Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32627 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Jeesus palaa Öljymäelle Raamatun mukaan kirjaimellisesti tullessaan takaisin kaikille näkyvällä tavalla.

Raamattu kertoo myös Taivaasta laskeutuvasta uudesta Jerusalemista.
Ei siis vanhan maallisen uudistamisesta. Meille se on järjellä ymmärtäen mahdotonta; mutta maailman kaikkeuden Herralle ja kaiken luojalle tuskin kovin vaikea rasti. :)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Jeesus palaa Öljymäelle Raamatun mukaan kirjaimellisesti tullessaan takaisin kaikille näkyvällä tavalla.

Raamattu kertoo myös Taivaasta laskeutuvasta uudesta Jerusalemista.
Ei siis vanhan maallisen uudistamisesta. Meille se on järjellä ymmärtäen mahdotonta; mutta maailman kaikkeuden Herralle ja kaiken luojalle tuskin kovin vaikea rasti. :)
Kristuksen toisessa tulemuksessa eli paruusiassa Hän tuomitsee tuomiopäivänä viimeisellä tuomiolla elävät ja kuolleet. Samalla Hän lopettaa nykyisen maailmanjärjestyksen, jota leimaa ihmisen syntiinlankeemus. Paruusiaan liittyy myös yleinen ylösnousemus (Fil.3:21;Matt.12:41;1.Kor. 15:51-52;1.Tess.4:16-17;Hebr.9:27).

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Samaan tapaan ajateltiin ennen Israelin valtion perustamista, että ennustukset siitä ovat vertauskuvallisia. Mutta eivätpä olleet kovin vertauskuvallisia vuonnna -48.

En usko, että vuoden 1948 tapahtumat ovat Raamatussa.
Israelin itsenäistyminen oli poliittinen hanke.

Raamattu lupaa, että jos Israel kääntyy, heidät palautetaan takaisin omaan maahansa.
En ole kuullut sellaisesta, että juutalaiset olisivat kääntyneet Jumalan puoleen.
Jos niin olisi joskus tapahtunut, tänä päivänä heidät pitäisi kuitenkin karkottaa pois Israelista.
Esim. 3. Moos. 26


Kannattaa muistaa, että ortodoksijuutalaiset eivät hyväksy Israelin valtiota lainkaan.
Nämä asiat ovat kesän mittaan pyörineet takaraivossani, jatkan vähän tätä keskustelua.

Ensinnäkin, jos jokin päätös on poliittinen, niin eihän se sitä tarkoita ettei Jumala olisi voinut järjestää asioiden kulkua sillä tavalla.

Toiseksi, vanha liittohan on päättynyt, ja mielestäni viittaamasi 3. Moos 26 ei ole enää voimassa. Siis asiat eivät enää mene niin, että Jumala siunaisi kansaansa jos he noudattavat
lakia, ja toisi heidät sillä perusteella omaan maahansa takaisin. Vaan ehkäpä Jumala on järjestänyt asiat nyt lopulta niin, että hänen kansansa tulee omaan maahansa koeteltavaksi, ahjoon jossa kulta puhdistetaan, ja lopulta pieni jäännös uskoo Jeesukseen ja pelastuu. Osa kansasta ehkä uskoo että he ovat päässeet omaan maahansa siksi että Jumala siunaa heitä ja he ottavat takaisin oman maansa kokonaan, Jumalan tahdosta, ennemmin tai myöhemmin. Eivätkä ymmärrä sokeudessaan, mitä tuleman pitää.

Onko tällainen asioiden kulku mielelstäsi väärin ajateltu? Jos on niin kuulen mielelläni perusteluja. En väitä olevani ehdottomasti oikeassa, mutta näitä ajatuksia olen hautonut mielessäni.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Eikös tuollainen näkemys sisällä ajatuksen siitä, että kirous olisi poistunut, mutta lupaus ja siunaus olisi jätetty jäljelle Vanhasta liitosta?


Ja mikä oli lupaus?


"Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan"."


Abramin jälkeläisiä olivat myös Haagarin ja Keturan lapset.



Jos lupaukset supistetaan koskemaan vain Iisakin jälkeläisiä, miten monta kertaa Jumalan täyttää lupauksensa?


Joos. 21:45
   
Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki toteutui.


Joos. 23:14
   
Katso, minä menen nyt kaiken maailman tietä. Koko sydämenne ja koko sielunne tietäköön, ettei ainoakaan kaikista niistä teitä koskevista lupauksista, jotka Herra, teidän Jumalanne, on antanut, ole jäänyt täyttämättä; kaikki ovat toteutuneet teille, ei ainoakaan niistä ole jäänyt täyttämättä.


1. Kun. 8:56
   
"Kiitetty olkoon Herra, joka on antanut levon kansallensa Israelille, aivan niinkuin hän on puhunut. Ei ole jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista lupauksista, jotka Herra on antanut palvelijansa Mooseksen kautta.




Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Käsittääkseni ainakin näiden kohtien perusteella voitaisiin sanoa, että Israelin maa kuuluu juutalaisille(Iisakin jälkeläiset) eikä arabeille (Ismael, Haagar -orjattaren poika)

Gal. 4:30

Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

Hepr. 11:18

ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",




Kun Jumala lupasi maan juutalaisille, niin hän lupasi sen pysyvästi, vaikka välillä he joutuivatkin lähtemään sieltä pois





Hes. 20:34

Ja minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olitte hajotetut, väkevällä kädellä, ojennetulla käsivarrella ja vuodatetulla vihalla.
Hes. 20:41

Niinkuin suloisesti tuoksuvaan uhriin minä teihin mielistyn, kun minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olette hajotetut, ja osoitan teissä pyhyyteni pakanain silmien edessä.
Hes. 34:13

Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
Hes. 36:24

Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
Hes. 39:27

Kun minä tuon heidät takaisin kansojen seasta ja kokoan heidät heidän vihamiestensä maista, niin minä osoitan heissä pyhyyteni lukuisain pakanakansain silmien edessä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Myös tämä Psalmi osoittaa, että Pyhä Maa kuuluu Iisakin pojan Jaakobin jälkeläisille.
Ympäröivät kansat, vaikkakin Aabrahamista lähtöisin,  ovat arvottomia:

"Jumala on puhunut pyhyydessään: ”Riemuiten minä jaan Sikemin ja mittaan Sukkotin laakson.
Minun on Gilead, minun on Manasse.
Efraim on pääni suojus, Juuda on valtikkani.
Mooab on minun pesuastiani, Edomiin minä viskaan kenkäni.
Minä nostan voittohuudon Filistean yli.”
(Ps. 108: 8-10)

Psalmissa rukoillaan, että Jumala ei hylkäisi Israelia, vaan lupaus pysyisi voimassa.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Kanaanin maa jaettiin Israelin heimojen kesken, muille sitä ei jaettu:


4. Moos 26:51 Nämä olivat katselmuksessa olleet israelilaiset: kuusisataayksi tuhatta seitsemänsataa kolmekymmentä.52 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: 53 "Näille jaettakoon maa perintöosiksi nimien lukumäärän mukaan. 54 Isommalle suvulle anna isompi perintöosa ja pienemmälle pienempi perintöosa; kullekin annettakoon perintöosa katselmuksessa olleiden määrän mukaan. 55 Mutta maa jaettakoon arvalla. Isiensä heimojen nimien mukaan he saakoot perintöosansa. 56 Arvan määräyksen mukaan jaettakoon perintöosat suurilukuisten ja vähälukuisten heimojen kesken."

Tästä luvusta alkaen, kerrotaan, mikä osa maata millekkin heimolle annettiin: Joos. 15:1

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Hesekielin jakeet ovat jo toteutuneet.

Minne unohtui Joos.21 ja 23 jakeiden lukeminen?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Myös tämä Psalmi osoittaa, että Pyhä Maa kuuluu Iisakin pojan Jaakobin jälkeläisille.
Ympäröivät kansat, vaikkakin Aabrahamista lähtöisin,  ovat arvottomia:

"Jumala on puhunut pyhyydessään: ”Riemuiten minä jaan Sikemin ja mittaan Sukkotin laakson.
Minun on Gilead, minun on Manasse.
Efraim on pääni suojus, Juuda on valtikkani.
Mooab on minun pesuastiani, Edomiin minä viskaan kenkäni.
Minä nostan voittohuudon Filistean yli.”
(Ps. 108: 8-10)

Psalmissa rukoillaan, että Jumala ei hylkäisi Israelia, vaan lupaus pysyisi voimassa.

Nuo jakeet kumoavat suur-Israelin, jota jotkut ajavat.
Kannattaa katsoa missä oli Edomin ja Mooabin alueet.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Hesekielin jakeet ovat jo toteutuneet.

Minne unohtui Joos.21 ja 23 jakeiden lukeminen?

Mitä niistä pitäisi lukea? Kysymyshän oli siitä, että kenelle maa oli luvattu.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Hesekielin jakeet ovat jo toteutuneet.

Minne unohtui Joos.21 ja 23 jakeiden lukeminen?

Mitä niistä pitäisi lukea? Kysymyshän oli siitä, että kenelle maa oli luvattu.

"Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki toteutui."

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.
« Viimeksi muokattu: 15.08.20 - klo:15:49 kirjoittanut lukija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
"Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, tahdon teidän tietävän tämän salaisuuden:
paatumus on kohdannut osaa Israelista, ja se kestää, kunnes täysi määrä pakanoita on tullut sisälle.
Sitten koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: ”Siionista on tuleva Pelastaja. Hän poistaa jumalattomuuden Jaakobista.
Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”

Evankeliumin kannalta he ovat vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja, isien tähden,
sillä Jumala ei kadu armolahjojaan eikä kutsuaan.
Te olitte ennen Jumalalle tottelemattomia, mutta heidän tottelemattomuutensa vuoksi te olette nyt saaneet laupeuden.
Samoin he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös he saisivat laupeuden teidän saamanne armahduksen vuoksi.
Jumala on näet sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
Jumalan viisauden ylistys
Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä!"
(Room. 11: 25-33)

Tuossakaan Uuden Testamentin kohdassa ei esitetä, että tulevaisuudessa Kristuksessa pelastuva Israel, siis kaikki Jaakobin jälkeläiset, asuisivat jollakin tietyllä maantieteellisellä alueella.
Mutta suuri osa varmaankin asuu, koska Jumala lupasi aikanaan Aabrahamille ja hänen pojilleen oman maa-alueen ikuisesti.

Ja uusi Jerusalem, jossa tulevat elämään kaikki muutkin Jeesuksen seurakunnan jäsenet, sijaitsee jossakin, todennäköisesti Israelin valtion alueella.
(Ilm. 21)

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
En usko uuden Jerusalemin sijaitsevan missään kansallisvaltiossa. On luotu uusi taivas ja uusi maa, johon uusi Jerusalem laskeutuu. Kansallisvaltioajattelu tuntuu minusta taivaassa vieraalle.