16.02.14 - klo:12:12 »
Jokainen kielilläpuhumisen armolahjan saanut iloitsee lahjastaan.

"Lahjani" ei siis ollut aito, koska en iloinnut siitä. Sitä vaan olen ihmetellyt, ettei mistään muusta lahjasta puhuta niin paljon kuin juuri kielilläpuhumisesta. Mahtaako johtua siitä, että muusta lahjasta ei ole niin helppoa hankkia piraattijäljennöksiä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #86 : 16.02.14 - klo:12:51 »
Jokainen kielilläpuhumisen armolahjan saanut iloitsee lahjastaan.

"Lahjani" ei siis ollut aito, koska en iloinnut siitä. Sitä vaan olen ihmetellyt, ettei mistään muusta lahjasta puhuta niin paljon kuin juuri kielilläpuhumisesta. Mahtaako johtua siitä, että muusta lahjasta ei ole niin helppoa hankkia piraattijäljennöksiä?

Miksi tuo negatiivisuus?   ???  Varmaan itsekkin olet lukenut kun ihmiset saivat Pyhän Hengen lahjan he puhuivat kielillä ja muutamassa kohden kerrotaan että he myös profetoivat. Itseään rakentava rakentaa myös seurakuntaa, eli kielilläpuhumisen lahjkaan ei ole vain itseä varten.
Minä olen tekemisissä Jumalan kanssa joka antaa leipää kun sitä pyydän, ei anna kiveä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #87 : 16.02.14 - klo:13:22 »
Miksi tuo negatiivisuus?

Siksi, että oma kokemukseni ei ollut positiivinen. Toiseksi siksi, että olen joutunut seuraamaan vääristä lähteistä syntynyttä kielilläpuhumista liian läheltä. Kolmanneksi siksi, että Paavalin ohjeita kielilläpuhumisen suhteen ei juuri missään oteta vakavasti.

Missään tapauksessa en väitä, että kaikki kielilläpuhuminen olisi vääristä lähteistä tapahtuvaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #88 : 16.02.14 - klo:13:29 »
Miksi tuo negatiivisuus?

Siksi, että oma kokemukseni ei ollut positiivinen. Toiseksi siksi, että olen joutunut seuraamaan vääristä lähteistä syntynyttä kielilläpuhumista liian läheltä. Kolmanneksi siksi, että Paavalin ohjeita kielilläpuhumisen suhteen ei juuri missään oteta vakavasti.

Missään tapauksessa en väitä, että kaikki kielilläpuhuminen olisi vääristä lähteistä tapahtuvaa.

Kokemuksestasi lienee aikaa jo paljon, anna sen olla ja Jumalalla on annettavana sinulle sitä mikä tulee häneltä ja on jokaiselle uskovalle hyväksi myös armolahjojen osalta. Mielestäni meidän ei kannata laahata mukanamme menneitä epäonnistumisiamme missään asiassa, voidaan ilolla ottaa vastaan Jumalan hyvyyttä kohdallamme ja sitä tarjota muillekkin.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #89 : 16.02.14 - klo:13:32 »
Jokainen kielilläpuhumisen armolahjan saanut iloitsee lahjastaan.

"Lahjani" ei siis ollut aito, koska en iloinnut siitä. Sitä vaan olen ihmetellyt, ettei mistään muusta lahjasta puhuta niin paljon kuin juuri kielilläpuhumisesta. Mahtaako johtua siitä, että muusta lahjasta ei ole niin helppoa hankkia piraattijäljennöksiä?

Avaatko hieman miten jouduit tuohon tilanteeseen ja miten siinä toimittiin.